מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הסתפקתי: לקחת את המחברת למעריב לפני צאת השבת. ''מכין''?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' נובמבר 23, 2020 12:44 am

בצאתי לתפילת מעריב של מוצ''ש, קודם הזמן בו אני נוהג להוציא את השבת, האם מותר לי לקחת עימדי את תכריך חידושיי וסיכומיי ע''מ ללמוד בהם בביהמ''ד לאחר התפילה וצאת השבת, או שמא יש כאן שאלה של ''הכנה'' משבת לחול?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי: לקחת את המחברת למעריב לפני צאת השבת. ''מכין''?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 9:39 am

פרנקל תאומים כתב:בצאתי לתפילת מעריב של מוצ''ש, קודם הזמן בו אני נוהג להוציא את השבת, האם מותר לי לקחת עימדי את תכריך חידושיי וסיכומיי ע''מ ללמוד בהם בביהמ''ד לאחר התפילה וצאת השבת, או שמא יש כאן שאלה של ''הכנה'' משבת לחול?

אמנם אין למדין הלכה מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה, אבל אביא "מעשה רב":
הרבי מליובאוויטש תמיד התפלל בסידור "תורה אור" ישן שקיבל מאת חמיו האדמו"ר הריי"צ.
בימים שנהג לומר בהם קדיש - היה מביא עמו עוד סידור (תהילת ה') כדי לומר מתוכו את המשניות שנהוג ללמוד ביארצייט וכדומה.
גם כשחל יארצייט במוצש"ק - היה מביא עמו את הסידור הזה לערבית דמוצש"ק, למרות שהשימוש בו הוא לאחר סיום תפילת ערבית.

(ושמא למד מתוכו בחדרו, ובעוד הסידור בידו - לקחו עמו לתפילה?)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 9:43 am

אם מותר ללמוד במחברת בשבת ופשוט אינך לומד בה לפני ערבית כיוון שהמנין מתחיל ואתה רוצה להתפלל בו - למה זה נחשב הכנה לחול.
נכון שאתה לומד אחרי ערבית אבל זה לא מעשה חול. זה מה שמסתדר לך עם לוח הזמנים.
בזה שונה הדבר ממה שכתבו לא לקחת בשבת כשפורים במוצאיה את המגילה לבית הכנסת כיוון שזו הכנה, משום שבמגילה אסור לקרוא בשבת אבל במחברת מותר

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 10:09 am

כדכד כתב:שבמגילה אסור לקרוא בשבת

לא בדיוק אסור, אבל טרם הגיע הזמן, ולכן ניכר לכל שזהו מעשה לצורך מחר.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 11:02 am

אסור כדאיתא בשס ובפוסקים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 1:06 pm

כדכד כתב:אסור כדאיתא בשס ובפוסקים

אשמח למראה מקום.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 1:35 pm

בש"ס:
ר"ה כט, ב
מגילה ד, א
סוכה מג, ב
בפוסקים: רמב"ם מגילה א יג שו"ע תרפח, ו

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 4:05 pm

בלי לפתוח את המ"מ, אפשר לנחש שאתה מדבר על שבת של יד אדר, ואני מדבר על שבת של יג אדר, שבה מותר לקרוא במגילה כקורא בתורה בעלמא.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 6:54 pm

המקור בשו"ע הוא של ט"ו אדר
שאר המקורות הן בי"ד או בט"ו.

ההבדל הוא לא בתאריך של השבת, שכן גם בטו באדר בירושלים כשחל בשבת מותר לקרוא במגילה כלימוד ולא כקריאה לצאת ידי חובה.
ההבדל הוא בהבנת המלים "לקרוא את המגילה" שבהודעתי התייחסו לקריאת המגילה במובנה המקובל כמצות הקריאה בפורים ואילו בהודעתו של מר התייחסו לקריאה כקורא בעלמא לשם לימוד ועיון

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 7:20 pm

כל דבריך נכונים (למעט השאלה האם מותר לקרוא במגילה בדרך לימוד בפורים שחל בשבת, שאיני יודע אם זה מוסכם על כולם), אלא שחשבתי שמכיוון שאנו עוסקים בשבת יג אדר - הדברים ברורים לכולם שלא מדובר על קריאה לצאת ידי חובה.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 23, 2020 7:25 pm

עזריאל ברגר כתב:טרם הגיע הזמן, ולכן ניכר לכל שזהו מעשה לצורך מחר.
ובנדו"ד הרי אינו ניכר, ואפשר שיהא מותר.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 9:37 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:המקור בשו"ע הוא של ט"ו אדר
שאר המקורות הן בי"ד או בט"ו.

ההבדל הוא לא בתאריך של השבת, שכן גם בטו באדר בירושלים כשחל בשבת מותר לקרוא במגילה כלימוד ולא כקריאה לצאת ידי חובה.
ההבדל הוא בהבנת המלים "לקרוא את המגילה" שבהודעתי התייחסו לקריאת המגילה במובנה המקובל כמצות הקריאה בפורים ואילו בהודעתו של מר התייחסו לקריאה כקורא בעלמא לשם לימוד ועיון

כל דבריך נכונים (למעט השאלה האם מותר לקרוא במגילה בדרך לימוד בפורים שחל בשבת, שאיני יודע אם זה מוסכם על כולם), אלא שחשבתי שמכיוון שאנו עוסקים בשבת יג אדר - הדברים ברורים לכולם שלא מדובר על קריאה לצאת ידי חובה.

א. עכשו תור כת"ר להביא מקורות. מנין לומר שבשבת טו באדר ייאסר לקרא במגילה דרך לימוד יותר משאר שבתות השנה.
ב. כוונתי היתה שכיוון שהשבת אינה זמן קריאת המגילה שהרי אסור לקרוא מגילה בשבת כעיקרון לכן אסור לטלטלה בשבת לצורך מוצ"ש. יתכן שההגדרה ששל כת"ר שזה אינו הזמן ולכן ניכר שהבאת המגילה היא לצורך חול היתה יותר מדוייקת

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 24, 2020 7:31 am

א. לכאורה מותר, אלא שהיה זכור לי שיש מקום לפקפק, ועל כן לא רציתי לכתוב שאני מסכים לדבריך בפרט הזה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 24, 2020 10:37 am

אשמח אם ימצא כת"ר מקור ל"מקום לפקפק" הזה כי מסברא אינו מובן כלל.
אגב, היה לי אח שהיה לו בר מצוה בטו באדר בירושלים כבאותה שנה טו באדר חל בשבת.
מצאנו שיש אומרים שהוא צריך לקרוא לעצמו בשבת כי ליחיד לא שיכת גזירה דרבה ומה ששמע ביום ששי אינו מועיל לו לפי שהיה קטן אז.
למעשה, אבי מורי שליט"א שאל את אחד מגדולי הדור והורה לו שאין צריך לקרוא בשבת
אך ממה שיש אומרים כן לקרוא יש ללמוד שלפחות לשיטתם מותר לקרוא במגילה בשבת טו באדר לא כדי להוציא את הרבים

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: טלטול מגילה בשבת

הודעהעל ידי במסתרים » ג' נובמבר 24, 2020 11:29 am

כדכד כתב:מקור ל"מקום לפקפק"

הפר"ח אוסר לטלטל מגילה בשבת ולא הסכימו לו האחרונים.

ועיין עליו כאן אות ג'
https://he.m.wikisource.org/wiki/חבל_נחלתו_י_כח

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 24, 2020 11:42 am

השאלה שלי היא אם יש מי שמתיר לטלטל ולקרוא לשם לימוד במגילה כאשר פורים אינוחל באותה שבת ואוסר כשכן חל באותה שבת

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' ינואר 18, 2021 11:26 pm

האם יש לענות אמן על ברכה בלי שם ומלכות?

למשל:
אחד מוציא את השבת באמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול", האם יש לענות אחריו אמן?
אבא מברך ברכת ''ברוך שפטרני'' על בנו סמוך לבימה. האם על הציבור לענות אמן?
דומני שלא נוהגים כן. היאות עבדי?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 18, 2021 11:32 pm

על ברכת 'ברוך שפטרני' ראיתי שעונים 'אמן' (למרות שמברכים אותה בלי שם ומלכות).

ועל 'ברוך המבדיל' לא ראיתי.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 18, 2021 11:48 pm

מג"א רטו,ג -
איתא במדרש כששומע אחד מתפלל דבר או מברך לישראל אפי' בלא הזכרת השם חייב לענות אמן ולכן עונין אמן אחר הרחמן בב"ה.

(ויש לחלק).

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 19, 2021 12:27 am

יש''כ.
הראית נוהגים כן?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ינואר 19, 2021 12:41 am

כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע אכן נהג כך.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הסתפקתי: עניית אמן על ברכה בלי שם ומלכות.

הודעהעל ידי במסתרים » ג' ינואר 19, 2021 1:51 am

פרנקל תאומים כתב:הראית נוהגים כן?

עיין שם בפסקי תשובות סימן רט"ו בשם אחרונים

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 5:58 am

פרנקל תאומים כתב:כאשר צריכים ליטול ידיים עקב נגיעה במקומות המכוסים או בצואת האף וכדו', האם צריך ליטול את שתי הידיים באופן מלא, או שמא סגי ברחיצת אותה האצבע המסויימת שנגעה שם ותול''מ? [א]
וכמו''כ, כשמנגב בכל מידי דמנקי מחמת הנ''ל, האם צריך לנגב בדקדקנות את בשר שתי כפות ידיו מכל עבר, או שמא עליו בסה''כ לנגב את אותה האצבע שנגעה היכן שנגעה? [ב]
א) הרי נכלל ב'הנוגע בגופו בידו' שבסי' ד סי"ח, א"כ צריך נטילת רביעית על כל יד פ"א (לפחות). וכ"כ בפמ"ג שם (משבצות זהב ס"ק יח - הובא בכה"ח ס"ק סד, ויעו"ע שם ס"ק פו).
ב) ראה משנ"ב סי' ד ס"ק נז וכה"ח ס"ק קא־קג. וש"נ.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי: חתן הבר מצווה מצטרף למניין?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 6:09 am

פרנקל תאומים כתב:העולה מכל זה לענ''ד הוא שיש טעם להחמיר לפחות בליל הבר מצווה.
לפו"ר - לא אדע איזה דין מה"ת מתקיים בעמידה כש"ץ בתפלת ערבית, מלבד מ"ע ד'ונקדשתי' (לסוברים כן, תוך הרחבת ההגדרה) באמירת הקדיש...


ובשולי הדיון, ראוי להעיר מדבריו הברורים של כ"ק אדה"ז נ"ע אודות נדון זה - בשולחנו הטהור, סי' נג סי"ג:
וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁמַּגִּיעַ לִכְלַל י"ג שָׁנָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת – אֵין לוֹ לְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית שֶׁל שַׁבָּת בִּמְקוֹמוֹת שֶׁנּוֹהֲגִין לְהִתְפַּלֵּל שֶׁל שַׁבָּת בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִבְּעוֹד יוֹם מִשּׁוּם תּוֹסֶפֶת שַׁבָּת, שֶׁהֲרֵי עֲדַיִן לֹא נִשְׁלְמוּ לוֹ י"ג שָׁנָה עַד לֵיל שַׁבָּת, שֶׁתּוֹסֶפֶת שַׁבָּת אֵינָהּ מוֹעִיל לְעִנְיַן שְׁנוֹת יְמֵי הַנַּעַר. אֲבָל אִם מִתְפַּלֵּל בַּלַּיְלָה עַרְבִית – מֻתָּר לֵירֵד לִפְנֵי הַתֵּבָה.
וּמַה שֶּׁאָמְרוּ: 'י"ג שָׁנָה וְיוֹם אֶחָד', לֹא שֶׁצָּרִיךְ יוֹם אֶחָד יוֹתֵר עַל י"ג שָׁנָה, אֶלָּא לוֹמַר שֶׁצָּרִיךְ י"ג שָׁנָה שְׁלֵמוֹת מִיּוֹם אֶל יוֹם וְלֹא שֶׁיּוֹם אֶחָד בִּשְׁנַת י"ג נֶחְשָׁב שָׁנָה. אֲבָל מִיָּד שֶׁהִגִּיעַ תְּחִלַּת כְּנִיסַת הַיּוֹם שֶׁנּוֹלַד בּוֹ וְכָלוּ בּוֹ י"ג שָׁנָה שְׁלֵמוֹת – הֲרֵי מִקְצָת כְּנִיסַת הַיּוֹם זֶה נֶחְשָׁב כְּיוֹם שָׁלֵם וַהֲרֵי הוּא בֶּן י"ג וְיוֹם אֶחָד, וְאֵין צָרִיךְ י"ג שָׁנָה מֵעֵת לְעֵת. וְאִם צָרִיךְ לִבְדֹּק אִם הֵבִיא ב' שְׂעָרוֹת – יִתְבָּאֵר בְּסִימָן נ"ה [ס"ו]:

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי: אלכוג'ל בשבת.

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 6:11 am

פרנקל תאומים כתב:האם יש לחוש בו משום רפואה בשבת? ועוד- האם יש לחוש משום סמיכותו היתירה יותר מבסבון נוזלי?
מהו החשש משום רפואה?

פשיטא שבסתמא יש לחוש בו יותר לממרח ותולדותיו.
קיימים בשוק סוגים נוזליים יותר, וגם ניתן לערב אותו במים.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 02, 2021 2:24 am

לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב:כאשר צריכים ליטול ידיים עקב נגיעה במקומות המכוסים או בצואת האף וכדו', האם צריך ליטול את שתי הידיים באופן מלא, או שמא סגי ברחיצת אותה האצבע המסויימת שנגעה שם ותול''מ? [א]
א) הרי נכלל ב'הנוגע בגופו בידו' שבסי' ד סי"ח, א"כ צריך נטילת רביעית על כל יד פ"א (לפחות). וכ"כ בפמ"ג שם (משבצות זהב ס"ק יח - הובא בכה"ח ס"ק סד, ויעו"ע שם ס"ק פו).

לאו דווקא, עיין פסקי תשובות סי' ד' סקי"ח סוג ג' ובהמשך ע' נא-נב.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 02, 2021 2:42 am

ולדידי - לאו דוקא הך לאו דוקא:
א. אפושי פלוגתא לא מפשינן, ולמה זה נעמיד המשנ"ב כחולק על רוב רבותינו הפוסקים.
ב. כפי שציין הוא־עצמו בפסק"ת שם - במק"א משמע במשנ"ב דלא כן, ולמה לנו לעשות סתירות בפסקיו.
ג. כנראה נפלה ט"ס בציונו למג"א דסי' צב וצ"ל 'סק"ג', וגם משם אינו מוכרח.

מכל הנך טעמי (ועוד), לפענ"ד נל"פ דברי המשנ"ב רק כלפי זריזות הנטילה, אך לא לענין שיעורה על־פני היד; ויש לדקדק ולהוכיח כן בלשונו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 09, 2021 8:03 pm

יומא ל א:
"תנו רבנן, הלכה בסעודה, אדם יוצא להשתין מים נוטל ידו אחת ונכנס"

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 09, 2021 11:47 pm

ומהו הקשר לנדו"ד?

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' פברואר 09, 2021 11:53 pm

כנראה ר' עזריאל שליט''א (ברוך שובך דרך אגב, נעלמת. מקווה ששלומך ושלום ביתך בכי טוב) מבין מדברי הגמ' שנוטל רק את היד שנגעה בבשרו המכוסה או שנגעה במ''ר. משא''כ ידו השנייה א''צ נטילה. ומכאן שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 09, 2021 11:58 pm

פרנקל תאומים כתב: . . שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.
אך היד האחת צריכה נטילה על כולה (אכן שגיתי במה שלא הבהרתי דאי"צ ליטול כ"א יד א'. וְה֤וּא רַח֨וּם יְכַפֵּ֥ר גו').

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הסתפקתי: נגע במקום לכלוך/מכוסה. יטול שתי ידיו?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' פברואר 10, 2021 12:03 am

לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב: . . שכשיודעים בבירור כי רק יד אחת או אצבע אחת התלכלה, הרי שרק היא טעונה נטילה.
אך היד האחת צריכה נטילה על כולה (אכן שגיתי במה שלא הבהרתי דאי"צ ליטול כ"א יד א'. וְה֤וּא רַח֨וּם יְכַפֵּ֥ר גו').

האם זה אכן ברור? הרי מצד הסברא מה''ת?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הסתפקתי בהלכה זו:

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 10, 2021 12:06 am

הרי ציינתי מ"מ על־כך, ראה לעיל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים