מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ממון רב בעד הצלת חבירו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 30, 2020 8:55 pm

מסתמא נכב"ב, אבל בכל זאת אולי כדאי לדבר ממוקד.

אדם הולך ליד פסי רכבת, ונפל ממנו שם תיק עם כסף או יהלום וכד' בשווי גבוה, נניח 100,000 דולר, וכמו כן נתקע שם על המסילה רכב עם אדם בתוכו או תינוק מושלך, והרכבת קרובה לבוא ויש סיפק בידו להציל רק דבר אחד, או חיי אדם או את רכושו הרב, ומה שלא יציל, ירמס לגמרי תחת הגלגלים. ודאי שוטה ורשע ייחשב מי שיציל את ממונו במקום להציל את נפש חבירו.

מאידך באים להתרים אדם סכום גדול לצורך ניתוח מציל חיים לחבירו, באופן שזה ברור שהשאלה היא חיים ומוות, ואעפ"כ לא כל אחד יכתוב מיידית צ'ק על סך מאה אלף דולר, ואפילו אם יש לו סכום כזה שחסך לנישואי בנותיו וכד', ואין מישהו אחר שיכול לתת, והזמן קצר וכו'.

השאלה היא האם יש חילוק בדין אליבא דאמת, ואם כן, מה מקורו ומה טעמו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוגוסט 30, 2020 9:34 pm

עושה חדשות כתב:מסתמא נכב"ב, אבל בכל זאת אולי כדאי לדבר ממוקד.

אדם הולך ליד פסי רכבת, ונפל ממנו שם תיק עם כסף או יהלום וכד' בשווי גבוה, נניח 100,000 דולר, וכמו כן נתקע שם על המסילה רכב עם אדם בתוכו או תינוק מושלך, והרכבת קרובה לבוא ויש סיפק בידו להציל רק דבר אחד, או חיי אדם או את רכושו הרב, ומה שלא יציל, ירמס לגמרי תחת הגלגלים. ודאי שוטה ורשע ייחשב מי שיציל את ממונו במקום להציל את נפש חבירו.

מאידך באים להתרים אדם סכום גדול לצורך ניתוח מציל חיים לחבירו, באופן שזה ברור שהשאלה היא חיים ומוות, ואעפ"כ לא כל אחד יכתוב מיידית צ'ק על סך מאה אלף דולר, ואפילו אם יש לו סכום כזה שחסך לנישואי בנותיו וכד', ואין מישהו אחר שיכול לתת, והזמן קצר וכו'.

השאלה היא האם יש חילוק בדין אליבא דאמת, ואם כן, מה מקורו ומה טעמו.


עיין שבט הלוי ח”ה קעד

הרי ברור דאם הוא במדבר והינו יחיד להציל יתן ממונו ולא יראה במיתת חבירו ,שונה הדבר בציבור ,

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 30, 2020 10:10 pm

לכאורה החילוק פשוט, שמצות הצלת נפשות בגופו אין לה שיעור, אבל בממונו יש שיעור חומש (עיין פיה"מ למשנת אלו דברים) וכאן הוי הצלת נפשות בגופו.

דין חומש מנכסיו מצינו להדיא לענין צדקה (כשהעני הרעב לפניו) ופדיון שבויים, אבל צריך לעיין אם כן הוא גם במקום פקו"נ מיידי כשאין דרך הצלה אחרת.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוגוסט 30, 2020 10:53 pm

סגי נהור כתב:לכאורה החילוק פשוט, שמצות הצלת נפשות בגופו אין לה שיעור, אבל בממונו יש שיעור חומש (עיין פיה"מ למשנת אלו דברים) וכאן הוי הצלת נפשות בגופו.

דין חומש מנכסיו מצינו להדיא לענין צדקה (כשהעני הרעב לפניו) ופדיון שבויים, אבל צריך לעיין אם כן הוא גם במקום פקו"נ מיידי כשאין דרך הצלה אחרת.


ח"ח אהבת חסד ח”ב, כ, ב אין שייך בזה חומש

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 30, 2020 10:58 pm

יש"כ, ואם אין חולק הרי נפשט הספק.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 31, 2020 1:04 am

כידוע, על איסור לאו מעולם לא נאמר דין חומש, והאיסור של 'לא תעמוד על דם רעך' הוא איסור לאו.
ומה"ט נקט הח"ח הנ"ל כדבר פשוט דבהנוגע לפקו"נ אין שייך שיעור חומש, ואין עושרו קודם לחיי חבירו.
ומהיכ"ת שיהיה בזה חולק, ומהיכ"ת שיהיה חילוק בין הצלה בגופו או בממונו, והא הכל נלמד מ'לא תעמוד' לחוד.
ואם היה שייך בזה פטור של חומש, אז ודאי זה שייך גם במניעת הפסד באותו הזמן, וכגון מי שנפל לו הלולב על פסי הרכבת יחד עם תיק של חומש מנכסיו, ואין סיפק בידו וכו'

ולכן אני שואל, שלא מצינו שיצטרך אדם לשעבד ולתת את כל נכסיו כדי לממן ניתוח חירום למישהו אחר, וצ"ע מה השיעור בזה.
וגם צ"ע מה גדר החילוק בין שני המקרים שציירתי לעיל.

ודברי הגר"ש וואזנר שצויינו לעיל עוסקים בעניננו ממש, (ותודה להרב ביליצר)
אלא שאם כדבריו מתחילה שהחילוק הוא בין שוא"ת וכו', הרי ב' המקרים הנ"ל הם ג"כ שוא"ת.

להעיר עוד, שהחילוק בין שני המקרים הנ"ל הוא מושכל פשוט אצל רוב בני האדם, גם בלי קשר לדיני התורה. ודו"ק.



בשו"ת 'שבט הלוי' כתב:יום עש"ק עקב תש"מ, פה לוצרן אוברנאו. כבוד ידידינו הה"ג היקר ומפואר וכו' ר' יעקב ויינגולד לאי"ט.
אחדשה"ט וש"ת באהבה, זה כמה שקבלתי מכתבו והרני משיב מפה חו"ל, והנה כבודו מסופק לדינא אמאי אין חיוב על כל אחד ואחד מישראל להוציא כל ממונו עבור חולה מסוכן הזקוק להוצאות מרובות להצלת חייו כגון לעבור נתוחים וכו' דהא כל או"א מוזהר בלאו דלא תעמוד על דם רעך, ומבואר באו"ח סי' תרנ"ו שצריך להוציא אפי' כל ממונו שלא לעבור על לאו והוא מדברי הר"ן פ"ג דסוכה והאריך קצת בציור השאלה.
ואומר להלכה וה' ברחמיו יהי' אתנו, והנה ספיקו דמר ודאי רק למש"כ הריב"ש סי' שפ"ז דהא דלעבור על ל"ת צריך להוציא גם כל ממונו אין הבדל בין לאו שיש בו מעשה ללאו שאין בו מעשה, וא"כ גם הלאו דלא תעמוד על דם רעך בכלל זה אף על גב דהעבירה נעשית בשב וא"ת, אבל למש"כ החוות יאיר סי' קל"ט ועמו כמה מגדולי האחרונים דדוקא בלאו דקעביד מעשה אבל לאו כעין לא תעמוד וגו' דהעבירה היא המניעה אין חיוב להוציא כל ממונו, א"כ אין מקום להסתפק בזה, ועיין היטב בחי' הגרעק"א יו"ד סי' קנ"ז ובפ"ת שם.
אלא דמצאתי להח"ס בתשובות חו"מ סו"ס קע"ז שנשאל כעין חקירת כב' דשאל שם הג' השואל דלמש"כ הרמב"ם פ"ח ה"י ממתנת עניים דהמעלים עין מפדיון שבויים ה"ז עובר בלאו דלא תעמוד על דם רעך ולאו דלא תרדנו בפרך לעיניך וכו' יעש"ה, א"כ למה תנן גיטין מ"ה ע"א דאין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהן מפני תקון העולם, והיינו לחד לישנא מפני דוחקא דצבורא וכפרש"י שם מפני עניות הצבור הא לשיטת הסוברים דגם בלאו שעוברים בשב וא"ת צריך לבזבז כל ממונו הם מחויבים גם להעני את עצמם, ומרן הח"ס מודה להשואל ביסודו, אלא שכ' לת' דצבור הנדחק ובזמן שאומות העולם תקיפים על שונאי ישראל הוי דוחקא דצבורא בכלל פקוח נפש כמש"כ הרא"ש פ"ק דב"ב, ובשו"ע יו"ד סו"ס רנ"א על כן חשו לדוחקא.
ולמדתי מדברי הח"ס תרתי כללא בזה חדא דדוקא להשיטות הסוברים דגם בלאו שעובר בשב וא"ת צריך לבזבז כל ממונו חייב בלאו דלא תעמוד לעשות כן, ועוד למדנו מדבריו דלאו זה מוטל על היחיד אם הוא עומד על דם חבירו ולא אחר ומוטל על הצבור אם שוין לעמוד על דם חביריהם, ומתירוצו עוד למדנו דבמציאות של זמן הזה שלא שייך הענין שדוחקא דצבורא יביא אותם לידי סכנה ופקו"נ הדר דינא דלאותם שיטות עכ"פ חייבים בכל ממונם.
אלא דמש"כ הח"ס דדבר זה תולה בשיטת הפוסקים הנ"ל אם חייב גם בלאו דעובר בשב וא"ת צל"ע מש"ס סנהדרין ע"ג ע"א דיליף דין זה דמנין לראה חבירו שטובע בנהר או חיה גוררתו שחייב להצילו ת"ל לא תעמוד וגו', ומקשה הש"ס דהא נפק"ל כבר מדין אבדת גופו מנין ת"ל והשבותו לו, ומת' הגמ' דאי מהתם הו"א בנפשי' אבל מיטרח ומיגר אגורי לא קמ"ל, ופרש"י דהכי משמעות הקרא דלא תעמוד דמשמע שתחזור על כל הצדדין שלא יאבד דם רעך, הרי דמפורש לכ"ע דחייב גם בממונו, ואין לומר דנפרש דחייב לאגורי, אבל לא בכל ממונו, ואם יוצרך כל ממונו נפסוק דיאבד ח"י רעך ולא יאבד זה ממונו, דלשון רש"י ודאי לא משמע כן מדכ' שאנו חייבין לחזור על כל הצדדין שלא יאבד דם רעך, והיינו ודאי מחשבון פשוט דממון חוזר ונפש שאבד אבד, וזה מחייב לבזבז גם כל ממונו, דמטרה אחת לפנינו להציל לקוחים למות בכל הצדדים שאפשר.
אמנם צלע"ק גם לאידך גיסא, דהנה בקושיית הגמ' דלמ"ל לא תוכל להתעלם תפ"ל מוהשבותו לו יש לדקדק דוהשבותו לו הוא רק עשה א"כ צריך לא תוכל ללאו ועיין מהרש"א סנהדרין שם הרגיש בזה וכ' בחד תי' דאם והשבותו לו קאי על אבדת הגוף א"כ גם לא תוכל להתעלם קאי על אבדת הגוף ואיכא גם ל"ת ול"צ לא תעמוד, וע"ז מת' הגמ' שאיצטרך דחייב גם למיגר, וא"כ להסוברים דבכל ל"ת שעובר בשב וא"ת חייב א"כ גם זה נפיק כבר מלא תוכל להתעלם, ור"ל שלא תתעלם מהשבת הגוף ואפילו בכל ממונך ככל ל"ת כה"ג.
ואף על גב דמהרש"א כ' עוד דרך דקושית הגמ' דלא לכתוב והשבותו לו, מ"מ דרכו הראשון דאיכא כבר הלאו דלא תוכל להתעלם מסתבר דכיון דאיכא עשה בהשבת הגוף מוהשבותו לו, גם לא תוכל להתעלם איכא דודאי לא גרע מממון, ובדוחק י"ל כיון דעיקר הלאו לממון ושם לא חייב בכל ממונו גם בל"ת להתעלם בגוף לא חייב.
וחשבתי עפ"י מש"כ הר"ן בחי' סנהדרין שהקשה דלמ"ל קרא דלא תעמוד להציל ראה שנטבע בנהר תפ"ל דילפינן שם דמצוה להציל הנרדף אפי' בשפיכות דמים של רודף, פי' ומכ"ש בממון, ותי' הר"ן דמרודף לא שמעינן אלא אם ברור כשמש שיטבע בנהר אבל הספק לא שמעינן, אבל מקרא דלא תעמוד שמעינן גם הספק, וכבר הוכחתי בעניי בשבט הלוי ח"א סי' ס' דאין כוונת הר"ן על ספק פשוט דמחצה על מחצה דגם זה היינו שומעין משם, אבל מש דחידש הקרא דלא תעמוד דכולל ספק וספק ספיקא ואפילו ספק הרחוק שהוא בכלל חיוב דלא תעמוד, ולא דרך ספק אלא דרך ודאי דכך צורת המצוה, דמצוה לעשות כל טצדקי שבעולם ובכל האמצעים, ואפילו על מיעוטא דמיעוטא של פקו"נ, ומזה יצא לחז"ל ביומא פ"ד ע"א ובפוסקים דחייב אפילו על ספק הרחוק, וא"כ י"ל דהיינו דחידשה תורה הכא בדין הוצאת ממון למצות ל"ת יותר מכל ל"ת שבתורה שחייב בממונו אפילו על ספק וס"ס ומיעוט הרחוק דלא שמעינן לה בשאר ל"ת.
ועוד י"ל בפשיטות למש"כ הרא"ש בסנהדרין דהניצל חייב לפרוע להמציל מה שהוציא עליו דאין אדם מחוייב להציל נפש חבירו בממונו היכא דאית לי' ממון לניצל עצמו, והביא הרא"ש ראי' לזה וכ"ה בחי' הרמ"ה בסנהדרין שם, וא"כ היינו דחידשה תורה בל"ת זה יותר דאם אית לי' ממונא לניצל עצמו ואינו רוצה להוציא ממונו על הצלתו דמ"מ חייב מי שראה טביעתו להצילו גם בממונו, ויתבענו אח"כ לדינא ע"פ דברי הרא"ש הנ"ל.
והשתא לענין שאלתו דמר לפי ענ"ד יש ב' גדרים בזה דאם יארע כזה ליחיד במקום שאין מצילין אלא הוא כגון טובע בנהר וחיה גוררתו לדעת הח"ס זה תולה במחלוקת הפוסקים לענין לאו דעובר בשב וא"ת אם חייב בכל ממונו, ומכ"ש למש"כ בעניי בלאו דלא תעמוד על דם רעך שחייב גם בממונו במקום שהמצוה דוקא עליו, ובלא"ה הרי דעת הריב"ש כנ"ל דבכל לאו חייב, וכ' הפוסקים דהעיקר בזה כהריב"ש, עיין שד"ח במערכת הל' סי' ק"ז בזה, ובזה נדחה ג"כ מש"כ הפת"ש יו"ד סי' רנ"ב ס"ק ד' לדחות דברי בה"י והצדק עם הבית הלל והגאון מהרש"ק דבמקום סכנת נפשות חייב בכל ממונו ועיין מש"כ בעניי בחי' לשם.
איברא כשאין הדבר מוטל על היחיד דוקא, וכל הציבור בכלל הקריאה כעין המציאות שכ' כב' פשיטא לי שאין יחיד בפ"ע מחויב להוציא כל ממונו, וצורת המצוה בענין זה [גם אם נגדיר דשייך על כולם הלאו דלא תעמוד וגו'] שהבי"ד או העומדים בראש יעשו את הרבים, אבל את היחיד עכ"פ אין לחייב בכנ"ל.
ולע"ע אסתגר בזה, והרני ידידכם דו"ש, מצפה לחסדי ה'.

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 31, 2020 1:27 am

עושה חדשות כתב:ולכן אני שואל, שלא מצינו שיצטרך אדם לשעבד ולתת את כל נכסיו כדי לממן ניתוח חירום למישהו אחר, וצ"ע מה השיעור בזה.
וגם צ"ע מה גדר החילוק בין שני המקרים שציירתי לעיל.

אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?

לענין פדיון שבויים ידועים דברי הרמב"ם:
פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים ועומד בסכנת נפשות. והמעלים עיניו מפדיונו הרי זה עובר על "לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך" ועל "לא תעמד על דם רעֶך" ועל "לא יִרדנו בפרך לעיניך" וביטל מצות "פתח תפתח את ידך לו" ומצות "וחי אחיך עמָך" "ואהבת לרעך כמוך" ו"הצל לקוחים למות" והרבה דברים כאלו. ואין לך מצווה רבה כפדיון שבויים.

לפי הנ"ל, איך שייך בזה דין חומש?

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 31, 2020 1:56 am

סגי נהור כתב:אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?
מה ההבדל בין שני יהודים למאה, לכאו' יהיו כל ה99 מחויבים במה שמחויב היהודי השני.
והרי עובדה היא שיש לאנשים כסף מיותר מחד גיסא, ומאידך אנשים אחרים מתים מחמת העדר ממון לטיפול הולם.
(אני באמת לא שואל קושיא, אלא רק מחפש את הגדר הנכון).


סגי נהור כתב:לפי הנ"ל, איך שייך בזה דין חומש?
היכן מצינו דין חומש בפדיון שבויים שיש בו משום 'לא תעמוד'?
אם מצאנו אז יש כאן ראיה לחו"י כנגד הריב"ש.


וצריך עדיין לעיין היטב בדברי השבה"ל.

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 31, 2020 2:10 am

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?
מה ההבדל בין שני יהודים למאה, לכאו' יהיו כל ה99 מחויבים במה שמחויב היהודי השני.
והרי עובדה היא שיש לאנשים כסף מיותר מחד גיסא, ומאידך אנשים אחרים מתים מחמת העדר ממון לטיפול הולם.
(אני באמת לא שואל קושיא, אלא רק מחפש את הגדר הנכון).

כיון שאתה מחפש את הגדר הנכון, הרי מקום לומר שיש לחפשו בין שני יהודים למאה, ולא בין פסי הרכבת.
ואילו יצוייר שיש מאה יהודים לצד המסילה, לא יפלא שהמאבד ירוץ לקחת את צרור כספו.

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:לפי הנ"ל, איך שייך בזה דין חומש?
היכן מצינו דין חומש בפדיון שבויים שיש בו משום 'לא תעמוד'?
אם מצאנו אז יש כאן ראיה לחו"י כנגד הריב"ש.


וצריך עדיין לעיין היטב בדברי השבה"ל.

לא עיינתי כלל בסוגיא, אבל ענין פדיון שבויים נזכר בפירוש המשנה שציינתי בהודעתי הראשונה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 31, 2020 5:33 am

ע"ע שו"ת חות יאיר סימן קמ"ו

(ולולי שכל הפוסקים /ס"ל/ פה אחד שמחויב לשכור מממונו להציל חבירו רק שחבירו יחזיר לו כמ"ש הרא"ש [וגדולה מזו כתב בכ"מ ספ"א דהלכות רוצח ושמירת נפש בשם הירושלמי שמחויב לכנוס לספק נפשו להציל נפש חבירו וש"ס דידן ב"מ ד' ס"ב נמי הכי משמע דדווקא התם שאם ישתו שניהם ימותו ודאי מש"כ בספק י"ל ישתו שניהם ולא ישתה הוא לבדו וימות חבירו ודאי וא"כ מחויב לכנוס לספק נפשו' אפילו בספק הצלה וצ"ע] היה אפשר לומר שאינו מחויב להשכיר משלו אם יודע שאין לחברו להחזיר לו דלא רבתה תורה רק לטרוח עבורו ומ"מ ר"ל משל חבירו דוגמא לדבר דק"ל כיבוד אב משל אב)

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אוגוסט 31, 2020 6:54 am

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?
מה ההבדל בין שני יהודים למאה, לכאו' יהיו כל ה99 מחויבים במה שמחויב היהודי השני.
והרי עובדה היא שיש לאנשים כסף מיותר מחד גיסא, ומאידך אנשים אחרים מתים מחמת העדר ממון לטיפול הולם.
(אני באמת לא שואל קושיא, אלא רק מחפש את הגדר הנכון).


בפשטות, ברגע שהחוב מוטל על רבים מישראל (ואין צורך בכולם שיתנו כל כספם), נכנסים כאן גדרי ציבור וגבאי צדקה ובי"ד וכו' שצריכים לחלק את החוב בין הציבור לפי ממון ולפי נפשות וכיו"ב (וכמו בכל מצות צדקה).

ואילו איכשר דרא והיתה מערכת מתפקדת כזו, לא היו מגיעים למצבים שתיארת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 31, 2020 7:06 am

ואולי יש גם לחלק בין קום ועשה (לתת את ממונו) לבין שב ואל תעשה (להימנע מלהרים את התיק עם הכסף).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 31, 2020 7:17 am

בן ראובן כתב:
עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?
מה ההבדל בין שני יהודים למאה, לכאו' יהיו כל ה99 מחויבים במה שמחויב היהודי השני.
והרי עובדה היא שיש לאנשים כסף מיותר מחד גיסא, ומאידך אנשים אחרים מתים מחמת העדר ממון לטיפול הולם.
(אני באמת לא שואל קושיא, אלא רק מחפש את הגדר הנכון).


בפשטות, ברגע שהחוב מוטל על רבים מישראל (ואין צורך בכולם שיתנו כל כספם), נכנסים כאן גדרי ציבור וגבאי צדקה ובי"ד וכו' שצריכים לחלק את החוב בין הציבור לפי ממון ולפי נפשות וכיו"ב (וכמו בכל מצות צדקה).

ואילו איכשר דרא והיתה מערכת מתפקדת כזו, לא היו מגיעים למצבים שתיארת.

איני חושב כך. ברור שלהרבה מחלות יש "רפואת עשירים" שמסוגלת לעזור באופן ניכר, להציל או להאריך את החיים. ולא יתכן כלל וכלל להחיל את רפואת העשירים על הכל. כי הוא מנוגד לטבע הבריאה ולא אפשרי כקומוניזם (והוא מה שכתב הרב עושה חדשות שהמושכל הראשון של כל אדם לפטור). ולא מצינו לגדולי הדור שיעוררו על כך, ולא קבעו שיש לאדם לייחד את עיקר הצדקה שהוא נותן עבור הצלת חיים מסוג זה, אפילו לא כמצווה מן המובחר.

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 31, 2020 7:54 am

מקדש מלך כתב:
בן ראובן כתב:
עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אם רק שניהם בעולם מנין לך שלא יצטרך? ומי אמר שיש חילוק בין שני המקרים?
מה ההבדל בין שני יהודים למאה, לכאו' יהיו כל ה99 מחויבים במה שמחויב היהודי השני.
והרי עובדה היא שיש לאנשים כסף מיותר מחד גיסא, ומאידך אנשים אחרים מתים מחמת העדר ממון לטיפול הולם.
(אני באמת לא שואל קושיא, אלא רק מחפש את הגדר הנכון).


בפשטות, ברגע שהחוב מוטל על רבים מישראל (ואין צורך בכולם שיתנו כל כספם), נכנסים כאן גדרי ציבור וגבאי צדקה ובי"ד וכו' שצריכים לחלק את החוב בין הציבור לפי ממון ולפי נפשות וכיו"ב (וכמו בכל מצות צדקה).

ואילו איכשר דרא והיתה מערכת מתפקדת כזו, לא היו מגיעים למצבים שתיארת.

איני חושב כך. ברור שלהרבה מחלות יש "רפואת עשירים" שמסוגלת לעזור באופן ניכר, להציל או להאריך את החיים. ולא יתכן כלל וכלל להחיל את רפואת העשירים על הכל. כי הוא מנוגד לטבע הבריאה ולא אפשרי כקומוניזם (והוא מה שכתב הרב עושה חדשות שהמושכל הראשון של כל אדם לפטור). ולא מצינו לגדולי הדור שיעוררו על כך, ולא קבעו שיש לאדם לייחד את עיקר הצדקה שהוא נותן עבור הצלת חיים מסוג זה, אפילו לא כמצווה מן המובחר.

גם בהצלת נפשות ממש לא מצינו שיש חיוב לאדם לעמוד על שפת הנהר ולהציל את הטובעים, אף אם הוא מציל מומחה, כשם שאין חיוב לחפש שוורים תועים ושיות נדחים וחמורים רובצים. השאלה היא מה הדין כשהמקרה כבר בא לפתחו של אדם והוא היחיד שבידו לעזור.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 31, 2020 8:00 am

הדברים באו בתגובה להודעת הרב בן ראובן, ואמורים ברמה הציבורית המקובלת, שמקרים לאין ספור כאלו קיימים כמעשים שבכל יום בפני עסקני הרפואה, וועדות הצדקה, ומשפחות שאחד מיקיריהן חולה.
ואכן הדברים אינם אמורים למקרה שאתה מדבר עליו.

רק אציין שבמציאות, גם האדם עצמו לעיתים חביב עליו ממונו מגופו, ואינו מוכן למכור את דירתו להציל את חייו שלו... (ודלא כשיטת השטן דאיוב, אלא כצדיקים שממונם חביב עליהם מגופם)

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 31, 2020 8:08 am

מצ"ב מש"כ בס"ד בספרי בעניינים משיקים (כמדומני שכבר העליתי פעם)
קבצים מצורפים
ביחס לפיקוח נפש.docx
(40.84 KiB) הורד 88 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ממון רב בעד הצלת חבירו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 31, 2020 1:04 pm

שייך קצת גם לדיון של "פיקוח נפש או חיי נפש" - viewtopic.php?p=644623#p644623


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים