מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 22, 2021 12:36 am

מצינו בכמה מקומות שהקילו חז"ל להתיר אשה להינשא, אע"פ ששורת הדין היא לחוש ולאוסרה, ומ"מ משום עיגונא הקילו. וכן מצינו בספרי הפוסקים שבכל הדורות, שיצא מלפניהם היתר לאשה להינשא, מחמת שחששו לצער העיגון, ואפילו באופן שהיה ראוי להחמיר לולי שהיה מדובר בעיגון.

כעת נשאלתי, מה יעשה היחיד בכה"ג, דהיינו אם בא אדם להימלך האם ראוי לו לישא אשה זו או למצוא לו אחרת, והנה לאותו אדם אין כאן שאלה של עיגון שהרי אפשר לו באחרת, וגם היא לא תשב עגונה אם לא ישאנה שהרי יש מספיק אנשים בעולם שלא יבואו להימלך... האם חזר הדין לומר לו שראוי להחמיר ולא להסתמך על עקולי ופשורי ובפרט שיש כאן חומר של עריות וכד', או שאין לומר כן ויוצא הדבר בהיתר מוחלט ואין ראוי להחמיר בזה כלל, ומאותו הטעם שהעמידו החכמים את חשש העיגון כענין מכריע יותר מחשש האיסור, והרי אם כל יחיד ויחיד עדיין יהיה ראוי לו להחמיר שוב בטל כל ההיתר, א"כ בהכרח שההיתר הוא מוחלט, והרגליים הבריאות ייכנסו למיטה בריאה בלי שום פקפוק.

ואולי יל"ד כה"ג בכל מקום שהתירו משום הפסד מרובה, ומחמת כך הותר הלה למכור את כל הסחורה בחזקת כשר, האם עדיין י"ל דיר"ש ימשוך ידו מזה כי הרי אצלו אין כאן שום חשש הפסד, ויילך הלה למכור סחורתו אצל אלו שאינם יר"ש כ"כ, או שבהכרח ההיתר כולל את כל הקונים הפונטציאליים שהרי אין חילוק בין האנשים, וכל ישראל מצווים לשמור את המצוות בהידור, ואעפ"כ התירו משום הפסד מרובה, ובהכרח אין מקום להחמיר בזה לאף אחד.

שמא יש להשתמש כאן בלשונו של הר"ן בדרשותיו: שאי אפשר שימשך ממה שיכריעו הסנהדרין הפסד בנפש כלל, גם כי יאכילו דבר האיסור ושיאמרו בו שהוא מותר. לפי שהתיקון אשר ימשך בנפש מצד ההכרעה למצות החכמים מורי התורה, הוא הדבר היותר אהוב אצלו, כאמרו הנה שמוע מזבח טוב, ותיקון ההוא יסיר הרוע אשר הוא מעותד להתילד בנפש מצד אכילת הדבר האסור ההוא.

מה דעתכם?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי ביליצר » ב' פברואר 22, 2021 7:40 am

עושה חדשות כתב:מצינו בכמה מקומות שהקילו חז"ל להתיר אשה להינשא, אע"פ ששורת הדין היא לחוש ולאוסרה, ומ"מ משום עיגונא הקילו. וכן מצינו בספרי הפוסקים שבכל הדורות, שיצא מלפניהם היתר לאשה להינשא, מחמת שחששו לצער העיגון, ואפילו באופן שהיה ראוי להחמיר לולי שהיה מדובר בעיגון.

כעת נשאלתי, מה יעשה היחיד בכה"ג, דהיינו אם בא אדם להימלך האם ראוי לו לישא אשה זו או למצוא לו אחרת, והנה לאותו אדם אין כאן שאלה של עיגון שהרי אפשר לו באחרת, וגם היא לא תשב עגונה אם לא ישאנה שהרי יש מספיק אנשים בעולם שלא יבואו להימלך... האם חזר הדין לומר לו שראוי להחמיר ולא להסתמך על עקולי ופשורי ובפרט שיש כאן חומר של עריות וכד', או שאין לומר כן ויוצא הדבר בהיתר מוחלט ואין ראוי להחמיר בזה כלל, ומאותו הטעם שהעמידו החכמים את חשש העיגון כענין מכריע יותר מחשש האיסור, והרי אם כל יחיד ויחיד עדיין יהיה ראוי לו להחמיר שוב בטל כל ההיתר, א"כ בהכרח שההיתר הוא מוחלט, והרגליים הבריאות ייכנסו למיטה בריאה בלי שום פקפוק.

ואולי יל"ד כה"ג בכל מקום שהתירו משום הפסד מרובה, ומחמת כך הותר הלה למכור את כל הסחורה בחזקת כשר, האם עדיין י"ל דיר"ש ימשוך ידו מזה כי הרי אצלו אין כאן שום חשש הפסד, ויילך הלה למכור סחורתו אצל אלו שאינם יר"ש כ"כ, או שבהכרח ההיתר כולל את כל הקונים הפונטציאליים שהרי אין חילוק בין האנשים, וכל ישראל מצווים לשמור את המצוות בהידור, ואעפ"כ התירו משום הפסד מרובה, ובהכרח אין מקום להחמיר בזה לאף אחד.

שמא יש להשתמש כאן בלשונו של הר"ן בדרשותיו: שאי אפשר שימשך ממה שיכריעו הסנהדרין הפסד בנפש כלל, גם כי יאכילו דבר האיסור ושיאמרו בו שהוא מותר. לפי שהתיקון אשר ימשך בנפש מצד ההכרעה למצות החכמים מורי התורה, הוא הדבר היותר אהוב אצלו, כאמרו הנה שמוע מזבח טוב, ותיקון ההוא יסיר הרוע אשר הוא מעותד להתילד בנפש מצד אכילת הדבר האסור ההוא.

מה דעתכם?


לגבי עיגון אם יחששו שוב יש חשש עיגון ומה הועילו חכבת"ק
[שו"ר שכבודו צידד סברא זו]

לגבי הפסד מרובה עיין חתם סופר סוף סימן סה ,
ד"ה ואשר אותה

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 1%22%D7%94

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 22, 2021 8:43 am

יש"כ על ציון דברי החת"ס, וצריך למצוא כעת היכן ה"תשובה האחרת" שהוא מזכיר שם.
אבל לא הבנתי למה פשיטא לך לחלק בין הפסד מרובה ובין משום עיגונא לגבי זה.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי ביליצר » ב' פברואר 22, 2021 9:35 am

משום עיגונא -:)

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 08, 2022 2:28 pm

בענין אחר,
הא דספק ממזר מותר כדילפי' מקרא, האם מוזכר בזה מידת חסידות וכד' להימנע, או אדרבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 08, 2022 7:31 pm

עושה חדשות כתב:בענין אחר,
הא דספק ממזר מותר כדילפי' מקרא, האם מוזכר בזה מידת חסידות וכד' להימנע, או אדרבה.

ספק ממזר נאסר מדרבנן.

אבל ספק טומאה ברה"ר - הותרה לגמרי אפילו מדרבנן, וכמדומני שלא מצינו הוראה לבעל נפש להחמיר וכיו"ב.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: משום עיגונא הקילו כחשבון לכל יחיד

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' מאי 09, 2022 7:20 am

עי' רש''י יבמות פז: שהטעם שאם נשאת ע''פ עדים חייב קרבן וז''ל שלא על פי ב"ד - אלא בעדים חייבת קרבן דשוגגת היא ואין זה אונס להפטר מן הקרבן דאיבעי לה לאמתוני. עכ''ל
הרי אפי' לה אמרי' שאע''פ שיש היתר ודאות איבעי לאמתוני, ואולי כאן קיל טפי ע''פ מש''כ רש''י שבת קמד: בערך שאפקע רבנן קידושין מינה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים