עמוד 1 מתוך 1

הערת הפנים יפות בגוי ששבת, ואולי צנזורה ברש"י.

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 12:00 am
על ידי רון
סנהדרין נז' אמר ר"ל גוי ששבת חייב מיתה שנאמר יום ולילה לא ישבותו וכו' אמר רבינא אפילו ביום שני.
ובספר פנים יפות בפרשת נח הביא בזה"ל אמר רב הונא אפילו בשני בשבת, הקשה המהרש"א דהל"ל אפילו באחד בשבת וכו' עכ"ל. ולתרץ קו' זו הביא הפנים יפות את היסוד המפורסם שלו דדין גוי ששבת חייב מיתה הוא רק בשבת יום ואח"כ לילה כלשון הכתוב ע"ש באורך.
אך לא הבנתי את קושייתו מעיקרא, דהלא רש"י על אתר מתרץ קו' זו דנקט אפילו יום שני לרבותא, דלא תימא שהאיסור הוא רק אם קובע דת לעצמו כיום שבת ליהודים ולהבדיל יום ראשון לנוצרים [לאפוקי משיטת הרמב"ם], אלא אפילו סתם יום נמי חייב משום שחיובו הוא על עצם המנוחה והיום הראשון שאין בו שום יום שביתה הוא יום שני. וא"כ מה הוק' לפנים יפות.

ואילולא דמסתפינא אמינא דבדיבור הזה של רש"י שלטה יד הצנזורה ולפני האחרונים היה רש"י עם גירסא אחרת.
וחילי הוא, שהנה הכסף משנה כשהביא לשון רש"י הביא את הדוגמא של יום שבת ליהודים ויום שישי לישמעאלים. ואם כן לפי גירסא זו א"א לומר שיום שני הוא היום הראשון שבו אין שביתה כיון שיום ראשון הוא היום הראשון שבו אין שביתה לפי המוסלמים. וא"כ נראה שהיה להם את הנוסחא שהביא הכס"מ.

שמא יש למאן דהוא להחכימני בענין?

ואולי מאן דהוא ירצה שיעור שמסרתי בס"ד בענין זה הרי לפניכם [שיעור קליל ונחמד כראוי לליל שבת קודש]

Re: הערת הפנים יפות בגוי ששבת, ואולי צנזורה ברש"י.

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 6:47 am
על ידי רון
עוד הערה,
מה שהביא הפנים יפות בשם המהרש"א,
לא מצאתי במהרש"א על אתר הערה כזו.
אולי נתכוון לספר אחר ולא למהרש"א שלנו?

Re: הערת הפנים יפות בגוי ששבת, ואולי צנזורה ברש"י.

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 2:00 pm
על ידי לארץ ולדרים
בדפוס ונציה ישנו לרש"י הזה וכן בשאר דפוסים שחיפשתי מוזר מאוד להניח שהיה ל'פנים יפות' מהדורה אחרת אשר אינה מוכרת לנו

Re: הערת הפנים יפות בגוי ששבת, ואולי צנזורה ברש"י.

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 3:05 pm
על ידי אליהו חיים
לארץ ולדרים כתב:בדפוס ונציה ישנו לרש"י הזה וכן בשאר דפוסים שחיפשתי מוזר מאוד להניח שהיה ל'פנים יפות' מהדורה אחרת אשר אינה מוכרת לנו

גם לא נראה שמעלה או מוריד איך הגירסא ברש"י דאף אם הגירסא יום ו', זיל בתר טעמא, שלא נאמר כאן לרש"י יום שמחמת דת הגויים שובתים, וכיון דיום א' ידוע לכל דהנוצרים שובתים שווה ליום ו' ולכן נוקט הגמ' לרש"י יום ב'.
ואולי י"ל דלא היה כל הדיבור שברש"י לפני הפנים יפות מחמת שהשמיטו הצנזורה כולו (לא בדקתי ורק מציע) ולכן לא הביא בשם רש"י,
אך באמת במהרש"א לא מופיע אף בהדפסות ראשונות של חידושי הלכות וחידושי אגדות (בדקתי בשניהם), וכבר העירו כמה ספרים שמעתיקים הפנים יפות וגם בהערות בהוצ' חדשה של הרב גרוס על שלא נמצא לפנינו.