מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אילמלא נתנה תורה למדנו עריות מיונה.. מהזכר או מהנקבה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

אילמלא נתנה תורה למדנו עריות מיונה.. מהזכר או מהנקבה?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 12, 2021 12:56 pm

מיהו הנאמן ביונה הזכר או הנקבה או שניהם?
רבינו חננאל (עירובין ק:) ביאר את דברי הגמרא הנ"ל
שאינה מקבלת עליה זכר אלא זכר המיוחד לה

והיינו שניתן היה ללמוד עריות מנקבת היונה
לעומתו רש"י שם מפרש
שאינו נזקק אלא לבת זוגו

וכבר קדמו הערוך ערך צנע
כל זכר הולך אצל אשתו ולא אל אשת חבירו

והיינו שניתן היה ללמוד מן הזכר.
ידועה דעת רש"י שנח שלח את הזכר שביונה לראות הקלו המים מעל הארץ. והמפרשים נתקשו לדע'ת מדוע לא חשש שיחשדנו על בת זוגו כפי שעשה העורב. ומהרי"ק ומהרש"ל תירצו דדוקא עורב ששימש בתיבה חושד משום דכל הפסול פוסל. משא"כ יונה, ויש שתירצו עוד משום שיונה אינה מזדווגת אלא לבן זוגה. וראיתי בספר יחלק שלל שכתב דמהרש"ל לא תירץ תירוץ זה משום דלרש"י הנאמנות היא של הזכר אולם הנקבה אפשר שכן תזדווג לאחר ועל כן הלך לפרש מטעם דפסול פוסל.
אלא שלעניות דעתי דברי רש"י סתרא'י נינהו מאחר ובשיר השירים (א, טו) כתב
כיונה זו שמשמכרת את בן זוגה אינה מניחתו שיזדווג לאחר[ת]

והוא מדברי המדרש רבה בשיר השירים שם
משעה שמכרת את בן זוגה עוד אינה ממירה אותו באחר

ומדרש תנחומא פרשת תצוה
משהיא מכרת את בן זוגה אינה זזה ממנו

מכל הני משמע שהנאמנות היא בנקבה ולא בזכר.
לעומת זאת הסתייגות מסויימת יש בדברי הרשב"ץ במגן אבות חלק ג פרק ד
והיונים לא יבעלו אלא למורגלות מהם מהנקבות אלא אם תמות וכו' ולעיתים רחוקות יבעול לנקבה זכר אחר

אולם מפירוש הרמב"ן ויקרא (א, יד) נראה ששניהם אינם נאמנים
אבל היונים קנאים מאוד ובקנאתם יתפרדו ויחליפו על כן לא בחר מהם אלא הקטנים קודם שיזדווגו

וצ"ע לפירושו היאך היינו למדים עריות מיונה?

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אילמלא נתנה תורה למדנו עריות מיונה.. מהזכר או מהנקבה?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 12, 2021 4:32 pm

כעת ראיתי בספר מסורת העוף של פרופסור זהר עמר הי"ו עמוד 202 שכתב בשם רבו יהודה פליקס בספר טבע וארץ בתנ"ך שנאמנות היונים קיימת ביוני הסלעים ולא במבוייתות, והעיר שלאמיתו של דבר יונת הבית הנקבה נאמנת תמיד לבן זוגה ואילו רוב הזכרים מבלים את שעותיהם הפנויות עם יונות פנויות אחרות כפי שמופיע בספר גידול יונים ירושלים תשז עמוד 60. עכ"ד.
מה שכתב שם יונות פנויות כנראה כוונתו ליונות שמת בן זוגם, שכן זוהי המעלה שישנה בתור על בן היונה שהתור אינה מזדווגת לאחר גם אחרי מותו כנזכר ברש"י תהלים עד, בשונה מהיונה כנזכר ברשב"ץ לעיל
דרך אגב צורת הריבוי לשם יונה יונות אינו חדש, אמנם אינו נזכר במקרא אלא בלשון יונים אבל נזכר כן בשירי ריה"ל ומאוחר יותר על ידי רבי אברהם בן חלפון.


אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אילמלא נתנה תורה למדנו עריות מיונה.. מהזכר או מהנקבה?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 12, 2021 10:43 pm

דרך אמת כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=72&t=24762

מעניין מאוד שלשון הרשב"ץ שהבאתי תואם מאוד בפתיחתו לדברי האברבנאל שהובאו בקישור שהבאת אולם בהמשך הם שונים בתכלית.
ואציגם כאן
ז"ל הרשב"ץ במגן אבות
והיונים לא יבעלו אלא למורגלות מהם מהנקבות אלא אם תמות, (וכשתלד הביצה ישמור הזכר אותה ואם לא תכנס הנקבה יכה אותה הזכר עד שתכנס. וכשיתהוו האפרוחים ימוץ הזכר מליחה וישליך אותה בפיות האפרוחים). ולעתים רחוקות יבעול לנקבה זכר אחר.
והיינו שגם כאשר הנקבה חיה לעיתים רחוקות יבעול לנקבה זכר אחר.
ולעומתו לשון האברבנאל
ומצאתי אני סיוע לדעתו בספר דעות הפלוסופים פ' שמיני שכתוב שם וז"ל והיונים לא יזדווגו אלא למורגלת להם מהנקבות זולתי אם תמות שלעתים רחוקים יזדווגו לנקבה אחרת

והיינו שרק לאחר מיתת הנקבה יבעלו אחרת לעיתים רחוקות.

דרומי
הודעות: 9125
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אילמלא נתנה תורה למדנו עריות מיונה.. מהזכר או מהנקבה?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 13, 2021 10:57 am

בקובץ המצורף, מהרב יחזקאל סופר, מנסה לחדש בדעת רש"י שנח שלח את היונה הנקבה דוקא ואילו היונה הזכר נשאר בתיבה. ואם כי חידושו נראה מוזר, העליתיו לחידודא
קבצים מצורפים
'ציפורי-צדיקים' - העורב והיונה.pdf
(1 MiB) הורד 78 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים