מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי yankev » א' יולי 25, 2021 9:53 am

בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי יבנה » א' יולי 25, 2021 10:11 am

מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 25, 2021 10:12 am

את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי yankev » א' יולי 25, 2021 4:35 pm

יבנה כתב:
yankev כתב:בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf


הוא לא היה חייב לכתוב שזה מכהה את העיניים אבל לכה"פ לכתוב שזה אסור, אם זה אסור לפי דעתו.
מה שכתוב בקובץ הנ"ל בהערה 20 שהוא לא מביא דברים סגוליים או על טבעיים ובזה רציתם לתלות את ההשמטה המדוברת כאן, האם אין דין אחר שבו כתוב בסגנון זה והביא את אותו דין תוך השמטת אותו דבר על טבעי שנזכר בו? מה גם לפי מ"ש ר' חננאל "מפני שאלו כולן אתו להרהורי בכבוד השם", לא ברור מה שייך כאן עניין סגולי.

עקביה כתב:את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

אז מותר לדעתו להסתכל בדברים האלה?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 25, 2021 5:31 pm

yankev כתב:
עקביה כתב:את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

אז מותר לדעתו להסתכל בדברים האלה?

כן.
אף כי ודאי מומלץ שלא להסתכל.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי yankev » א' יולי 25, 2021 6:42 pm

בהלכות תפילה הוא פסק שאסור להסתכל בכהנים.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 25, 2021 7:05 pm

בכהנים יש סיבה מיוחדת לאסור, כמבואר בלשונו של הרמב"ם ובכס"מ.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 25, 2021 7:15 pm

עיין דברי יעקב (עדס) שם.

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

הודעהעל ידי יבנה » א' יולי 25, 2021 9:24 pm

yankev כתב:
יבנה כתב:
yankev כתב:בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf


הוא לא היה חייב לכתוב שזה מכהה את העיניים אבל לכה"פ לכתוב שזה אסור, אם זה אסור לפי דעתו.
מה שכתוב בקובץ הנ"ל בהערה 20 שהוא לא מביא דברים סגוליים או על טבעיים ובזה רציתם לתלות את ההשמטה המדוברת כאן, האם אין דין אחר שבו כתוב בסגנון זה והביא את אותו דין תוך השמטת אותו דבר על טבעי שנזכר בו? מה גם לפי מ"ש ר' חננאל "מפני שאלו כולן אתו להרהורי בכבוד השם", לא ברור מה שייך כאן עניין סגולי.


עי' בדף שציינתי גם בסעיפים 18 ו19. הרמב"ם לא החשיב את אלו להלכות. וע"ע בדבריו לענין קטלנית כאן viewtopic.php?f=7&t=30535#p401919 .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 282 אורחים