מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 17, 2021 2:42 pm

ביהכ"נ מעוניין להזמין בימה חדשה, ומשום שחוששים לדברי הגר"א שהביא הביאור הלכה [סי' נה, יט ד"ה ש"ץ] שהעומד במקום מוקף מחיצות אינו מצטרף, מעוניינים לעשות את מחיצות הבימה בצורה שהפרוץ מרובה על העומד, כדי שלא יחשבו למחיצות.
אך מכיון שעובי המחיצות הם ברוחב 15 ס"מ, הסתפקו אם מודדים לפי העומד שמחוץ לבימה [הארוך בכל צד ב-15 ס"מ] או מתוך הבימה שהוא קצר יותר.
אשמח לקבל מ"מ בענין.

עוד הסתפקתי אם המחיצות עצמם צרות [לדוגמא 5 ס"מ], ורק בקצוות ישנם עמודים רחבים [רוחב 15 ס"מ], האם גם בכה"ג אומרים עומד מרובה על הפרוץ, כיון שהכל מחיצה אחת, או כיון שכל המחיצה צרה יותר צריך שמשך זה ימשיך בקו ישר, אך העמוד שבסוף המחיצה לא מועיל בכדי שיחשב ההמשך ממנו.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ינואר 17, 2021 3:06 pm

אין שום משמעות לעובי, עובי זה בחפצא של המחיצה. אבל השאלה היא כמה מתוך השטח מוקף, ובזה העובי לא מוסיף כלום.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 17, 2021 11:46 pm

שומע ומשמיע כתב:אין שום משמעות לעובי, עובי זה בחפצא של המחיצה. אבל השאלה היא כמה מתוך השטח מוקף, ובזה העובי לא מוסיף כלום.

לא הבנתי.
זו התייחסות לשאלה הראשונה או השניה?
אשמח לביאור יתר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 8:01 pm

בפשטות הולכים לפי המדידה החיצונית.
כי בהלכות שבת זה ייחשב רה"י אם במדידה החיצונית יהיה עומד מרובה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ינואר 20, 2021 10:22 am

אסביר את כוונתי בתקווה שהבנתי את השאלה. אני טוען ששתי השאלות לא נכונות, כי כל המדידה של העומד והפרוץ היא אינה על מקום המחיצה או מקום הפתח, אלא ביחס לשטח עצמו כמה הוא גדור. וממילא אין משמעות לא לעובי המחיצה ולא למה שבקרן זווית, כי זה לא מוסיף בשטח שבפנים כמה הוא גדור. ובודאי שמסתכלים רק מבפנים. מקורות לענ"ד:

א] יעויין ברשב"א עירובין י. בנידון האם אומרים שווה מבפנים ונראה מבחוץ על מחיצה ממש. ומבואר שם שאם אומרים כן אז הדין הוא שכותל ו' מצידו של פתח י' נחשב עוממ"ר. והנה בציור כזה הלא עדיין אם נקח את הפתח והמחיצה ביחד הפרוץ מרובה, ומבואר שלא דנים כלל את המחיצה מול הפתח אל כמה מחיצה יש לשטח.

ב] הדין של מחיצה העשויה לד' לא שייך כלל במה שבזוויות שאין כנגדן שום שטח.

ג] מה שמקום המחיצה לא היה רה"י לולא ק"ו דלאחרים עושה מחיצה לעצמו כ"ש [שבת צט:].

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 20, 2021 1:57 pm

שומע ומשמיע כתב:א] יעויין ברשב"א עירובין י. בנידון האם אומרים שווה מבפנים ונראה מבחוץ על מחיצה ממש. ומבואר שם שאם אומרים כן אז הדין הוא שכותל ו' מצידו של פתח י' נחשב עוממ"ר. והנה בציור כזה הלא עדיין אם נקח את הפתח והמחיצה ביחד הפרוץ מרובה, ומבואר שלא דנים כלל את המחיצה מול הפתח אל כמה מחיצה יש לשטח.

לא ראיתי היכן מבואר כן.
ואדרבה כתב הרשב"א בשם הראב"ד דאע"פ דכה"ג הוי לחי משום דאיכא היכר למבוי, אך לא מהני משום עומד מרובה כיון דלא חשיב מחיצת המבוי שהרי עומד חוץ למבוי. ולכא' הבי' דצריך מחיצה למבוי, וכל שאינו במבוי לא חשיב מחיצת המבוי.

שומע ומשמיע כתב:ב] הדין של מחיצה העשויה לד' לא שייך כלל במה שבזוויות שאין כנגדן שום שטח.

לכא' הוא דין נוסף ששטח הרשות לא יהיה פחות מד"ט, אך אינו ענין לשיעור המחיצות ודין עומד מרובה בהם.

שומע ומשמיע כתב:ג] מה שמקום המחיצה לא היה רה"י לולא ק"ו דלאחרים עושה מחיצה לעצמו כ"ש [שבת צט:].

לא הבנתי.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עומד מרובה על הפרוץ - בירורים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ינואר 20, 2021 5:57 pm

א] לחולקים על הראב"ד מספיק כותל ו' לפתח י"א [לדוגמא], למרות שאם נקח את הכותל והפתח יחד הם ט"ז אמה ונמצא שאין כאן עוממ"ד. ומבואר שלא מסתכלים כלל על מקום הפתח והמחיצה. גם הראב"ד
ב]מבואר ברש"י עירובין ה. ד"ה ומ"ד ובדף פז. ד"ה חוקק שהוא דין במחיצה.
ג]ממה שלולא הק"ו לא היה נחשב מקום הכותל לרה"י, רואים שהמחיצה גודרת מהחוד הפנימי כלפי פנים ולא את מקום המחיצה עצמה. ולכן צריך להסתכל מבפנים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים