מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עובדיה חן
הודעות: 1836
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' דצמבר 16, 2020 9:08 am

מעשה ביהודי שלא היה פרוטה מצויה בכיסו כדי לקנות שמן לחנוכה, והלך לבי"כ והנה רואה ארגז של יחידות שמן למכירה ,ונמצא לידם קופסת מתכת וכתוב "כל יחידה 15 ש"ח. והנה מיודעינו הלך וכתב 20 ש"ח לכל יחידה ,לאחר שראה ש3 שמנים נקנו במחיר של 20 ש"ח, לקח בקבוק שמן שהרי הבעלים קיבלו את שכרם ע"י הגבהת מחיר .והלך והדליק את המנורה בביתו . השאלה היא האם יצא ידי חובתו.
ויש לדון מכמה נדונים, מצד כיצד עושה סחורה בממון חבירו,או מצד יורד לשדה חבירו, ועוד.
תלמידי חכמים היושבים כאן מוזמנים להביע את דעתם

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' דצמבר 16, 2020 9:22 am

עובדיה חן כתב:מעשה ביהודי שלא היה פרוטה מצויה בכיסו כדי לקנות שמן לחנוכה, והלך לבי"כ והנה רואה ארגז של יחידות שמן למכירה ,ונמצא לידם קופסת מתכת וכתוב "כל יחידה 15 ש"ח. והנה מיודעינו הלך וכתב 20 ש"ח לכל יחידה ,לאחר שראה ש3 שמנים נקנו במחיר של 20 ש"ח, לקח בקבוק שמן שהרי הבעלים קיבלו את שכרם ע"י הגבהת מחיר .והלך והדליק את המנורה בביתו . השאלה היא האם יצא ידי חובתו.
ויש לדון מכמה נדונים, מצד כיצד עושה סחורה בממון חבירו,או מצד יורד לשדה חבירו, ועוד.
תלמידי חכמים היושבים כאן מוזמנים להביע את דעתם

האם זה מעשה אמיתי? אם כן, פלא גדול איך חשב(ועשה?!) דבר כזה ומה לגבי גזל של אותם ששלמו יותר מהנצרך?
מעבר לכך שגם אם רשם 20 הרי כל פרוטה שהושמה שם הושמה למוכר ואיננה כלל של אותו יהודי וזה שהמוכר הרוויח יותר איננו מקנה לו כלל את הבקבוק ועבר בגזל גם מהקונים וגם מהמוכר.[והרי הדליק בשמן גזול ולפי הילקוט יוסף יצא בדיעבד אך לא היה לו לברך] סיפור מוזר.

עובדיה חן
הודעות: 1836
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' דצמבר 16, 2020 11:11 am

נוריאל עזרא כתב:
עובדיה חן כתב:מעשה ביהודי שלא היה פרוטה מצויה בכיסו כדי לקנות שמן לחנוכה, והלך לבי"כ והנה רואה ארגז של יחידות שמן למכירה ,ונמצא לידם קופסת מתכת וכתוב "כל יחידה 15 ש"ח. והנה מיודעינו הלך וכתב 20 ש"ח לכל יחידה ,לאחר שראה ש3 שמנים נקנו במחיר של 20 ש"ח, לקח בקבוק שמן שהרי הבעלים קיבלו את שכרם ע"י הגבהת מחיר .והלך והדליק את המנורה בביתו . השאלה היא האם יצא ידי חובתו.
ויש לדון מכמה נדונים, מצד כיצד עושה סחורה בממון חבירו,או מצד יורד לשדה חבירו, ועוד.
תלמידי חכמים היושבים כאן מוזמנים להביע את דעתם

האם זה מעשה אמיתי? אם כן, פלא גדול איך חשב(ועשה?!) דבר כזה ומה לגבי גזל של אותם ששלמו יותר מהנצרך?
מעבר לכך שגם אם רשם 20 הרי כל פרוטה שהושמה שם הושמה למוכר ואיננה כלל של אותו יהודי וזה שהמוכר הרוויח יותר איננו מקנה לו כלל את הבקבוק ועבר בגזל גם מהקונים וגם מהמוכר.[והרי הדליק בשמן גזול ולפי הילקוט יוסף יצא בדיעבד אך לא היה לו לברך] סיפור מוזר.

למה פשוט לך שזה שהעלה את המחיר הוא גזל? הרי סברו וקיבלו[וצ"ל ש20 זה מחיר השוק],הקונים ראו את המחיר ורצו לשלם ,גזל זה לקחת ללא רשות. לגבי המוכר הוא הסכים ל15 ש"ח כעת יש שאלה על הרווח שהוא עשה למי זה שייך,גם לא פשוט מאחר וזה רווח שהאורח ייצר וגם שלא שאל את המוכר אבל הוא הסכים ב15 כאמור.

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' דצמבר 16, 2020 11:47 am

עובדיה חן כתב:
נוריאל עזרא כתב:
עובדיה חן כתב:מעשה ביהודי שלא היה פרוטה מצויה בכיסו כדי לקנות שמן לחנוכה, והלך לבי"כ והנה רואה ארגז של יחידות שמן למכירה ,ונמצא לידם קופסת מתכת וכתוב "כל יחידה 15 ש"ח. והנה מיודעינו הלך וכתב 20 ש"ח לכל יחידה ,לאחר שראה ש3 שמנים נקנו במחיר של 20 ש"ח, לקח בקבוק שמן שהרי הבעלים קיבלו את שכרם ע"י הגבהת מחיר .והלך והדליק את המנורה בביתו . השאלה היא האם יצא ידי חובתו.
ויש לדון מכמה נדונים, מצד כיצד עושה סחורה בממון חבירו,או מצד יורד לשדה חבירו, ועוד.
תלמידי חכמים היושבים כאן מוזמנים להביע את דעתם

האם זה מעשה אמיתי? אם כן, פלא גדול איך חשב(ועשה?!) דבר כזה ומה לגבי גזל של אותם ששלמו יותר מהנצרך?
מעבר לכך שגם אם רשם 20 הרי כל פרוטה שהושמה שם הושמה למוכר ואיננה כלל של אותו יהודי וזה שהמוכר הרוויח יותר איננו מקנה לו כלל את הבקבוק ועבר בגזל גם מהקונים וגם מהמוכר.[והרי הדליק בשמן גזול ולפי הילקוט יוסף יצא בדיעבד אך לא היה לו לברך] סיפור מוזר.

למה פשוט לך שזה שהעלה את המחיר הוא גזל? הרי סברו וקיבלו[וצ"ל ש20 זה מחיר השוק],הקונים ראו את המחיר ורצו לשלם ,גזל זה לקחת ללא רשות. לגבי המוכר הוא הסכים ל15 ש"ח כעת יש שאלה על הרווח שהוא עשה למי זה שייך,גם לא פשוט מאחר וזה רווח שהאורח ייצר וגם שלא שאל את המוכר אבל הוא הסכים ב15 כאמור.

פשוט לי שזה גזל כי המוכר לא דרש כן והם הסכימו כי חשבו שהמוכר דורש כן ובודאי לו היו יודעים שהמוכר דורש 15 והלה הוסיף עוד 5 על דעת עצמו לא היו מסכימים ואין זה משנה כלל אם זה מחיר השוק בכגון דא.(אגב סיפור אמיתי או מעשה לצורך השאלה?)

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' דצמבר 16, 2020 5:49 pm

מזכיר עושה סחורה בפרתו של חבירו ,
הרי אפילו אם תיווך ברשות בעה"ב וקיבל יותר ממה שדרשו הבעלים הרווח לבעהב, שו"ע מפורש

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: קנה שמן בעורמה של הגבהת מחיר האם יצא ידי חובה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' דצמבר 16, 2020 11:46 pm

ביליצר כתב:מזכיר עושה סחורה בפרתו של חבירו ,
הרי אפילו אם תיווך ברשות בעה"ב וקיבל יותר ממה שדרשו הבעלים הרווח לבעהב, שו"ע מפורש

ייש"כ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 244 אורחים