מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' פברואר 22, 2021 8:40 pm

מדברי הרמב"ם המפורסמים שלומדים מ"זכור" את יום השבת - דבעינן זכירת שבח וקידוש - לכאורה משמע שקידוש הלילה לא מחויב בברכה בשם ומלכות מן התורה.
וכן בבאה"ל סי' רע"א, שכתב וז"ל: "ועיין מה שכתבתי לעיל בשם השע"ת ואף שהוא נדחק אח"כ וכתב אולי יש לומר בזה דאומרת לעצמה רק נוסח הקידוש בלי פתיחה וחתימה ומדאורייתא יוצאת בזה דאין חיוב ברכה מדאורייתא רק להזכיר את יום השבת ולגבי דרבנן סמכינן דהביא ב"ש ויוצאת בשמיעתה..."
וכן משמע מדברי הרעק"א שאפשר לצאת בקידוש גם באמירת שבתא טבא.

וא"כ לפי זה מה יהיה הדין: אם שכח לקדש את קידוש הלילה כל הלילה וכל היום, והגיע בין השמשות, שהוא ספק חיוב מדאוריתא, האם יקדש בשם ומלכות, או לא?
היה ראוי לומר לפי הנ"ל, שלא, כיון שה"ברכה בשם ומלכות" היא רק מדרבנן, וספק דרבנן לקולא.
אם כן, למה פסק במשנ"ב סימן רע"א ס"ק ל"ט ושם בשער הציון ס"ק מ"ז, שאם לא התפלל, כלומר לא הזכיר בתפילה זכירת שבח וקידוש ויצא כבר מדאוריתא, שיקדש בבין השמשות עם ברכה בשם ומלכות, כי הווי ספק דאוריתא? הרי תוספת הברכה בשם ומלכות היא רק מדרבנן, וספק דרבנן לקולא?

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי HaimL » ב' פברואר 22, 2021 11:34 pm

אבל גם הבדלה היא מדין זכרהו בדברים, וא"כ בפשטות החיוב מן התורה נמשך גם עד מוצ"ש ויותר

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' פברואר 22, 2021 11:46 pm

HaimL כתב:אבל גם הבדלה היא מדין זכרהו בדברים, וא"כ בפשטות החיוב מן התורה נמשך גם עד מוצ"ש ויותר

לענ'ד בפשטות לא כך.
כלומר, אמנם נלמד מאותו פסוק, אבל מדובר ב'אזכרות' שונות זו מזו. זו בכניסה וזו ביציאה. זו מהותה ומשמעותה הזכרת שבח וקידוש, וזו מהותה ומשמעותה הבדלה בין קודש לחול.
והגע עצמך, אם במעשה אזכרה אחד אפשר לצאת גם לזה וגם לזה, א'כ אין צורך לומר שיקדש בבין השמשות מצד ספק דאוריתא, הרי הוא מחויב לדבריך ממה נפשך בוודאי מדאוריתא, אם זה יום, מצד 'זכור' דכניסה, ואם זה לילה, מצד 'זכור' דיציאה.

הגיון ליבי
הודעות: 22
הצטרף: א' ספטמבר 03, 2017 10:12 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי הגיון ליבי » ד' פברואר 24, 2021 4:34 pm

לכאורה הדבר דומה לספק ברכת המזון שנפסק שמברך ג"כ ברכת הטוב והמטיב על אף שהוא מדרבנן, כדי שלא לזלזל בברכות דרבנן.
עיין בסימן קפ"ד.

אך יש לעיין בספק ברכות התורה שמברך רק ברכה אחת, היות ומן התורה די בברכה אחת, מאי שנא מברכת המזון?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 24, 2021 4:44 pm

התם שאני. כשחוזר רק על הברכות שמה"ת - הוי זלזול בברכה רביעית שמד"ס; אך כשמחמת ספק אינו מחמיר לצאת כל השיטות שבתלמוד ומברך המעולה שבהן - שפיר דמי.
אף כאן י"ל, שכיון דאיכא ספקא אעיקרא דקידושא - יאמר בלא שו"מ. אך צ"ע למעשה, ולא עיינתי עתה כלל בזה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' פברואר 24, 2021 6:39 pm

לבי במערב כתב:התם שאני. כשחוזר רק על הברכות שמה"ת - הוי זלזול בברכה רביעית שמד"ס; אך כשמחמת ספק אינו מחמיר לצאת כל השיטות שבתלמוד ומברך המעולה שבהן - שפיר דמי.
אף כאן י"ל, שכיון דאיכא ספקא אעיקרא דקידושא - יאמר בלא שו"מ. אך צ"ע למעשה, ולא עיינתי עתה כלל בזה.

הבאתי לעייל דברי המשנ"ב סימן רע"א ס"ק ל"ט ושם בשער הציון ס"ק מ"ז:
שאם לא התפלל, כלומר לא הזכיר בתפילה זכירת שבח וקידוש ויצא כבר מדאוריתא, שיקדש בבין השמשות עם ברכה בשם ומלכות, כי הווי ספק דאוריתא.
והשאלה למה? הרי בפשטות כדברי מר, בלי שם ומלכות.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' פברואר 24, 2021 7:01 pm

בפמ"ג סי' רע"א (משב"ז ס"ק א') כתב בתוך דבריו שם גבי אם אפשר לצאת ידי קידוש בתפילה, וז"ל:
"...דבעינן ברכה לקידוש היום שיאמר ברוך אתה ה' מקדש השבת, ומה שהזכיר ותתן לנו יום השבת אפשר ידי קידוש לא יצא אף מן התורה..."
וזה לכאורה פלא!
מנין לרבינו הפמ"ג לחדש דבר זה?
הרי מה שעולה לכאורה מן הראשונים, שמספיק עיקרם של דברי הקידוש מבלי הברכה בשם ומלכות לפניה ואחריה, ותוספת הברכה היא רק מדרבנן.
וזה ניחא, אם היה אומר, שרבנן תיקנו ברכה ונתנו לה מעלה של "דאורייתא", לדוגמא, לענין ספק אם קידש, שיקדש עם ברכה, כאילו גם הברכה דאוריתא.
אבל, לומר שלא יצא אף מן התורה אם לא הוסיף נוסח הברכה בשם ומלכות, זה מנין לו?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 25, 2021 8:41 am

אליהו בן עמרם כתב:הבאתי לעייל . .
הגבתי רק על ההודעה שקדמתני, ועמו המחילה.

שמא י"ל בכוונת הפמ"ג דאפושי פלוגתא לא מפשינן, וכיון שהוכיח שם די"א שהקידוש על היין מה"ת - צידד לומר כי אף החולקים עליהם יסברו שמ"מ יש חיוב ברכת־קידוש מה"ת.
חיפוש פשוט באוצה"ח ('אפשר ידי קידוש לא יצא אף מן התורה') יעלה די והותר תוצאות רלוונטיות. בהצלחה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 25, 2021 10:46 pm

לבי במערב כתב:
אליהו בן עמרם כתב:הבאתי לעייל . .
הגבתי רק על ההודעה שקדמתני, ועמו המחילה.

שמא י"ל בכוונת הפמ"ג דאפושי פלוגתא לא מפשינן, וכיון שהוכיח שם די"א שהקידוש על היין מה"ת - צידד לומר כי אף החולקים עליהם יסברו שמ"מ יש חיוב ברכת־קידוש מה"ת.
חיפוש פשוט באוצה"ח ('אפשר ידי קידוש לא יצא אף מן התורה') יעלה די והותר תוצאות רלוונטיות. בהצלחה.

א. לצערי לא הבנתי את הקשר בין קידוש על היין, לבין ברכה בשם ומלכות. ומה ענין אפושי פלוגתא לכאן.
ב. עשיתי חיפוש בלי אוצה'ח שאין לי, ומצאתי שהפמ'ג יחיד בזה. ומה שהביאו המלקטים אסמכתא מלשון הריטב'א בנדרים יג, לענ'ד אין זה מוכרח, שאם לא הוסיף נוסח ברכה בשם ומלכות שלא יצא.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 25, 2021 11:16 pm

לענ'ד כדאי להבין קצת רקע,
יש מושג, כפי שמצאנו בראשונים שתוכן הברכה הוא מדאוריתא, ותוספת שם ומלכות היא מדרבנן. לדוגמא בברכת המזון.
ולמרות זאת בספק אם ברך, חוזר ומברך כולל שם ומלכות, כי כך חז'ל תיקנו שמעלת תקנתם תהיה כחיוב דאוריתא לענין ספק, כי זאת צורת הברכה לפי תקנתם.
אך מהיכי תיתי שאם לא ברך בקידוש בשם ומלכות שלא יצא מדאוריתא?
הלא זה כבר ענין אחר. כי זה אומר כביכול חז'ל הפקיעו את אופן היציאה יד'ח מדאוריתא, ואמרו שאם לא הוסיף ואמר ברכה בשו'מ כתקנתם שלא יצא כלל אפילו מן התורה, גם אם אמר את עיקר מהות הקידוש בדברי שבח וקידוש.
וזה לא מסתבר כלל.
והשאלה היא, אולי בכלל הפמ'ג סובר שמן התורה ממש צריך שם ומלכות. ולא רק מדרבנן.
והדרא ק'ל מנין לו זאת?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 02, 2021 3:35 pm

לא עיינתי בפנים
אבל לענין הפמ"ג שהובא אולי יש לומר שאין כוונתו שלא יצא משום שלא הזכיר את השם אלא משוםשלא אמר "מקדש השבת"ולא הזכיר קידוש על השבת אלא רק שה' נתן לנו את יום השבת

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' מרץ 02, 2021 11:11 pm

כדכד כתב:לא עיינתי בפנים
אבל לענין הפמ"ג שהובא אולי יש לומר שאין כוונתו שלא יצא משום שלא הזכיר את השם אלא משוםשלא אמר "מקדש השבת"ולא הזכיר קידוש על השבת אלא רק שה' נתן לנו את יום השבת

לפני כן הבאתי ציטוט מדבריו.
ושם כתב בתחילת הדברים: 'דבעינן ברכה לקידוש היום'
ולדברי מר הוו'ל למיכתב 'דבעינן לשון קידוש'...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם קידוש הלילה חייב מדאוריתא בברכה בשם ומלכות?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 02, 2021 11:39 pm

אי דייקינן כולי האי לא תנינן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 333 אורחים