מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 12, 2020 9:40 pm

במושכל ראשון היה נראה לומר, כי ישנן עתידות שהיו קורות בעתיד גם אילולא הנבואה, ורצה הקב"ה לגלותן לעם ישראל או לגויים, ולפיכך הראה לנביא מחזה נבואה וציווה אותו לילך ולגלות את העתידות, לצורך תוכחה או נחמה וכיוצ"ב. כלומר נבואה היא בעצם "גילוי העתידות" בלבד (לצורך כזה או אחר).
אך אולי, לא זו בלבד.
אלא, שגזר הקב"ה שכך וכך יקרה בעתיד לטוב או למוטב, אבל כל עוד לא דיבר הנביא בשליחות הקב"ה את דבר הנבואה מה הקב"ה יעשה בעתיד, אין זה אלא גזירה ב"כח". וכאשר הראה הקב"ה לנביא את מחזה הנבואה ושלחו לומר אותה לישראל או לגויים, אז רצונו היה שתצא הגזירה מן ה"כח אל הפועל". וכאשר הנביא אומר את דבר הנבואה, אז יוצאת היא מן "הכח אל הפועל". כלומר בדיבור ה"נבואה" יש מרכיב מסוים של "יצירת העתידות", כי אילולא דיבור הנבואה לא היתה הגזירה מתקיימת במציאות בעתיד.
ולפי שני הצדדים הנ"ל, יש לכאורה משמעות שונה לאיסור "כובש נבואתו":
האם מהות האיסור הינה רק שהנביא לא עשה שליחותו "לגלות את העתידות" ו"להוכיח" או "לנחם" כרצון ה'.
או יותר מכך, שאסור לנביא - לפי הצד השני לעייל - לכבוש נבואתו, כי באופן זה לא תצא הגזירה "מן הכח אל הפועל" ולא תתקיים בעתיד, נגד רצון ה' שרצה להוציאה "מן הכח אל הפועל".

ואם תאמר, מה לי לחדש חידוש כה מופלג לכאו', שכביכול, קורות העתיד תלויים בבחירת הנביא, אם לומר נבואתו או לכבשה, הנה אולי מצאתי קצת ראיה מדברי רבינו הרמב"ן בפרשת לך לך (בראשית י"ב ו'), וז"ל שם:
"ודע כי כל גזירת עירין כאשר תצא מכח גזירה אל פועל דמיון תהיה הגזרה מתקיימת על כל פנים, ולכן יעשו הנביאים מעשה בנבואות. כמאמר ירמיהו שצוה לברוך: "וְהָיָה כְּכַלֹּתְךָ לִקְרֹא אֶת הַסֵּפֶר הַזֶּה תִּקְשֹׁר עָלָיו אֶבֶן וְהִשְׁלַכְתּוֹ אֶל תּוֹךְ פְּרָת. וְאָמַרְתָּ כָּכָה תִּשְׁקַע בָּבֶל" וגו' (ירמיהו נא סג-סד). וכן ענין אלישע בהניחו זרועו על הקשת (מלכים ב יג יז) "וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע: יְרֵה, וַיּוֹר, וַיֹּאמֶר: חֵץ תְּשׁוּעָה לַה' וְחֵץ תְּשׁוּעָה בַאֲרָם". ונאמר שם (פסוק יט) "וַיִּקְצֹף עָלָיו אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לְהַכּוֹת חָמֵשׁ אוֹ שֵׁשׁ פְּעָמִים אָז הִכִּיתָ אֶת אֲרָם עַד כַּלֵּה, וְעַתָּה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים תַּכֶּה אֶת אֲרָם"
כלומר, כדי שהגזירה תתקיים בעתיד בכל אופן שהוא, יש לעשות "מעשה" בנוסף לדיבור הנביא, ואם היה "חסרון" כלשהו ב"מעשה", יהיה גם "חסרון" בקיום הגזירה בפועל בעתיד.

אשמח שמי מן החבו"ק דאתרא הדין יעמידני בקרן אורה בענין נכבד זה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 19, 2020 12:40 am

לפו"ר יש הבדל בין דברי הרמב"ן המצוטטים שהם צורת ההוצאה לפועל על ידי ירידה כל שהיא לעולם המעשה בטרם יבוא הדבר, לבין לומר שכל הנבואה כולה היא לא גילוי העתידות אלא יצירתם

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 19, 2020 1:12 am

ג"א לא הבנתי מה הראיה מהרמב"ן.

אם נניח שיש גזירה רעה שלא תצא לפועל אם לא תבוא קודם בנבואה, יהיה מובן יותר פשר הדבר שרצו להרוג את ירמיה הנביא (והרגו את אוריהו בן שמעיהו) מתוך כעס על נבואותיו, וזה נראה מוזר, כמעט כמו "הימנעות מבדיקת קורונה" :) כי סברו שאם לא יתנבא לא תבוא הרעה עליהם.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי א איד » א' יולי 19, 2020 1:16 am

העתק לשון כת"י בחסידות (מצוטט בהדרן על מס' סוכה, ו' תשרי תשל"ה, מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נ"ע זי"ע):
שמעתי סיפור מאדמו"ר הזקן, שהביאו לפניו אדם שנכנס בו רוח הבל [=דיבוק], והיו אז אצל אדמו"ר איזה יחידי סגולה. ואמר אדמו"ר ז"ל:

בענין הריגת זכרי' הי' הענין כך: דידוע בענין הנבואה, שכל זמן שלא יצאה הנבואה מפי הנביא בדיבור, עדיין יוכל ענין הנבואה להתבטל, שלא לבוא לידי פועל (כי אפשר עדיין לבטלה). אך כשיצאה הנבואה מפי הנביא ע"י הדיבור שלו, אז מוכרח הדבר להתקיים. אך הנביא, כשנכנס בו רוח הנבואה, מוכרח הוא לנבאות, הן לטוב הן להיפוך ח"ו, כי הכובש נבואתו חייב מיתה. וזה הי' הענין שהרגוהו, כי לא רצו שישלים נבואתו בדיבור שיחרב הבהמ"ק, כי אזי בודאי יחרב. משא"כ כשלא ישלים נבואתו בדיבור, עדיין אפשר יתבטל הענין ולא יחרב בפועל ממש, בשביל בהמ"ק שלא יחרב (ובשביל כלל ישראל). נמצא שכוונתם הי' לטוב ובמסירות-נפש גדול מאד עשו זאת. אך שלא עלתה בידם כוונתם הטובה הנ"ל, כי עד שהרגוהו בפועל לגמרי בין כה וכה יצאה הנבואה כולה מפיו בדיבור, וממילא נתקיימה הנבואה ונשרף הבית.

אך לפי זה לכאורה יקשה על זכרי', למה לא כבש נבואתו. כי אף שהכובש נבואתו חייב מיתה, עכ"ז, בשביל בהמ"ק שלא יחרב הי' לו למסור נפשו וכנ"ל. אך הביטול של זכרי' לאלקות הי' יותר גדול לרצון העליון, וע"כ כיון שידע רצון העליון שיחרב הבית, הוא הי' בתכלית הביטול לרצונו ית', על-דרך "מי לי בשמים" כו'. על-כן לא הי' נחשב בעיניו כל מיני התגלות אור שעל-ידי בהמ"ק, נגד עצמיות רצונו ית', כי הי' בטל אליו מכל וכל.

ואחרי הדברים הללו שיצאו מפי קדושת אדמו"ר הזקן ז"ל, הלימוד זכות על הורגי זכרי' הנביא כנ"ל, תיכף יצא הרוח הבל מהאדם שהובא לפניו.

ואמר אדמו"ר ז"ל בפני היחידי סגולה שהיו לפניו, כי האדם ההוא שנכנס בו הרוח, הוא מאותו ה[שרש] של הורגי זכרי' כו', שנכנס בו על-ידי עיבור כו', ועל-ידי הלימוד זכות הגדול הזה שיצא מפיו, נתקן כו'.

כל זה שמעתי דרך סיפור מפי איש נאמן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 19, 2020 8:26 am

ויעויין עוד בקונטרס בענייני נבואה של המהרי"ל דיסקין

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 19, 2020 1:53 pm

בברכה המשולשת כתב:ויעויין עוד בקונטרס בענייני נבואה של המהרי"ל דיסקין

לצערי אין בידי.
האם דיבר בענין הספק דלעייל, ומה שיטתו בקצרה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 19, 2020 2:31 pm

אליהו בן עמרם כתב:
בברכה המשולשת כתב:ויעויין עוד בקונטרס בענייני נבואה של המהרי"ל דיסקין

לצערי אין בידי.
האם דיבר בענין הספק דלעייל, ומה שיטתו בקצרה?


דיבר בעניין גדרי הנבואה והעתידות (צוטט במלואו במאמר ארוך בענייני נבואה בקובץ בית יצחק (ישיבת רי"א) התשנ"ד)

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 19, 2020 4:17 pm

הנגיעה שלנו בנבואה היא בתפילה,
כשמתפללים רבי חייא ובניו ואומרים משיב הרוח נושבת רוח וכו' ( ב''מ פ''ה:)
כשאומרים בעולם הזה בתפילה שלימה, פועל השבח שיתקיים כך לפי המקום שבו מתפללים.

המהרי''ל דסקין שהוזכר ( מהרי''ל דסקין עה''ת פרשת בלק)
מפרש ( אכתוב בקיצור) שנביא רואה באספקלי' שאינה מאירה,
אבל תורה הגיע ע''י משה רבינו שראה באספלרי' המאירה,
ולכן זה דבר ה' ואין בה מאומה מהרגשת הנברא כלל.
בלעם בירך את ישראל ג''כ בבחינה זו, של אספקלי' המאירה,
וזה כדי שלא להזיק לבני ישראל מטומאת בלעם ח''ו.

יש תקוה
הודעות: 134
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי יש תקוה » א' יולי 19, 2020 10:44 pm

מאותו עניין, ע' בבני יששכר (חדשי תמוז אב מאמר ב'-בין המצרים, אות ט"ז) שכתב לבאר את הפסוק "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים" דלכאו' למ"ל למימר אשר חזה, הול"ל חזון ישעיהו בן אמוץ על יהודה וירושלים. אלא כתב לבאר דאית דרגה דנבואה ואית דרגה דחזיון, (כמו נתן הנביא, וגד החוזה). ונביא שומע כך וכך יהיה ומחויב להגיד. משא"כ בנבואה אשר חזה שאין בהכרח שתתקים (שזה מה שהקב"ה רצה, שיתקנו מעשיהם). ע"ש.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יולי 20, 2020 9:27 am

פרי יהושע כתב:לפו"ר יש הבדל בין דברי הרמב"ן המצוטטים שהם צורת ההוצאה לפועל על ידי ירידה כל שהיא לעולם המעשה בטרם יבוא הדבר, לבין לומר שכל הנבואה כולה היא לא גילוי העתידות אלא יצירתם

כתבתי כבר 'קצת ראיה'.
כוונתי להביא ראיה לדוגמא מנזיפת אלישע ביואש מלך ישראל על שירה בחץ רק 3 פעמים ולפי זה תהיה גם הכאת ארם ולא עד כלה. כי אם היה יורה החיצים עד כלה גם לארם כך היה קורה.
כלומר ה'עתידות' תלויות היו באופן מעשה יואש, שלדברי הרמב'ן הינם חלק מה'נבואה'.
אמנם אולי יש לדחות את 'קצת הראיה', כי אולי קיום הנבואה היה מותנה מראש במעשי יואש בחיצים. כלומר אין זה 'עקרון ו'כלל' בנבואה אלא ענין מסוים דווקא שם בענין ארם. אך צ'ע אם אפשר לומר כך, כי למה באמת קיום העתידות דווקא בארם תלוי בתנאי זה?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נבואה=גילוי העתידות או "יצירת" העתידות?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יולי 24, 2020 11:47 am

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:לפו"ר יש הבדל בין דברי הרמב"ן המצוטטים שהם צורת ההוצאה לפועל על ידי ירידה כל שהיא לעולם המעשה בטרם יבוא הדבר, לבין לומר שכל הנבואה כולה היא לא גילוי העתידות אלא יצירתם

כתבתי כבר 'קצת ראיה'.
כוונתי להביא ראיה לדוגמא מנזיפת אלישע ביואש מלך ישראל על שירה בחץ רק 3 פעמים ולפי זה תהיה גם הכאת ארם ולא עד כלה. כי אם היה יורה החיצים עד כלה גם לארם כך היה קורה.
כלומר ה'עתידות' תלויות היו באופן מעשה יואש, שלדברי הרמב'ן הינם חלק מה'נבואה'.
אמנם אולי יש לדחות את 'קצת הראיה', כי אולי קיום הנבואה היה מותנה מראש במעשי יואש בחיצים. כלומר אין זה 'עקרון ו'כלל' בנבואה אלא ענין מסוים דווקא שם בענין ארם. אך צ'ע אם אפשר לומר כך, כי למה באמת קיום העתידות דווקא בארם תלוי בתנאי זה?

כנראה זה הראה על מורך רוח וחוסר בטחון בדבר הנביא ובהבטחת ה', וממילא כאילו לא הגיע להם שינצחו את ארם באופן מוחלט.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 257 אורחים