מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי הבונה » ב' יוני 27, 2011 4:34 pm

במסכת ב"מ פד: במעשה דר' אלעזר בר' שמעון: תניא אמר רבי: כמה פריה ורביה ביטלה רשעה זו מישראל.
וברש"י: רשעה זו - מלכות הרשעה שמינתהו תופס גנבים ולא בא לבית המדרש תמיד להראות לו הנשים את דמן, לשון אחר: על אשתו שעיכבתו מלבא לבית המדרש שנים רבות.
ובכמה ספרים כתבו להוכיח כל"ק דרש"י שהרי אח"ז מובא בגמ' שלח רבי לדבר באשתו, וכי היה נושא מי שחשב לרשעה?
האם יש תירוץ על פירכא זו לל"ב דרש"י?
ראיתי במנחת יהודה (אפשטיין) שקודם שלח, ורק אח"כ אמר את המימרא הנ"ל, ואינני יודע מה הועיל בזה, אם מעשיה היו כה גרועים עד שכינה אותה "רשעה", מדוע מראש רצה לשאתה?
מישהו ראה תירוץ נוסף?

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי יאיר. » ב' יוני 27, 2011 7:21 pm

התירוץ הכי הגיוני הוא של הגר"א "רש"י ד.ה רשעה (ל"א וכו' עד שנים רבות) תא"מ".
אחרי שאני רואה תיבות אלו שכתב שר התורה איני מחפש תירוץ אחר גם אם מאוד עניינה אותי השאלה קודם לכן.

וכדאי הוא הגר"א לסמוך עליו.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי הבונה » ב' יוני 27, 2011 7:43 pm

תודה
מצאתי כעת בבן יהוידע שמפרש שאין הכונה מל' רשעות אלא מל' חרדה, יעו"ש.

ביעא בכותחא
הודעות: 28
הצטרף: ה' מאי 05, 2011 1:26 am

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי ביעא בכותחא » א' יולי 03, 2011 12:16 am

הבונה כתב:תודה
מצאתי כעת בבן יהוידע שמפרש שאין הכונה מל' רשעות אלא מל' חרדה, יעו"ש.

הסבר (מה הכונה שרשעה זו חרדה ועוד שמה קשור חרדה).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 03, 2011 8:04 am

אולי אפשר ליישב שאין כוונת רש"י במה שכתב על אשתו שהמילה רשעה מתייחסת לאשתו, אלא בכל מקרה רשעה הכוונה היא למלכות, רק השאלה היא במה גרמה המלכות שלא יבוא לביהמ"ד, וע"ז הפירוש הראשון ס"ל שמחמת שנעשה תופס גנבים לא היה יכול לבא לביהמ"ד, והפירוש השני ס"ל שהעיכוב היה שמחמת החלאים שבאו עליו והתגלגלו מתפיסת הגנבים, ומחמת זה עיכבתו אשתו לבוא לביהמ"ד, זה נחשב שהמלכות הרשעה גרמה. (והסיבה לפירוש זה כי לא כתוב שבזמן שהיה תופס גנבים נמנע מלבוא לביהמ"ד).

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי יאיר. » א' יולי 03, 2011 9:29 am

פירוש יפה ונחמד אם כי לא לפשוטו של רש"י ועיקר פשוטו של רש"י באמת, כבר אמור לעיל.

(ואילו אנו יכולים לבוא ל"בית המדרש" כמעט בכל עת שנחפוץ... viewforum.php?f=17 )

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי יאיר. » ה' יולי 07, 2011 10:46 am

יאיר. כתב:התירוץ הכי הגיוני הוא של הגר"א "רש"י ד.ה רשעה (ל"א וכו' עד שנים רבות) תא"מ".
אחרי שאני רואה תיבות אלו שכתב שר התורה איני מחפש תירוץ אחר גם אם מאוד עניינה אותי השאלה קודם לכן.

וכדאי הוא הגר"א לסמוך עליו.


viewtopic.php?f=7&t=5484#p45947

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שלח רבי לדבר באשתו - לל"ב ברש"י: רשעה זו?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מאי 14, 2021 8:17 pm

חשוב לציין לגירסא שבגמרת כת"י הגניזה (Oxford: Heb. c. 17/69–78): כמה פריה ורביה בטילה זו מישראל.
ובכת"י פירנצה 9-8: כמה פיריה וריביה בטלה אשה זו מישר'.
ובכת"י המבורג 165 נמחק משהו [נראה שהיה כתוב אשה] וכתוב במקומו רשעה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים