מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספרי תורה שלנו כשרים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' פברואר 24, 2021 9:46 pm

תמצית הענין:
בגמ' קידושין ל: איתא, שאנו לא בקיאים בחסרות ויתרות.
מכח זה כתב בשאג"א סי' ל"ו:
"מ"מ יכולני לפטור מדין אחר ממצות כתיבת ס"ת בזה"ז, משום דאפילו בימי אמוראים לא היו בקיאים בחסרות ויתירות כדאמר ליה רב יוסף לאביי בפ"ק דקדושין (ד' ל) אינהו בקיאים בחסרות ויתירות אנן לא בקיאינן, והרי ס"ת שחסר או יתר אפילו אות א' פסולה, א"כ אין בידינו לקיים מצוה זו"
(ונראה אולי להוסיף הבנה בדבריו, שהרי למה לא יקיים לכה"פ מצד ספק דאוריתא לחומרא? אפש"ל, מצד שאין זה אפילו ספק, מאחר שאם אין אנו בקיאים בחסרות ויתרות הרי שאבדה לנו המסורת, ומשאבדה המסורת - אין לנו ספר תורה כשר אפילו לא מספק כי הוא צריך מסורת)
ולדבריו - הקשו:
היאך אנו יוצאים ידי חובה בקריאת "זכור", אם אין בידינו ס"ת כשר?
ולמיטב ידיעתי מתרצים האחרונים (למיטב זכרוני - ביניהם המהר"ם שיק זצ"ל) כך:
אם הסכימו חכמי ישראל שבכל דור ודור שכך צריך לכתוב "ספר תורה", הרי שהוא מקבל דין ספר תורה כשר בוודאי, גם אם אינו זהה לספר תורה שכתבו משה רבינו ע"ה מפי הגבורה.

וכאן הבן שואל:
והלא, לא הסכימו כל חכמי ישראל כיצד לכתוב את ספרי התורה.
פוק חזי, שבספרי תורה אשכנזים כתוב בהם "פצוע דכא" עם אל"ף, ובספרי תורה ספרדיים - כתוב בהם "פצוע דכה" עם ה"א.
וספרי תורה תימנים - נשתנו בעוד כמה אותיות מספרי האשכנזים והספרדים.
היתכן לומר אותו חידוש, כאשר יש מחלוקת בין חכמי ישראל ולא הסכימו לדעה אחת?

ולצורך ההבהרה אקצין: נניח שלכל קהילה וקהילה (ויז'ניץ, גור, קרלין, פוניבז', חברון, מיר, חב"ד, ברסלב וכיוצ"ב) היה לה ספר תורה אחר (שאותיותיו שונות זו מזו) - גם אז היינו אומרים שיש ביד כל קהילה וקהילה ספר תורה כשר בוודאי?
ואין זה דומה כלל לשאר מחלוקות כיצד מקיימים מצוות עשה וכיצד עוברים על עבירות, שבעצם זו מחלוקת מה ההבנה/ההכרעה בדברי חז"ל/גאונים/ראשונים וכו', שהרי כאן אבדה המסורת, ומשכך אין לנו באופן עקרוני "ספר תורה" כשר, עד שיבואו חכמי ישראל ויקדשו ספר כ"ספר תורה".

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 24, 2021 10:33 pm

אבי-מורי רגיל להביא את דברי הגמרא (בביצה, במו"ק, ובחולין) "אמר מאן דהוא, איזכי ואיסק ... ואגמרה לשמעתתא מפומא דמרה", וראינו כבר בכו"כ מקרים שכאשר מבררים את הדברים במקורם - שומעים איך שהם לא תמיד היו מדויקים.

ממליץ לא להתחיל לדון בנושא לפני שיביאו את המקורות ככתבם וכלשונם.

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי יבנה » ד' פברואר 24, 2021 10:40 pm

במאמר כאן רשומים עוד שינויים רבים בין ספרי התורה מלבד דכא ודכה, גם מביא את דברי מהר"ם שיק ועוד https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D ... 7%A4%D7%A7
וכאן מביא שיטות שונות לענין קריאה בס"ת פסול כשאין בנמצא כשר https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D ... %95_%D7%96
וע"ע כאן http://www.bsd-paz.org/Texts/AteretPaz_ ... E45FE0.htm

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 24, 2021 11:29 pm

אם כבר, מדוע באמת רגילים לומר שיש הבדל רק בין 'דכא' ל'דכה' (ו'יהי' 'ויהיו' בנח)?

בגלל שזה ההבדל הכי "גדול"/ניכר?

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' פברואר 24, 2021 11:44 pm

בגלל שהיו תקופות שזה היה חילוק בין ספרדים לאשכנזים, והמדפיסים הקפידו לציין חילוק זה בחומשים, וכך זה נותר עד ימינו למרות שרוב האשכנזים נוהגים כספרדים. משא"כ שאר הדברים שבאותם תקופות לא היה בזה חילוק כי אם אצל התימנים, והמדפיסים כמובן לא ידעו על מנהגיהם ולא ציינום.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 24, 2021 11:49 pm

תודה רבה

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ספרי תורה שלנו כשרים?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' פברואר 24, 2021 11:52 pm

קבצים מצורפים
Capture.JPG
Capture.JPG (113.27 KiB) נצפה 1043 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים