מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 31, 2021 10:29 am

לשון הרמב"ם הל' ע"ז פרק א
...עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומזהיר, ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו, ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישיבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם, וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט...


ולא לימדנו הרמב"ם למה בחר יעקב אבינו דוקא בלוי להתמנות ראש ולשבת בישיבה, בחירה שהובילה לכאו' להבדלה משמעותית בין שבט לוי לשאר השבטים, שלא עבדו ע"ז מעולם, ולא חטאו בעגל, והם נבחרו להיות כהנים משרתי ה', יורו משפטיך וישימו קטורה באפיך וכו'. מה עשה לוי ומה זכות היתה לו שנבחר לכך.

ובמקו"צ ציינו לפרקי דרבי אליעזר פל"ז, וכך איתא שם - הִתְחִיל מִשִּׁמְעוֹן וְגָמַר בְּלֵוִי וְעָלָה לֵוִי מַעֲשֵׂר קֹדֶשׁ לַה' - עי"ש עוד, (וכן בבראשית רבה פרשה ע). ונראה לכאו' כמו בחירה אקראית שיהיה 'מישהו' עשירי קודש לה'. ואולי עדיין יש מקום להתבונן בדבר זה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 31, 2021 10:55 am

בהלכות איסורי ביאה כמדומני מוסיף הרמב"ם במעלת שבט לוי שהם נימולו גם במצרים בשונה מאחיהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' דצמבר 31, 2021 11:39 am

כתבתי פעם במקו"א באתרא קדישא הדין
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9F#p544314

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ינואר 01, 2022 8:45 pm

ז"ל הספורנו בפ' וארא - אלה ראשי בית אבותם. בדין מנה את אלה שרים על ישראל, כי הם היו נכבדים מכל האומה, וזה כי ראובן בכור ישראל, ולא היו מצאצאיו אנשים ראוים להקרא בשם זולתי בניו הנזכרים שהיו מכלל ע' נפש שכבר מתו, כמו שבאר באמרו וימת יוסף וכל אחיו וגו' וכך היה מבני שמעון, אבל לוי שהאריך ימים על כלם גדל גם את בני בניו להבין ולהורות, וכן קהת ועמרם, באופן שיצאו מהם משה ואהרן ומרים.

אבל זה עדיין לא מסביר את מה שהוסיף הרמב"ם שמתחילה כבר מינה יעקב את לוי היות ראש ולשבת בישיבה. וגם צ"ע מה מקורו של הרמב"ם בזה.

ויש להרחיב עוד שהרי הבחירה של שבט לוי איננה רק במיוחדים שבו, כמו בחירת בית דוד מתוך שבט יהודה, אלא כל השבט כולו נתבדל לעבוד את ה' לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים וכו', הלא דבר הוא לברר מהי זכותו של לוי.

ועכ"פ דברי הרמב"ם הידועים דלא שבט לוי בלבד וכו', אולי א"ש טפי אי נימא שלא היתה איזה סיבה או תכונה מסויימת שמחמתה נבחר שבט לוי, אלא ע"י עצם זה שהופרש לוי (כמו מעשר) ללמוד וללמד היא מסובבת את כל מעלתו, וממילא דה"ה בכל איש ואיש אשר נדבה רוחו וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 10, 2022 2:15 pm

שמואל א פרק ב -
וַיָּבֹא אִישׁ אֱלֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר ה' הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה: וּבָחֹר אֹתוֹ מִכָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כָּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' ינואר 10, 2022 3:01 pm

רבינו בחיי
[מובא בפירושו לבמדבר פרק י"ח פסוק י"ט] וכן תמצא לוי בן יעקב שהיה עשירי בבנים, שהרי כתוב (בראשית כח) וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך, אפילו מבניו נתן מעשר להקב"ה, והעשירי הוא קדש, וכן (דברי הימים א כג) ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים, ודרכו של רועה כשהוא מכניס צאנו לדיר ורוצה לעשרן שמוציאן אחד אחד, ומי שנכנס אחרון יצא ראשון, כך השבטים כשהתחיל למנות מבנימן שהוא אחרון יהיה לוי עשירי בבנים: וכן תמצא בפרקי דר' אלעזר פרק ל"ז, לא עשר יעקב אלא למפרע, התחיל מבנימן שבמעי אמו ועלה לוי קדש לה' ועליו הכתוב אומר (ויקרא כז) העשירי יהיה קדש לה', ירד מיכאל המלאך ונטל את לוי והעלהו לפני כסא הכבוד, אמר לפניו רבש"ע זה גורלך וזה מעשרך, פשט יד ימינו וברכו שיהיו בני לוי משרתים לפניו בארץ כמלאכי השרת בשמים, אמר מיכאל לפני הקב"ה רבש"ע המשרתים למלך אינו נותן להם טרף מזונם, לפיכך נתן להם לבני לוי כל קדש שעלה לשמו, שנאמר (דברים יח) אשי ה' ונחלתו יאכלון, עד כאן בפרקים: והנה הלוי מקודש, ואמנם הכהן מקודש יותר ממנו, והלוי מפרסם מעלת הכהן שיתחייב לתת לו מעשר מן המעשר, שהרי הלוים משועבדים הם לכהנים, הוא שכתוב (במדבר ח) ואתנה את הלוים נתונים לאהרן ולבניו:

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 10, 2022 3:37 pm

בלידת משה כתוב "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי",
והמשמעות היא שזוהי נתינת טעם ללידת משה מהם,
ידוע שלכל שבט היו תכונות שונות, וכפי שאומר משה בברכתו וכו',
כנראה תכונת לוי היתה "איש חסידך, יורו משפטיך" וכו'.
ויעקב ידע תכונתו זו, ולכן מינהו.

[עוד רואים וכ"ה בחז"ל שללוי היתה מעלת ה"שלישי":
לוי שלישי בשבטים, ויש לו שלושה בנים, (לקהת - השני - ארבעה בנים), ולעמרם (הבכור) נולדו שלושה ילדים, ומשה השלישי הוריד תורה לישראל].

מה שכן, כשמסתכלים בברכת יעקב לבניו לפני מותו (17 שנה אחרי שהקים ישיבה במצרים, ולרמב"ם ראש הישיבה היה לוי) - לכאורה "מתנגש" עם דברי הרמב"ם [שלבטח יש להם מקור]:
שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל.

לוי לא מצוין במסוים ובמיוחד, אלא יחד עם שמעון, ולא לטובה. בטח לא משמע שם שהם יהיו מורי הדרך של כלל ישראל...
רק בברכת משה לישראל מתואר לוי בהרחבה ע"ד הרמב"ם.
אבל הרמב"ם אומר שיעקב הבדיל את לוי לכך [עוד לפני מצרים, ובמצרים], וציוה לבניו שלא יסור ממנו מלמד אחר מלמד.
וצ"ע.

עוד יש להעיר שכאשר הקים יעקב ישיבה במצרים [לדעה זו בחז"ל], לא שלח את לוי אלא את יהודה שלח לפניו להורות לפניו, ונכון שיש "לתקן בית תלמוד" ויש "לשבת בבית התלמוד ולהורות", אבל קצת קשה שכלל לא שלח את לוי אפילו לא יחד עם יהודה.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' ינואר 20, 2022 4:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 10, 2022 11:19 pm

תודה למסייעים.

אגב, האם מוזכר פשט הענין איך ולמה פטרו המצרים את שבט לוי מהשעבוד?

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 11, 2022 1:29 am

עושה חדשות כתב:תודה למסייעים.
אגב, האם מוזכר פשט הענין איך ולמה פטרו המצרים את שבט לוי מהשעבוד?

החוק המצרי פטר "כוהני דת" מכל שיעבוד, כמפורש בפרשת ויגש:
רַ֛ק אַדְמַ֥ת הַכֹּהֲנִ֖ים לֹ֣א קָנָ֑ה - כִּי֩ חֹ֨ק לַכֹּהֲנִ֜ים מֵאֵ֣ת פַּרְעֹ֗ה - וְאָֽכְל֤וּ אֶת־חֻקָּם֙ אֲשֶׁ֨ר נָתַ֤ן לָהֶם֙ פַּרְעֹ֔ה - עַל־כֵּ֕ן לֹ֥א מָכְר֖וּ אֶת־אַדְמָתָֽם... וַיָּ֣שֶׂם אֹתָ֣הּ יוֹסֵ֡ף לְחֹק֩ עַד־הַיּ֨וֹם הַזֶּ֜ה עַל־אַדְמַ֥ת מִצְרַ֛יִם לְפַרְעֹ֖ה לַחֹ֑מֶשׁ - רַ֞ק אַדְמַ֤ת הַכֹּֽהֲנִים֙ לְבַדָּ֔ם לֹ֥א הָיְתָ֖ה לְפַרְעֹֽה:
אגב, גם בימינו, נדמה לי שבארה"ב, כל אנשי הדת פטורים ממיסים.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 11, 2022 1:44 am

צופה_ומביט כתב:בלידת משה כתוב "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי",
והמשמעות היא שזוהי נתינת טעם ללידת משה מהם,
ידוע שלכל שבט היו תכונות שונות, וכפי שאומר משה בברכתו וכו',
כנראה תכונת לוי היתה "איש חסידך, יורו משפטיך" וכו'.
ויעקב ידע תכונתו זו, ולכן מינהו.

[עוד רואים וכ"ה בחז"ל שללוי היתה מעלת ה"שלישי":
לוי שלישי בשבטים, ויש לו שלושה בנים, (לקהת ארבעה בנים), ולעמרם נולדו שלושה ילדים, ומשה השלישי הוריד תורה לישראל].

מה שכן, כשמסתכלים בברכת יעקב לבניו לפני מותו (17 שנה אחרי שהקים ישיבה במצרים, ולרמב"ם ראש הישיבה היה לוי) - לכאורה "מתנגש" עם דברי הרמב"ם [שלבטח יש להם מקור]:
שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל.

לוי לא מצוין במסוים ובמיוחד, אלא יחד עם שמעון, ולא לטובה. בטח לא משמע שם שהם יהיו מורי הדרך של כלל ישראל...
רק בברכת משה לישראל מתואר לוי בהרחבה ע"ד הרמב"ם.
אבל הרמב"ם אומר שיעקב הבדיל את לוי לכך [עוד לפני מצרים, ובמצרים], וציוה לבניו שלא יסור ממנו מלמד אחר מלמד.
וצ"ע.

עוד יש להעיר שכאשר הקים יעקב ישיבה במצרים [לדעה זו בחז"ל], לא שלח את לוי אלא את יהודה שלח לפניו להורות לפניו, ונכון שיש "לתקן בית תלמוד" ויש "לשבת בבית התלמוד ולהורות", אבל קצת קשה שכלל לא שלח את לוי אפילו לא יחד עם יהודה.

לשון רש"י - פרשת ויחי:
כאשר צום – ומהו אשר צום? וישאו אתו בניו – ולא בני בניו, שכך צום: אל ישאו מטתי, לא איש מצרי, ולא אחד מבניכם שהן מבנות כנען, אלא אתם. וקבע להם מקום שלשה למזרח וכן לארבע רוחות, וכסדרן למסע ומחנה של דגלים נקבעו כאן: לוי לא ישא שהוא עתיד לשאת את הארון, יוסף לא ישא שהוא מלך, מנשה ואפרים יהו תחתיהם, וזהו: איש על דגלו באותות וגו' – באות שמסר להם אביהם למשא מטתו.
מפורש שיעקב בחר בלוי. "שהוא עתיד לשאת את הארון" המשמעות, שזהו השבט אשר מקודש לשם לעולם.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 11, 2022 2:06 am

עושה חדשות כתב:לשון הרמב"ם הל' ע"ז פרק א
...עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומזהיר, ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו, ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישיבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם, וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט...


ולא לימדנו הרמב"ם למה בחר יעקב אבינו דוקא בלוי להתמנות ראש ולשבת בישיבה, בחירה שהובילה לכאו' להבדלה משמעותית בין שבט לוי לשאר השבטים, שלא עבדו ע"ז מעולם, ולא חטאו בעגל, והם נבחרו להיות כהנים משרתי ה', יורו משפטיך וישימו קטורה באפיך וכו'. מה עשה לוי ומה זכות היתה לו שנבחר לכך.

ובמקו"צ ציינו לפרקי דרבי אליעזר פל"ז, וכך איתא שם - הִתְחִיל מִשִּׁמְעוֹן וְגָמַר בְּלֵוִי וְעָלָה לֵוִי מַעֲשֵׂר קֹדֶשׁ לַה' - עי"ש עוד, (וכן בבראשית רבה פרשה ע). ונראה לכאו' כמו בחירה אקראית שיהיה 'מישהו' עשירי קודש לה'. ואולי עדיין יש מקום להתבונן בדבר זה.

עיין המצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_משנה תורה -יד פשוטה- - מדע ב - משה בן מימון (רמב-ם) - רבינוביץ, נחום אליעזר_22_23.pdf
(1.94 MiB) הורד 70 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 11, 2022 7:41 am

באמונתו כתב:לשון רש"י - פרשת ויחי:
כאשר צום – ומהו אשר צום? וישאו אתו בניו – ולא בני בניו, שכך צום: אל ישאו מטתי, לא איש מצרי, ולא אחד מבניכם שהן מבנות כנען, אלא אתם. וקבע להם מקום שלשה למזרח וכן לארבע רוחות, וכסדרן למסע ומחנה של דגלים נקבעו כאן: לוי לא ישא שהוא עתיד לשאת את הארון, יוסף לא ישא שהוא מלך, מנשה ואפרים יהו תחתיהם, וזהו: איש על דגלו באותות וגו' – באות שמסר להם אביהם למשא מטתו.
מפורש שיעקב בחר בלוי. "שהוא עתיד לשאת את הארון" המשמעות, שזהו השבט אשר מקודש לשם לעולם.

נכון, נשאר רק לענות על השאלה שלי.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 21, 2022 1:34 am

את כותרת האשכול לקחתי מתוך פיוט סדר העבודה "אתה כוננת".

כעת ראיתי שבפיוטים נוספים של סדר העבודה יש התייחסות לבחירה בשבט לוי, ואולי גם נתינת טעם כ"ש.

"ניגלה סוד לאם. בבן השלישי. בזה ילוה אישי. דברה צנועה", בפיוט 'אז בדעת חקר'.
"יוחד שלישי. לראות פני מלך. לשורר לשרת. לבוא חדריו", בפיוט 'אזכיר גבורות אלוה'.
"סגולה הבדלת. מבני בניו. זה לוי. שהוא שלישי לבטן", בפיוט 'אתה בראת את כל העולם כולו'.
"עלית שלישי. לשירות אוהלך. עוטר מאחים. עמוד בהיכלך", בפיוט 'אשוחח נפלאותיך'.
"כבוד נצח נשמר. למטה לוי. כקרבם בריחוק עגל. ולא תעו", בפיוט 'אזכר סלה'.
"שלישי על. לאחור עשירי קודש. שוער שומר משורר. משרת מברך", בפיוט 'אדרת תלבושת'.
"יופי מטות עוז. צצו מחלציו. בם למלך ולחוזה. לשרת ולכהן", בפיוט 'אספר גדולות'.
"יצא כל לה' אך לצפירת. קדש נתן אחד מעשר מכל. כי ארבעה המה פטרת. תחת בכור כל", בפיוט 'אל אל אשא דעי'.

אולי יש עוד, אבל צריך סבלנות...

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 07, 2022 11:32 pm

מעל"ע, ומן הסתם יש בזה דברים מפורשים;
שבט לוי שהיה פטור מן השעבוד במצרים, על מה הוא חוגג בפסח את היציאה מעבדות לחירות?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 08, 2022 7:47 am

עושה חדשות כתב:מעל"ע, ומן הסתם יש בזה דברים מפורשים;
שבט לוי שהיה פטור מן השעבוד במצרים, על מה הוא חוגג בפסח את היציאה מעבדות לחירות?


הרי הם היו תחת שלטון הגויים ימש"ו (וידועים דברי מרן הגרימ"ח זצ"ל)

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 18, 2022 9:46 pm

לציין, דלפי צד א' בגמ' שבת צב. "גובהן של לויים עשר אמות", (ולא רק גובהו של משה).

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 29, 2022 8:56 am

ובפיוט רבי יניי לפרשת קרח -

רבי יניי - לויים כמעשר.png
רבי יניי - לויים כמעשר.png (74.56 KiB) נצפה 1502 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 06, 2022 8:53 pm

עושה חדשות כתב:"עלית שלישי. לשירות אוהלך. עוטר מאחים. עמוד בהיכלך", בפיוט 'אשוחח נפלאותיך'.
במחזור של גולדשמידט הגירסא היא "עושר מאחים" אלא שהמהדיר ניקדו בשין ימנית ופירש שהאחים מעשירים את שבט לוי ע"י המתנות. אמנם נכון לנקד לכאו' בשין שמאלית, והכוונה היא למעשר מתוך האחים וכנ"ל מפרקי דר"א.

ראיתי שם "אתה כוננת" בנוסח אחר, וגם שם מתייחס לבחירה בשבט לוי, ז"ל -
"פרח משבטיו. לשרתך עישרת. תמור עשרו לך. הונו במצבת".

__________

עושה חדשות כתב:"ניגלה סוד לאם. בבן השלישי. בזה ילוה אישי. דברה צנועה", בפיוט 'אז בדעת חקר'.
לכאו' באמת בלידתו של לוי הושלם החיבור בין יעקב ולאה, (ולישנא דקרא "על כן קרא שמו לוי" ולא כשאר הבנים שנראו בשם ע"י אמם), ואולי זה טעם בחירתו והבדלתו.


__________


על דברי הרמב"ם הנ"ל, אולי בנו"ט לציין לספר היובלים פמ"ה - "ויתן את כל ספריו ואת ספרי אבותיו אל לוי בנו לשמור אותם ולחדש אותם לבניו עד היום הזה".

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 12, 2023 8:41 am

רמב"ן פרשת שמות - ...אבל במקום אחר מצאתי שם (בשמו"ר ה ב) אמר ר' חמא ברבי חנינא, בן שתים עשרה נתלש משה מבית אביו. למה, שאלו גדל בבית אביו ובא ואמר להם המעשים, לא היו מאמינים בו, שהיו אומרים אביו מסרם לו, לפי שיוסף מסרה ללוי ולוי לקהת וקהת לעמרם, ולכך נתלש מבית אביו, וכשהלך והגיד לישראל כל הדברים, לפיכך האמינו בו, שנאמר (להלן ד לא) ויאמן העם. וכונתם "שיוסף מסרה ללוי" לומר שיעקב גלה סודו ליוסף באהבתו אותו, בו בלשון השביע יוסף לאחיו כלם, וגלה ללוי כי הוא אמר להם כלשון הזה מפני המסורת שבידו מאביו, וצוה שיהיה הדבר סוד.



עושה חדשות כתב:ובפיוט רבי יניי לפרשת קרח...
גם רבי פנחס הכהן כ' בקדושתא לשבת חוהמ"פ
פיוטי רבי פנחס הכהן.png
פיוטי רבי פנחס הכהן.png (6.44 KiB) נצפה 874 פעמים




עושה חדשות כתב:"פרח משבטיו. לשרתך עישרת. תמור עשרו לך. הונו במצבת".
ובפירוש קדמון שהדפיס מירסקי מבאר;
פירוש קדמון.png
פירוש קדמון.png (25.86 KiB) נצפה 761 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוקטובר 03, 2023 1:12 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:"עלית שלישי. לשירות אוהלך. עוטר מאחים. עמוד בהיכלך", בפיוט 'אשוחח נפלאותיך'.
במחזור של גולדשמידט הגירסא היא "עושר מאחים" אלא שהמהדיר ניקדו בשין ימנית ופירש שהאחים מעשירים את שבט לוי ע"י המתנות. אמנם נכון לנקד לכאו' בשין שמאלית, והכוונה היא למעשר מתוך האחים וכנ"ל מפרקי דר"א.

כן העיר לו, ר' שמואל אשכנזי.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמת על לוי לוית חן וחסד, ומכל אחיו כתר לו עיטרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 04, 2023 6:36 pm

עושה חדשות כתב:פרקי דרבי אליעזר פל"ז, וכך איתא שם - הִתְחִיל מִשִּׁמְעוֹן וְגָמַר בְּלֵוִי וְעָלָה לֵוִי מַעֲשֵׂר קֹדֶשׁ לַה' - עי"ש עוד.
וכן ב"תרגום יונתן" בראשית לב,כה "מִן יַד אַפְרַשׁ אַרְבַּע בּוּכְרִין לְאַרְבַּע אִימְהָתָא וְאִשְׁתַּיָירוּ תְּמַנְיָא וְתַנָא לְמִמְנֵי מִשִׁמְעוֹן וְסַלִיק לֵוִי בִּמְעַשְׂרָא". (וכבר עמדו על הקשר בין ב' החיבורים).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 190 אורחים