מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 07, 2023 11:54 pm

צופה_ומביט כתב:מה שכתבתי באות ב' חשבתי שזה דבר פשוט. המזונות נקבעים בר"ה, והשתדלות לא מועילה להוסיף כלום, ואינה אלא לצאת ידי חובת השתדלות,

אכן.
צופה_ומביט כתב:וזה רק בהשתדלות מותרת על פי התורה. השתדלות אסורה אינה מועילה לפרנסה, והרי היא כמי שלא השתדל כלל.

למה? הרי כשם שהפרנסה מגיעה ע"י השתדלות מותרת כך היא יכולה להגיע ע"י השתדלות אסורה.
מובן שאדם לא ייתבע על כך שהוא לא עושה השתדלות אסורה, כמו שמסופר שאמר החזו"א לרב שך כשהורה לו לעזוב מקום עבודה פלוני, אבל מי שבחר ברע ועושה השתדלות אסורה יכול גם לקבל את פרנסתו דרכה. כשם שמי שבא על א"א יכול להוליד ממזר.
צופה_ומביט כתב:תגדיר לי בבקשה מה אתה טוען בנקודה הזו:
אתה טוען שראש מאפיה שמתפרנס מסחר בילדים ורציחות עבור כסף נגזר לו בר"ה כל הכסף הזה, והוא יוצא חובת ההשתדלות שלו בפעולות המושחתות שלו?

אם הוא קיבל את הכסף הזה, כנראה שהכסף הזה נגזר לו בר"ה, והוא בהחלט יוצא י"ח השתדלות בפעולותיו, הרי הן מכניסות משכורת נאה. ואין קשר לזה שהוא רשע מרושע.
צופה_ומביט כתב:או טוען שההשתדלות מביאה את הכסף ולא הגזירה בר"ה?
שביד אדם לקבוע כמה פרנסה תהיה לו, כולל בפעולות של עבירה, ואין זה נקבע בידי שמים? דהיינו שהחריצות אמת והגזירה שקר?

לא. הגזירה אמת והחריצות שקר.

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 08, 2023 12:03 am

דרומי כתב:שייך קצת לתוכן האשכול (החל מע' יח - וראה הערה 23)

ייש"כ.

אפשר להתווכח על מה שכתוב שם, אבל לע"ע די לי בדיון שאני מנהל כאן עם ר' צו"מ.

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 14, 2023 12:07 am

בשו"ת רשב"ש סי' קצה דן בשאלה האם ולמה יש עניין לברוח ממקום שיש בו דבר, הלא הכל נגזר בראש השנה.
מסקנתו מפתיעה למדי, ואינני בטוח שההשקפה המקובלת מסתדרת איתה.
דבריו מצו"ב.
קבצים מצורפים
רשבש סימן קצה.docx
(20.12 KiB) הורד 45 פעמים

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 19, 2023 2:13 pm

לאחרונה קיבלתי דברים אלה, שנכתבו ע"י ר' חיים גריינמן [נדמה לי שכבר ראיתים כאן בעבר היכנשהו].
לענ"ד דברים אלה סותרים מאמרי חז"ל רבים, ואצ"ל דברי ראשונים רבים, וצ"ע.

מן המורגלות לחשוב כי קידום הרפואה מוסיפה חיים, ופלוני שחלה במחלה פלונית היום - יזכה לרפואה, לא כן אתמול. ואלמלא פורעניות תאונות הדרכים היו הרבה אנשים אתנו כיום, ו"נס שנתארגנו מצילים" לכך נשאר פלוני בחיים, כי הגיעו בעוד מועד וטיפלו בו כהוגן. וכל אלו מחשבות שיסודם כפירה בהשגחה פרטית, ומעולם לא נשאר בחיים זה שנגזר עליו למות, ולא מת זה שלא כלו ימיו.
וכשם שאין לעשות צירוף מן הטובע בנהר בדרום - עם זה שמת על מיטתו בצפון - לומר שכך וכך נספו, כי בידוע שכל אחד עניין לעצמו, כמו כן אין לצרף שניים שחלו במחלה אחת או שנסעו באותה מכונית שבה אירע מה שאירע.

והאמת בהיפוך, כי פלוני נגזרה עליו מיתה, ולכן חלה במחלה שאין לה מזור, או שנזדמן במקום הפגע בשעה שאין מצילין, ואילו חברו שלא כלו ימיו חלה במחלה שכבר יש לה תרופה ואיחר ברגע את מקום הפגע, או שנפגע בשעה שהמצילים מצויים.
והמצרפים וסופרים ומונים כמה מתו במיתה זו בחודש זה, וכמה לקו בתאונות בירח פלוני וכיו"ב, הרי הם עוסקים בכפירה בשוגג, ומטעים את הקוראים לייחס את הכל למקרים, כאילו ח"ו עולם של הפקר לפנינו.
ומלבד שלהתקדמות הרפואה אין לייחס שום הוספת חיים או מניעת סבל, כי כל סבל של אדם נגזר בר"ה, ואין מספר למאורעות המייסרים את האדם, וכולם בחשבון יבואו כפי הנגזר עליו, ורואים במציאות שכל מחלה שנתחדשה לה רפואה מתרבים החולים בה, כי בעוד שהיתה חשוכת מרפא לא הגיעה אלא לאנשים שבקיצם, הנה משנמצא לה מזור הרי רבים הם שלוקים על ידה.
ולעומת זה שלא הרווחנו בהתקדמות הרפואה, הרי במציאות כיום הסבל מרובה עשרת מונים ע"י ה"יוסיף דעת יוסיף מכאוב", כי בעוד שלפני כיובל שנים לא היה פחד המחלות על האנשים, והדורשים ברופאים היו מועטים, ועיירות רבות היו שאין בהם הקרוי רופא, הנה כיום כמעט כל יושבי תבל דורשים ברופאים, וכולם רעדה יאחזון אם אולי כבר נפל בחלקם מחלה פלונית או פלונית, ונשללה השלווה והרגיעה מכל החיים על פני האדמה.
ומלבד שההשקפה המוטעית היא עבירה לעצמה, הנה יש לה גם תולדות, כמו שיש המחפשים היתר להימנע מלערב אל תנח ידך בגלל צער גידול בנים, וכאילו הצער הוא נגרם ע"י הבנים, ולא דעת ולא תבונה לו לדעת כי הצער והסבל שהגיע לו נגזר עליו בר"ה על מעשיו, והוא מצטרף מכל המאורעות הסובבים אותו, חלק מכאבי הגוף, וחלק מעול מלכות ומעול ד"א, וחלק מקנאה ותחרות, ומשכן רע ומפגע רע וכו', ובזכות צער גידול בנים נבצר מהם אחת הנה ואחת הנה, והרי הוא בא לחסוך צער - ע"י מיעוט הזכויות המצילים אותו מהן.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי יבנה » ד' אפריל 19, 2023 6:30 pm

עקביה כתב:לאחרונה קיבלתי דברים אלה, שנכתבו ע"י ר' חיים גריינמן [נדמה לי שכבר ראיתים כאן בעבר היכנשהו].
לענ"ד דברים אלה סותרים מאמרי חז"ל רבים, ואצ"ל דברי ראשונים רבים, וצ"ע.


מובא ונידון כאן

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: השגת גבול רעהו - אין אדם נוגע במוכן לחברו

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אפריל 21, 2023 9:48 am

עקביה כתב:בשו"ת רשב"ש סי' קצה דן בשאלה האם ולמה יש עניין לברוח ממקום שיש בו דבר, הלא הכל נגזר בראש השנה.
מסקנתו מפתיעה למדי, ואינני בטוח שההשקפה המקובלת מסתדרת איתה.
דבריו מצו"ב.

היו על תשובה זו דיונים בפורום, איני זוכר איפה בדיוק, באשכולות הקורונה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים