מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 17, 2022 11:27 pm

פלוג' אם וסתות דאורייתא או דרבנן, אי חיישינן לראיה בשעת וסתה מדאורייתא או לא.
לכאו' יש לדון עוד מקרים כה"ג עם סיכוי סטטיסטי זהה באחוזים לוסתות, אי איכא למיחש או לאו.

ולהמחיש הנידון, אשה שהגיע יום וסתה, והרופאים אומרים בוודאות שבשעה שתתחיל לראות דם מיד תמות. כעת היא נמצאת בתוך בית, וכהן רוצה ליכנס שם (בשיעור זמן זהה לביאה), אלא שחושש שיטמא במיתתה. האם יהיה דין זה תלוי בפלוג' הנ"ל, דלמ"ד וסתות דאו' אסור לכהן ליכנס שם מדאו', משא"כ למ"ד וסתות דרבנן.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 18, 2022 2:57 pm

זה לא שאלה בווסתות אלא שאלה בנאמנות רופאים.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 18, 2022 4:36 pm

הרופאים כאן הם רק דוגמא להמחשה ולא עצם השאלה.
השאלה היא, באופן שיהיה ברור לנו מאיזה טעם שהוא שראיית הדם תגרום איסור נוסף, האם "וסתות דאורייתא" בא לומר שכל חשש שיהיה בשיעור סטטיסטי כזה יש לחוש לו מן התורה, או שיש כאן הלכה מסויימת של טומאת נדה לבעלה ולטהרות ואין למדין ממנה כלל.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ינואר 18, 2022 8:55 pm

הנו"ב מחדש שגם מ"ד וסד"ר סובר כן רק בגלל שיש לה חזקת טהרה המנגדת לחזקה של אורח בזמנו בא.
ולכן הוא טוען (שלא כדברי כמה מהראשונים, ובא לחלוק עליהם בזה) שלכו"ע חיוב הפרישה הוא מדאורייתא כיון שאין לה חזקת טהרה על העתיד. (וכל המחלוקת היא רק בעברה וסתה אם חיישי' מדאורייתא שראתה.)
לפי דבריו לכאורה ברור שציור שציירת, נחוש מדאורייתא.
אבל לפי הראשונים שכן תלו את שני הענינים זה בזה, לכאורה סברו שאין כאן חזקה, וכפי שביאר בחזו"א מדוע אין כאן חזקה גמורה מדאורייתא (עי"ש כמדומה סי' ע"ט או פ'). וא"כ אין זה מיוחד לאיסור או טומאת נדה אלא דבר כללי.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 18, 2022 10:21 pm

בשני הצדדים נקטתם שאין כאן שום דין מיוחד בטומאת נדה, אלא זה יכול להיות נידון כללי לכל דיני התורה, (ולהנוב"י צריך לצייר את הנידון בעברה וסתה, ולהחולקים זה נידון על יום הוסת עצמו). אבל אני מצדד לומר שזה לא דין כללי.

אשאל עוד; האם מצינו בדיני יחוד התחשבות בדיני וסתות? הרי ודאי יש להחמיר בספיקות וכיו"ב כשהנידון הוא ביחוד עם נדה טפי מיחוד עם פנויה טהורה, וא"כ מה הדין באותה טהורה ביום וסתה או בעברה וסתה ולא בדקה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 18, 2022 10:56 pm

עושה חדשות כתב:אשאל עוד; האם מצינו בדיני יחוד התחשבות בדיני וסתות? הרי ודאי יש להחמיר בספיקות וכיו"ב כשהנידון הוא ביחוד עם נדה טפי מיחוד עם פנויה טהורה, וא"כ מה הדין באותה טהורה ביום וסתה או בעברה וסתה ולא בדקה.
באיזה אופן: בתולה הטובלת? או בנשואה שלא נבעלה והגיע ווסתה?

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 18, 2022 11:04 pm

חשבתי על בתולה הטובלת. (מפני שעוסקת בטהרות).

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ינואר 18, 2022 11:10 pm

עושה חדשות כתב:בשני הצדדים נקטתם שאין כאן שום דין מיוחד בטומאת נדה, אלא זה יכול להיות נידון כללי לכל דיני התורה, (ולהנוב"י צריך לצייר את הנידון בעברה וסתה, ולהחולקים זה נידון על יום הוסת עצמו). אבל אני מצדד לומר שזה לא דין כללי.

אשאל עוד; האם מצינו בדיני יחוד התחשבות בדיני וסתות? הרי ודאי יש להחמיר בספיקות וכיו"ב כשהנידון הוא ביחוד עם נדה טפי מיחוד עם פנויה טהורה, וא"כ מה הדין באותה טהורה ביום וסתה או בעברה וסתה ולא בדקה.

מה הכוונה שזה לא דין כללי, אלא מה הוא כן?
ולגבי דיני יחוד, אם וסתות דאורייתא מדוע שלא נחמיר בעברה וסתה ולא בדקה? וכי יש הבדל בין אשתו נדה לנדה שאיננה אשתו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 19, 2022 5:34 pm

למעשה מחשיבים אותה רק כספק-נדה, ולא מחמירים בכל החומרות שבנדה, ולכן מורים שאינם צריכים לנהוג בכל ההרחקות כנדה גמורה.
ואמנם הרחקות הן דרבנן, אך אילו היה הדין שלה כנדה דאורייתא - לכאורה היו צריכים לשמור את כל ההרחקות.

ומכאן יש להוכיח לכאורה, שאף את"ל וסתות דאורייתא - אין הכוונה שמדאורייתא דינה כנדה גמורה (ובוודאי שאין חייבים על זה כרת), אלא שמדאורייתא יש לחוש ולא לבוא עליה.
ובפרט לדעת הרמב"ם וסייעתיה שאוסר חו"נ בנדה גמורה מן התורה - לכאורה גם הוא יודה שאין בזה חיוב מלקות אם לא ראתה ממש אלא רק שזהו שעת וסתה (בתוך עונת וסתה, או אחריה).

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וסתות דאו' לגבי שאר דיני התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 21, 2022 1:26 am

עזריאל ברגר כתב:אף את"ל וסתות דאורייתא - אין הכוונה שמדאורייתא דינה כנדה גמורה (ובוודאי שאין חייבים על זה כרת), אלא שמדאורייתא יש לחוש ולא לבוא עליה.

וזו השאלה, האם הדין 'לחוש' בכה"ג הוא הלכה מקומית לגבי טומאת נדה ואיסוריה לבעלה (ואולי גם יחוד), או שנאמרה כאן הלכה כללית בכל חשש בסגנון ושיעור כזה.

(מסתבר שהנידון הוא לא רק האחוז הסטטיסטי, כי מהיכ"ת שהוסתות השונות כמו דילוג וחודש וקפיצה וכד' יהיו באותם אחוזים בדיוק. אלא הנידון הוא על חזקת אורח בזמנו בא כנגד חזקת טהרה, או בנו"א כיו"ב, והחקירה היא האם 'זה בנה אב' לשאר דיני התורה כה"ג).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים