יבנה כתב:הענין הוא שמה שלא היו עושים עם מלך אל תעשה עם ה'. לא מביאים למלך דורון פגום, וכן קרבן בעל מום לה'. כיוצ"ב לא שולחים למלך מליץ שאינו מכובד כו', וה"ה כהן או ש"ץ. אך היחיד על עצמו אין בכך פגם לא לגבי מלך ולא לגבי ה', אא"כ מדובר במשהו שהוא יכול לטפל בזה, וכגון להתלבש בבגדים מכובדים ולהתקלח וכדומה. והחילוק הוא במה שאפשר לשנות, ומה לא ניתן לשנות.
אליהו בן עמרם כתב:ולכאו' בפשטות מה שכתב בסוף דבריו לפסול מצד "הקריבהו נא לפחתך" - הוא סיבת הפסול גם בעבודת כהן בעל מום, וגם בש"ץ (ולא רק בש"ץ).
וראיה לכך מדברי רש"י בפרשת אמור (ויקרא כ"א פס' י"ח), שבאר טעם פסול עבודה בכהן בעל מום מצד "הקריבהו".
סגי נהור כתב:אליהו בן עמרם כתב:ולכאו' בפשטות מה שכתב בסוף דבריו לפסול מצד "הקריבהו נא לפחתך" - הוא סיבת הפסול גם בעבודת כהן בעל מום, וגם בש"ץ (ולא רק בש"ץ).
וראיה לכך מדברי רש"י בפרשת אמור (ויקרא כ"א פס' י"ח), שבאר טעם פסול עבודה בכהן בעל מום מצד "הקריבהו".
אדרבה, מלשון המג"א "ועוד" לא משמע כן, אלא שהחסרון דהקריבהו גו' הוא טעם בפ"ע ולא מטעם פסול כהן (וכן הוא בשו"ת חות יאיר סי' קעו), ולכן זהו דוקא במומים גלויים וניכרים, וכמפורש בשוע"ר כאן.
מתי החלו לפסוק הלכה ע"פ הנכתב בפרושי התורה שע"ד הפשט?אליהו בן עמרם כתב:ומה נעשה עם דברי רש'י בפרשת אמור?
לבי במערב כתב:מתי החלו לפסוק הלכה ע"פ הנכתב בפרושי התורה שע"ד הפשט?אליהו בן עמרם כתב:ומה נעשה עם דברי רש'י בפרשת אמור?
לבי במערב כתב:בפרושו עה"ת בא רש"י לבאר פשט המקרא,
ולא ראינו מעולם שיביאו הימנו ראי' לדינא.
אליהו בן עמרם כתב:במגן אברהם (או"ח סי' נ"ג סק"ח) כתב:
"מי שנפלו זרועותיו מותר להיות ש"ץ שדרך הקדוש ברוך הוא להשתמש בכלים שבורים כדאמר במדרש..., אבל בזוהר אמור ע' קע"ג אי' דהא דקב"ה משתמש בכלים שבורים היינו דכא ושפל רוח, אבל מי שיש בו מום הוא פגום ע"ש שהאריך בזה, ולכן כהן בעל מום פסול לעבודה, וא"כ גם בש"ץ יש ליזהר, ועוד הקריבהו נא לפחתך וגו'."
ולכאו' בפשטות מה שכתב בסוף דבריו לפסול מצד "הקריבהו נא לפחתך" - הוא סיבת הפסול גם בעבודת כהן בעל מום, וגם בש"ץ (ולא רק בש"ץ).
וראיה לכך מדברי רש"י בפרשת אמור (ויקרא כ"א פס' י"ח), שבאר טעם פסול עבודה בכהן בעל מום מצד "הקריבהו".
ולפ"ז קשה לכאו' כמה קושיות:
א. הפסוק במלאכי (א' ח') מדבר בקרבן עצמו, "וכי תגשון עור לזבח אין רע וכי תגישו פסח וחלה אין רע הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישא פניך וגו' ", ולא במי שמקריב אותו. א"כ מהיכי תיתי ללמוד פסול עבודת כהן בעל מום מפסוק זה?
ב. ואת"ל, שלומדים כהן בעל מום מקרבן בעל מום, כיון שהכהן מתעסק בהקרבת הקרבן, מה זה שייך לש"ץ, שאינו מתעסק במתנות לגבוה, אלא תפקידו להוציא את הציבור בתפילתם?
ג. ואת"ל, שניתן ללמוד מפסוק זה גם לש"ץ, כמו כהן, למה לא נפסול בש"ץ כל מומים שפוסלים כהן מעבודה? כגון: קרח, או שיש לו זיעה, או שריח פיו רע. (ובעניותי לא שמעתי כזה מעולם).
ד. ואת"ל, שניתן ללמוד מפסוק זה לגבי תפילת ש"ץ, למה לא נפסול כל יחיד בעל מום חלילה מתפילה?
סגי נהור כתב:אליהו בן עמרם כתב:ולכאו' בפשטות מה שכתב בסוף דבריו לפסול מצד "הקריבהו נא לפחתך" - הוא סיבת הפסול גם בעבודת כהן בעל מום, וגם בש"ץ (ולא רק בש"ץ).
וראיה לכך מדברי רש"י בפרשת אמור (ויקרא כ"א פס' י"ח), שבאר טעם פסול עבודה בכהן בעל מום מצד "הקריבהו".
אדרבה, מלשון המג"א "ועוד" לא משמע כן, אלא שהחסרון דהקריבהו גו' הוא טעם בפ"ע ולא מטעם פסול כהן (וכן הוא בשו"ת חות יאיר סי' קעו), ולכן זהו דוקא במומים גלויים וניכרים, וכמפורש בשוע"ר כאן.
עליך עיננו כתב:בזוהר אמור שם פי' את הפסוק במלאכי גם על הכהנים המקריבים.
לגבי שאר השאלות יל"ע בסי' ער"ב ובבאו"ה שם וכן בסי' קנד' ובפמ"ג שם יט', משמע שאין בדין זה כלל גמור.
עליך עיננו כתב:ז"ל הזוהר אמור צא'
סוֹפֵיהּ דִּקְרָא מַה כְּתִיב, הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתְךָ הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ. בַּר נָשׁ מִנַּיְיכוּ, אִי בָּעִיתוּ לְשַׁלוּמֵי לְמַלְכָּא, וּלְקָרְבָא קַמֵּיהּ דּוֹרוֹנָא, אַתּוּן מְשַׁדְרִין לֵיהּ בִּפְגִימָא, אוֹ לָא. הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ בְּהַהוּא דּוֹרוֹנָא, כָּל שֶׁכֵּן וְכָּל שֶׁכֵּן דְּאַתּוּן מְקָרְבִין קָמַאי בַּר נָשׁ פָּגִים לְקָרְבָא דּוֹרוֹנָא, הָא דּוֹרוֹנָא דִּלְכוֹן לְכַלְבָּא אִתְמְסַר, דְּוַדַּאי בַּר נָשׁ דְּאִיהוּ פָּגִים, פָּגִים הוּא מִכֹּלָּא, פָּגִים הוּא מְהֵימְנוּתָא. וְעַל דָּא כָל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם לֹא יִקְרָב.
אליהו בן עמרם כתב:עליך עיננו כתב:ז"ל הזוהר אמור צא'
סוֹפֵיהּ דִּקְרָא מַה כְּתִיב, הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתְךָ הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ. בַּר נָשׁ מִנַּיְיכוּ, אִי בָּעִיתוּ לְשַׁלוּמֵי לְמַלְכָּא, וּלְקָרְבָא קַמֵּיהּ דּוֹרוֹנָא, אַתּוּן מְשַׁדְרִין לֵיהּ בִּפְגִימָא, אוֹ לָא. הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ בְּהַהוּא דּוֹרוֹנָא, כָּל שֶׁכֵּן וְכָּל שֶׁכֵּן דְּאַתּוּן מְקָרְבִין קָמַאי בַּר נָשׁ פָּגִים לְקָרְבָא דּוֹרוֹנָא, הָא דּוֹרוֹנָא דִּלְכוֹן לְכַלְבָּא אִתְמְסַר, דְּוַדַּאי בַּר נָשׁ דְּאִיהוּ פָּגִים, פָּגִים הוּא מִכֹּלָּא, פָּגִים הוּא מְהֵימְנוּתָא. וְעַל דָּא כָל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם לֹא יִקְרָב.
יישר כח.
וא"כ מה זה שייך לש"ץ, שאינו מתעסק במתנות לגבוה, אלא תפקידו להוציא את הציבור בתפילתם?
אליהו בן עמרם כתב:סגי נהור כתב:אליהו בן עמרם כתב:ולכאו' בפשטות מה שכתב בסוף דבריו לפסול מצד "הקריבהו נא לפחתך" - הוא סיבת הפסול גם בעבודת כהן בעל מום, וגם בש"ץ (ולא רק בש"ץ).
וראיה לכך מדברי רש"י בפרשת אמור (ויקרא כ"א פס' י"ח), שבאר טעם פסול עבודה בכהן בעל מום מצד "הקריבהו".
אדרבה, מלשון המג"א "ועוד" לא משמע כן, אלא שהחסרון דהקריבהו גו' הוא טעם בפ"ע ולא מטעם פסול כהן (וכן הוא בשו"ת חות יאיר סי' קעו), ולכן זהו דוקא במומים גלויים וניכרים, וכמפורש בשוע"ר כאן.
ראה נא מה שכתב הרב "עליך עיננו" שבזוהר פרשת אמור מבאר טעם הפסול של עבודת כהן בעל מום - מצד "הקריבהו".
לא עיינתי בזוהר, אך אם כנים הדברים, הרי שהמג"א המשיך את דברי הזוהר שהביא קודם לכן, וכתב עוד טעם שווה לפסול בעל מום גם מעבודת כהן וגם מש"ץ.
והדק"ל.
עליך עיננו כתב:אליהו בן עמרם כתב:עליך עיננו כתב:ז"ל הזוהר אמור צא'
סוֹפֵיהּ דִּקְרָא מַה כְּתִיב, הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתְךָ הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ. בַּר נָשׁ מִנַּיְיכוּ, אִי בָּעִיתוּ לְשַׁלוּמֵי לְמַלְכָּא, וּלְקָרְבָא קַמֵּיהּ דּוֹרוֹנָא, אַתּוּן מְשַׁדְרִין לֵיהּ בִּפְגִימָא, אוֹ לָא. הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ בְּהַהוּא דּוֹרוֹנָא, כָּל שֶׁכֵּן וְכָּל שֶׁכֵּן דְּאַתּוּן מְקָרְבִין קָמַאי בַּר נָשׁ פָּגִים לְקָרְבָא דּוֹרוֹנָא, הָא דּוֹרוֹנָא דִּלְכוֹן לְכַלְבָּא אִתְמְסַר, דְּוַדַּאי בַּר נָשׁ דְּאִיהוּ פָּגִים, פָּגִים הוּא מִכֹּלָּא, פָּגִים הוּא מְהֵימְנוּתָא. וְעַל דָּא כָל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם לֹא יִקְרָב.
יישר כח.
וא"כ מה זה שייך לש"ץ, שאינו מתעסק במתנות לגבוה, אלא תפקידו להוציא את הציבור בתפילתם?
מצינו השוואה בין תפילה לקרבנות גבי כמה ענינים (זמן תשלומין ועוד) למה לא תהיה השוואה גם גבי זה שהש"ץ נראה כמקריב ק"צ?
עי' שבט הלוי ח"ד סי' יא' שכ"כ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים