מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 21, 2021 10:07 am

רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 21, 2021 10:46 am

יש בזה אריכות גדולה, ואתה מחפש 'פשט פשוט'... זה לא פשוט.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מרץ 21, 2021 10:51 am

מנחת חינוך מצוה רפד
ועיין ר"מ הלכות בית הבחירה (פ"ו הט"ז) נתן טעם לזה למה בקדושה ראשונה בטלה בגלות הארץ ובקדושה השניה לא בטלה וכתב הטעם דקדושה ראשונה בימי יהושע דנתקדשה הארץ אינו אלא מפני כיבוש הרבים וכיון שנלקחה הארץ מידיהם בטל הכיבוש ונפטרה מה"ת מתו"מ ומכל מצות התלויות בארץ שהרי אינה מא"י אבל עזרא לא קידשה בכיבוש רק בחזקה שהחזיקו בה (היינו דהי' ברשיון כורש מלך פרס) ע"כ אעפ"י שנלקחה הארץ מידם היא מקודשת עד היום וחייבת במצות התלויות בארץ ע"ש כי לא העתקתי לשונו הזהב ממש. וע"ש בכ"מ שכתב שאינו מבין החילוק הזה למה יהי' כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר לאחר שנלקחה מידינו בטלה החזקה וגם בכיבוש ראשון אטו לא היה חזקה וכי עדיף חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש ע"ש ועתי"ט סוף עדיות שנתן טעם לדברי הר"מ ועיין בס' בה"ז בזבחים.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 21, 2021 1:57 pm

אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 21, 2021 2:21 pm

עושה חדשות כתב:אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).


קצת כעין דבריך האריך הרבי מליובאוויטש בכ"מ. יעויין ב'אוצר לקוטי שיחות' לפרשת לך לך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 21, 2021 2:57 pm

עושה חדשות כתב:אכן בס' המפתח בהל' בית הבחירה שם יש רשימה מכובדת...
אבל חיפשתי קיצור דרך :)

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).


לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.
וכמדומני שהגר"י אברמסקי עסק בזה בספר שלו בעניין קניין עמ"י על ארץ ישראל.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 21, 2021 6:27 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' מרץ 21, 2021 8:42 pm

עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.

לכאורה ההבדל הוא שכיבוש תלוי בשלטון וחזקה תלויה בישיבה בארץ ואחרי החורבן עדיין ישבו יהודים בארץ, אבל כמדומה שבמשך הדורות היו אולי זמנים שבהם הישוב הדלדל כמעט לחלוטין וזה ישאר קשה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 21, 2021 9:29 pm

יש משווים את זה להבדל בין הלוחות הראשונות ללוחות השניות, שהלוחות הראשונות באו ברעש ובקול גדול ולא התקיימו, ואילו הלוחות השניות באו בשקט וברמה נמוכה יותר אבל דוקא משום כך היה להם קיום.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 21, 2021 9:56 pm

עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי מה חסר בהסבר של הרמב"ם עצמו.
כיבוש מבטל כיבוש אבל לא מבטל חזקה.

במילים של ה'כסף משנה' - איני יודע מה כח חזקה גדול מכח כיבוש ולמה לא נאמר בחזקה גם כן משנלקחה הארץ מידנו בטלה חזקה ותו בראשונה שנתקדשה בכיבוש וכי לא היה שם חזקה אטו מי עדיפא חזקה בלא כיבוש מחזקה עם כיבוש וצל"ע.


חזקה מכוח כיבוש אין לה דין חזקה (אינני זוכר היכן ראיתי תירוץ זה)

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 21, 2021 10:44 pm

עושה חדשות כתב:אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה. (והאם יש מקום לקשר את זה -ולו בדרך דרוש- לענין של הדור קבלוה מאהבה).

אכן מה שניתן בדרך פלא מכח התגלות שמימית עליונה הריהו נוח לאיבוד באותו אופן. ומה שהושג בעקשות ובהתמדה, מתוך מאמץ והתגברות אישית על מכשולים, וללא ניסים ונפלאות, הרי ההיאחזות בו היא בקנין חזק ויציב שבעתיים.

אבל אם בפשט חשקה נפשך, לכאורה תמצאנו בדברי התוי"ט (עדיות פ"ח, ו).

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 21, 2021 11:55 pm

עושה חדשות כתב:רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.

הגרי"ז אומר (סטנעסיל זכריה) שהלימוד הוא מנבואת זכריה, שקדושה שניה היתה: 'לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי'. ואם זה 'ברוחי' זה נמשך לעולם.

אולי אמקד את השאלה -
מה ההסבר לכך שדוקא ביאה שניה שהיא פחות משמעותית ועוצמתית מביאה ראשונה, יש לה יותר נצחיות מבחינת הקדושה.

שמעתי מר"ז קורן ווארט יפה, ביאה שניה זה אף שלא כבשו, אבל כמו ילד שחוזר שוב ושוב אף שמוציאים אותו מחדר, זוהי חזקה; אילו לא היה שלו לא היה חוזר.

וכ"ז אינם סברות או רעיונות בעלמא; לא של הרמב"ם ולא של הגרי"ז ולא של עוד אחרונים. אלא מקור ההלכה היא גמרא ירושלמית ברפ"ו דשביעית, שילפינן לה מהנאמר בקרא "והביאך ה' אלקיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך" והסוגיא שם. ומהא דנקט' להלכתא דקדושה ראשונה לא קדשה לעת"ל, וקדושה שניה קדשה לעת"ל.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' מרץ 23, 2021 11:54 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' מרץ 23, 2021 4:48 pm

.
נערך לאחרונה על ידי יהודי טבעי ב ג' מרץ 23, 2021 4:51 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' מרץ 23, 2021 4:50 pm

עושה חדשות כתב:רמב"ם הל' תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא והניחו אותם המקומות שהחזיקו בהם עולי מצרים ולא החזיקו בהם עולי בבל כשהיו ולא פטרום מן התרומה והמעשרות כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית ורבינו הקדוש התיר בית שאן מאותם המקומות שלא החזיקו בהם עולי בבל והוא נמנה על אשקלון ופטרה מן המעשרות.

אני מחפש פשט פשוט, מה בין 'כיבוש' של עולי מצרים, ל'החזיקו' של בני הגולה.



מאמר שמסכם את הביאורים השונים בעניין זה
קבצים מצורפים
לקט ביאורים בהבדל בין קדושה ראשונה וקדושה שניה.doc
(66.5 KiB) הורד 147 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 23, 2021 10:26 pm

דיון נרחב בנושא
קבצים מצורפים
הליקוט השבועי לפרשת לך תשמ - עם תרגום חפשי - לקריאה.pdf
(531.05 KiB) הורד 122 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים