מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' נובמבר 16, 2020 9:46 pm

הלכה רווחת בספרי חכמי זמננו וכן הוא מנהג העם שאסור להנמיך חום של גופי חימום חשמליים [כיריים/פלטה וכיו"ב], גם באופן שיישרף תבשילו ואין לו אש אחרת לבשל עליה.
ואנוכי בער ולא אדע מה האיסור, ואף לא מצאתי מי שיפרש את ההלכה [הספרים שראיתי: שש"כ, הלכות יו"ט להגאון ר' אפרים משה ליברמן, הלכות בחג בחג הגרמ"מ קארפ].

מצד אופן המלאכה אם חשיב מלאכת אוכל נפש, הלא נפסק בסי' תקיד ס"א שכל שאין לו אש אחרת לבשל עליה שרי לכבות את האש.
ואם מצד מלאכת סותר בחשמל, הלא כתב המג"א תקא סק"ו לענין הסקה בכלים שלמים, שבאופן שמלאכת הבערה הותרה משום אוכל נפש אף מלאכת סותר הותרה.

אודה למי שיבהיר לי ענין זה.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי ביליצר » ג' נובמבר 17, 2020 11:47 am

שומע ומשמיע כתב:הלכה רווחת בספרי חכמי זמננו וכן הוא מנהג העם שאסור להנמיך חום של גופי חימום חשמליים [כיריים/פלטה וכיו"ב], גם באופן שיישרף תבשילו ואין לו אש אחרת לבשל עליה.
ואנוכי בער ולא אדע מה האיסור, ואף לא מצאתי מי שיפרש את ההלכה [הספרים שראיתי: שש"כ, הלכות יו"ט להגאון ר' אפרים משה ליברמן, הלכות בחג בחג הגרמ"מ קארפ].

מצד אופן המלאכה אם חשיב מלאכת אוכל נפש, הלא נפסק בסי' תקיד ס"א שכל שאין לו אש אחרת לבשל עליה שרי לכבות את האש.
ואם מצד מלאכת סותר בחשמל, הלא כתב המג"א תקא סק"ו לענין הסקה בכלים שלמים, שבאופן שמלאכת הבערה הותרה משום אוכל נפש אף מלאכת סותר הותרה.

אודה למי שיבהיר לי ענין זה.


כאן בסעיף ד מביא הערה אפילו לגבי בישול בגז

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 1597#p=117

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' נובמבר 17, 2020 7:57 pm

ביליצר כתב:
שומע ומשמיע כתב:הלכה רווחת בספרי חכמי זמננו וכן הוא מנהג העם שאסור להנמיך חום של גופי חימום חשמליים [כיריים/פלטה וכיו"ב], גם באופן שיישרף תבשילו ואין לו אש אחרת לבשל עליה.
ואנוכי בער ולא אדע מה האיסור, ואף לא מצאתי מי שיפרש את ההלכה [הספרים שראיתי: שש"כ, הלכות יו"ט להגאון ר' אפרים משה ליברמן, הלכות בחג בחג הגרמ"מ קארפ].

מצד אופן המלאכה אם חשיב מלאכת אוכל נפש, הלא נפסק בסי' תקיד ס"א שכל שאין לו אש אחרת לבשל עליה שרי לכבות את האש.
ואם מצד מלאכת סותר בחשמל, הלא כתב המג"א תקא סק"ו לענין הסקה בכלים שלמים, שבאופן שמלאכת הבערה הותרה משום אוכל נפש אף מלאכת סותר הותרה.

אודה למי שיבהיר לי ענין זה.


כאן בסעיף ד מביא הערה אפילו לגבי בישול בגז

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 1597#p=117

יישר כוח אבל אין שם שום חידוש מיוחד חוץ מההערה המעשית שיש להיזהר בפרטי הדין המבוארים בסימן תקיד.
אני מדבר על הוראה עקרונית שאף שבכירי גז מותר [בהצטרף פרטי הדין הנצרכים] בכיריים חשמליות אסור.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2020 11:30 pm

הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' נובמבר 17, 2020 11:34 pm

עזריאל ברגר כתב:הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

א. ומה הבעיה בזה? זה הבערה לאוכל נפש.
ב. זה לא הסיבה שהם כותבים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 18, 2020 12:05 am

שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

א. ומה הבעיה בזה? זה הבערה לאוכל נפש.
ב. זה לא הסיבה שהם כותבים.

א. זוהי הבערת אש חדשה.
ב. אז ייתכן שטעיתי.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 18, 2020 8:28 am

עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

א. ומה הבעיה בזה? זה הבערה לאוכל נפש.
ב. זה לא הסיבה שהם כותבים.

א. זוהי הבערת אש חדשה.
ב. אז ייתכן שטעיתי.


גם אם נדון כיריים חשמליים משום הבערה (אולי מדברי הרמב"ם ז"ל, המחמם את הברזל כדי לצרפו במים הרי זה תולדת מבעיר וחייב.), לא ברור אם הדלקתם נחשבת כמוליד אש חדשה ביום טוב, שכן אסרו להוציא אש מן העצים והאבנים, שהוא דבר הניכר, ולא כמו בכיריים, שלא ניכרת כ"כ הדלקת גופי החימום (לעין).

אשמח אם מישהו יאשר (שיש כאן בכלל מקום להסתפק בדבר) או יפרוך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 18, 2020 10:44 am

HaimL כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

א. ומה הבעיה בזה? זה הבערה לאוכל נפש.
ב. זה לא הסיבה שהם כותבים.

א. זוהי הבערת אש חדשה.
ב. אז ייתכן שטעיתי.


גם אם נדון כיריים חשמליים משום הבערה (אולי מדברי הרמב"ם ז"ל, המחמם את הברזל כדי לצרפו במים הרי זה תולדת מבעיר וחייב.), לא ברור אם הדלקתם נחשבת כמוליד אש חדשה ביום טוב, שכן אסרו להוציא אש מן העצים והאבנים, שהוא דבר הניכר, ולא כמו בכיריים, שלא ניכרת כ"כ הדלקת גופי החימום (לעין).

אשמח אם מישהו יאשר (שיש כאן בכלל מקום להסתפק בדבר) או יפרוך.

אכן יש מי שהתיר להדליק תאורה חשמלית ביו"ט.
אבל דעת כמעט כל הפוסקים בדורותינו לאסור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' נובמבר 18, 2020 10:54 am

עזריאל ברגר כתב:
HaimL כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:הסיבה היא פשוטה: הרבה פעמים בכירים חשמליות - הכיבוי וההבערה מעורבים זה בזה, דהיינו שאתה רוצה להנמיך, ובפועל אתה גורם להדלקת גוף חימום אחר וכיו"ב.

א. ומה הבעיה בזה? זה הבערה לאוכל נפש.
ב. זה לא הסיבה שהם כותבים.

א. זוהי הבערת אש חדשה.
ב. אז ייתכן שטעיתי.


גם אם נדון כיריים חשמליים משום הבערה (אולי מדברי הרמב"ם ז"ל, המחמם את הברזל כדי לצרפו במים הרי זה תולדת מבעיר וחייב.), לא ברור אם הדלקתם נחשבת כמוליד אש חדשה ביום טוב, שכן אסרו להוציא אש מן העצים והאבנים, שהוא דבר הניכר, ולא כמו בכיריים, שלא ניכרת כ"כ הדלקת גופי החימום (לעין).

אשמח אם מישהו יאשר (שיש כאן בכלל מקום להסתפק בדבר) או יפרוך.

אכן יש מי שהתיר להדליק תאורה חשמלית ביו"ט.
אבל דעת כמעט כל הפוסקים בדורותינו לאסור.

הוא לא מדבר על תאורה שבה רואים בבירור את החוט להט אלא על גופי חימום שלא ניכרים [איני נכנס לנידון רק להבהיר דבריו].

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' דצמבר 02, 2020 9:48 pm

העירו לי שלכאורה הדלקת חשמל בימינו לשימוש ביתי צריכה להיות מותרת לכל הדעות.
כי אם כל הסיבה לאסור הדלקת גופי חימום חשמליים לצורך אוכל נפש היא רק מחמת שמוליד אש, הרי שבפשטות מדאורייתא שרי. ואם כן יש 'מתוך' על כל הדלקות החשמל הביתיים שלא שייך בהן עובדין דחול.

מן הדרום
הודעות: 714
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: הנמכת גופי חימום חשמליים ביו"ט

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' מאי 23, 2022 12:09 am

האם יש פוסקים אשכנזים שמתירים כדברי החיד"א?
ברכי יוסף אורח חיים סימן תקב ס"ק א
א. דין א. אין מוציאין האש וכו'. טעמא הואיל ואפשר להוציא אש מערב י"ט. ויש מי שדקדק מזה שאם לא היה יכול להמציא אש מערב יום טוב, כגון שהיה במאסר או במדבר, ולא נזדמן לו במה שיוציא עד יום טוב, מותר להוציאו בי"ט, וכן נראה דעת הרב בעל התוספות. ספר בית מועד. הביאו הרב מר זקנינו מהר"א אזולאי זלה"ה בהגהותיו כ"יא.

שו"ת שבט הלוי חלק ט סימן קכו

יקרתו קבלתי ואשיב בקיצור כי עמוס אני, א' אשר שאל אם נכבה הגז ביום טוב ואין לו שום שכן שיכול להעביר ממנו אש האם מותר להוליד אש ביום טוב.
ואומר להלכה, כתבו הפוסקים סי' תק"ב סעי' א' הטעם משום מוליד אש, ומשום דהי' אפשר להוציא מערב יום טוב כמש"כ הרמב"ם והנפ"מ אם לא הי' אפשר כלל מעיו"ט או כנדון שכ' כ"ת, ובברכי יוסף שם בשם זקנו במי שהי' במאסר או במדבר ולא הי' אפשר לו התיר להדליק, והעתיקו ג"כ הגאון בעל ס' הקובץ ברמב"ם הל' יום טוב, איברא בס' ארחות חיים שם העיד דמנהג העולם להחמיר, וקשה לעשות נגד הנהוג להחמיר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים