מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אהבת חנם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

אהבת חנם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 05, 2011 12:27 am

בפי הבריות מתגלגל המושג "אהבת חנם", ובפרט בימים אלו אמרי אינשי, דבזכות "אהבת חנם" נזכה לתקן "שנאת חנם".
אך עד כמה שחפשתי לא מצאתי מקורו.
[אולי באוצר החכמה אפשר למצוא מקורות רבים, אך לא מקורות קדומים ונאמנים, אלא ספרים שהובא בהם המושג בשיגרא דלישנא, עקב שימוש הציבור במושג זה, אך בחיפוש בספרי יסוד לא נמצא כלל.]
חוששני להתבטא על מושג זה, שמא ימצא לנו מישהו שמקורו מאדם גדול, אך על פניו המושג הזה נשמע קצת מוזר, כי לא שייך אהבה בחנם; חייבים לאהוב כל אחד. לא צריך סיבה לאהוב, צריך סיבה לא לאהוב. ואכן מי שיש סיבה שלא לאוהבו - כגון רשע, הרי אסור לאוהבו.
ובשלמא המושג "שנאת חנם" מובן, כי אסור לשנוא סתם, נמצא שמי ששונא הרי זה לחנם, אך "אהבת חנם" - אם קיים בכלל מושג כזה - הרי הוא שלילי, כי אם זה בחנם, הרי זה אסור כאמור.
[וליבי אומר לי שהמושג הזה נכנס מציבור לא לנו, שדוגל מאוד ב"אהבת ישראל" וגם את הרשעים, אשר הוכיח סופו של ציבור זה על תחילתו...]

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוגוסט 05, 2011 12:31 am

לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 05, 2011 12:38 am

נוטר הכרמים כתב:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה.

אם כך, אז אכן צדקתי, יש לך מקורות לכך בשמו?
נוטר הכרמים כתב:בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו.

מה זאת אומרת? אין חיוב לאהוב כל אחד?
נוטר הכרמים כתב:ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.

תוס' מדבר על מצב המצוי איך נוצרת לה שנאה למרות שעפ"י דין היא אסורה, אך המצב הרצוי הוא בודאי שיאהב אותו, ואדרבה לכן מחוייב לעזור לו כדי לכוף את יצרו.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גוראריה » ו' אוגוסט 05, 2011 1:05 am

עשוי לנחת כתב:
נוטר הכרמים כתב:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה.

אם כך, אז אכן צדקתי, יש לך מקורות לכך בשמו?
.

כל מה שמהראי"ה זצ"ל הוא 'מציבור לא לנו'?

ונעבעך, שנאת חינם אצלנו, זה מושג בסדר.
אהבת חינם לא.
להיכן הגענו?

והרי זה מה שזעק הראי"ה במר לבו: מוטב שנכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם!

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 05, 2011 1:09 am

גוראריה כתב:והרי זה מה שזעק הראי"ה במר לבו: מוטב שנכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם!

משפט יפה, ואגב, מה המקור לדברי הראי"ה.
גוראריה כתב:כל מה שמהראי"ה זצ"ל הוא 'מציבור לא לנו'?

אכן, לא התבטאתי כראוי דיו, ודאי שאם זה מה שאמר הראי"ה, אין ספק שנכון הוא שעדיף אהבת חנם [היינו אפי' לאחד שא"צ לאוהבו] מאשר שנאת חנם, אך לקחת את המושג "אהבת חנם" [היינו לרשעים] ולהשתמש איתו באופן גורף זה ודאי לא משלנו!!!

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גוראריה » ו' אוגוסט 05, 2011 1:15 am

כידוע שאין 'אצלנו' בכלל כאלו התבטאויות. לא מהבארדיטשעווער, לא מר' משה לייב סאסובער, לא מר' דוד לעלובער....

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי שליטא » ו' אוגוסט 05, 2011 4:42 am

עשוי לנחת כתב:בפי הבריות מתגלגל המושג "אהבת חנם", ובפרט בימים אלו אמרי אינשי, דבזכות "אהבת חנם" נזכה לתקן "שנאת חנם".
אך עד כמה שחפשתי לא מצאתי מקורו.
[אולי באוצר החכמה אפשר למצוא מקורות רבים, אך לא מקורות קדומים ונאמנים, אלא ספרים שהובא בהם המושג בשיגרא דלישנא, עקב שימוש הציבור במושג זה, אך בחיפוש בספרי יסוד לא נמצא כלל.]
חוששני להתבטא על מושג זה, שמא ימצא לנו מישהו שמקורו מאדם גדול, אך על פניו המושג הזה נשמע קצת מוזר, כי לא שייך אהבה בחנם; חייבים לאהוב כל אחד. לא צריך סיבה לאהוב, צריך סיבה לא לאהוב. ואכן מי שיש סיבה שלא לאוהבו - כגון רשע, הרי אסור לאוהבו.
ובשלמא המושג "שנאת חנם" מובן, כי אסור לשנוא סתם, נמצא שמי ששונא הרי זה לחנם, אך "אהבת חנם" - אם קיים בכלל מושג כזה - הרי הוא שלילי, כי אם זה בחנם, הרי זה אסור כאמור.
[וליבי אומר לי שהמושג הזה נכנס מציבור לא לנו, שדוגל מאוד ב"אהבת ישראל" וגם את הרשעים, אשר הוכיח סופו של ציבור זה על תחילתו...]


החיוב לאהוב זה החיוב להגיע למצב של אהבה ולא אהבה חד משמעית כי חיוב ואהבה הם שני הפכים היכן שאין רצון אז יש חיוב אבל היכן שיש רצון על אף שיש חיוב אין זה נקרא על שם החובה אלא על שם המצווה (מלשון צוותא) ולכן זה נכון שלא צריך סיבה לאהוב אלא סיבה לשנוא אבל על כל פנים זה שלא צריך סיבה לאהוב זה לא משום שאין סיבה לכך אלא משום שזה שורש הסיבה

זה כמו לדוגמא באהבת ה' ית' שטבעו של היהודי זה לאהוב את ה' ית' ברמח אבריו ושסה גידיו אלא שכל זה מדובר כאשר הוא לא מקלקל את מעשיו הא אם מקלקל את מעשיו הוא מונע מעצמו להרגיש באהבת ה' ית' ובמקום זה לאהוב דברים אחרים (מה נקרא בפי רזל אהבות נפולות)

כלומר לא צריך סיבה לאהוב את ה' ית' כי מטבעינו (לב נקי ממידות ומעשים רעים) אנחנו אוהבים את ה' ית' כי כך הנשמה שלנו מרגישה אלא שאם אנחנו מקלקלים את מעשינו ומידותינו אזי אנחנו מונעים מאיתנו מלהרגיש את אהבת ה'

ה"ה באהבת חינם שפרושו של דבר שצריך להיות עם לב נקי מצד בין אדם לחבירו אבל במיוחד מצד בן אדם למקום - בבחינה של אני ואפסי עוד

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי אליהוא » ו' אוגוסט 05, 2011 5:20 am

ביאור הלכה סימן א ולא יתבייש וכו' - עיין במ"ב בשם הב"י. דע דהב"י לא איירי כ"א במצוה שהוא עושה לעצמו ובני אדם מלעיגים עליו אז בודאי אין לו לחוש כלל ללעגם ולא יתקוטט עמהם אבל אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו בכגון זה לא דיבר הב"י מאומה ומצוה לשנאתם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל ודהמע"ה אמר הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים וגו':
וידוע הסתירה ממש"כ באהבת חסד במרגניתא טבא, שכל שלא הוכיחם אסור לשנוא.
אך לפמ"ש במ"ב סי' תר"ח שפורקי עול לגמרי אין חובה להוכיחם, א"ש.

וכמובן צריך להזהר בזה מאוד, וכמ"ש בשו"ת משיב דבר חלק א סימן מד "הנה המעריך הורו והוגו עצה להיות נשמר מדור זה להפרד זה מזה לגמרי כמו שנפרד אברהם מלוט, במטותא מן המעריך עצה זו קשה כחרבות לגוף האומה וקיומה, הן בשעה שהיינו באה"ק וברשותנו כמעט בבית שני נעתם ארץ וחרב הבית וגלה ישראל בסבת מחלוקת הפרושים עם הצדוקים וגם הסב מחמת שנאת חנם הרבה ש"ד מה שאינו מן הדין היינו בשעה שראה פרוש שאחד מיקל באיזה דבר אע"ג שלא היה צדוקי כלל אלא עשה עבירה, מ"מ מחמת ש"ח היה שופטו לצדוקי שמורידין אותו, ומזה נתרבה ש"ד בהיתר ולשם מצוה בטעות וכבר רמז ע"ז בתורה (ס' במדבר סי' לו מקרא ל"ד) כמבואר בהע"ד והר"ד, וכ"ז אינו רחוק מן הדעת להגיע ח"ו בעת כזאת ג"כ אשר עפ"י ראות עיני א' ממחזיקי הדת ידמה שפלוני אינו מתנהג עפ"י דרכו בעבודת ה' וישפטנו למינות ויתרחק ממנו ויהיו רודפים זא"ז בהיתר בדמיון כוזב ח"ו, ושחת כל עם ה' חלילה זהו אפילו אם היינו בארצנו וברשותנו" עי"ש ובהקדמה להעמק דבר בראשית.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 05, 2011 11:01 am

שליטא כתב:ה"ה באהבת חינם שפרושו של דבר שצריך להיות עם לב נקי מצד בין אדם לחבירו אבל במיוחד מצד בן אדם למקום - בבחינה של אני ואפסי עוד

אתה יכול להסביר לי במלים ברורות מה פירוש המילים אהבת חנם, אהבה שהיא בחנם, היינו שאין סיבה באמת לאהוב, [זה אמור להיות הפוך בדיוק משנאת חנם - שאין סיבה אמיתית לשנוא, כי הכל מהקב"ה ולא מהשני]

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי שליטא » ו' אוגוסט 05, 2011 4:51 pm

אהבת חינם היינו בלי אינטרס והיינו עם לב נקי, ושנאת חינם זה מחמת אינטרס והיינו עם לב לא נקי

ולשאלתך באמת אין צורך בשום סיבה לאהוב (כנ"ל) אלא לא להתחבר לסיבה שגורמת לשנוא

מי שלא מתחבר לסיבה שגורמת לשנוא פרושו של דבר שיש לו אהבת חינם

לגבי שנאת חינם כל סיבה שגורמת לאדם לשנוא היא שנאת חינם כוון שאין שום סיבה לשנוא אף אחד שהוא יהיה מה שיהיה אלא אם כן מדובר בסיבה תורנית ואז זה לא נקרא שנאת חינם אלא שנאה תורנית או איך שתקרא לזה..

בולס שקמים
הודעות: 5
הצטרף: ה' פברואר 03, 2011 2:42 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי בולס שקמים » ו' אוגוסט 05, 2011 5:10 pm

אורות הקודש ח"ג עמ' שכג.
ועי' במקראי קודש (ר"מ הררי) הל' בין המצרים פכ"ב הע' ה' שהעיר הגר"א נבנצל שאין מושג כזה.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ו' אוגוסט 05, 2011 5:24 pm

לגבי הערת הגר"א נבנצל הערתי באיזהו מקום ואיני מוצא עתה, אבל בכל אופן בזריזות הנצרכת לפני השבת: א' באמת אין מושג כזה חיובי, ואהבת חינם היא עבירה כמו ששנאת חינם היא כזו. אבל אם נשאל את עצמנו איזו עבירה מהשתיים חמורה יותר? הרי נמצא בדברי חז"ל שביהמ"ק נחרב משנאת חינם, עד כדי כך. ולכן אם יש ספק גבי מישהו אם צריך לאוהבו או לשונאו, ובכלל אם יותר טוב לנטות לצד מידת האהבה או השנאה אע"פ שע"י האחיזה במידה עשויים להגיע מסתמא גם לצד הקיצון - ע"ז אמר הראי"ה זצ"ל שמוטב להיכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם (וחבור עצבים אפרים וכו' ועוד הרבה ע"ד זו).

והפתגם שנבנה אח"כ ע"ג אמירה זו, שביהמ"ק השלישי יבנה באהבת חינם תחת שקודמו נחרב בשנאת חינם, אינו אלא ע"ד מליצה בעלמא, לומר שבדברים שבין אדם לחבירו צריך לנהוג לפנים משורת הדין ולהתרחק כמה שיותר משנאה ומדון ונקימה ונטירה כלפי האחר, ולאהוב את הזולת מבלי חשבונות מה הוא עשה לי ומה תועלת לי בו ומדוע שאתן לו וכדומה, וזהו אהבה שהיא 'חינם' כביכול, שאינה תלויה בדבר. ולוואי שנזכה להגיע למידה זו.
(ובוודאי היו גם לאנשי ירושלים של ימי החורבן, כל מיני חשבונות לומר ששנאתם אינה חינם אלא בדין - לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה - ועינינו הרואות מה הביאו ביום עברה. ע"כ ודאי החובה להרחיק את הנפש ממידה זו ככל האפשר לנטות לצד השני וכדברי הרמב"ם גבי ענוה).

יש עוד שאלות?
(נ.ב. אהבת הרשעים במצוות עכ"פ כשאינם להכעיס, כדי לקרבם לאורחא דמהימנותא, ע"ז יש דווקא חזו"א ידוע...)

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' יולי 24, 2015 12:50 pm


גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יולי 24, 2015 1:03 pm

המקור הנוכחי שהוא האדמו"ר ר' חיים מאיר יחיאל שפירא מדרוהוביץ' הוא לא הרבה יותר היימיש (משלנו) מאשר הרב קוק.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 24, 2015 2:14 pm

גימפעל כתב:המקור הנוכחי שהוא האדמו"ר ר' חיים מאיר יחיאל שפירא מדרוהוביץ' הוא לא הרבה יותר היימיש (משלנו) מאשר הרב קוק.


אכן, לא כדאי לסמוך עליהם. ומשום חשש מראית עין, נמשיך להרבות בשנאת חינם.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עט סופר » ו' יולי 24, 2015 5:54 pm

כאמרה ופתגם יש בזה דבר יפה, ואין ביקורת על מי שאמרה, והמובן בצורה שהיא נתפסת בעינינו
אך לאמיתו של דבר לאהוב אדם סתם בחינם ולא בגלל שהוא יהודי בנו של הקב"ה, או יציר כפיו וכו' [לא נכנס האם מותר לאהוב גוי] היא דבר שאינו ראוי, ובודאי שאין ענין

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי הגיונות » ה' פברואר 16, 2017 10:11 pm

והכי איתא בספר 'חיי הרב קוק' (בעמ' 192):

הוא היה אומר: כשם שחורבן בית שני בא מפני שנאת חינם. כך יוקם בניננו מפני אהבת חינם.


האמירה שהובא לעיל בשמו של הראי"ה זצ"ל - "מוטב שנכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם" - הובאה באופן דומה בספר 'נר ישראל' על האדמו"ר מויזניץ בעל ה'אהבת ישראל' (עמ' 332): "מוטב שאכשל מאה פעמים באהבת ישראל חינם, מאשר פעם אחת בשנאת ישראל חינם".

ועי' בשו"ת 'בנין אב' סי' עח.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי מנין » ג' אוגוסט 01, 2017 1:17 pm

בולס שקמים כתב:אורות הקודש ח"ג עמ' שכג.

המושג אהבת חינם המובא שם, הינו שהשם אוהב את עמו בחינם.

דרומי
הודעות: 9090
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 01, 2017 10:06 pm

הלומד את פרק לב בספר התניא יבין קצת מה זה אהבת חינם, והלוואי ונגיע לרגש זה. ויש גם ב'ספר הערכים חבד' ערך 'אהבת ישראל' ושם נתבאר.

הלשון 'אהבת חינם' כתיקון ל'שנאת חינם' היה רגיל בפיו של האדמור מחבד, ממשיך דרכו של בעה"ת.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ד' אוגוסט 02, 2017 12:27 am

בקיצור, מה שמותר לאחרים אסור לרב קוק, סתם שנאת חינם...

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' אוגוסט 02, 2017 5:32 pm

כמדומה שרש"י מסביר ששנאת חינם היינו שלא על פי דין תורה, שהרי הרואה בחברו .. מותר לשנאותו.
וא"כ אהבת חינם הינה אהבה שלא על פי דין תורה, ואם כן היא איננה ראוייה.
והשאיר לבקיאים ממני לציין את מיקומו של רש"י, לענ"ד בסנהדרין, אך אין הספר תח"י כעת

אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי אנא עבדא » א' אוגוסט 06, 2017 1:56 am

המושג "אהבת חנם" מוזכר כמה וכמה פעמים ב"דברי ישראל" מהרה"ק ממודז'יץ זצ"ל

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' יולי 22, 2020 3:23 am

אנא עבדא כתב:המושג "אהבת חנם" מוזכר כמה וכמה פעמים ב"דברי ישראל" מהרה"ק ממודז'יץ זצ"ל

לדוגמא בפרשת ויגש (ד''ה והנה) "והנה התיקון לשנאת חנם הוא אהבת חנם, היינו טהבה שיכאוב לו צערו של חבירו יותר מצערו''

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 22, 2020 3:03 pm

כמדומני שבדברי ישראל או בישא ברכה [לבנו] מביאים לשון 'אהבת חנם' בשם סבם הרה"ק רבי יחזקאל מקוזמיר זצ"ל. אך כמובן שבהבנה שונה מה'אהבת חנם' אליו התכוון הר"ק וההולכים בעקבותיו.

זאב ערבות
הודעות: 8689
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' יולי 23, 2020 7:02 am

יתכן שאיזה אדמור זה או אחר קידש את המושג אהבת חנם, אך נראה לכאורה שזה לקוח ממה שידוע אצל הנוצרים שיש לתת את הלחי השניה כשסותרים לך.
המקום היחיד שאולי ניתן לומר בוודאות שצריך שיהיה בו אהבת חנם זה בבית עם האשה! שצריך לוותר לה בכל מקרה ולומר דיינו שמצילות אותנו מן החטא ולמלאות את פינו מים.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' יולי 23, 2020 10:56 am

הרב דסלר מאריך בזה שעשיו הוא נגד יוסף כידוע וכן משיח בן יוסף שיבוא בסוף גלות אדום ששורשה בשנאת חינם נגד יוסף שהיה שורשו אהבת חינם שלא שנא את אחיו אחרי מה שעשו לו אלא להיפך...ויש עוד הרבה להאריך בזה.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 23, 2020 12:23 pm

זאב ערבות כתב:יתכן שאיזה אדמור זה או אחר קידש את המושג אהבת חנם, אך נראה לכאורה שזה לקוח ממה שידוע אצל הנוצרים שיש לתת את הלחי השניה כשסותרים לך.


חס ושלום - כנראה שלא הבנת המושג של 'אהבת חנם' לא של הר"ק ולא של קוזמיר-מודז'יץ.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' יולי 23, 2020 12:40 pm

בעצם אם מבינים היטב את הענין של שנאת חינם נבין מהו אהבת חינם וזה כבר כ' בתורה
עשיו שונא ליעקב זה חינם! משום שסבר שגנב לו את הברכות ומגיע לו אותם מעיקר הדין ולא הבין שהיה זה רצון ה' שיעקב יקבל את הברכות..
אם אדם שונא את חברו מחמת שעשה לו דבר רע ולא הבין שהיה זה מאת ה' זה חינם
וכן הוא בכיית חינם שמצינו בפ' שאמרו בשנאת ה' אותנו כלומר אם מסוגלים לבכות כי פוחדים להכנס לארץ ולא בוטחים בהקב"ה אין לך חינם גדול מזה!
וכן הוא אהבת חינם שמצינו ביוסף הרי אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה"
כלומר אין לי מה לשנוא אותכם כי הבנתי שהכל מאת הקב"ה ולכן אהבה שאינה תלויה בדבר..ותמיד אדם אוהב את חברו ללא חשבונות כי הכל מאת ה' זהו אהבת חינם לענ"ד

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4679
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 24, 2020 4:50 pm

בדיוק היום שאלני יהודי אם אחד גנב אותו הציק לו וכו' והוא שונאו לזה יקרא חנם?
אם אפשר תשובה עם מקורות לא סברות הכרס.
אני ממתין לחכמים דכאן.
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ש' יולי 25, 2020 11:43 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8689
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 24, 2020 4:59 pm

גל של אגוזים כתב:
זאב ערבות כתב:יתכן שאיזה אדמור זה או אחר קידש את המושג אהבת חנם, אך נראה לכאורה שזה לקוח ממה שידוע אצל הנוצרים שיש לתת את הלחי השניה כשסותרים לך.


חס ושלום - כנראה שלא הבנת המושג של 'אהבת חנם' לא של הר"ק ולא של קוזמיר-מודז'יץ.

הבנתי, ודרשו יפה כמנהג האדמורי"ם, אך אין זה סותר למה שכתבתי שיתכן ומקור המנהג הוא מהגויים, ואו שהאדמורי"ם לא ידעו, או שכפי שידוע שיש הרבה מדרשים שלא ידוע מקורם שלקוחים ממקורות זרים כגון אין נביא בעירו ועוד רבים, וזה היה נושא חביב אצל הגר"ש אשכנזי שחקר ודרש למצוא מקורות לפתגמים ומימרות וסיפורים.

זאב ערבות
הודעות: 8689
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 24, 2020 5:16 pm

עליך עיננו כתב:בעצם אם מבינים היטב את הענין של שנאת חינם נבין מהו אהבת חינם וזה כבר כ' בתורה
עשיו שונא ליעקב זה חינם! משום שסבר שגנב לו את הברכות ומגיע לו אותם מעיקר הדין ולא הבין שהיה זה רצון ה' שיעקב יקבל את הברכות..
אם אדם שונא את חברו מחמת שעשה לו דבר רע ולא הבין שהיה זה מאת ה' זה חינם
וכן הוא בכיית חינם שמצינו בפ' שאמרו בשנאת ה' אותנו כלומר אם מסוגלים לבכות כי פוחדים להכנס לארץ ולא בוטחים בהקב"ה אין לך חינם גדול מזה!
וכן הוא אהבת חינם שמצינו ביוסף הרי אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה"
כלומר אין לי מה לשנוא אותכם כי הבנתי שהכל מאת הקב"ה ולכן אהבה שאינה תלויה בדבר..ותמיד אדם אוהב את חברו ללא חשבונות כי הכל מאת ה' זהו אהבת חינם לענ"ד

שנאת חנם זה דבר פשוט להבין. אדם ששונא את השני ומיצר לו בלי שעשה לו דבר. מדוע עושים זאת זו שאלה טובה אך זו מציאות שיש אנשים שפשוט שונאים אחרים בלי שום סיבה מוצדקת (לפעמים הם סבורים או חושדים שעשה משהו ולא טורחים לברר וזה נקרא חושד בכשרים).
אך מה זה אהבת חנם? יש מצווה של ואהבת לרעך כמוך ולא תשנאנו בלבבך. אך איפה נכנס כאן "החנם". יש גם אהבה שלא תלויה בדבר ויש על כל פשעים תכסה אהבה. ומה הקשר של כל זה לבכיית חנם שזה נושא אחר לגמרי, כמו תינוק שעושה הצגה ובוכה בשביל שיקבל ממתק.
ושוב מה הקשר של חנם לאהבה? אצל הגויים יש מושג תן את הלחי השניה, משמע אפילו אם מישהו הרע לך, תראה לו שאתה אוהב אותו ותן לו את הלחי השניה וזה נקרא אצלם אהבת חנם. אך כידוע אצלם נאה דורש ולא נאה מקיים ולך תראה איך הם הראו את "האהבת חנם" שלהם ליהודים במשך הדורות שהרעו לנו על לא עוול בכפינו באכזריות נוראית
ובקשר למה שאתה מביא מיוסף, מישהו העיר לי (ואיני זוכר מה המקור) שלא מובא שיוסף מחל לשבטים, אכן אמר "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה" אך זאת לא אומרת שמחל להם, ומובא בספרים שבגלל שלא מחל להם עד היום אני משלמים את המחיר בפורעניות הבאות עלינו (אני מנסה לברר כעת את מקור הדברים).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4679
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 24, 2020 6:38 pm

רבינו בחיי

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4679
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' יולי 25, 2020 11:43 pm


עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' יולי 26, 2020 1:04 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בדיוק היום שאלני יהודי אם אחד גנב אותו הציק לו וכו' והוא שונאו לזה יקרא חנם?
אם אפשר תשובה עם מקורות לא סברות הכרס.
אני ממתין לחכמים דכאן.

אם הוא לא רשע כלומר שלא עבר עבירה ידועה במזיד אסור לשנאותו (וגם בזה יש שסוברים שרק אם חטא לשמים ואם לא אז מצוה לכוף את יצרו עי' סמ"ע חו"מ סי' ערב' ופמ"ג או"ח סי' קנו ס"ק ב' ויש בזה אריכות גדולה)
ומלבד איסור שנאה יש מצוה של ואהבת וכן מצוה לדון לכף זכות..וכן גם שמותר לשנוא אסור לדבר עליו לשון הרע כי לא יצא מכלל "עמך" וכן חייב להטיב עמו רק נ"מ שאינו קודם לאוהב לגבי מצוות "פריקה"
א"כ אין כ"כ נ"מ לגבי "היתר" זה מלבד אם הוא רשע גמור ואפיקורס וכדו
ובפרט אם זה שנאה אישית כי הוא גנב אותו ודאי לכ"ע אסור..

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' יולי 26, 2020 1:12 am

זאב ערבות כתב:
עליך עיננו כתב:בעצם אם מבינים היטב את הענין של שנאת חינם נבין מהו אהבת חינם וזה כבר כ' בתורה
עשיו שונא ליעקב זה חינם! משום שסבר שגנב לו את הברכות ומגיע לו אותם מעיקר הדין ולא הבין שהיה זה רצון ה' שיעקב יקבל את הברכות..
אם אדם שונא את חברו מחמת שעשה לו דבר רע ולא הבין שהיה זה מאת ה' זה חינם
וכן הוא בכיית חינם שמצינו בפ' שאמרו בשנאת ה' אותנו כלומר אם מסוגלים לבכות כי פוחדים להכנס לארץ ולא בוטחים בהקב"ה אין לך חינם גדול מזה!
וכן הוא אהבת חינם שמצינו ביוסף הרי אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה"
כלומר אין לי מה לשנוא אותכם כי הבנתי שהכל מאת הקב"ה ולכן אהבה שאינה תלויה בדבר..ותמיד אדם אוהב את חברו ללא חשבונות כי הכל מאת ה' זהו אהבת חינם לענ"ד

שנאת חנם זה דבר פשוט להבין. אדם ששונא את השני ומיצר לו בלי שעשה לו דבר. מדוע עושים זאת זו שאלה טובה אך זו מציאות שיש אנשים שפשוט שונאים אחרים בלי שום סיבה מוצדקת (לפעמים הם סבורים או חושדים שעשה משהו ולא טורחים לברר וזה נקרא חושד בכשרים).
אך מה זה אהבת חנם? יש מצווה של ואהבת לרעך כמוך ולא תשנאנו בלבבך. אך איפה נכנס כאן "החנם". יש גם אהבה שלא תלויה בדבר ויש על כל פשעים תכסה אהבה. ומה הקשר של כל זה לבכיית חנם שזה נושא אחר לגמרי, כמו תינוק שעושה הצגה ובוכה בשביל שיקבל ממתק.
ושוב מה הקשר של חנם לאהבה? אצל הגויים יש מושג תן את הלחי השניה, משמע אפילו אם מישהו הרע לך, תראה לו שאתה אוהב אותו ותן לו את הלחי השניה וזה נקרא אצלם אהבת חנם. אך כידוע אצלם נאה דורש ולא נאה מקיים ולך תראה איך הם הראו את "האהבת חנם" שלהם ליהודים במשך הדורות שהרעו לנו על לא עוול בכפינו באכזריות נוראית
ובקשר למה שאתה מביא מיוסף, מישהו העיר לי (ואיני זוכר מה המקור) שלא מובא שיוסף מחל לשבטים, אכן אמר "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה" אך זאת לא אומרת שמחל להם, ומובא בספרים שבגלל שלא מחל להם עד היום אני משלמים את המחיר בפורעניות הבאות עלינו (אני מנסה לברר כעת את מקור הדברים).

חס ושלום לדמות אהבת חינם ששיך אצל הגוים שהכל הוא אינטרסים אישים ..וכמו שכ' לעיל אדם שמאמין שהכל ביד ה' ואין חברו הזיק לו בלי רצון הקב"ה, הוא לא ישנא אותו (מ"מ בצורה אישית) כדברי דוד לבנו ה' אמר לו קלל..
לגבי הסיפא זה לא רק רבנו בחיי זה מדרשים מפורשים וכך מבואר בנביא עמוס (הפטרת וישב) על שלשה פשעי ישראל וכ'ו על מכרם אביון בעבור נעליים וידוע שהכונה על השבטים שמכרו את יוסף בעבור נעליים...וזה גזירת עשרה הרוגי מלכות כי לא התכפר להם.ועי' בזה דברים נפלאים במשך חכמה פ' אחרי מות באור לברכת שמו"ע ביו"כ מחלן לשבטי ישורון שזה מירי על המכירה..
אבל לא כ' בשום מקום ששנא אותם וזה לא סותר מ"ש כלל יכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו מחילה כמשמע מהפסוקים..
אבל ודאי אהב אותם כמקודם..
ולגבי עצם הענין האם היה מחילה או לא האריך בזה בספר הכתב והקבלה ועוד ספרים...ותלוי בבאור המכירה מה היתה כונתם ואכמ"ל..

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' יולי 26, 2020 1:36 am

מצו"ב הקלטה מהאדמו"ר מפשווארסק שליט"א בעניין אהבת חנם [ממה שאמר בדברי פרידה לחסידיו לפני כמה ימים]
קבצים מצורפים
AUDIO-2020-07-23-13-06-28.mp3
(7.47 MiB) הורד 207 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8689
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יולי 26, 2020 5:59 am

עליך עיננו כתב:חס ושלום לדמות אהבת חינם ששיך אצל הגוים שהכל הוא אינטרסים אישים ..וכמו שכ' לעיל אדם שמאמין שהכל ביד ה' ואין חברו הזיק לו בלי רצון הקב"ה, הוא לא ישנא אותו (מ"מ בצורה אישית) כדברי דוד לבנו ה' אמר לו קלל..
לגבי הסיפא זה לא רק רבנו בחיי זה מדרשים מפורשים וכך מבואר בנביא עמוס (הפטרת וישב) על שלשה פשעי ישראל וכ'ו על מכרם אביון בעבור נעליים וידוע שהכונה על השבטים שמכרו את יוסף בעבור נעליים...וזה גזירת עשרה הרוגי מלכות כי לא התכפר להם.ועי' בזה דברים נפלאים במשך חכמה פ' אחרי מות באור לברכת שמו"ע ביו"כ מחלן לשבטי ישורון שזה מירי על המכירה..
אבל לא כ' בשום מקום ששנא אותם וזה לא סותר מ"ש כלל יכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו מחילה כמשמע מהפסוקים..
אבל ודאי אהב אותם כמקודם..
ולגבי עצם הענין האם היה מחילה או לא האריך בזה בספר הכתב והקבלה ועוד ספרים...ותלוי בבאור המכירה מה היתה כונתם ואכמ"ל..

לא כתוב בשום מקום ששנא אותם אך גם לא כתוב שאהב אותם אז מנין לך שודאי אהב אותם? והאם ברור לך שמקודם המכירה הוא כן אהב אותם? הלא הוציא עליהם דבה. ממתי אדם מוציא דבה על מישהו שהוא אוהב. ועוד אתה כותב שיכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו, אך זו סברת עצמך ומנין לך? הלא מדובר כאן על אבהת חנם אז מדוע לא מחל להם בין בקשו בין לא בקשו?
בקיצור, אהבת חינם נשמע דבר לא מציאותי למרות הדרשות היפות. אם היה כזה דבר אהבת חינם, הבתי דין ויועצי שלום בית היו מחוסרי עבודה.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » א' יולי 26, 2020 5:30 pm

כתב הגה''ק מקאמרנא זי''ע בספרו נוצר חסד על משניות (אבות פרק ג)
שפסוק ''ואהבת לרעך כמוך אני ה' ''
ופסוק ''ואהבת את ה' אלקיך''
חושבנא דדין כחושבנא דדין ! (907)
והוא נפלא !

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' יולי 26, 2020 6:17 pm

זאב ערבות כתב:
עליך עיננו כתב:חס ושלום לדמות אהבת חינם ששיך אצל הגוים שהכל הוא אינטרסים אישים ..וכמו שכ' לעיל אדם שמאמין שהכל ביד ה' ואין חברו הזיק לו בלי רצון הקב"ה, הוא לא ישנא אותו (מ"מ בצורה אישית) כדברי דוד לבנו ה' אמר לו קלל..
לגבי הסיפא זה לא רק רבנו בחיי זה מדרשים מפורשים וכך מבואר בנביא עמוס (הפטרת וישב) על שלשה פשעי ישראל וכ'ו על מכרם אביון בעבור נעליים וידוע שהכונה על השבטים שמכרו את יוסף בעבור נעליים...וזה גזירת עשרה הרוגי מלכות כי לא התכפר להם.ועי' בזה דברים נפלאים במשך חכמה פ' אחרי מות באור לברכת שמו"ע ביו"כ מחלן לשבטי ישורון שזה מירי על המכירה..
אבל לא כ' בשום מקום ששנא אותם וזה לא סותר מ"ש כלל יכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו מחילה כמשמע מהפסוקים..
אבל ודאי אהב אותם כמקודם..
ולגבי עצם הענין האם היה מחילה או לא האריך בזה בספר הכתב והקבלה ועוד ספרים...ותלוי בבאור המכירה מה היתה כונתם ואכמ"ל..

לא כתוב בשום מקום ששנא אותם אך גם לא כתוב שאהב אותם אז מנין לך שודאי אהב אותם? והאם ברור לך שמקודם המכירה הוא כן אהב אותם? הלא הוציא עליהם דבה. ממתי אדם מוציא דבה על מישהו שהוא אוהב. ועוד אתה כותב שיכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו, אך זו סברת עצמך ומנין לך? הלא מדובר כאן על אבהת חנם אז מדוע לא מחל להם בין בקשו בין לא בקשו?
בקיצור, אהבת חינם נשמע דבר לא מציאותי למרות הדרשות היפות. אם היה כזה דבר אהבת חינם, הבתי דין ויועצי שלום בית היו מחוסרי עבודה.

לא זכיתי להבין את דבריך..הרי ודאי שאין ראייה ממה שהוציא עליהם דיבה שמשום כך לא אהב אותם אחרי זה... הרי הכתוב מעיד וישנאו אותו..ולא כ' על יוסף!! ועוד ודאי מכל מה שאמר להם בסוף ימיו ולא הוכיח אותם כלל על המכירה והרי גם ראה שעשו תשובה כמו שמוכח בפסוקים שהכל היה מדה כנגד מדה וששמע שיהודה לקח ערבות על אחיו מיד נגלה עליהם ועי' במפרשי התורה באריכות בזה ..
ולגבי סוף דבריך..היתכן להביא ראיה מזה שאנשים שונאים ורבים יום ולילה שאין מושג של אהבת חינם??
הרי אם לא היה קנאה תאווה גאווה כעס ועוד ועוד גם היו כל היועצים והמומחים מחוסרי עבודה...
והרי הנך יודע שהדבר אינו כך והאדם אינו מושלם והגיע לעולם כדי לעבוד וללחום עם יצרו א"כ מה ראיה יש כאן??

זאב ערבות
הודעות: 8689
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: אהבת חנם

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' יולי 26, 2020 7:56 pm

בא ונעזוב את סיפור יוסף והשבטים. וגם דרשות לא מענינות אותי כרגע, מה שאני מעוניין לדעת זה באופן מעשי, מה עלי לעשות בכדי שאהבתי למישהו תהיה נחשבת אהבת חנם? האם זה תלוי באיזה מעשה או מחשבה, או באיזה דבר שקשור לאדם שאני אמור לאהוב אותו את אותה אהבת חנם? האם משמעותהדבר שכאשר אני פוגש יהודי באשר הוא שם ולא משנה מיהו ומהו אני צריך לומר לו שאני אוהבו אהבת חנם? בקיצור, תלמד אותי הלכות אהבת חנם הלכה למעשה.
הנה אקח לדוגמא מה שכבר הערתי כמה פעמים שנמצאים אורחים בבית כנסת, המתפללים הקבועים בד"כ לא מברכים את האורח אלא חולפים על פניו כאילו הוא רואה ואינו נראה. האם הם עוברים על מצות אהבת חנם? ונניח כן ברכו אותו, האם זה מראה שהם אוהבים אותו? או שמא כל אחד צריך לעשות איזו פעולה שמראה את אהבתו לאורח?
אני מודע לכך שדברי מגוחכים אך לכאורה גם הביטוי אהבת חנם הוא מגוחך, כיוון שעל פניו משמעותו כפי שציינתי שאם מישהו הרע לי אני צריך לומר לא לא רק שאיני שונא אותך עבור זה אלא אני אוהב אותך. תראה לי מי שחי באידיאל כזה הלכה למעשה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים