מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 02, 2020 11:42 pm

איך מבינים בפשוט
האם בגלל שזה לא מצוי אז חז"ל לא טרחו ועסקו לתקן עבור זה ענין מיוחד
או שזה סיבה באמת להקל כי בלא"ה אינו מצוי כ"כ.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 03, 2020 12:03 am

לא הבנתי לשון אחרון. מה הסברא להקל?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 03, 2020 12:09 am

אסביר. בבכורות ד"ג מבואר שחכמים הטילו קנס על המוכר עבדו או בהמתו לגוי, אבל יש חילוק בגודל הקנס, ומוכר עבדו קל יותר, כי מילתא דלא שכיחא ל"ג רבנן. לכאו' מתבאר כאן שאפילו באופן שקבעו קנס ותקנה, מ"מ הקילו יותר במילתא דל"ש. לכן שאלתי איך זה מתפרש בפשוט.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יולי 03, 2020 12:15 am

אני הבנתי כאופן השני מחמת שבהרבה אופנים היה נראה שאפשר לגזור בכללות ולא לחלק, לא זוכר דוג' כעת.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 03, 2020 1:39 am

עושה חדשות כתב:אסביר. בבכורות ד"ג מבואר שחכמים הטילו קנס על המוכר עבדו או בהמתו לגוי, אבל יש חילוק בגודל הקנס, ומוכר עבדו קל יותר, כי מילתא דלא שכיחא ל"ג רבנן. לכאו' מתבאר כאן שאפילו באופן שקבעו קנס ותקנה, מ"מ הקילו יותר במילתא דל"ש. לכן שאלתי איך זה מתפרש בפשוט.


ב'הערות' של הגריש"א העיר דשונה האי 'ל"ג רבנן' מכל הש"ס

ומצו"ב מס' שער הבכורות [לאברך בן זמננו] שכיון לדעתך
קבצים מצורפים
שער הבכורות.png
שער הבכורות.png (364.39 KiB) נצפה 1233 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יולי 03, 2020 2:23 am

שומע ומשמיע כתב:אני הבנתי כאופן השני מחמת שבהרבה אופנים היה נראה שאפשר לגזור בכללות ולא לחלק, לא זוכר דוג' כעת.

ראה לדוגמא בגיטין ה, א.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן - גדרהּ

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יולי 03, 2020 3:33 am

כל התקנות שתיקנו חכמים ניתקנו במסגרת מנהגו של עולם, ואין הן תקפות אלא במצבים רגילים ומצויים; מקרים נדירים ובלתי מצויים – הרי הם לאחר התקנה כלפני התקנה. לדוגמה:
א. תיקנו חכמים שמטלטלין אין נקנים במעות (כדבר תורה), אלא במשיכה. קנה דבר המיטלטל בדמים שהמוכר חייב לו, הואיל ומקרה בלתי רגיל הוא, קנה הלוקח בקנין מעות אף על פי שלא משך (פרק הזהב).
ב. אסרו חכמים את הנתינים לבוא בקהל. פצוע דכא וממזר, הואיל ואין מציאותם מציאות רגילה, אין הם בכלל האיסור ומותרים בנתינה (רש"י פרק הערל).
וכיוצא בהם הרבה.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ש' יולי 04, 2020 10:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מילתא דלא שכיחא לא גזרו רבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 03, 2020 9:39 am

תודה לכולם.

הרב ביקורת, אם נקבל את הגדרתך אז תהיה בכך תשובה לטענת הרב שומע ומשמיע, אבל עדיין אין הכרח לשלול את הפירוש השני שהצעתי, שהוא מוכרח לכאו' בגמ' בבכורות הנ"ל. [אמנם כפי שציין הרב גש"א בשם הערות הגרי"ש, כנראה שזאת דוגמא נדירה].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים