אליעזר ג כתב:לא זכור לי שהמילה רומאי מוזכרת במסגרת דיון על פדיון הבן , אומנם יש התייחסות לאיסר האיטלקי אולם יחס האיסר לדינר לא היה קבוע בגלל שינוי ריכוז הכסף והמשקל באיסר והבסיס היה דווקא אחד לעשר וזו משמעות השם דינאריוס בלטינית "מכיל עשר"
המילה 'דינר' בגמרא מתייחסת למטבע הדינאריוס, שהוא מטבע של האימפריה הרומאית. לא התכוונתי לטעון למקום הטבעה מסויים וכדו'.
בנוגע להמשך הדברים, אני רואה שהלכתי בדרך 'קצרה שהיא ארוכה', ולכן ככל הנראה לא הובנתי אל נכון. לכן בתור הקדמה אסביר את שיטתי בנושא באריכות מה:
א. מדברי ר' יוחנן ורבא במסכת בכורות דף נ' ע"א עולה בבירור שרבע מהשקל לאחר הייסוף שוה לדינר הכסף הרומאי. יוער כאן שמדברי שניהם נראה שאין הכוונה לדינר הכסף שבימיהם, שכמות הכסף בו, ובהתאמה השווי שלו, הלכו וירדו בהתמדה, אלא ר' יוחנן מדבר על דינרי הכסף הקדומים ש-25 מהם שוים דינר זהב של אדריאנוס, ורבא מדבר על דינרי הכסף הקדומים ששוים 6 אובול (שהם מטבעות קדומים המכונים בגמרא 'מעות'/ בתקופה הרומית לא הוטבעו מטבעות כאלו בפועל, אלא הם שימשו רק לצרכי חשבון).
ב. מדברי ר' אשי באותו מקום מוכח שרבע מהשקל לאחר הייסוף שוה למטבע ה'זוז', שהוא מטבע ה'דראהם' - מטבע כסף של האימפריה הסאסאנית שנסחר במשקל, והוא אביו הרוחני של הדירהם של האימפריה הערבית שירשה את האימפריה הסאסאנית (מסיבה זו הדירהם מכונה אצל הגאונים 'זוז').
ג. מדברי הגאונים עולה שרבע מהשקל לאחר הייסוף שוה לכסף במשקל הדינר הערבי.
ד. רש"י ועוד ראשונים כותבים שרבע מהשקל לאחר הייסוף שוה לכסף במשקל מטבע הזהוב הביזנטי. ראה באריכות במה שכתבתי בספר בגירסה המתוקנת בביאור דברי רש"י לגבי השאלה באיזה זהוב יש לשער, אך בהנחה שזו מסורת קדומה הרי שהזהוב המדובר הוא הסולידוס הותיק (כדעת ר' יעקב ב"ר יקר) ולא הטטרטרון שזה מקרוב בא (כדעת רש"י).
בסיכום הדברים: רבע מהשקל שלאחר הייסוף הושווה לארבעה מטבעות שונים - הדינר הרומאי הישן (גם במשקל וגם בשווי, שהרי שניהם מכסף שנחשב באותן תקופות לטהור), הדראהם הסאסאני (כנ"ל), הדינר הערבי (רק במשקל), והסולידוס הביזנטי (ג"כ במשקל).
מכאן, שיש לשאול, מה המשותף לכל אותם המטבעות? לכאורה המשקל איננו התשובה כאן - הדינר שקל בתקופה המדוברת כ-3.4 גרם, הזוז שקל כנראה באזור ה-4-4.2 גרם (לא ידוע בוודאות), הסולידוס הביזנטי שקל 4.45 גרם (והטטרטרון הביזנטי 4.05 גרם), והדינר הערבי כ-4.25 גרם (לשיטת החוקרים).
אמנם, אם נבדוק במונחי שעורים, הרי שיש התאמה לכל המטבעות למעט הדינר: הדראהם הסאסאני (הזוז) הוגדר כמשקל 96 שעורות, וכך גם הדינר הערבי (למרות שדווקא הדירהם הערבי הוא ממשיכו של הדראהם), וכן הסולידוס הביזנטי שהוגדר כמשקל 24 גרעיני חרוב, שהם לפי היחס המקובל של 4 שעורות לחרוב - 96 שעורות. היוצא מן הכלל היחיד כאן הוא הדינר, שלמרות שבמקור הוגדר גם הוא כ-24 גרעיני חרוב, בתקופה עליה מדברים ר' יוחנן ורבא משקלו הוא רק 18 גרעיני חרוב, וצ"ע קצת (יש לי צד לומר שהדינר הרומאי היה שוה יותר ממשקל הכסף שבו מחמת ערך הטיבעא, ואפשר שיש ראיות לזה, אך הדבר דורש עוד בדיקה).
העולה מכל האמור הוא שהמסתבר הוא כדבריך - שהשיעור שקבעו חז"ל ועבר במסורת הוא שיעור 96 שעורות (או 24 חרובים), ובהתאם לכך הושווה השקל למטבעות שונים שזה היה משקלם. כך מפורש בדברי הרמב"ם, וכך משמע בעוד ראשונים, וכך נוקט גם החזון איש (אלא שכמדומני שהוא סובר שהגאונים חידשו זאת).
אמנם, מה שכתבתי לעיל התייחס לעובדה שיש ראשונים שבדבריהם נראה שהם לא הבינו כך:
מלשון הרי"ף הכותב "ושיעורה חד ממאה ותשעין ותרין בזוזא דששדנג, והוא דינר זהב של ערביים, נמצאת פרוטה ע"פ השיעור הזה חצי חבה לפי שדינר של זהב ששה ותשעים חבה" משמע שעיקר השיעור הוא "חד ממאה ותשעין ותרין בזוזא דששדנג", ורק שבמקרה, כיוון "שדינר של זהב ששה ותשעים חבה" יוצא שהפרוטה היא חצי חבה, אך אם היה הדינר שוקל מספר אחר של גרגרי שעורה לא היתה לו בעיה עקרונית.
הר"י מיגאש כותב שהדינר (של תורה, שדינר מדינה הוא שמינית ממנו) הוא דינר מוראבטי שמשקלו 78 חבה (שהוא כידוע גרעין שעורה. מדברי הר"י מיגאש בתשובה ברור שכוונתו כאן ל-78 חבה שיש מהם 4 בגרעין חרוב, שגם לו קורא הר"י מיגאש חבה). וכן מדברי בעל העיטור נראה שמשקל הדינר הוא 80 גרגרים (של חיטה, כשיטתו). אמנם, הם עצמם כותבים שהפרוטה היא חצי חבה (למרות שזה לא 1/192 של הדינר לשיטתם), וראה מה שכתבתי בביאור דברי העיטור ע"פ דברי הראב"ד.
סה"כ נראה שיש ראשונים שהבינו שהשיעור שנמסר הוא לאו דווקא 96 שעורות לדינר, ועל זה כתבתי שאפשר שהם למדו כך מכיוון שבדברי הגאונים עצמם (לפחות אלו שנמצאים לפנינו) לא מוזכר כלל עניין השעורים. כאמור, עדיין נראה שהעיקר כדעת רוב הראשונים וכפי שמסתבר, שזה כדבריך וכנ"ל.
מכאן, אנסה להגיב על חלק מדבריך (שלא נענים ממילא מתוך מה שכבר כתבתי) בפירוט:
אליעזר ג כתב:5. התירוץ שלי לשאלתך בסעיף 3 איך זה יכול להיות הוא פשוט רבינו חננאל כלל לא מדבר על משקל הדינר אלא על כך שפרוטה חצי חבה ממילא אין בו לשיטתי שום הסתמכות על חידוש כלשהו אלא על אותה מסורת מהגאונים, אבל לשיטתך שהמסורת מהגאונים הייתה משהו אחר אכן קשה מה ששאלת בנוסף למה שכתבתי בסעיף הקודם. וכן הריף מזכיר רק את מספר החבות בזוז זהב הערבי ואת שיעור הפרוטה ובלישנא קמא מדבר על שיעור סעודה ומזכיר דינרים אך לא כותב דינר של תורה ובכלל ערוב הוא דין דרבנן ודינים דרבנן בכסף מדינה, ובלישנא בתרא שהיא הסופית כלל לא מזכיר דינר. וממילא אין בו שום חידוש לשיטתי ולשיטתך קשה כפול.
כוונתי בשאלה היתה לכך שראשונים שונים נותנים 'בשורה התחתונה' ערך שונה לשקל, למרות שכולם מסתמכים על שיטת הגאונים. המקור לשינויים הוא שמשקל 'שעורה בינונית' ו/או משקל הדינר הערבי לא היה שווה בכל המקומות, וכל אחד נתן את השיעור לפי המשקלות שבמקומו. לדוגמא: הדינר הערבי של הגאונים הוא כאמור 4.25 גרם. הדינר הערבי (שמשקלו 96 שעורות) במקומו של רבינו חננאל יוצא לפי מה שיצא לי מדברי הרי"ף (ראה באריכות בביאורי לדבריו) 4.212 גרם. הדינר המוראבטי שלפיו מציין הר"י מיגאש - 4.22 גרם. הדינר של המוואחידון שלפיו מציין בעל העיטור (וגם הרשב"ץ) הוא 4.66 גרם.
לגבי דברי הרי"ף בעירובין, אינני מבין מה הם קשורים לעניין (ובטח ובטח שאינני מבין מה הקשר של כסף מדינה לעניין).
אליעזר ג כתב:6. והוא הדין הרי מיגש שניסית לטעון שכביכול הדינר הערבי השווה להלכתי מתבסס עליו למרות שאינו בן 96 ולא היא אלא אוחז שמספיק בנידון שדן בו כסף מדינה ולא דינר של תורה וכל מה שמזכיר צורי הוא לגבי נקיות הכסף שבו שהיא של מאה אחוז והרי מוכח כך כי קובע שכל מה שצריך זה שמינית משקל זה שזה הדין בכל מקום בו נקבע כסף מדינה
תעיין
היטב בדברי הר"י מיגאש. נכון שהוא כותב שם ששתי כסף הם כסף מדינה, אבל בתוך דבריו הוא כותב שהדינר
של תורה שוה לדינר המוראבטי שהוא 78 חבה, ולפי זה מחשב שמינית מזה ככסף מדינה.
אליעזר ג כתב:8. אכן אתה קובע בלשון רב האי גאון שלא נקט חבא גרעין חטה אלא המעתיק ומנה לך הכי? הרי הוא קובע רבע חבא שחבא זו חיטה והחיטה שוקלת יותר מהשעורה, ולפי הגמרא בתענית וגם לפי מה שחישבתי [למרות דברי רבי אברהם בין הרמבם] הפער הוא פי שניים לערך וודאי שרב האי יכול היה ללמוד כך בתענית שהגמרא קובעת שנפח השעורה הנדרש לקיום כפול מזה של החטה. וכן מהיכן החלטת שתשובת הגאונים בהרכבי היא בשם רב האי גאון ולא רק שרירא גאון?
קודם כל, עד כמה שמקובל, ה'חבה' בבבל מתייחס לגרעין שעורה. תוסיף לכך את העובדה שהמשפט שם מתחיל בלי ו' החיבור (אם תראה את כל הקטע שם תוכל להבין שאם ר' האי היה כותב זאת הוא היה מוסיף ו' החיבור), ואת הסברא שר' האי לא היה צריך להסביר לבני דורו ומקומו מה זה 'חבה'. לכן נראה לי שזו הוספת מעתיק.
לעניין משקל גרגיר חיטה, בטבלה של משרד החקלאות שמצאתי יש משקל אלף גרגרים של כמה זני חיטה שגודלו כל אחד בכמה מקומות שונים בארץ, והמשקל הוא בין 56-31 גרם. בטבלה אחרת שיש לי לגבי זני שעורים שונים שגדלו באזור רומא, משקל אלף גרגרים הוא 58-37 גרם. כך שלדבריך על כך שהחיטה שוקלת יותר מהשעורה אין שחר, ובטח שהיא לא שוקלת כפול. גם לפי דברי ר' אברהם בן הרמב"ם הפער הוא כ-4%, וזה כנראה היה בהתאם לזנים המסויימים שגדלו במקומו.
בכל מקרה, אני לא מבין מה הטעם בדיון בדברים שר' האי עצמו כותב שהם לדוגמא של היחסים בעלמא. התשובה בהרכבי היא לפחות תשובה משולבת שנכתבה על ידי ר' שרירא ור' האי, אם לא תשובה של ר' האי לבדו. ר' שרירא היה הגאון, ור' האי היה אב בית הדין. בתשובה השואל מצטט את דברי ר' האי במשפטי שבועות בלשון "ורבנו אב בית דין נטריה רחמנא פירש כי פרוטה רבע חבה", ועל זה עונה לו ר' האי בחלק השני של התשובה "
ואנו אב בית דין שאמרנו פרוטה רבע חבה... לא שיעור קצוב מדבר ידוע אלא קצבה מדבר שאינו ידוע לנו, כאדם שאומר חלק אחד מקצ"ב חלקים".
אליעזר ג כתב:9. וכן לא נכון שבתקופת הרמבם הדינר הערבי לא היה 96 שעורים ולא היה שווה להלכתי, כי הרי מעבר לראיה שהבאתי לעיל רבי אברהם בין הרמבם כותב שהוא והדינר ההלכתי בעלי 96 שעורים ומשקלם כמעט פי אחד וחצי מהדרהם הערבי.
קודם כל, מדברי ר' אברהם בן הרמב"ם יוצא יחס של 0.695 בין הדינר לדירהם, שזה מתאים לעולה מן הממצאים וגם לאמור בתחילת דבריו שם שהיחס הוא 7/10 (0.7). זה לא יחס של 2/3 (0.666), אלא כלשונו 'פחות בדרהם וחצי במקצת'.
על כל פנים, מדברי ר' אברהם בן הרמב"ם ברור שהוא חישב שעורות קטנות יותר משל אביו, שהרי הוא אומר שהדירהם הוא 66.666 שעורות, והרמב"ם כותב שהוא 61 או 64 שעורות. בהתאמה, 96 שעורות של ר' אברהם בן הרמב"ם אינן 96 שעורות של הרמב"ם, ואם לפי ר' אברהם בן הרמב"ם הדינר ההלכתי שוה לדינר הערבי כמפורש בדבריו, ע"כ שהדינר ההלכתי של הרמב"ם
גדול יותר מזה הערבי. ההסבר הוא שהרמב"ם לא סמך על משקל השעורים של המלכות (שלפיו נקבע משקל הדינר הערבי) אלא שקל שעורים בעצמו וסבר שהשעורה הממוצעת גדולה יותר מזו של המלכות.
אגב, אם תעיין במה שכתבתי בביאור דברי ר' אברהם בן הרמב"ם תראה שמפירושו לתורה דווקא נראה כדברי הרמב"ם.
אליעזר ג כתב:8.א. ראשית קרוב ל3.5 ולא מעל.
זה דקדוקי עניות, אבל אם כבר: 0.212*16.8=3.5616
אליעזר ג כתב:ג. יש לכך בהחלט קשר כי התוצאה של דבריך שהדינר הערבי אינו 96 שעורות לא במובן החשבוני אם חרוב נקבע כשלוש שעורות או כ-5 ולא כמשקל בינוני אמיתי , ואני מניח שאין כוונתך שבתקופת הגאונים היו שני דינרים ערביים שונים בבבל ועוד שדווקא בזה שאינו 96 שעורים ומבוסס על חרוב מלאכותי היה שווה להלכתי ושוב תצטרך לטעון שהתבלבלו ביניהם רבינו חננאל והריף ובעקבותיהם כל הראשונים .וממילא שללתי בתשובתי הקודמת את האפשרות שהדינר של תקופת הגאונים השווה להלכתי אינו בין 96 שעורים ונפלה טענתך.
אני רואה ששוב לא הובנתי נכון. לא טענתי שהיו שני דינרים ערבים שונים. אנסה להסביר:
בתקופה הקדומה היו משקלים טבעיים ששימשו כבסיס טבעי למערכת המשקלות - גרעיני שעורה, גרעיני חיטה, וגרעיני חרוב, תלוי בזמן ובמקום.
משקל הדינר הערבי הוגדר במונחים אלו ברוב המקומות, כולל בבבל, כ-96 שעורות שהן 24 חרובים.
בלי קשר לזה, הבבלים רצו להמציא יחידות חלוקה למטבעות שלהם. כמו שלשקל יש אגורה, לדולר יש סנט, ולרובל יש קופייקה (ולביטקוין, אגב, יש סאטושי). כמו כן הם רצו יחידות חלוקה דומות לדירהם המשקל. מסיבות הידועות להם, הבבלים החליטו לקרוא ליחידות המשנה בשמות של יחידות משקל טבעיות, למרות שלא היה קשר אמיתי בין יחידות המשנה האלו ליחידות המשקל הטבעיות. כיוון שאלו יחידות חשבוניות ושרירותיות, הבבלים גם יכלו להגדיר את היחסים הפנימיים ביניהן כרצונם ולקבוע שבדינר יש 20 'חרובים', וש'חרוב' שוה ל-3 'שעורות' או 5. ה'חרובים' הכתובים על המשקולות שהזכרת הם ככל הנראה 'חרובים' חשבוניים אלו ולא חרובים טבעיים.
בנוגע לדברי הראשונים, הם תמיד מדברים על השעורות הטבעיות, שביחס אליהן
הוגדר משקל הדינר (בבבל, ומשם כמעט לכל ארצות האיסלאם) כ-96 שעורות. יוצאים מן הכלל בזה הם דברי ר' האי ור' סעדיה המזכירים 'חבה' שיש ממנה 48 בדירהם, שהם מתייחסים ל'חבה' החשבונית ולא האמיתית.
אני מקוה שהדברים ברורים יותר הפעם.
אליעזר ג כתב:ג1. אני מסכים חלקית עם טענותיך לגבי הספר, אבל תשובתך אינה כלל ממין הטענה בגדר שאלו בחיטים וענה לו בשעורים . אני התייחסתי לציטוטים שהוא מביא מחוקרים שיתכן שחלקם הם בגדר בר ביחס למטרתו , אבל ביחס לנידון דידן הם תבן מסולת . כי הרי הוא לא טועה בהעתקה של דבריהם חלקם חוקרים ידועים בתחום הארכיאולוגיה ועוד תחומים לדוגמא פטרי ואחרים ומדבריהם עולה:
א. שיטות רבות שונות ומשונות לגבי ערך הדינר במאה השמינית .כלומר אין הסכמה בין החוקרים על 4.25 לדינר כפי שכתבת אלא להפך .
ב. הציטוטים כולם מתארים שדרך חישובם הייתה בממוצע בין הממצאים כולם או בין אזורי הצפיפות של הממצאים , על זה כתבתי שאם הייתי כותב ספר וסובר שמשקל הדינר המדויק הוא נפקא מינא להלכה, הייתי הולך לבדוק את הדברים במקורם , מכיוון ששני הדברים אינם נכונים לגבי איני עושה זאת, אבל אחרי היותם כפי שהם בספרו אף אחד ללא מחקר שכזה לא יכול לקבוע שלא הסתמכו על ממוצעים כאמור וממילא קביעתם בטעות יסודה .
ג. כשכתבתי מקורות שטחיים התכוונתי בדיוק לאנציקלופדיות למיניהם , על אנציקלופדיות אפשר לבסס עבודה בתיכון אך לא מחקר רציני וודאי לא מחקר מהפכני עם נפקא מינא להלכות חמורות , וודאי לא כנגד סדרת ציטוטים מחוקרים המכחישה על פניה את הקונזנזוס המתיימר להיות לפי האנציקלופדיה . וכן לא את הטענה לגבי המטבעות הראשונים שמדויקים כאשר ישנם פערים של עד כמעט מאתיים מילגרם ביניהם והגדול ביניהם מהעשור הראשון אחרי הקביעה אליו צריך להתייחס כפי שסיכמנו בפרט עם ישנו דיוק בהנפקה ומשקלו 4.335 ..
ד. אבל יתרה מכך מכיוון שמצאנו רק 34 מטבעות מכ-60 השנים הראשונות אחרי קביעת המשקל ,הרי מאותו טעם של שחיקה אין שום דרך לדעת שלא כולם שחוקים במידה זו או אחרת, שאיננו יודעים מה היא ולקבוע באופן מוחלט את המשרל על פי הממוצע בינייהם כפי שעושים ואפילו לפי הגדול זו שוב התבססות על אותה טעות שחשבתי שאתה נמנע ממנה .
ה. דווקא המטבעות שחוברו לשרשרת כתכשיט ומצוטטים בספרו של הרב וייס , הם אלו שסביר שהשחיקה בהם מוגבלת וניתן להתייחס אליהם כנקודת משען והם מופלגים מאותה הצעה .
ו. אגב לפני כשבע שנים נמצא מול קיסריה מטמון של כ-2600 מטבעות במצב טוב שהונפקו לפי הכיתוב על ידי המלכים הפאטמיים וכן נמצאו עוד מטמונות שכאלו , הממצא הזה מגמד את כל משחקי הילדים עליהם מבוססים כל הדיונים בעניין , ולא ניתן לכתוב ספר רציני בעניין ללא לימוד ממצא זה.
כבר הסברתי שמבחינתי אין שום ערך לבדיקה של מטבעות שלא התיימרו מעולם להיטבע על פי התקן. כאלו הם כמעט כל המטבעות הקיימים, גם אם לאלפים ולרבבות. אין שום סיבה להניח שהממוצע של משקל מטבעות אלו מייצג משקל תקני כלשהו (שכאמור רק הוא המשנה, כיוון שבו שקלו את המטבעות ששולמו), ולכן כל החוקרים והטבלאות שהוא מביא שם לא רלוונטיים לדיון. גם מטבעות לא שחוקים, כגון כאלו שלקחו כתכשיט וכדו', לא יוצאים מן הכלל בזה. אני גם לא בטוח שהחוקרים עצמם ניסו למצוא את המשקל התקני לפי הקשקושים האלו, אלא סתם 'להוסיף ידע גולמי לרשות המדע' כדי שאולי מישהו פעם ימצא מה לעשות עם זה, ועל הדרך החוקר שלנו יוסיף פרסום לרזומה ואולי יקבל קידום...
מבחינתי הטענה היחידה הרלוונטית בדבריו היא הטענה שהדינרים הראשונים נטבעו ברמת אחידות גבוהה, מה שאומר לנו שהם, בניגוד לדינרים שאחריהם,
כן התיימרו להיות במשקל התקני. נתון זה מובא גם בוויקיפדיה בכל השפות (טוב, לא באמת בדקתי את כולן, לא לתפוס אותי במילה). בהתאם לנתון זה, ולנתון המובא שם שדינרים אלו הם במשקל 4.25 גרם, אמרתי שזהו המשקל שיש לקבל.
אם יש לך נתונים הסותרים את אחד משני הנתונים הנ"ל, אתה מוזמן להביא אותם בצורה מסודרת.
אליעזר ג כתב:2.א. סלח לי הייתה לי תקווה שנתקלתי במי שמשדר איתי על אותו הגל אבל אני מתחיל לחשוב שאנו משדרים על שני גלים נפרדים, כל כמות המשקלות שנמצאו במצריים מכל התקופה הפאטימית שתקופת הרמבם היא רק פחות מ-15 אחוז ממנה, אינם עולים על מאה מחולקים לכל מיני סוגים של משקל חרוב, דינר , אוקיה ליטרא מידות שונות כלומר שניתן להשוות ללא הנחות מוקדמות רק בין כמה עשרות לכל היותר, ועצם הטענה שאפשר להוכיח באופן מוחלט מתוכם הפרש של כ-3 אחוז היא בדיחה ולא מוצלחת במיוחד .
ב. ועוד בשלב זה של הדיון לטעון דבר כזה ללא הבאת אותן המשקולות שמהן לטענתך זה מוכח וכאילו לצפות ממני לסמוך על קביעה וודאית של מומחה שאין עליו עוררין זה מעליב.
אני לא מבין למה ההתקפה האישית הזו, וחבל שאתה נעלב בלי שום סיבה. אתה הפנית אותי לעיין בדברי הרב וייס, ואני לתומי חשבתי שקראת את דבריו בעיון לפני שהפנית אותי אליו, ועל סמך זה כתבתי. כיוון שאני מבין שלא קראת אותם, אני מפנה אותך לעיין בעמוד ע"ט בספר, ובפרט בהערה 2. אחרי שתקרא את מה שכתוב שם תבין על מה דיברתי, ותראה שמה שכתבת כאן הוא לא ממין העניין.
אליעזר ג כתב:ג. אבל אין צורך כלל להיכנס לתוך כל זה כי מרבי אברהם בן הרמבם מוכח שבמסגרת המשקולות אליהן התייחס הרמבם הדינר הערבי [לא המצרי] והדינר ההלכתי היו זהים . אך אומנם עולה מדבריו לגבי הדרהם הערבי שנמדד ב-64 גרעיני חיטה ולא שעורה שיותר כבדים מגרעיני שעורה שאכן היחס היה בסביבות 70 אחוז בין לדינר ההלכתי ובין לערבי, אומנם מדברים אלו עולה אומנם זהות בין הדרהם והדינר הערבי בתקופת הגאונים לתקופת הרמבם, לא כדברי לעיל. אבל דרהם מצריים בו משתמש הרמבם בחלק מהמקרים הוא 64 גרעיני שעורה ושני שליש מהדינר הערבי.
לדברי ר' אברהם בן הרמב"ם התייחסתי לעיל. אתה יוצא מנקודת הנחה שמה שהשתנה בין הרמב"ם לבנו היה משקל הדירהם (שהשתנה לשיטתך מ-64 שעורים ל-64 חטים). אני לא הצלחתי למצוא תמיכה לזה בנתונים, וכן מוכח מדברי הרמב"ם שהוא לא השתמש במשקל השעורים הרשמי של המלכות (שא"כ הוא לא יכול היה לשנות פתאום את המשקל שהוא נותן לדירהם מ-61 ל-64 שעורים בלי שיהיה שינוי במשקל הדירהם עצמו), ולכן אני מניח שזה ההבדל בין הרמב"ם לבנו כפי שכתבתי לעיל, ולא השתנה משקל הדירהם עצמו.
לסיום אומר, כי אני משקיע זמן רב בלקרוא את כל דבריך בעיון ובמתינות ולענות לעניין. אני מקוה שכך תעשה גם אתה ביחס לדברי.