מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן הדרום
הודעות: 708
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' פברואר 11, 2021 9:55 pm

מה הדין בנותן למשל, שמן זית למי שיאכל אותו עם סלט, ולא יברך
לכאורה תלוי במחלוקת החזו"א ואג"מ בגדר עיקר וטפל
אם נאמר שהטפל אינו צריך ברכה-יהיה מותר
ואם נאמר שהטפל נפטר בברכת העיקר -כאן שלא מברך על העיקר, יש בעיה לתת לו
האם החשבון נכון?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 21, 2021 11:53 am

מי שאומר שהטפל אינו צריך ברכה אינו אומר כך אלא מפני שהוא טפל, שהרי אם אוכלו לבדו היה מברך.

אם כן כאן זה שלא יברך על הטפל זה מפני שמברך על העיקר
אם הוא מביא את הטפל לאדם שאינו מבאך על העיקר הרי הוא מכשיל אדם באכילה בלא ברה ומה אכפת לנו שאם היה מברך היה מברך על משהו אחר?

מה דין לתת תפוחים לאדם שאינו מבר וכל מקודם תמרים? לכאורה פשוט שאסור אף שאם היה מברך על התמרים היה יכול לאכול תפוחים בלי ברכה

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

הודעהעל ידי רציני » ד' יוני 02, 2021 9:39 pm

בברכת אברהם (פסחים דף קג, עמוד ב, ד"ה ואשר יראה לומר בביאור. עמוד קנה, טור א, מעמודי הספר) כתב וזו לשונו: ואשר יראה לומר בביאור דברי הבה"ג, עפ"י מה דלכאו' יש לחקור בגדר עיקר וטפל, אם הביאור דהברכה על העיקר קאי גם על הטפל, דכלול בברכה על העיקר, וברכתו נשתנה לברכת העיקר, שנטפל לו, או דמה שאוכל כטפל פטור מברכה.
ויש להביא ראיה ממש"כ במ"ב (ר"ח ס"ק מ"ח) דבפת הבאה בכיסנין בעינן כזית מחמשה מיני דגן לברך על המחיה, ולא אמרינן דכל הטפל לקמח מצטרף לברכה אחרונה, ומשמע דלא אמרינן שהכל נתחייב בברכה אחרונה של העיקר, וכן בכל סעודה בעינן כזית מהלחם לבוד ולא מצטרף מה שאכל לטפל. ומשמע מזה, דהטפל אי"צ ברכה, ולא שחיובי בברכה של העיקר. עכ"ל.
לכאורה מהראיה שהביא שמה לא מברכים כל עיקר, ובכל זאת פוטר את הטפל.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 03, 2021 12:19 pm

לא הבנתי
אם הבנתי את הציטוט שהביא מר הוא מתייחס לברכה אחרונה שכל עוד שאין שיעור מהעיקר אז הטפל לא מצטרף לשיעור אבל לברכה ראשונה א"צ שיעור ופשוט שמה שלא מברכים על הטפל זה משום שנפטר בברכת העיקר או אולי אפשר להגדיר זאת בהגדרה למדנית אחרת אבל פשוט שאם לא היו מברכים על העיקר כן היו מברכים על הטפל אף שאוכלים אותו עם העיקר

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

הודעהעל ידי רציני » ה' יוני 03, 2021 8:13 pm

כדכד כתב:לא הבנתי
אם הבנתי את הציטוט שהביא מר הוא מתייחס לברכה אחרונה שכל עוד שאין שיעור מהעיקר אז הטפל לא מצטרף לשיעור אבל לברכה ראשונה א"צ שיעור ופשוט שמה שלא מברכים על הטפל זה משום שנפטר בברכת העיקר או אולי אפשר להגדיר זאת בהגדרה למדנית אחרת אבל פשוט שאם לא היו מברכים על העיקר כן היו מברכים על הטפל אף שאוכלים אותו עם העיקר

גם אני לא כל כך הבנתי. אבל היה לי פשוט שיש צד כזה שהטפל אין לו חשיבות ולא תיקנו בו ברכה, לכן חיפשתי בקובץ יסודות וחקירות (עמוד 1140) והוא ציין לי את הברכת אברהם הנ"ל וסמכתי עליו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים