מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור בדברי המקובלים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

ביאור בדברי המקובלים

הודעהעל ידי מגדל » א' ינואר 24, 2021 8:45 pm

מצאתי בספר ישן נושן כדברים האלו:

מילת מנחה עולה מאה ושלשה, עתיד להיות נחמה, והם מי"ש אורות מתבונה, ששם הוא עולם הבא, כי בינה לעולם למעלה עם אבא.
ור"ז אורות הנשארים מי"ש הם כ"ח ות', להיותם חסד ורחמים כוללם אור יתר אחד. וק"ג גבורה.


מה פירוש כ"ח ות'?

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ביאור בדברי המקובלים.

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 24, 2021 8:58 pm

כנראה ר"ת כתר חסד ותפארת

או כתר חכמה ותפארת

או כח חסד ותפארת

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ביאור בדברי המקובלים.

הודעהעל ידי מגדל » ב' ינואר 25, 2021 8:48 am

דרומי כתב:כנראה ר"ת כתר חסד ותפארת
או כתר חכמה ותפארת
או כח חסד ותפארת


מעבר לכך שזה לא נראה מתאים, דרכו של בעל החיבור לפרוט את שמות הספירות כולן; אין אצלו לא כח"ב ולא חג"ת נה"י.

דנני
הודעות: 158
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: ביאור בדברי המקובלים.

הודעהעל ידי דנני » ב' ינואר 25, 2021 9:29 am

כ"ח יתכן כ"ח עיתים ואידך זיל גמור

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ביאור בדברי המקובלים.

הודעהעל ידי מגדל » ב' ינואר 25, 2021 10:21 am

דנני כתב:כ"ח יתכן כ"ח עיתים ואידך זיל גמור


גמרני נא

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור בדברי המקובלים.

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 25, 2021 10:26 am

יתכן שזו פשוט המילה "כחות" (כוחות), וכלומר "ור"ז אורות הנשארים מי"ש הם כחות [אשר] להיותם [כולם כוחות] חסד ורחמים [על כן] כוללם או"ר יתר אחד" וכו'.

והכוונה כי ר"ז = אור, ומבאר שי"ש אורות התבונה נחלקים לר"ז אורות/כוחות חסד ורחמים וק"ג אורות/כוחות גבורה. וכלל כוחות החסד והרחמים הוא ר"ז העולה "אור" כי חסד ורחמים עניינם התכללות, ונכללים כל ה"רז" כוחות ב"אור" אחד.

אולי.

אם תביא את ההקשר לפניו ואחריו יהיה קל יותר לבדוק.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ביאור בדברי המקובלים

הודעהעל ידי מגדל » ב' ינואר 25, 2021 11:39 am

אין הקשר, זו פסקה עצמאית שלא קשורה לכלום, הבאתי את כולה.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ביאור בדברי המקובלים

הודעהעל ידי מגדל » ב' ינואר 25, 2021 6:05 pm

ע"פ משנ"ת בשער מאמרי רשב"י דף כ"א ע"ב, נראה שהכוונה היא לחסד ותפארת, בצירוף לאיזושהיא טעות דפוס.
ישר כח לרב צופה ומביט על ההפניה, ולו ולרב דרומי על הפיענוח.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

ביאור בדברי רבותינו המקובלים

הודעהעל ידי מגדל » ה' ינואר 28, 2021 2:32 pm

בשער ההקדמות דף ע"ח ע"ג מובא דרוש זה:
ד3241431.png
ד3241431.png (189.25 KiB) נצפה 2205 פעמים

בסופו נכתב וידעת כי כל יו"ד בז"א היא אל"ף.
מישהו יכול לפרש לי למה הכוונה וכיצד זה מתקשר לדרוש?

תא חזי
הודעות: 923
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: ביאור בדברי רבותינו המקובלים

הודעהעל ידי תא חזי » ה' פברואר 04, 2021 9:59 am

מגדל כתב:בשער ההקדמות דף ע"ח ע"ג מובא דרוש זה:
ד3241431.png

בסופו נכתב וידעת כי כל יו"ד בז"א היא אל"ף.
מישהו יכול לפרש לי למה הכוונה וכיצד זה מתקשר לדרוש?

א. נראה קצת שהדרוש לא גמור, או שהוא מקושר לדרוש שלאחריו בעניין שם מ"ה.
ב. יש לבאר בדרך אפשר כי הכוונה היא על שם מ"ה, שהוא כנגד ז"א, שבו - בשונה ממילוי שם ע"ב, כל י' שבמילוי ע"ב נעשית א' במילוי מ"ה
יו"ד
ה"י - ה"א
וי"ו - וא"ו
ה"י - ה"א

ויש בזה כמה מקומות בדברי האר"י שעל פי זה מתבארים עניינים בסדר ההשתלשלות (וגם כמדומני בקל"ח פתחי חכמה הסביר בענייני היחוד על פי מה שמילויי עסמ"ב משונים זה מזה בשלבים ובהדרגה).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ביאור בדברי המקובלים

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 04, 2021 11:34 pm

וידעת כי כל יו"ד, בז"א היא אל"ף.

(דהיינו, יו"ד ה"י וי"ו ה"י, שבע"ב (וס"ג - חוץ מהוי"ו), במ"ה הם יו"ד ה"א וא"ו ה"א).
קדמני הרב תא חזי, ולא באתי אלא להראות את הפסיק.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ביאור בדברי המקובלים

הודעהעל ידי מגדל » ב' פברואר 08, 2021 4:02 pm

עתה שעניתם על השאלה הראשונה, התכבדו וענו אף על השניה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 276 אורחים