מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי איקטורין » א' מאי 08, 2022 3:24 pm

כתב המ"ב סי' קל"ח ס"ק ה': כתב בספר חסידים סימן תשס"ח יזהר החזן שלא יקרא למי שהוא עור או פסח בפרשת עורת או שבור (ויקרא כ"ב כ"ב).
מדוע הביא הס"ח את פרשת מומי בהמה ולא את הנאמר בעליית שני באותה הפרשה של מומי אדם: "כי כל איש אשר בו מום לא יקרב, איש עור או פסח או חרם או שרוע" (שם כ"א י"ח).
היו שר"ל דכ"ש הוא, שאף במומי בהמה אין לקרוא לו.

בתוך הגולה
הודעות: 812
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' מאי 09, 2022 2:47 pm

אם טעמו של הס"ח משום כבוד העולה אפשר שיותר מתבזה מכך שאף בהמה בעלת מום כמוהו לא מקריבים מכך שכהן כמוהו לא יוכל להקריב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 09, 2022 3:10 pm

בתוך הגולה כתב:אם טעמו של הס"ח משום כבוד העולה אפשר שיותר מתבזה מכך שאף בהמה בעלת מום כמוהו לא מקריבים מכך שכהן כמוהו לא יוכל להקריב.

אי מהא יש לדחות, דבאדם העקר הנשמה ולא הגוף, ואדרבה לב נשבר ונדכה וגו', וכדעת הי"א שהביא המ"ב סנ"ג גבי ש"ץ.

אולי ל' הס"ח ל"ד.

איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי איקטורין » ג' מאי 10, 2022 11:20 pm

ת"ח אחד שליט"א ציין לגמ' ב"מ נ"ט: "רבי נתן אומר מום שבך אל תאמר לחברך. והיינו דאמרי אינשי דזקיף ליה זקיפא בדיותקיה לא נימא ליה לחבריה זקיף ביניתא".
ופירש רש"י: "מי שיש לו תלוי במשפחתו לא יאמר לעבדו או לבן ביתו תלה לי דג זה, שכל שם תלייה גנאי הוא לו".
ודו"ק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 10, 2022 11:28 pm

צוין גם ע"י ר"ר מרגליות במקו"ח, וע"ש מקור נוסף.

איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי איקטורין » ג' מאי 10, 2022 11:50 pm

מה שנכון נכון כתב:צוין גם ע"י ר"ר מרגליות במקו"ח, וע"ש מקור נוסף.

צודק, עכ"פ נראה מוכח להדיא שכל אסוציאציה אסורה, ולכן אף במומי בהמה יהיה אסור לקרוא לו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 10, 2022 11:58 pm

ברמב"ם תשובה ז, ח משמע דהאיסור בב"מ הוא רק כשכוונתו להזכירו את המעשה (עכס"מ).
גם י"ל דתליה היא מזכרת עוון, וגנאי לו שקרובו חוטא. משא"כ במום בידי שמים. ויש בו אולי קצת מעליותא כנ"ל.
[ולרש"י בב"מ בלא"ה הוא ענין אחר קצת. ועי' תו"ת ויקרא יט אות רס].
אמנם בס"ח סי' תרל"ה: מי שאין לו או לאוהבו רק עין אחת לא יזכיר לו אדם על שום דבר עין אחד שלא יתבייש, כמו שאמרו מי שנתלה אביו לא יאמר לו תלה לי חפץ זה.

אך א"כ גם אין לקרוא לסומא בויהי כי זקן יצחק ותכהנה עיניו, ועיני ישראל כבדו מזוקן, ואולי גם בומשה וגו' לא כהתה עינו (הכו בסנורים, לא ראו איש את אחיו). ולחשוד בעריות בלקיחת שרה ורבקה ומעשה השטים, וע"כ שיש גבול לדומה לדומה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 11, 2022 4:22 pm

מה שנכון נכון כתב:ולחשוד בעריות בלקיחת שרה ורבקה ומעשה השטים.

כמדומני שכתבו הפוסקים שמי שחשוד על עברה - ראוי לקרוא לו בעליות המדברות עליה, כדי שיתבייש ויחזור בו.
ומסתמא כמה גווני חשוד איכא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 11, 2022 4:26 pm

עזריאל ברגר כתב:
מה שנכון נכון כתב:ולחשוד בעריות בלקיחת שרה ורבקה ומעשה השטים.

כמדומני שכתבו הפוסקים שמי שחשוד על עברה - ראוי לקרוא לו בעליות המדברות עליה, כדי שיתבייש ויחזור בו.

מה שייך לענין? הנידון כאן בדעת הס"ח.

בתוך הגולה
הודעות: 812
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ה' מאי 12, 2022 12:17 pm

כדאי מאד לצטט את דברי הספר חסידים במלואם
יזהר החזן שלא יקרא מי שעינו האחת עורת או שבור או מי שבראשו נתק לקרותו בפרשת נתקים והתגלח ואת הנתק וגומר מפני שמביישו ואם ידבר אדם עם חבירו אל יביט אליו במקום שיש לו בו מום ולא ידבר לפניו מענין אותו מום שבחבירו בפני חבריו ולא יתכן שחזן יקרא בפרשת עריות אדם שחשוד עליהם ועל כל דבר שאדם חשוד לא יתכן שיקרא אותו החזן שאי אפשר שראובן יעמוד ויאמר ארור שוכב עם אשת אביו אם חטא ש"מ שלא חטא ועוד שלא ילבין פניו

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 12, 2022 1:55 pm

בתוך הגולה כתב:כדאי מאד לצטט את דברי הספר חסידים במלואם
יזהר החזן שלא יקרא מי שעינו האחת עורת או שבור או מי שבראשו נתק לקרותו בפרשת נתקים והתגלח ואת הנתק וגומר מפני שמביישו ואם ידבר אדם עם חבירו אל יביט אליו במקום שיש לו בו מום ולא ידבר לפניו מענין אותו מום שבחבירו בפני חבריו ולא יתכן שחזן יקרא בפרשת עריות אדם שחשוד עליהם ועל כל דבר שאדם חשוד לא יתכן שיקרא אותו החזן שאי אפשר שראובן יעמוד ויאמר ארור שוכב עם אשת אביו אם חטא ש"מ שלא חטא ועוד שלא ילבין פניו

יישר כח. משום מה זכרתי להיפך. אולי זו מחלוקת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 12, 2022 2:25 pm

הסברא של לביישו כתובה בכנה"ג סי' רפ"ב והעתיקוהו כמה אחרונים, אבל כאמור הנידון כאן על דעת הס"ח, ולהרבה אחרונים מיירי בכל גווני. וגם לכנה"ג נ"מ לחשוד גרידא שאין הדבר ברור, ע"ש.

איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: אין לקרוא לתורה לעיוור בפרשת עוורת או שבור

הודעהעל ידי איקטורין » ה' מאי 12, 2022 11:34 pm

כמה טעויות בשורה אחת בויקי...
יזהר החזן שלא יקרא מי שסומא בעינו האחת בפרשתעורת או שבור...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים