מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

הודעהעל ידי לעמל יולד » ג' ינואר 19, 2021 5:13 pm

בתוס' יומא כט: ד"ה אלא ובמנחות מט ד"ה תלמוד, הסתפקו אם פסח שני נקרב אחרי התמיד כמו בפסח ראשון, ומסיק התוס' ביומא שבפסח שני הי מינייהו דבעי קדים ועביד ברישא (עכ"פ כך נראה מתוס' רעק"א במשניות פ"ט מ"ג).

והוקשה לי, שאף אם נאמר שאין בפסח שני עשה דהשלמה (כי התנא לא הבדיל בין קרבן פסח הראשון לשני, ולכאורה הוא דין בקרבן פסח), למה לא נאמר כאן תדיר ושאנו תדיר תדיר קודם?
דהא תוס' בריש תמיד נשחט הקשה ל"ל הלימוד דיאוחר דבר, הרי אפשר ללמוד מתדיר ושאינו תדיר, ותירץ שצריכים את הלימוד לדחות את עשה דהשלמה. וא"כ כאן דדחי ליה לעשה דהשלמה למה לא נאמר תדיר ושאינו תדיר, ובעי להקדים התמיד ברישא?
(ונהי אם אמרינן שבפסח שני זמנו אחרי התמיד (כמו שנראה מתוס במנחות) ניחא, כי זה הלימוד של יאוחר דבר, אבל אם נאמר שהי מינייהו קדים ועביד ברישא, למה לא נאמר תדיר ושאינו תדיר עכ"פ).

אוסיף שלכאורה לדעת תוס' שדחו ליה ליאוחר דבר אבל אפשר להקריב הי מינייהו דבעי קדים ועביד ברישא, צ"ל שתוס' נקקט שיאוחר דבר אינו לימוד על דין קדימה בתמיד או איחור בפסח, אלא שזה קובע זמן מאוחר מזמן תמיד, וכן משמע מתוס פסחים ו ד"ה לא תשחט, וא"כ יתכן להבין תוס' ע"פ דברי הרמב"ם פ"א מהלכ' תמידין ומוספים ה"ג " ולא שוחטין קרבן אחר תמיד של בין הערבים חוץ מקרבן פסח לבדו שאי אפשר שיקריבו כל ישראל פסחיהן בשתי שעות", שהרמב"ם היה צריך לסברא זו מעבר ללימוד דיאוחר דבר לקבוע שצריכים לשחוט התמיד בפועל לפני הפסח, כי לולי זה אולי נאמר שהתורה רק רצה לקבוע התחלת זמן פסח מאוחר יותר מהתחלת זמן תמיד, אבל לא שיקריבו את התמיד לפני הפסח בפועל וידחו לעשה דהשלמה).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 8:14 pm

א. אחרי שהתורה לימדה אותנו שיש עשה דהשלמה - לכאורה היא עקרה את הדין של "תדיר קודם" מהענין הזה.
ב. אפשר לומר שפסח מקודש מתמיד, שיש בו כרת. ותדיר ומקודש - איזה שירצה יקדים.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

הודעהעל ידי לעמל יולד » ג' ינואר 19, 2021 8:45 pm

עזריאל ברגר כתב:א. אחרי שהתורה לימדה אותנו שיש עשה דהשלמה - לכאורה היא עקרה את הדין של "תדיר קודם" מהענין הזה.
ב. אפשר לומר שפסח מקודש מתמיד, שיש בו כרת. ותדיר ומקודש - איזה שירצה יקדים.


על הסברא הראשונה, אשמח אם יש לכם ראיה או השוואה לדין אחר כזה.
על הסברא השניה תוס עצמו דן בזה ביומא וליכא למימר משום דאתי עשה דפסח שיש בו כרת ודחי עשה דהשלמה דלית ביה כרת כדאמר בר"פ תמיד נשחט (שם נט.) דהא ליכא הכא כרת דבכל חדא וחדא מינייהו איכא למימר שמא הוא מן הרוב שכבר יצאו
וכן איכא למאן דאמר שיש כרת בפסח ראשון אבל לא בשני (פסחים צג), וכמדומני שכך פסק הרמב"ם.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ינואר 20, 2021 6:28 am

לא אכנס לכללות הדיון, מפני קוצר העת כרגע - אך הרמב"ם פסק דאיכא כרת אף על השני (הל' ק"פ רפ"ה).

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הקרבת פסח שני אחרי קרבן תמיד

הודעהעל ידי לעמל יולד » ד' ינואר 20, 2021 1:25 pm

לבי במערב כתב:לא אכנס לכללות הדיון, מפני קוצר העת כרגע - אך הרמב"ם פסק דאיכא כרת אף על השני (הל' ק"פ רפ"ה).


אכן טעות שלי, אתה צודק


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים

cron