מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטילת ידים לכהנים לנשי"כ, ע"י לוי בעל מום

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

נטילת ידים לכהנים לנשי"כ, ע"י לוי בעל מום

הודעהעל ידי אראל » ג' אוקטובר 13, 2020 1:54 am

עיינתי בפנים המקור בזוה"ק, שכתוב שיש לכהנים ליטול ידיהם לפני שמברכים ברכת כהנים, על ידי הלוי דוקא, הנה לשון הזוה"ק במילואו:

תאנא כהן דבעי לפרסא ידוי בעי דיתוסף קדושה על קדושה דיליה דבעי לקדשא ידוי על ידא דקדישא, מאן ידא דקדישא דא ליואה דבעי כהנא ליטול קדושה דמייא מידוי דכתיב וקדשת את הלוים הא אינון קדישין, וכתיב בהו בלוים (במדבר יח) וגם את אחיך מטה לוי וגו', שבט אביך כלל, מכאן דכל כהן דפריס ידוי בעי לאתקדשא ע"י דקדישא ליתוסף קדושה על קדושתיה ועל דא לא יטול קדושה דמייא מבר נש אחרא דלא הוי קדישא, ובצניעותא דספרא תאנא לוי דאתקדש כהנא על ידוי בעי הוא לאתקדשא בקדמיתא, ואמאי לוי, ויתקדש על ידא דכהנא אחרא תאנא כהנא אחרא לא בעי דהא כהן דלא שלים לא בעי האי כהנא שלים לאתפגם על ידא דפגימא דלא שלים, אבל לוי דאיהו שלים ואתחזי לסלקא בדוכנא ולמפלח משכן זמנא הא שלים הוא והא אקרי קדוש דכתיב וקדשת את הלוים, א"ר תנחום אף אקרי טהור דכתיב (שם ח) וטהרת אותם, ובגין כך בעי לאוספא כהנא קדושה על קדושתיה, ע"כ.

הנה מסיום דברי הזוה"ק, "תאנא כהנא אחרא לא בעי דהא כהן דלא שלים לא בעי האי כהנא שלים לאתפגם על ידא דפגימא דלא שלים, אבל לוי דאיהו שלים ואתחזי לסלקא בדוכנא ולמפלח משכן זמנא הא שלים הוא והא אקרי קדוש", מבואר שהלוי צריך שיהיה שלים, בלי מום. אבל לא מצאתי בהפוסקים שיביאו פרט זה.

[ואגב, ביו"ט כשנטלתי ידי לדוכן, שמעתי הלוי ממלמל לעצמו, "יה"ר שיתקבל הרחיצה הזו בכל הכוונות שכיוונו הלויים בביהמ"ק ברחיצת ידי הכהנים"..., אמרתי לו, ידידי, מעולם לא היה דבר כזה בביהמ"ק!, הכהנים רחצו את ידיהם בעצמם ולא על ידי הלויים כלל!]

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: נטילת ידים לכהנים לנשי"כ, ע"י לוי בעל מום

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוקטובר 13, 2020 2:38 am

מדברי הרמב"ם, פרק ג' מהלכות כלי המקדש, הלכה ח' משמע שלוי בעל מום נפסל רק בעבודת השירה, ולא בשאר עבודות
לדורות אין הלוי נפסל בשנים ולא במומין אלא בקול שיתקלקל קולו מרוב הזקנה יפסל לעבודתו במקדש ויראה לי שאינו נפסל אלא לומר שירה אבל יהיה מן השוערים

ומש"כ בזוהר
אבל לוי דאיהו שלים ואתחזי לסלקא בדוכנא ולמפלח משכן זמנא הא שלים הוא והא אקרי קדוש
אין הכונה שאין לו מומין, אלא דאפילו שיש לו מומין עדיין הוא נקרא שלים, משא"כ הכהן, דכשיש לו מום הוא נקרא "בעל מום", ונפסל מעבודה

ובדמשק אליעזר פי': "לוי דאיהו שלים": שלא פגם בחטא העגל

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: נטילת ידים לכהנים לנשי"כ, ע"י לוי בעל מום

הודעהעל ידי אראל » ג' אוקטובר 13, 2020 6:44 am

דברי הרמב"ם לא שייכים כלל לנידון, לפי מה שכבר ציינתי, שענין רחיצת ידי הכהנים ע"י הלויים, אין לה שייכות כלל לעבודה בביהמ"ק, מה שלא הי' נוהג כלל ענין זה
והוא באמת ענין אחר לגמרי שנזכר בזוה"ק [ורבים טועים בזה כנ"ל...]

אבל פשט דברי הזוה"ק, יתכן שאתה צודק שיש לחלק בין כהן בעל מום ללוי שלא שייך בו ענין מומין, ויל"ע
ולא הבנתי מ"ש בזוה"ק שהכהן לא ירחץ ידי כהן אחר, לפי שאינו ראוי שיתפגם הכהן שלים ע"י הכהן שאינו שלים, ולמה כהן אחר תמים, חשיב כפגים לגבי כהן אחר?, ואם מפני שלא רחץ עדיין ידיו, א"כ כהן שכבר רחץ ידיו שפיר יוכל לרחוץ כהן אחר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נטילת ידים לכהנים לנשי"כ, ע"י לוי בעל מום

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 13, 2020 10:33 am

גם לגבי הכהן עצמו, על פניו "שלים" כאן אין הכוונה תמים ולא בעל מום, שהרי כהן בעל מום כשר לנשי"כ


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים