מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' מאי 24, 2021 11:34 am

דין מסוים נזכר בכל הראשונים ללא חילוק. האם יש מכך ראיה כנגד אחד האחרונים שמחלק וטוען שדין זה אינו שייך במקרים מסוימים?
כנ"ל לגבי אחד הראשונים שמביא חילוק שאינו נזכר בגמ'.
כמובן ששאלתי היא במצב בו החילוק עוסק במקרה מצוי, שבזה יש מקום לטעון שאם החילוק היה נכון ממילא היה לה לגמ' או לראשונים לציין זאת.

מה הסברא לאידך גיסא?
ראשית - אולי יש לומר שמקום הניחו לו אבותיו לאותו ראשון (או אחרון) להתגדר בו?
שנית - אולי יש לומר שהגמ' אומרת דין עקרוני, ואינה נכנסת תמיד לכל פרטי הדינים.

אינני מחפש סברות, אלא מקורות.
דהיינו: האם ראיתם ראשון שמחלק למרות שהחילוק לא נזכר בגמ'? [וכעי"ז, האם ראיתם אחרון שמחלק למרות שאין חילוק בראשונים?] האם ראיתם מי שטוען כנגד זה בגלל הטענה שהחילוק לא נזכר בגמ'?


בינתיים זה מה שמצאתי (בחיפוש מהיר, בלי עיון):
א -
בבית ישי חידושים סי' מד עמ' קעו הביא מהתוס' קידושין כט ע"א ד"ה אותו שכתבו שמילה ובנין ביהמ"ק הוא מ"ע שהזמן גרמא, וכתב "האחרונים הטורי אבן והמקנה פקפקו ביסוד דברי התוס', וטענו שלא חשיב מ"ע שהז"ג אלא היכא שהזמן הוא דין בחיוב המצוה, אבל לא היכא שהוא תנאי בקיום המצוה, שאין המעשה כשר לעשותו אלא בזמן מסוים. אבל הראשונים לא חילקו בכך".

ב -
בשבת מג ע"א שהנוטל כלי שהוא מוקצה לצורך מקומו אינו צריך להשליכו מידו מיד כשפינה אותו אלא ממשיך לטלטלו עד היכן שירצה, והגמ' והראשונים לא כתבו לחלק בזה בין היכן שאפשר להחמיר להיכן שקשה להחמיר, ולמרות זאת המג"א רסו, ס"ק יט, הקשה מהגמ' שבת לה ע"ב ותירץ ש"עדיף שלא יבוא לידי כך" ולכן היכן שאפשר טוב להחמיר.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי מגדל » ב' מאי 24, 2021 12:10 pm

אשי ישראל כתב:דין מסוים נזכר בכל הראשונים ללא חילוק. האם יש מכך ראיה כנגד אחד האחרונים שמחלק וטוען שדין זה אינו שייך במקרים מסוימים?
כנ"ל לגבי אחד הראשונים שמביא חילוק שאינו נזכר בגמ'.
כמובן ששאלתי היא במצב בו החילוק עוסק במקרה מצוי, שבזה יש מקום לטעון שאם החילוק היה נכון ממילא היה לה לגמ' או לראשונים לציין זאת.


מבלי להיכנס לפרטי השאלה עצמה.

לצד שאסור\אין כח ביד החכמים לעשות כן, עתה שיש לנו מחשבים, מהו תפקידם של החכמים?

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי פלוריש » ב' מאי 24, 2021 9:33 pm


מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי מעיין » ב' מאי 24, 2021 10:35 pm

מעין זה מהגאון החת"ס להני תרי גיסי בשו"ת מפרשי הים, ובשו"ת חתם סופר או"ח סי' טו
...ואני אומר לא זהו הדרך ולא זו העיר חלילה לנו להוכיח דין מחודש ע"י ישוב קושיות התוס' וכי חבריהם ורעיהם של תוס' הם, ואם תוס' הקשו קושיא זו ש"מ דאין סברתם אמת דאי לאו הכי לא הוה מקשים התוס' מידי, ודעת כל האחרונים בטלים נגד ציפורין של ראשונים....

והם ז"ל השיבו דלא נתכוונו לזה עיי"ש
והביא דבריו הגאון בעל לחם שלמה חיו"ד סי' טז ליסוד מוסד
וז"ל שם במ"ש השואל במה שיישב שיטת בעל העיטור בתירוץ אחר מה שהוא בעצמו מיישב דבריו ושיטתו ע"פ התומים דהראשונים רוח ה' דבר בם ואנו רשאין לכוון בדבריהם אף מה שלא עלה על לבם ומכ"ש דמצינן לאוקמי שיטתם ולסקל יתידות הדרכים באופן שלא שערום הם בעצמם. השיב.
לדעתי ח"ו לומר כן דכל תירוץ שלא אמרו הראשונים הוא כלל גדול אצלינו שאין זה תירוץ ואינו אמת בלי ספק ואין זה דומה למש"כ התומים דהוא ז"ל לא אמר אלא אם אינו מפורש בדברים להיפוך אז אפשר להעמיס בדבריהם שכוונתם הוא כך ורוח ה' דבר בם כי השי"ת נתן בלבם לכתוב לשון שיסבול כוונה זו אבל אם אומרים ליהפוך ולא עלה בלבם לתרץ כן הוא בודאי אינו אמת ועכ"פ הם לא ס"ל כן ויעיין בחת"ס או"ח סי' ט"ו דרצו בעלי מפרשי הים ....

ועיין גם באשכול זה
viewtopic.php?f=7&t=34557&p=375327

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' מאי 25, 2021 9:40 am

מגדל כתב:מבלי להיכנס לפרטי השאלה עצמה.

לצד שאסור\אין כח ביד החכמים לעשות כן, עתה שיש לנו מחשבים, מהו תפקידם של החכמים?


אתה מגלגל את האשכול לנושא אחר. אעדיף שתפתח אשכול נפרד.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי מגדל » ג' מאי 25, 2021 11:55 am

אשי ישראל כתב:אתה מגלגל את האשכול לנושא אחר. אעדיף שתפתח אשכול נפרד.


ממש לא, פשוט עניתי על שאלתך בשאלה, שאלה רטורית.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 25, 2021 6:21 pm

לדעתי, הוא כנראה לא הבין את מר.
אני גם לא.
אם מר עומד על דעתו שדבריו הם תשובה לשאלת פותח האשכול אז כדאי שיסביר אותם באופן שכולם יבינו כך

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 25, 2021 6:59 pm

אשי ישראל כתב:כמובן ששאלתי היא במצב בו החילוק עוסק במקרה מצוי, שבזה יש מקום לטעון שאם החילוק היה נכון ממילא היה לה לגמ' או לראשונים לציין זאת.

לכאורה התשובה לשאלתך מתבארת ע"פ הש"ך ריש יו"ד, שבדבר המצוי לא ראינו הוי ראיה, ובנדון דידן, זה שלא מצינו חילוק זה בקדמונים הוי ראיה שאין מקום לחלק. משא"כ בדבר שאינו מצוי.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' מאי 25, 2021 7:16 pm

מגדל כתב:
אשי ישראל כתב:אתה מגלגל את האשכול לנושא אחר. אעדיף שתפתח אשכול נפרד.


ממש לא, פשוט עניתי על שאלתך בשאלה, שאלה רטורית.


איש יקר. אכן לא הבנתי את כוונתך.
אני כתבתי בפתיחת האשכול "אינני מחפש סברות, אלא מקורות. דהיינו: האם ראיתם ראשון שמחלק למרות שהחילוק לא נזכר בגמ'? [וכעי"ז, האם ראיתם אחרון שמחלק למרות שאין חילוק בראשונים?] האם ראיתם מי שטוען כנגד זה בגלל הטענה שהחילוק לא נזכר בגמ'?"
ולא הצלחתי להבין איך בדבריך יש מקור לאחד הצדדים שהעליתי

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' מאי 25, 2021 7:17 pm

סגי נהור כתב:
אשי ישראל כתב:כמובן ששאלתי היא במצב בו החילוק עוסק במקרה מצוי, שבזה יש מקום לטעון שאם החילוק היה נכון ממילא היה לה לגמ' או לראשונים לציין זאת.

לכאורה התשובה לשאלתך מתבארת ע"פ הש"ך ריש יו"ד, שבדבר המצוי לא ראינו הוי ראיה, ובנדון דידן, זה שלא מצינו חילוק זה בקדמונים הוי ראיה שאין מקום לחלק. משא"כ בדבר שאינו מצוי.


מעניין. יישר כוח

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי מגדל » ג' מאי 25, 2021 9:34 pm

אשי ישראל כתב:איש יקר. אכן לא הבנתי את כוונתך.
אני כתבתי בפתיחת האשכול "אינני מחפש סברות, אלא מקורות. דהיינו: האם ראיתם ראשון שמחלק למרות שהחילוק לא נזכר בגמ'? [וכעי"ז, האם ראיתם אחרון שמחלק למרות שאין חילוק בראשונים?] האם ראיתם מי שטוען כנגד זה בגלל הטענה שהחילוק לא נזכר בגמ'?"
ולא הצלחתי להבין איך בדבריך יש מקור לאחד הצדדים שהעליתי


ישנו איזה מקור כתוב בגמרא:
למה לי קרא, סברא הוא.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 25, 2021 11:26 pm

אין מן היןשר לכתוב סברא
כאשר המבקש כותב בפירוש שאין זו כוונתו
גם אםעקרונית אפשר ללמוד הלכות מסברא

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי מגדל » ד' מאי 26, 2021 12:01 am

כדכד כתב:אין מן היןשר לכתוב סברא
כאשר המבקש כותב בפירוש שאין זו כוונתו
גם אםעקרונית אפשר ללמוד הלכות מסברא


לא השבתי בסברא, כתבתי כי אין שאלה בסברא, וההבדל גדול.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חילוק שלא נזכר בגמ' ובראשונים - האם הוא דחוי?

הודעהעל ידי סעדיה » ד' מאי 26, 2021 10:00 am

אשי ישראל כתב:דהיינו: האם ראיתם ראשון שמחלק למרות שהחילוק לא נזכר בגמ'? [וכעי"ז, האם ראיתם אחרון שמחלק למרות שאין חילוק בראשונים?] האם ראיתם מי שטוען כנגד זה בגלל הטענה שהחילוק לא נזכר בגמ'?

ביאור הגר"א יו"ד סי' ש"ה ס"ק ט"ו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים