מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איקטורין
הודעות: 473
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי איקטורין » ג' אפריל 20, 2021 2:13 am

המשלים למניין - כגון במנחה, תשעה מתפללים ואחד כבר התפלל, נמצא עמהם בקדיש שלאחר אשרי ובחזרת הש"ץ עד לאחר קדיש תתקבל וכמבואר בסי' נה מ"ב ס"ק י"ב.
האם יש עניין שגם כשהתשעה מתפללים את תפילת הלחש העשירי יהיה עימם, או שיכול הוא לצאת ולחזור לחזרת הש"ץ?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 20, 2021 10:20 am

אם אין עשרה אז אין מנין
אמנם הם יכולים להמשיך התפלה כי התחילוה במנין אבל לכתחילה אסור לצאת ולהשירם בלי מנין. בזכרוני מבואר כן בשו"ע

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 20, 2021 2:28 pm

ראה שו"ע אדה"ז סי' נה ס"(ג־)ד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 3:15 pm

כדכד כתב:אם אין עשרה אז אין מנין
אמנם הם יכולים להמשיך התפלה כי התחילוה במנין אבל לכתחילה אסור לצאת ולהשירם בלי מנין. בזכרוני מבואר כן בשו"ע

לבי במערב כתב:ראה שו"ע אדה"ז סי' נה ס"(ג־)ד.
לא עניתם על מה שהוא שאל: האם צריכים מנין בשעת תפילת הלחש?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 20, 2021 4:40 pm

עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 20, 2021 5:00 pm

עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 8:45 pm

לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

כדכד כתב:עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

כתבתם על דיני מנין מצומצם שאסור לצאת באמצע הדבר שבקדושה, אבל אם יצאו - ממשיכים הציבור.
לא ראיתי כלל בדבריכם שדיברתם על השאלה האם תפילת הלחש של הציבור היא "דבר שבקדושה".

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 8:47 pm

לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

לגבי תפילת ערבית אכן אדה"ז כותב שם שאם היו עשרה בתחילת תפילת הלחש - זה מספיק כדי להגיד קדיש תתקבל אחריה.
אמנם ה"כל-שכן" איננו ברור, כי מכיוון שלחזרת הש"ץ צריכים תשעה עונים בתחילתה - הרי שהיא "דבר שבקדושה" בפ"ע ואיננה נגררת לגמרי אחרי תפילת הלחש.

אבל עכ"פ ראינו מדבריו שיש משמעות לכך שתפילת הלחש תהיה בציבור.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 20, 2021 8:59 pm

לא ידוע לי כרגע על מקור מפורש אודות הצרכת עשרה לתפלת לחש, מלבד מה שציינתי.

בפשטות, נצרך קיומו של ציבור בתפלת־הלחש, אף אם לא נחשיבה כ'דבר שבקדושה' עצמו - כדי שיתחייבו אחרי' בחזרת הש"ץ. וכלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (ר"ס קכד): "לְאַחַר שֶׁסִּיְּמוּ הַצִּבּוּר תְּפִלָּתָם" (וכ"ה בכל הענין שם - "וּמָצָא צִבּוּר שֶׁהִתְפַּלְלוּ בְּלַחַשׁ", "קָהָל שֶׁהִתְפַּלְלוּ בְּלַחַשׁ").

באר בשדה
הודעות: 490
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי באר בשדה » ג' אפריל 20, 2021 9:26 pm

יעוי' בפסק"ת סי' סט אות א (אופנים ה־ו).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 21, 2021 12:13 pm

עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

כדכד כתב:עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

כתבתם על דיני מנין מצומצם שאסור לצאת באמצע הדבר שבקדושה, אבל אם יצאו - ממשיכים הציבור.
לא ראיתי כלל בדבריכם שדיברתם על השאלה האם תפילת הלחש של הציבור היא "דבר שבקדושה".

לא הבנתי שהיתה על זה שאלה בכלל
ברור שיש צורך בעשרה לתפלת לחש כדי להגדירה כתפלתה במנין כמפורש בפוסקים
לכן חשבתי שהשאלה היא אם מספיק שיש עשרה בתחילת התפלה או שצריך בכולה ועל כך כתבתי מה שכתבתי


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 276 אורחים