מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפקעת הלואתו מותרת - האם זה חל מאליו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הפקעת הלואתו מותרת - האם זה חל מאליו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 05, 2022 4:49 pm

ראיתי באבנ"ז (יו"ד סי' קסו) שכתב כך;
והא דאם מיחה בו הלוה וגבה מוציאין ממנו. היינו טעמא דכיון שמחמת איסור הי' מותר להפקיע חוב אבק רבית קנאו הלוה כיון שהוא מוחזק בו. ודומה לגזל גוי למ"ד שמותר דקונה אותו להיות שלו. דלא כבעל ס' יראים [סי' תכ"ב דף רמד ע"א]. דכן פסק הרמ"א (חו"מ סי' רפ"ג) דמי שהי' לו פקדון של המומר זכה בו כיון דמותר לעשקו. וה"נ כשהלוה מיחה בו ולא רצה לשלם לו הרי נתכוין לקנותו וזוכה בו. אבל כל זמן שלא גילה דעתו שרוצה להפקיע הלואתו חשיב חוב. ודומה לגוי שמכר חובו לישראל דאף שהי' הישראל מותר להפקיע הלואת הנכרי במקום דליכא חילול השם מחויב לשלם לישראל כדאיתא (בסי' שס"ט). והיינו משום דכל זמן שלא הפקיע חשיב חייב לנכרי. וה"נ בזה.

אני מבין מתו"ד שהפקעת הלוואתו של הגוי אינה חלה מעצמה, כי אם ע"י גילוי דעת (בפני מי?) שהוא רוצה להפקיעה. האם יש חולקים בזה?

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: הפקעת הלואתו מותרת - האם זה חל מאליו

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ה' יולי 14, 2022 12:44 am

יש סתירה בתומים בזה, ועוד אח', עי' תומים סי' ע"ב סקנ"ז הערת 'משפט יהונתן מס' 78, ותמצא נחת.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הפקעת הלואתו מותרת - האם זה חל מאליו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 14, 2022 8:40 pm

יש"כ. ולמדתי שכך באמת חידש התומים בסי' קכו, ובהערה שציינתם הרחיב במקורות נוספים לענין זה.




עושה חדשות כתב:גילוי דעת (בפני מי?) שהוא רוצה להפקיעה.
ז"ל התומים - וצריך לומר כל זמן שאין ישראל אומר להדיא שמפקיע חובו של גוי הרי הוא מלוה של גוי, ולא אמרו הפקעתו מותר אלא כשישראל אומר הנני מפקיע אותו, אבל סתמא לאו אפקעתא דמלכא הוא והרי הוא ברשות גוי לכל דבר. וצ"ע דין זה כי אם נחליט זה יהיה מיושב קושיות רבות בדוכתי טובא וצל"ע.
ומשמע שגם לדבריו זה חל באמירה בלבד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים