הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוגוסט 31, 2020 12:13 am
א. שנינו בפרק הערל: עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי אֲסוּרִים, וְאִסּוּרָן אִסּוּר עוֹלָם; אֲבָל נְקֵבוֹתֵיהֶם מֻתָּרוֹת מִיָּד.
ובגמרא פליגי בה תנאי: 'עַמּוֹנִי' וְלֹא עַמּוֹנִית, 'מוֹאָבִי' וְלֹא מוֹאָבִית, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר: 'עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם' - דַּרְכּוֹ שֶׁל אִישׁ לְקַדֵּם, וְלֹא דַרְכָּהּ שֶׁל אִשָּׁה לְקַדֵּם.
ב. תו שנינו: מִצְרִי וַאֲדוֹמִי אֵינָם אֲסוּרִים אֶלָּא עַד שְׁלשָׁה דוֹרוֹת, אֶחָד זְכָרִים וְאֶחָד נְקֵבוֹת. רַבִּי שִׁמְעוֹן מַתִּיר אֶת הַנְּקֵבוֹת מִיָּד. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן: קַל וָחֹמֶר הַדְּבָרִים, וּמָה אִם בְּמָקוֹם שֶׁאָסַר אֶת הַזְּכָרִים אִסּוּר עוֹלָם הִתִּיר אֶת הַנְּקֵבוֹת מִיָּד, מָקוֹם שֶׁלֹּא אָסַר אֶת הַזְּכָרִים אֶלָּא עַד שְׁלשָׁה דוֹרוֹת, אֵינוֹ דִין שֶׁנַּתִּיר אֶת הַנְּקֵבוֹת מִיָּד.
ג. ולכאורה יש לתמוה, הלוא רבי שמעון הוא האומר כי טעם יש בהיתר עמונית ומואבית, טעם שאינו קיים במצרית ואדומית, ומאי קל וחומר?
אלא הראנו לדעת, כי מדת קל וחומר מדה היא בתורה, לאמר: קל הקיים בחמור (מכל טעם שהוא), ודאי שהוא קיים בקל.