מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 22, 2020 11:10 am

השנה חלה קביעות נדירה בה מתענים בער"ש (בתקוה שהצום יהפך לשמחה ולמועד).

כדאי ללקט במסגרת זו בירורים ושאלות המתעוררות בפרט במצב מיוחד זה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 22, 2020 11:12 am

נקודה ראשונה שראויה לבירור: מתי הזמן הראוי להתפלל מנחה בתענית זו?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' דצמבר 22, 2020 11:29 am

האם אומרים אבינו מלכנו במנחה שחל בערב שבת.
דבשו"ע הרב (סי' תקפד ס"ה) כתב: 'אין אומרים אבינו מלכנו בשבת מפני שאסור לתבוע צרכיו בשבת ואפילו בערב שבת במנחה אין אומרים אותו'.
ובמחצית השקל (שם, סק"ג) הקשה דהרי מתפללין בער"ש שמו"ע עם י"ג אמצעיות, דקיי"ל דמותר לשאול צרכיו בער"ש, ולמה א"מ אין אומרים.
וכתב שם דדווקא י"ג ברכות דטופס ברכות הם, אבל א"מ שזה תחינות - כמו שאין אומרים תחנון, כך אין אומרים אבינו מלכנו.
ויש עוד להאריך בכ"ז, אי"ה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 22, 2020 12:21 pm

דרומי כתב:נקודה ראשונה שראויה לבירור: מתי הזמן הראוי להתפלל מנחה בתענית זו?

למה נקודה ראשונה ולמה בכלל יש שאלה בזה מעבר לכל ערב שבת או לכל תענית ציבור?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 22, 2020 12:22 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:האם אומרים אבינו מלכנו במנחה שחל בערב שבת.
דבשו"ע הרב (סי' תקפד ס"ה) כתב: 'אין אומרים אבינו מלכנו בשבת מפני שאסור לתבוע צרכיו בשבת ואפילו בערב שבת במנחה אין אומרים אותו'.
ובמחצית השקל (שם, סק"ג) הקשה דהרי מתפללין בער"ש שמו"ע עם י"ג אמצעיות, דקיי"ל דמותר לשאול צרכיו בער"ש, ולמה א"מ אין אומרים.
וכתב שם דדווקא י"ג ברכות דטופס ברכות הם, אבל א"מ שזה תחינות - כמו שאין אומרים תחנון, כך אין אומרים אבינו מלכנו.
ויש עוד להאריך בכ"ז, אי"ה.

למעשה, האשכנזים אין אומרים אבינו מלכנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 22, 2020 2:15 pm

האם קטן מתענה? והאם יש חילוק בין סתם קטן, לבין מי שמגיע למצוות בשבת הבעל"ט - http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=52980
(מעדיף שלא לאחד את הדיונים, מכיוון ששלחתי את הלינק לאשכול ההוא לבקש תגובות עליו)

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי גימפעל » ג' דצמבר 22, 2020 5:20 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:האם אומרים אבינו מלכנו במנחה שחל בערב שבת.
דבשו"ע הרב (סי' תקפד ס"ה) כתב: 'אין אומרים אבינו מלכנו בשבת מפני שאסור לתבוע צרכיו בשבת ואפילו בערב שבת במנחה אין אומרים אותו'.
ובמחצית השקל (שם, סק"ג) הקשה דהרי מתפללין בער"ש שמו"ע עם י"ג אמצעיות, דקיי"ל דמותר לשאול צרכיו בער"ש, ולמה א"מ אין אומרים.
וכתב שם דדווקא י"ג ברכות דטופס ברכות הם, אבל א"מ שזה תחינות - כמו שאין אומרים תחנון, כך אין אומרים אבינו מלכנו.
ויש עוד להאריך בכ"ז, אי"ה.

ומי אומר שאומרים א"מ ?

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי זאינץ » ג' דצמבר 22, 2020 5:25 pm

האם אלו שנוהגים שלא לקדש בשעה השביעית עליהם לנהוג כן גם בשבת זו או לא לחשוש להנ''ל?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 22, 2020 6:42 pm

פורסם שהאדמו"ר רבי ישראל מוויזניץ שליט"א הורה לחסידיו לא להקפיד בכך השבת כדי לא לעכב את בני הבית הצמים.
לכאורה אפשר גם להספיק לקדש לפני שש.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 22, 2020 8:13 pm

כדכד כתב:לכאורה אפשר גם להספיק לקדש לפני שש.
האמיתי (כאופק קהיר), דהיינו 17.40 לשעון הנהוג כעת (ועכ"פ, גם זה ניתן להספיק).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 22, 2020 9:36 pm

קובץ שיצא ב''קראון הייטס"
קבצים מצורפים
22-12-2020-16-42-07-לוח-יומי-ניטל-10-טבת-תשפא-.pdf
(164.96 KiB) הורד 162 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' דצמבר 22, 2020 9:40 pm

דרומי כתב:קובץ שיצא ב''קראון הייטס"

יישר כח גדול, האם יש איזה התייחסות מהרבי ליום הולדת ביום זה (אני ובני) "עשרה בטבת" וליום הולדת ב"ניטל" (עוד בן)

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' דצמבר 22, 2020 10:18 pm

דרומי כתב:השנה חלה קביעות נדירה בה מתענים בער"ש (בתקוה שהצום יהפך לשמחה ולמועד).

כדאי ללקט במסגרת זו בירורים ושאלות המתעוררות בפרט במצב מיוחד זה.

לא כל כך נדיר.
לפני שבע שנים וגם לפני עשר שנים חל עשרה בטבת בערב שבת.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' דצמבר 22, 2020 10:19 pm

גימפעל כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:האם אומרים אבינו מלכנו במנחה שחל בערב שבת.
דבשו"ע הרב (סי' תקפד ס"ה) כתב: 'אין אומרים אבינו מלכנו בשבת מפני שאסור לתבוע צרכיו בשבת ואפילו בערב שבת במנחה אין אומרים אותו'.
ובמחצית השקל (שם, סק"ג) הקשה דהרי מתפללין בער"ש שמו"ע עם י"ג אמצעיות, דקיי"ל דמותר לשאול צרכיו בער"ש, ולמה א"מ אין אומרים.
וכתב שם דדווקא י"ג ברכות דטופס ברכות הם, אבל א"מ שזה תחינות - כמו שאין אומרים תחנון, כך אין אומרים אבינו מלכנו.
ויש עוד להאריך בכ"ז, אי"ה.

ומי אומר שאומרים א"מ ?

במאמר שפורסם בירחון האוצר, והועלה כאן viewtopic.php?t=54305
הובא בתחילתו את מקורות אמירת א"מ בת"צ, ואה"נ אין לזה מקורות ברורים כ"כ.

מן הדרום
הודעות: 712
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' דצמבר 22, 2020 10:33 pm

לגבי הקדמת ערבית -
בירושלים במועדיה עמוד קפ"ו כתוב בשם הרב נבנצל-
יכולים להקדים באופן כזה שכשיגיעו לביתם כבר יהיה מותר לאכול, ויקראו ק"ש בביתם
מעניין שכאן זה יכולים ובפסק"ת יש להזדרז:
פסקי תשובות אורח חיים סימן רמט
ומיהו יש56 להזדרז ולהקדים התפילה כדי שיוכלו הציבור ללכת לביתם לקדש על הכוס מיד עם צאת הכוכבים, למען לא יתבטל מעונג שבת בכדי, ולא יתמהמה בשבת כשהוא מעונה.
פסקי תשובות הערות סימן רמט הערה 56
56. שלחן הטהור זר זהב סק"ד, תהל"ד סק"ד "שהסברא פשוטה דהיכי שאין צריך להתענות יש איסור בדבר".

האם כך נוהגים?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 22, 2020 11:00 pm

בקונטרס שהובא לעיל צוין שאכן כך המנהג (אא"כ כוונת כת"ר למנהג א"י וכיו"ב).

אשרי יושבי ביתך כתב:מקורות אמירת א"מ בת"צ
בפשטות, שאלתו היתה גבי (מנחת) ערש"ק.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' דצמבר 22, 2020 11:04 pm

לבי במערב כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מקורות אמירת א"מ בת"צ
בפשטות, שאלתו היתה גבי (מנחת) ערש"ק.

אם כן, אז באמת לא מצאנו מישהו שכתב להדיא לומר א"מ במנחה דת"צ - בערש"ק.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 22, 2020 11:07 pm

א"כ, מאי ספיקא איכא?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' דצמבר 22, 2020 11:08 pm

לבי במערב כתב:א"כ, מאי ספיקא איכא?

אני לא ראיתי מי שכותב לומר א"מ. רק הבאתי שבאמת כתוב לא לומר. א"י באמת אם יש כאן 'ספק', הבאתי כאן 'הוראה' המובאת בשועה"ר.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 22, 2020 11:10 pm

ייש"כ.
[מנוסח הודעת כת"ר הראשונה הי' נשמע קצת באו"א. ניט געפערלעך].

מן הדרום
הודעות: 712
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' דצמבר 22, 2020 11:17 pm

לבי במערב כתב:בקונטרס שהובא לעיל צוין שאכן כך המנהג (אא"כ כוונת כת"ר למנהג א"י וכיו"ב).
שם נכתב -
מתענים ומשלימים עד צאת הכוכבים. ממהרים לקבל שבת ולהתפלל ערבית בזמנה. ויש די זמן שיוכלו לקדש לפני שעה השביעית (בברוקלין: מ5:56 עד 6:56). ויש להזדרז אחר תפלת ערבית לקדש שלא לשהות בצום כשהוא מעונה.

משמע שמתפללים בצאת ולא קודם!
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' דצמבר 23, 2020 10:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: עריכה ויזואלית

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי זאינץ » ג' דצמבר 22, 2020 11:19 pm

מאיזה שעה זה מחמש עד עשרים לשבע?

מן הדרום
הודעות: 712
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' דצמבר 22, 2020 11:26 pm

ענין נוסף בנושא זה
בביאור הגר"א אורח חיים סימן רפח כתב-
ואפי' שעות אסור בשבת כמ"ש בפ"ג דערובין שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה ודוקא שעה מועטת בשביל תוס' תענית התירו שם:
האם זה הפשט הפשוט בדין מתענין ומשלימין? שהתירו להשלים עד סוף היום, ועוד קצת 'בשביל תוספת תענית'?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 22, 2020 11:30 pm

מן הדרום כתב:משמע שמתפללי[ם] בצאת ולא קודם!
אכן, בחפזי לא הבחנתי שבפסק"ת כ' להתפלל קודם צה"כ.
בחב"ד ודאי שלא ינהגו כך.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 23, 2020 12:23 am

זאינץ כתב:מאיזה שעה זה מחמש עד עשרים לשבע?
כנכב"ב.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי במסתרים » ד' דצמבר 23, 2020 12:26 am

נטעי גבריאל על עשרה בטבת שחל בע"ש

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי פולסברג » ד' דצמבר 23, 2020 12:57 am

כדכד כתב:פורסם שהאדמו"ר רבי ישראל מוויזניץ שליט"א הורה לחסידיו לא להקפיד בכך השבת כדי לא לעכב את בני הבית הצמים.
לכאורה אפשר גם להספיק לקדש לפני שש.


רק להבהיר: 'בני הבית' היינו הבחורים, שהרי הנשים בין כך לא צמים...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 23, 2020 10:10 am

??

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 23, 2020 10:30 am

פולסברג כתב:
כדכד כתב:פורסם שהאדמו"ר רבי ישראל מוויזניץ שליט"א הורה לחסידיו לא להקפיד בכך השבת כדי לא לעכב את בני הבית הצמים.
לכאורה אפשר גם להספיק לקדש לפני שש.


רק להבהיר: 'בני הבית' היינו הבחורים, שהרי הנשים בין כך לא צמים...

מסתמא כוונתו כפי האימרה הידועה שסתם נשים לא מתענות בד' הצומות הקלים, שהרי הן או מעוברות או מניקות, ואם לאו - אז מסתמא הן חולות. ונכב"ב.
עכ"פ אולי כוונתו לבנות מגיל מצוות ועד גיל חתונה וכיו"ב.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 23, 2020 8:50 pm

עזריאל ברגר כתב:ונכב"ב.
אכן כן הוא (נז' גם כאן).

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' דצמבר 24, 2020 9:05 am

עלים לתרופה - ויגש.png
עלים לתרופה - ויגש.png (270.41 KiB) נצפה 4569 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - רחיצה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' דצמבר 24, 2020 7:35 pm

נכון להעיר שאף שכתב הט''ז שנהגו להימנע מרחיצה בד' צומות (ובפמ''ג כתב דבצונן שרי), הנה כשחל עשרה בטבת בערב שבת כתב המ''ב (בסי' תק''נ סק''ו) דמותר לרחוץ בחמין כל גופו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 24, 2020 9:59 pm

כמה מילי מעלייתא במצו"ב.
קבצים מצורפים
תרא - ויגש - עשרה בטבת.pdf
(613.92 KiB) הורד 157 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' דצמבר 25, 2020 12:42 pm

מן הדרום כתב:פסקי תשובות אורח חיים סימן רמט:
ומיהו יש להזדרז ולהקדים התפילה כדי שיוכלו הציבור ללכת לביתם לקדש על הכוס מיד עם צאת הכוכבים, למען לא יתבטל מעונג שבת בכדי, ולא יתמהמה בשבת כשהוא מעונה.
(שלחן הטהור זר זהב סק"ד, תהל"ד סק"ד "שהסברא פשוטה דהיכי שאין צריך להתענות יש איסור בדבר".)
רבי שמחה לטעמיה, שסילופין אין להן שיעור לא למעלה ולא למטה, כדלהלן:
א. הקומרנר מדבר במי שמתענה תענית יחיד בערב שבת, שעדיף שיפסיק את התענית מבעוד יום ולא ישלימנה עד צאת הכוכבים. וכתב וז"ל: וטוב שיקבל שבת בתפלה וקידוש קודם צאת הכוכבים, וכיון שקיבל שבת יכול לאכול ולשתות אפילו בתענית של חובה [ל]דעת הרב ב"י.
וב'זר זהב' כותב, שהוא עצמו נוהג כשחל עשרה בטבת בע"ש לקבל שבת ולהתפלל ערבית מבעוד יום, ולומר קידוש סמוך לצאה"כ בצמצום, כך שתהיה השתיה בצאת הכוכבים. (והיינו משום דס"ל לדידיה – לעומת שאר הפוסקים – דדעת הרב ב"י עיקר דאין צריך להשלים את התענית.)
ב. הרב 'תהלה לדוד' מתמה על מה שכתב הרב בשו"ע שלו ד'יש אומרים, שאם השלים תפלת ערבית של שבת מבעוד יום צריך לאכול מיד ואינו רשאי להתענות עד צאת הכוכבים': מנלן הא? והא הטור בשם הר"מ 'שיכול לאכול' קאמר, אבל לא שיהיה חיוב. ועל זה כתב: שהסברא פשוטה, דהיכי שאין צריך להתענות יש איסור בדבר. (דהיינו, המדובר הוא במי שכבר התפלל ערבית וממשיך לשבת בתענית שלא כדין.)
viewtopic.php?f=7&t=30065&p=647719&hilit=%D7%9C%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A3#p647719

מן הדרום
הודעות: 712
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' דצמבר 25, 2020 3:42 pm

ב. הרב 'תהלה לדוד' מתמה על מה שכתב הרב בשו"ע שלו ד'יש אומרים, שאם השלים תפלת ערבית של שבת מבעוד יום צריך לאכול מיד ואינו רשאי להתענות עד צאת הכוכבים': מנלן הא? והא הטור בשם הר"מ 'שיכול לאכול' קאמר, אבל לא שיהיה חיוב. ועל זה כתב: שהסברא פשוטה, דהיכי שאין צריך להתענות יש איסור בדבר. (דהיינו, המדובר הוא במי שכבר התפלל ערבית וממשיך לשבת בתענית שלא כדין.)

אמנם קצת שונה, אבל למד משם שכשאפשר חייבים מיד,ומי אמר שזו לא סיבה להקדים מעריב?

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי יתן חן » א' דצמבר 27, 2020 1:07 am

ביקורת תהיה כתב:
מן הדרום כתב:פסקי תשובות אורח חיים סימן רמט:
ומיהו יש להזדרז ולהקדים התפילה כדי שיוכלו הציבור ללכת לביתם לקדש על הכוס מיד עם צאת הכוכבים, למען לא יתבטל מעונג שבת בכדי, ולא יתמהמה בשבת כשהוא מעונה.
(שלחן הטהור זר זהב סק"ד, תהל"ד סק"ד "שהסברא פשוטה דהיכי שאין צריך להתענות יש איסור בדבר".)
רבי שמחה לטעמיה, שסילופין אין להן שיעור לא למעלה ולא למטה, כדלהלן:
א. הקומרנר מדבר במי שמתענה תענית יחיד בערב שבת, שעדיף שיפסיק את התענית מבעוד יום ולא ישלימנה עד צאת הכוכבים. וכתב וז"ל: וטוב שיקבל שבת בתפלה וקידוש קודם צאת הכוכבים, וכיון שקיבל שבת יכול לאכול ולשתות אפילו בתענית של חובה [ל]דעת הרב ב"י.
וב'זר זהב' כותב, שהוא עצמו נוהג כשחל עשרה בטבת בע"ש לקבל שבת ולהתפלל ערבית מבעוד יום, ולומר קידוש סמוך לצאה"כ בצמצום, כך שתהיה השתיה בצאת הכוכבים. (והיינו משום דס"ל לדידיה – לעומת שאר הפוסקים – דדעת הרב ב"י עיקר דאין צריך להשלים את התענית.)
ביקורת תהיה לשיטתו, ששנאתו מעוורת את עיניו.
השולחן הטהור שציטט הפסקי תשובות הוא רק מה'זר זהב' סק"ד, המדבר רק מתענית ציבור דהיינו מי' בטבת. ופותח במח' הב"י והרמ"א אי שרי להתענות לאחר שקיבל שבת, וכותב שאפי' שנראים לו דברי הב"י שאין להתענות, אעפ"כ אנו קיבלנו ע"ע הוראות הרמ"א ולכך חובה להתענות.
ומ"מ כיון שנוטה לפסוק כהב"י לכן הוא נוהג להקדים ככל האפשר, בכדי שלא להתענות בשבת אחר צאה"כ כלל. והוא מוסיף הוראה לכל שמוטב שבמנחה ערב התענית ציבור שחל בע"ש יקבלו ע"ע לצום רק עד יציאתם בשבת מביה"כ, וכו', עכת"ד.
וסיכום דבריו למעשה פשוטים כדברי הפסקי תשובות שס"ל שיש להקדים התפילה ככל האפשר ושלא לצום בשב"ק כלל.
והמבזה ת"ח אין רפואה למכתו

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 27, 2020 2:32 am

יתן חן כתב:סיכום דבריו למעשה, שיש להקדים התפילה ככל האפשר ושלא לצום בשב"ק כלל.
שבתי וראֹה, כי לדעתו גם בתענית ציבור אין להשלים את התענית עד צאת הכוכבים, אלא תיכף אחר תפלת ערבית יש לאכול ולשתות אף שעדיין יום הוא, כדעת הרב בית יוסף 'שאם קיבל עליו מבעוד יום – אפילו תענית ציבור אסור לו להשלים'; אלא שהוא עצמו לא נהג כן משום ש'קבלנו דעת מרן מור"ם', אבל עכ"פ היה מקפיד שלא להתענות מעבר לזמן צאת הכוכבים כהוא זה.
ולשאר העם המליץ, לעשות תנאי מאתמול בעת מנחה, ובכך יוכלו בשופי לאכול ולשתות מבעוד יום.
היוצא מדבריו: הנוהגים להתפלל תפלת ערבית מבעוד יום – אין נכון להם להמשיך את התענית עד צאת הכוכבים; אבל הנוהגים תדיר להתפלל תפלת ערבית בזמנה – כלום אמר שראוי להם להקדים ביום צום את התפלה?!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 27, 2020 12:43 pm

"קבלנו הוראות מור"ם" אינו מחייב רק אותו עצמו.
מה שכתב על הנהגתו עצמו הוא שאף הוא אינו מחמיר בתענית כי אם בעונג שבת ולכן היה מסדר אתץ לוח הזמנים כך שישתה מכוס של קידוש בצה"כ בצמצום ואף מעט פחות 6אין קפידא כי העיקר כדעת הרב בית יוסף.
הוא לא כתב הנהגה זו כדי להתפאר בה אלא כדי להורות מה דעתו לעשות

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 27, 2020 12:47 pm

כדכד כתב:
דרומי כתב:נקודה ראשונה שראויה לבירור: מתי הזמן הראוי להתפלל מנחה בתענית זו?

למה נקודה ראשונה ולמה בכלל יש שאלה בזה מעבר לכל ערב שבת או לכל תענית ציבור?

ראיתי בשלחן הטהור שצוטט כאן שבאמת האדמו"ר מקאמארנא סבר שראוי להתפלל מנחה גדולה כמה שעות על היום.
אולי גם כדי שיותר להקדים ערבית.
הוא כותב שהתפלה של עליית העולמות בערב שבת סמוך לשבת אינה מתיישבת עם תפילת תענית ועוד שיש להניח תפלין במנחה של תענית, מה שלא מתאים בזמן מנחה קטנה של ערב שבת.

מנגד, שמעתי שיש שאמרו שעדייף להתפלל מנחה קטנה כדי שיתאפשר לברך ברכת כהנים.
נמצא ששאלת הרב דרומי היתה במקומה

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: עשרה בטבת שחל בערב שבת - בירורים ומנהגים

הודעהעל ידי יתן חן » א' דצמבר 27, 2020 3:26 pm

ביקורת תהיה כתב:
יתן חן כתב:סיכום דבריו למעשה, שיש להקדים התפילה ככל האפשר ושלא לצום בשב"ק כלל.
שבתי וראֹה, כי לדעתו גם בתענית ציבור אין להשלים את התענית עד צאת הכוכבים, אלא תיכף אחר תפלת ערבית יש לאכול ולשתות אף שעדיין יום הוא, כדעת הרב בית יוסף 'שאם קיבל עליו מבעוד יום – אפילו תענית ציבור אסור לו להשלים'; אלא שהוא עצמו לא נהג כן משום ש'קבלנו דעת מרן מור"ם', אבל עכ"פ היה מקפיד שלא להתענות מעבר לזמן צאת הכוכבים כהוא זה.
ולשאר העם המליץ, לעשות תנאי מאתמול בעת מנחה, ובכך יוכלו בשופי לאכול ולשתות מבעוד יום.
היוצא מדבריו: הנוהגים להתפלל תפלת ערבית מבעוד יום – אין נכון להם להמשיך את התענית עד צאת הכוכבים; אבל הנוהגים תדיר להתפלל תפלת ערבית בזמנה – כלום אמר שראוי להם להקדים ביום צום את התפלה?!
שלא להתווכח עמך באתי, שכן: אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ.
אמנם חובה להודיע בפירוש, למען שלא יטעו הקוראים, כי המעיין הישר בשולחן הטהור יחזה ששפתי הגה"ק מקאמרנא ברור מללו, אשר צריך כ"א להקדים את התפילה בשב"ק מוצאי תענית ככל האפשר, ולא לצום בשב"ק כלל.
והמבזה ת"ח אין רפואה למכתו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 197 אורחים