מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אוגוסט 16, 2021 2:33 am

מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

דרומי
הודעות: 9093
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 16, 2021 12:07 pm

למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

יבנה
הודעות: 3711
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוגוסט 16, 2021 10:48 pm

גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

בענין החזו"א, יש מח' גרסאות אם חזר מוולאז'ין או מר' חיים, ובטעם החזרה יש הרבה מאד חילוקי דעות החל מאיסור חדש ועד געגועים לבית הוריו, ליקט אותם בראון עמ' 23 הערה 21. מצד הסברא לא נראה כלל ומעיקרא מאי קסבר.
השאגת אריה אסר חדש כמבואר בספרו שו"ת שאגת אריה החדשות בדיני חדש. בתולדות חייו שכתב מ"מ ישר ד"ה בערי אשכנז מסופר על הקדירה והגריסין שהיו בשקו.
בענין הגר"א, הוא ג"כ אסר חדש ביו"ד סי' רצ"ג ס"ק ב'. אך איני יודע איך נהג בגלותו.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוגוסט 17, 2021 2:34 am

יבנה כתב:
גם זו לטובה כתב:מספרים שהחזו"א חזר מוואלז'ין בגלל שלא נזהרו שם באיסור חדש.
כמד' מספרים שהשאג"א והגר"א בימי גלותם אכלו רק ממה שנתבשל בסיר שלהם, משום שחששו לבליעות "חדש"

האם הסיפורים נכונים?

בענין החזו"א, יש מח' גרסאות אם חזר מוולאז'ין או מר' חיים, ובטעם החזרה יש הרבה מאד חילוקי דעות החל מאיסור חדש ועד געגועים לבית הוריו, ליקט אותם בראון עמ' 23 הערה 21. מצד הסברא לא נראה כלל ומעיקרא מאי קסבר.
השאגת אריה אסר חדש כמבואר בספרו שו"ת שאגת אריה החדשות בדיני חדש. בתולדות חייו שכתב מ"מ ישר ד"ה בערי אשכנז מסופר על הקדירה והגריסין שהיו בשקו.
בענין הגר"א, הוא ג"כ אסר חדש ביו"ד סי' רצ"ג ס"ק ב'. אך איני יודע איך נהג בגלותו.

יש"כ

ספרים וועלט
הודעות: 1236
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אוגוסט 17, 2021 7:12 am

דרומי כתב:למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

מקור בבקשה

דרומי
הודעות: 9093
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 17, 2021 10:32 am

על כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע מסופר (ב'רשימות הרב"ש' ע' צו) שבעת 'סיום הש"ס' בליובאוויטש לא רצה לטעום מעוגת ה'לעקאח' שהיתה שם מחשש ל'חדש', וביקש שיביאו לו עוגה מביתו הפרטי ורק אז בירך וטעם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4462
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 17, 2021 2:36 pm

דרומי כתב:על כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע מסופר (ב'רשימות הרב"ש' ע' צו) שבעת 'סיום הש"ס' בליובאוויטש לא רצה לטעום מעוגת ה'לעקאח' שהיתה שם מחשש ל'חדש', וביקש שיביאו לו עוגה מביתו הפרטי ורק אז בירך וטעם.

שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

סגי נהור
הודעות: 5661
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוגוסט 17, 2021 3:51 pm

פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.

יבנה
הודעות: 3711
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי יבנה » ג' אוגוסט 17, 2021 9:44 pm

סגי נהור כתב:לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7 ... 7%95%D7%92

דרומי
הודעות: 9093
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 17, 2021 9:48 pm

כמדומה שאחת ממעלותיה של עוגה זו היא שברכתה 'מזונות' ללא חשש.

נחומצ'ה
הודעות: 1025
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' אוגוסט 17, 2021 10:54 pm

בשו"ת אבני נזר חו"מ סי' קט"ו, איתא על מנהג הרבי מלובלין [ה'חוזה'] זי"ע שהעלה על שולחנו 'כוסמת'
וסמך להקל ע"פ שיטת הב"ח.
ושם האבני נזר מפקפק בקולא זו [וכן לענין אתרוג מורכבים מהאי קורפו, עיי"ש], שהב"ח היה סבו של החוזה מלובלין.

בן ראובן
הודעות: 968
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 19, 2021 7:49 am

סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

סגי נהור
הודעות: 5661
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 19, 2021 8:30 am

בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

אינו כן. שלא בהקשרים של ראשית השנה אין פירושה עוגת דבש דווקא.

בן ראובן
הודעות: 968
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 19, 2021 8:51 am

סגי נהור כתב:
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:שאלת אגב לא קשורה:
מה פשרה של המילה "לעקאח"?

לעקאח או לייקעך (בהתאם למוצא) היא עוגת 'ספוג', כמדומה לרוב עוגת דבש.


דומני ש"לעקאח" היא עוגת דבש בדווקא. עוגת ספוג נקראת "טארט".

אינו כן. שלא בהקשרים של ראשית השנה אין פירושה עוגת דבש דווקא.


סדר ברה"נ (פ"ב ס"ט) הוא בהקשר של ראשית השנה?

ושמא תבאר החילוק בין "לעקאח" ל"טארט", הנזכרים פעמים רבות יחד כשני סוגי עוגות?

סגי נהור
הודעות: 5661
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 19, 2021 9:58 am

א קשיא אויף א מעשה... כנראה ברייסין רק עוגת דבש נקראה לעקאח, אבל באזורים אחרים לאו דוקא. צא ובדוק במאפי נשים זקנות שבישראל (וכן העיד לי אחד הכותבים שליט"א).
וכדי שלא להוציא הנייר חלק אעתיק מעשה נאה מענין החילוק בין לעקאח לטארט:
הי' זה כאשר הרה"ג החסיד ר' פרץ [חן] הוזמן למסיבה בעירו, נשות המקום אפו עוגות טארט ולעקאח לכבוד האירוע. לקח ר' פרץ פרוסה מהטארט (או שהביא מביתו) וברך עלי' (כנראה שלא ידע באם אפשר לסמוך על אופת הלעקאח). שאלוהו אח"כ המסובים, היתכן? מונח לפניו טארט ולעקאח,
והוא ברך וטעם מהטארט? ענה ר' פרץ: אינני נוהג לאכול לעקאח אלא בערב יו"כ. ומאז לא אכל יותר ר' פרץ לעקאח אלא בערב יו"כ.

מלבב
הודעות: 3449
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי מלבב » א' אוגוסט 22, 2021 10:15 pm

דרומי כתב:למה לא?

ברור שהיתה נפוצה ההנהגה להקל ב'חדש' במזרח אירופה,

ולדוגמא: על הרש"ב מליובאוויטש מסופר שפעם בעת אירוע שהתקיים בבית הכנסת ביקש שיביאו לו עוגה מביתו כי חשש שהעוגה שבבית הכנסת יש בה מן ה'חדש'

איך נוהגים בחב״ד בעניין חדש בחו״ל?

דרומי
הודעות: 9093
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איסור "חדש"- הנהגת גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 22, 2021 10:16 pm

אני תושב א"י, אבל ככל הידוע לי רוב העם לא מחמירים בזה יותר משאר הקהילות החסידיות שבדרך כלל מקילות בזה [ומסתבר שיש מדקדקים במיוחד שכן מחמירים בזה כמו שמחמירים בעוד מצוות]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים