מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור לשה"ר בהסטת וילון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 04, 2021 6:26 pm

אדם עובר עבירה בסתר, בא חבירו ומסיר את הוילון ועי"ז רואים אחרים את גנותו של בעל העבירה
כל זאת ללא שהוציא מילה בפיו, לא בגנות אותו אדם, וגם לא מילים של הזמנה לבוא ולראות וכד'.

האם יש טעם לומר שאין בזה איסור לשה"ר?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' מאי 04, 2021 6:43 pm

הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' מאי 04, 2021 6:53 pm

עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' מאי 04, 2021 6:55 pm

וכבר כתבו הפוסקים דכ"ז מעיקר דין לשה"ר, אבל מצד 'ואהבת לרעך כמוך', ומצד מאי דעלך סני לחברך לא תעביד - בוודאי שיש להקפיד ע"ז (וכך גם אמר לי הג"ר משה וייא שליט"א, שהוא השואל ששאל כן קמיה הגריש"א, שפשיטא לו כן בכוונת דברי הגריש"א).

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' מאי 04, 2021 7:35 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

ייש"כ!

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' מאי 04, 2021 7:38 pm

ושאלתי פעם קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בזה"ל:

הנה ראיתי שמרן הגרי"ש אליישיב זצוק"ל פסק (שו"ת קובץ תשובות ח"ב סימן כ אות ה) שכשראובן עושה מעשה מגונה, ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו מה הוא עושה, מותר הדבר.

ונסתפקתי מה טעם ההיתר, האם משום ששמעון בעצמו בלאו הכי רואה כן (או יראה כן), או דלמא משום שבכך שראובן עושה כן ברבים מראה שלא אכפת ליה (ואיהו דאזיק אנפשיה, ותלוי אם שרי לדבר לשה"ר כשהוא מסכים לו).

ונפק"מ כגון שרב גוער בתלמידו, והוא מראה לו כן, אז אי משום לישנא קמא זה לכאו' שייך, ויהיה שרי כיון ששמעון רואה כן בעצמו, אבל ללישנא בתרא אולי לא שייך כיוון שאי"ז מרצונו של ראובן. (ואכן, בסתר, לשני הטעמים לכאו' יהיה אסור, כיון שלא רואה זאת בעצמו וגם מקפיד שלא יראוהו).

מה נראה לדעת מרן שליט"א טעם ההיתר.


והשיבני מרן הגר"ח שליט"א: "שידעו לדונו".

ודבריו צ"ב רב, ואולי כוונתו שידעו עי"ז לדונו לכף זכות, וזה חידוש.
[את שני הטעמים שכתבתי בגוף השאלה, שמעתי מת"ח המורים הוראות בהל' לשה"ר].

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 04, 2021 8:25 pm

עושה חדשות כתב:אדם עובר עבירה בסתר, בא חבירו ומסיר את הוילון ועי"ז רואים אחרים את גנותו של בעל העבירה
כל זאת ללא שהוציא מילה בפיו, לא בגנות אותו אדם, וגם לא מילים של הזמנה לבוא ולראות וכד'.

האם יש טעם לומר שאין בזה איסור לשה"ר?

ר' עושה חדשות, ראיתי את הכותרת מהעמוד הראשי, ומיד חשבתי: זה בטח אשכול שפתח עושה חדשות...
כל פעם אתה משמח אותנו עם הכותרות שלך..


לגופו של עניין:
מחד, לשה''ר זה לכאו' איסור מדיני ''מזיק'', (ולכן מצד הדין אין איסור לספר על המתים וכיו''ב), אלא שהתחדש בלשה''ר ''מזיק'' כזה שאינו ע''י פעולת נזק מוחשי וישיר כ''א נזק ''רוחני'' ועקיף (שעכשיו פלוני יחשוב עליו רעות, ואולי גם לא ירצה להשתדך עימו וכיו''ב). ולכן אם משום הא, היה מקום לאסור, דהלא מזיקנו בהסטת הוילון. וכשם שהתחדש ''מזיק'' בדיבור ה''ה ''מזיק'' ע''י מעשה שמזיק רק באופן ''רוחני'' ועקיף.
מאידך, אין לך בו אלא חידושו...

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 04, 2021 8:33 pm

חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' מאי 04, 2021 8:45 pm

מה שנכון נכון כתב:חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 04, 2021 8:48 pm

עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 04, 2021 8:54 pm

מה שנכון נכון כתב:חפץ חיים לה"ר א, ח
איסור זה של לשון הרע הוא בין אם הוא מספר עליו בפיו ממש או שהוא כותב עליו דבר זה במכתבו. וגם אין בו חילוק בין אם הוא מספר עליו הלשון הרע שלו בפירוש ובין אם הוא מספר עליו הלשון הרע בדרך רמז, בכל גווני בכלל לשון הרע הוא.
ובבמ"ח: בכל גווני. פירוש - אפילו אם אין מדבר או כותב עליו, רק שמראה לאחרים מכתביו שכתב פלוני אליו, שניכר מכותלי מכתביו שאיננו חכם או למדן וכדומה מעניני גנות, גם זה בכלל איסור לשון הרע הוא. ואף שאין זה צריך ראיה, אעפ"כ אראה לך שגם מין לשון הרע זה נזכר בתורה לאיסור, שבפסוק וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה וגו' פירשו רז"ל שהראה לסנהדרין את המכתב ששלח לו דוד שיעמיד את אוריה בעת חזקת המלחמה כדי שיתמעט עי"ז מדרגת דוד בעיניהם.

נפלא מאד. יש''כ.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' מאי 04, 2021 9:00 pm

מה שנכון נכון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

אני חשבתי לחלק בין אחד שמראה מכתב לאחד שאחר כתב עליו שזה לשה"ר, לאחד שמראה סתם מכתב לאחר וניכר מזה גנות אבל נכון שהח"ח כ' להדיא שבכל גווני אסור,
מיהו עדין יש לחלק שבשעה שמסיט את הוילון לא עשה מעשה כלל גבי אותו אחד,אבל שמראה מכתב שנשלח לו הוי מעשה כלפי אותו אדם שכתב המכתב.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 04, 2021 9:05 pm

יש להעיר מסוטה מו, ב לגבי אותו כנעני ש'באצבעו הראה להם' וזכה לשכר טוב על כך עד סוף כל הדורות, עיי"ש.

לעשות רצונך
הודעות: 235
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ג' מאי 04, 2021 9:24 pm

בצעירותנו שלחו חבריי להגרח''ק שאלה דומה, האם מותר לאדם עצמו להסתכל על לשון הרע..
כגון ששומע שחבירו מאחורי גבו עושה איזה מעשה שאינו ראוי, האם מותר להסתכל בכך,
וענה את לשון המשנה ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 04, 2021 11:33 pm

לעשות רצונך כתב:בצעירותנו שלחו חבריי להגרח''ק שאלה דומה, האם מותר לאדם עצמו להסתכל על לשון הרע..
כגון ששומע שחבירו מאחורי גבו עושה איזה מעשה שאינו ראוי, האם מותר להסתכל בכך,
וענה את לשון המשנה ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

המפרשים ביארו שהוא מחמת שמתבייש, וא"כ אין כאן מקור להיכן שאינו יודע.
אמנם יש להעיר מד' הלק"ט א, רעו שלא תלך רכיל בעמך הוא גם לגלות מסתורין של חבירו לעצמו.
ועוד יש לדון אם הוא בכ"ש מבצדק תשפוט עמיתך [תלוי באדם ובמעשה].

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' מאי 09, 2021 6:07 pm

עליך עיננו כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' אינו דומה שהרי שם הנידון שמראה לו מכתב שהוא גנאי עליו,ובנידו"ד רק מראה לו אדם אחר שעושה דבר עבירה וכדו'

ההבדל בין מעשה למכתב? או בין גנאי לעבירה? או בין הווה לעבר?

אני חשבתי לחלק בין אחד שמראה מכתב לאחד שאחר כתב עליו שזה לשה"ר, לאחד שמראה סתם מכתב לאחר וניכר מזה גנות אבל נכון שהח"ח כ' להדיא שבכל גווני אסור,
מיהו עדין יש לחלק שבשעה שמסיט את הוילון לא עשה מעשה כלל גבי אותו אחד,אבל שמראה מכתב שנשלח לו הוי מעשה כלפי אותו אדם שכתב המכתב.

וראיתי שבח"ח (דרשו) הביאו בשם שו"ת לחפץ בחיים לחלק כנ"ל ונ"מ להניח ספר על השולחן, ואפי' אם יגרום לדרוש לגנאי אבל לא עשה וכ"א יכול לשפוט לפי ראות עיניו.

חרט
הודעות: 432
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי חרט » ג' מאי 11, 2021 8:52 pm

אבות פרק ד משנה יח
רבי שמעון בן אלעזר אומר... ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.
ובמפרשים שם, בשעה שעובר עבירה.

שערי הנהרות.
הודעות: 58
הצטרף: ב' מאי 10, 2021 10:49 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי שערי הנהרות. » ד' מאי 12, 2021 7:47 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
עליך עיננו כתב:הגרי"ש אלישיב סבור שאין איסור לשה"ר להראות לאדם אחר, שמישהו עושה עבירה (בקובץ תשובות לא זוכר היכן בדיוק)

בשו"ת קובץ תשובות (ח"ב, סימן כ אות ה):

לשון השאלה: "ראובן עושה מעשה ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו את המעשה המגונה של ראובן (שילמד להמנע מזה, או אפילו לא כדי שילמד) האם יש בזה משום איסור לה"ר או לא'.

וז"ל תשובת מרן זצ"ל: "אם לוי מראה לשמעון את המעשה בשעה שראובן עושה ושמעון בעצמו רואה את הדבר, אין בזה משום לשה"ר", עכ"ל.

ומה סברתו?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 12, 2021 8:34 pm

ראה במצו"ב פרק ה, מאת הרב חיים יצחק קפלן.
ותודה לחבר שהמציא לי את השיחה.

שיחה תזומ תשפא.pdf
(305.32 KiB) הורד 187 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 12, 2021 9:07 pm

עושה חדשות כתב:ראה במצו"ב פרק ה, מאת הרב חיים יצחק קפלן.
ותודה לחבר שהמציא לי את השיחה.

שיחה תזומ תשפא.pdf

ראה גם בעלי שור.

לדידי הדברים רחוקים מאד מן השכל ואי"צ להשיב עליהם. וראה בעיקר ל' הח"ח "ואף שאין זה צריך ראיה".

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' מאי 13, 2021 12:23 am

הגרחי"ק מביא דברי הח"ח [בהערה 31] ומחלק (חילוק דק).

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 01, 2021 12:35 am

אם יש איסור לשה"ר במראה לחברו תמונה או הסרטה שיש בה גנות, ראה כאן עמוד 54 והלאה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 26, 2022 9:48 pm

ב'מענה לשון' מהגר"ה זאקס (עמוד קנט) נקט ג"כ דזה מותר לכתחילה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 28, 2022 6:39 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:ושאלתי פעם קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בזה"ל:

הנה ראיתי שמרן הגרי"ש אליישיב זצוק"ל פסק (שו"ת קובץ תשובות ח"ב סימן כ אות ה) שכשראובן עושה מעשה מגונה, ולוי מראה לשמעון שיראה בעצמו מה הוא עושה, מותר הדבר.

ונסתפקתי מה טעם ההיתר, האם משום ששמעון בעצמו בלאו הכי רואה כן (או יראה כן), או דלמא משום שבכך שראובן עושה כן ברבים מראה שלא אכפת ליה (ואיהו דאזיק אנפשיה, ותלוי אם שרי לדבר לשה"ר כשהוא מסכים לו).

ונפק"מ כגון שרב גוער בתלמידו, והוא מראה לו כן, אז אי משום לישנא קמא זה לכאו' שייך, ויהיה שרי כיון ששמעון רואה כן בעצמו, אבל ללישנא בתרא אולי לא שייך כיוון שאי"ז מרצונו של ראובן. (ואכן, בסתר, לשני הטעמים לכאו' יהיה אסור, כיון שלא רואה זאת בעצמו וגם מקפיד שלא יראוהו).

מה נראה לדעת מרן שליט"א טעם ההיתר.


והשיבני מרן הגר"ח שליט"א: "שידעו לדונו".

ודבריו צ"ב רב, ואולי כוונתו שידעו עי"ז לדונו לכף זכות, וזה חידוש.
[את שני הטעמים שכתבתי בגוף השאלה, שמעתי מת"ח המורים הוראות בהל' לשה"ר].

הדברים נדפסו בספרי שו"ת שיח חיים (תשובה קו, עמ' רמט), ויעו"ש ב'ענפי חיים' (אות קג) בכ"ז, ובמכתבו של מו"ז שליט"א.
נערך לאחרונה על ידי אשרי יושבי ביתך ב ג' יוני 14, 2022 1:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור לשה"ר בהסטת וילון

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 28, 2022 6:44 pm

אולי הכוונה לדונו בב"ד שיראו אם עשה מעשה שצריך לדונו בב"ד וכעין הגמ' פסחים קיג "ומעיד בו ביחידי" שאז עובר על איסור כי ממילא אין הדיינים יכולים לדונו אבל אם היה עד עד היו מעידים יחד בב"ד


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים