מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשרי עם הציבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אוקטובר 23, 2020 8:54 am

הנה כתוב בשו''ע ס''ה, ב':

קרא קריאת שמע ונכנס לבית הכנסת ומצא צבור שקורין קריאת שמע צריך לקרות עמהם פסוק ראשון שלא יראה כאלו אינו רוצה לקבל עול מלכות שמים עם חביריו והוא הדין אם הוא בבית הכנסת ואומר דברי תחנונים או פסוקים במקום שרשאי לפסוק אבל אם הוא עסוק במקום שאינו רשאי לפסוק כגון מברוך שאמר ואילך לא יפסיק אלא יאמר התיבות שהוא אומר בשעה שהציבור אומרים פסוק ראשון בניגון הצבור שיהיה נראה כאלו קורא עמהם:

וכתב עלה במ''ב ס''ק ט':

שקורין ק"ש — וה"ה שאר דבר שהצבור אומרים כגון תהלה לדוד או עלינו קורא עמהם שכן דרך ארץ:


בעלינו ודאי נוהגים כן, באשרי לא שמעתי ולא ראיתי. מאי נהוג עלמא?

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוקטובר 23, 2020 10:55 am

גם אני ראיתי שמחלקים בין 'עלינו' שאומרים עם הציבור לבין 'אשרי' שלא מקפידים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 23, 2020 11:40 am

בשמע - יש יחוד ה'.
בעלינו - יש ענין לכרוע ולהשתחוות כשהציבור כורע (ואף עלינו זןהי תפילה של ייחוד ה').

באשרי - כנראה פחות יש ענין.

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי פולסברג » ש' אוקטובר 24, 2020 9:31 pm

למה מתעלמים, לכהפ''ח המחמירים, ממשנה ברורה מפורשת?!

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 24, 2020 9:34 pm

ראוי להעיר כי מקור המשנ"ב הוא בשבה"ל סי' מד (הו"ד במ"א סי' סה סק"ג ובשו"ע אדה"ז ס"ב), ושאלת ה'התעלמות' (אם בכלל) אמורה להיות מופנית כלפיו.

וראה ערוה"ש סי' סה ס"ו. 'בירורי הלכה ומנהג', 'התקשרות' גל' תרנ ע' 17־18.

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי פולסברג » ש' אוקטובר 24, 2020 10:26 pm

איני יודע על איזה יחיד או ציבור שהולכים בכל דבר [או רוב דברים] כהשבה"ל, ומתארים אותו הפוסק האחרון.

והיפוכו במשנה ברורה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 24, 2020 10:29 pm

מהרשום עמדי לפני זמן רב, ויתכן שעיקרי הדברים מועתקים מאיזה חוברת:

בשו"ע או"ח סי' סה ס"ב: "קרא קריאת שמע ונכנס לבית הכנסת, ומצא ציבור שקורין קריאת שמע, צריך לקרות עמהם פסוק ראשון, כדי שלא ייראה כאילו אינו רוצה לקבל עול מלכות שמים עם חבריו". ובשו"ע אדה"ז שם מוסיף: "והוא הדין שאר דברים שהציבור אומרים, כגון 'תהלה לדוד' – צריך לקרוא עמהם, שכן דרך ארץ".

ואמנם, בערוך השולחן (סי' סה סוף סעיף ו) כתב שאין מקפידים על כך, אך הוא כתב גם שאין מקפידים על אמירת 'עלינו' עם הציבור, ובזה רואים שכן נזהרים (אף שאין זה כתוב בשו"ע אדה"ז, אלא במחצית השקל סי' סה סק"ג).

ונראה, שכל דין האמירה עם הציבור נאמר רק כשמתפללים הציבור יחד בקול, אך למנהג האשכנזים שמתפללים כל התפלה בלחש – אין מקפידים בכך, מלבד 'עלינו' שניכר הוא בשל שכורעים בו (כמבואר בהגהות בית מאיר שם: "מכל שכן עלינו לשבח שיש בו השתחוי' למקום"), או ש'עלינו' ניכר במיוחד מכיון שעומדים בו וכן למנהגנו רוקקים באמצע, ולכן זה בולט וניכר.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 24, 2020 10:35 pm

פולסברג כתב:איני יודע על איזה יחיד או ציבור שהולכים בכל דבר [או רוב דברים] כהשבה"ל, ומתארים אותו הפוסק האחרון. והיפוכו במשנה ברורה.
משל למה"ד, למקשה על מה ולמה מתעלמים מדבריו המפורשים של הב"י, בעוד תלמוד ערוך הוא... [אגב, השבה"ל מביאו בשם גאון, ובזה ודאי כל ישראל קבילו עלייהו].

דרומי כתב:מהרשום עמדי לפני זמן רב, ויתכן שעיקרי הדברים מועתקים מאיזה חוברת.
ראה ב'התקשרות' הנ"ל.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' אוקטובר 24, 2020 11:52 pm

אפ"ל בפשטות,
ק"ש ועלינו בולט שמתחילים יחד, כמו"כ קדושה דסדרא, אבל אשרי כיום פחות בולט שכעת הציבור אומרו ואולי בזמן המשנ"ב היה יותר בולט.

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי פולסברג » ש' אוקטובר 24, 2020 11:54 pm

הוה אמינא כתב:אפ"ל בפשטות,
ק"ש ועלינו בולט שמתחילים יחד, כמו"כ קדושה דסדרא, אבל אשרי כיום פחות בולט שכעת הציבור אומרו ואולי בזמן המשנ"ב היה יותר בולט.


פירוש? מלפני מאה שנה אמרוהו ביחד כמו בכיתה א'?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשרי עם הציבור

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 24, 2020 11:56 pm

פירושו, שבזמן שבה"ל (והגאונים) אמרו פסוד"ז יחדו בקו"ר דרך שירה וזמרה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים