מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות קצרות בהלכות ריבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 21, 2023 12:00 am

סז]

כך נשאלתי;
אצלנו בשכונה אפשר לקנות מקופת הצדקה תלושים למכולת במזומן ואז מקבלים 10 אחוז הנחה. בעל המכולת אמר לי למה אתה צריך לעבור דרך הקופה תעשה איתי ישירות. וזאת השאלה הישנה של קנית זכות רכישה בחנות בהנחה, שהרבה התירו משום שגם אם קונים מיד יש את ההנחה, וגם משום שחלק משמעותי של ההנחה משום שכך מחייבים אותך לקנות אצלם.
אך כעת דיברתי עם בעל המכולת, והוא הסביר לי את השיקול שלו, שבעצם הוא מוכן לתת 10 אחוז ללקוח טוב (תמיד מציע למי שמתחייב לקנות הכל אצלו גם הנחה זו), אך אם יש לו עלויות של אשראי, הוא לא יכול לעמוד בהנחה הזאת. ולכן אם משלמים במזומן מראש, ואז לא נזקק לקחת אשראי עבור הסחורה יכול לתת את ההנחה.
אז יש מגדירים כך, הוא צריך הלואה ויש לו רק בריבית, או הוא מבקש ממך לתת את ההלואה, וכריבית נותן לך תוספת עשר אחוז.
ויש מגדירים הוא מוכן לתת הנחה, אך הכל תלוי בכמה זה עולה לו. שאשראי הוא חלק מהעלות של המוצרים. וכמו שיש ניקיון וסידור מדפים וחשמל כו'. ולכן באמת המוצר עולה לו ביחד עם עלות האשראי. וכאשר אין לו צורך לקחת הלואה, המוצר בפועל עולה לו פחות. ואז הוא מוכר לך בהנחה בהתאם. דהיינו לא שנותן לך ריבית, אלא חוסך את העלות של הריבית ולכן מוזיל את המוצר. ולא שונה מאם יאמר אם תסדר לי הנחה בארנונה אוזיל מוצרים, כי אז העלות של המוצרים פחות.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 03, 2023 7:55 pm

סח]

מוכר דירה ומסכם עם הקונה על מספר תשלומים במועדים קבועים ובתשלום האחרון תעבור הדירה לרשותו, והוסיפו לסכם שאם יהיה איחור באחד מהתשלומים יוסיף הקונה עוד סכום על כל יום שעובר. האם יש בזה חשש איסור ריבית.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 03, 2023 7:58 pm

סט]

שני סיטונאים קבעו ביניהם שראובן יתן כעת לשמעון כור חיטים, ובתמורה יתן לו שמעון בשנה הבאה כור שעורים. (מחיר החיטה והשעורה כעת שווה אבל יכול להשתנות בהמשך). לעיסקא זו יכול להיות לכאו' ג' פירושים. או שיש כאן הלוואת סאה בסאה, או שראובן קונה משמעון שעורים לאחר זמן ומשלם לו מוקדם בחיטים, או להיפך ששמעון קונה עכשיו מראובן חיטים אבל ישלם לו בהקפה שעורים.

והנה אם זה הלוואת סאה בסאה, מפורש ברמ"א סו"ס קסב לאסור אפילו אם 'יש לו', והמקור לזה הוא מהאיסור של נכש ואעדור דפעמים שאין המחיר שווה. אבל כתב הש"ך קעג,טז שזהו רק "אם אמר בפירוש הלוה לי שהיא דרך הלואה". וצ"ע מה הדין כשלא נקטו לשון הלוואה ולא לשון מקח, אלא בסתמא כדרך הסוחרים אתה תביא לי היום אני אביא לך מחר וכד'. והדבר מצוי.

ואם זה בדרך מקח, הנה בחוו"ד ר"ס קסב כ' דמותר אפי' אם אין לו שעורים, ד"לא חשבינן אותו לקונה השעורין קודם שיצא השער, רק חשבינן אותו למוכר החטין בהמתנה לזמן פלוני בעד השעורין דמותר". (הרב גלבר בעמוד ריח נוקט שההיתר של החוו"ד הוא גם על לשון הלוואה, אבל לא מצאתי כן). ולא הבנתי למה זה כך, ומי מגדיר החלפת חפצים זב"ז מה המקח ומה התשלום. ואולי מספיק מה שאפשר לפרש את זה כטרשא ולא כפסיקה בכדי להתיר. ולאידך גיסא נקט החזו"א עב,ה דודאי יש כאן גם פסיקה ואסור היכא דאין לו ולא יצא השער.

סוף דבר, שאלה מצויה מאד בין סיטונאים, מה מורים בזה לדינא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 03, 2023 9:31 pm

עושה חדשות כתב:סח]

מוכר דירה ומסכם עם הקונה על מספר תשלומים במועדים קבועים ובתשלום האחרון תעבור הדירה לרשותו, והוסיפו לסכם שאם יהיה איחור באחד מהתשלומים יוסיף הקונה עוד סכום על כל יום שעובר. האם יש בזה חשש איסור ריבית.

החשש הוא בצד הנגדי - שמוזיל לו את מחיר הדירה בתמורה להלוואה שהקונה מלווה לו את התשלומים הראשונים. ולכאורה הוי ריבית דרך מקח "במפרש" ואסור מדרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 04, 2023 9:00 am

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:סח]

מוכר דירה ומסכם עם הקונה על מספר תשלומים במועדים קבועים ובתשלום האחרון תעבור הדירה לרשותו, והוסיפו לסכם שאם יהיה איחור באחד מהתשלומים יוסיף הקונה עוד סכום על כל יום שעובר. האם יש בזה חשש איסור ריבית.

החשש הוא בצד הנגדי - שמוזיל לו את מחיר הדירה בתמורה להלוואה שהקונה מלווה לו את התשלומים הראשונים. ולכאורה הוי ריבית דרך מקח "במפרש" ואסור מדרבנן.
דהיינו שאם יעמוד בזמני התשלום הקבועים (שהם כולם מוקדמים להקנאת הדירה) יש כאן ריבית של פסיקה במפרש, (וכעין שנכתב לעיל בנידון לח עי"ש), ואם עשו כה"ג יצטרך הלוקח לאחר את התשלום ככל האפשר ולספוג את כל ההעלאה כדי שלא יכשלו באיסור ריבית.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 06, 2023 1:31 am

ע]

נפסק בשו"ע קס,יג "מותר לומר לחבירו: הילך זוז והלוה עשרה דינרים לפלוני, והוא שלא יחזור ויקחנו מהלוה וגם לא יאמר הלוה למלוה: פלוני יתן בשבילי. ויש אומרים שצריך גם כן שלא יפייסנו הלוה לתת למלוה בשביל שילוהו".

דהיינו שאם הלווה מבקש מהאדם השלישי לשלם כסף למלווה בעבור ההלוואה הר"ז אסור (לדעת הי"א).

אבל לא מצאתי מה הדין במי שכבר 'נתקע' עם ריבית, כגון אם פיגר בתשלום לחברת חשמל וכד', האם מותר לו לבקש להדיא מחבירו שישלם את סך הריבית בעבורו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' דצמבר 06, 2023 8:24 pm

עושה חדשות כתב:ע]

אבל לא מצאתי מה הדין במי שכבר 'נתקע' עם ריבית, כגון אם פיגר בתשלום לחברת חשמל וכד', האם מותר לו לבקש להדיא מחבירו שישלם את סך הריבית בעבורו.

בחוט שני אוסר לבקש מחבירו, ורק אם אומר לו חיוב רבית כדי שיתיר מעצמו, מתיר.
ובנתיבות שלום [סי' קס סעיף יג אות יד - טז] האריך לפקפק בזה, כיון שהיה כבר חיוב, וחבירו משלם ע"מ לפוטרו, עיי"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 07, 2023 12:45 am

יש"כ.



יהודה בן יעקב כתב:רבית הלכה למעשה פרק ג
רבית הלכה למעשה.jpg
רבית הלכה למעשה.jpg (43.78 KiB) נצפה 1899 פעמים

מיהם האחרונים שרמז להם הספר בהערה כ' שאסרו תוספת באיכות גם אם איננה תוספת בשווי?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 16, 2023 11:25 pm

יהודה בן יעקב כתב:
עושה חדשות כתב:לד]
מה הדין ריבית מאוחרת בדרך קנס?

...הרשב"א פי' את המשנה בדס"ה: מה שהיה עושה בייתוס בן זונין ע"פ חכמים, שטעם ההיתר בזה הוא משום דהוי דרך קנס. ובגמ' דס"ו: יש נידון למאי דקי"ל דאסמכתא לא קניא האם הדרי פירי או דמחילה בטעות הוי מחילה, ולמסק' הגמ' בהלוואה כה"ג אסור. ופי' הרשב"א שם (ועוד ראשונים כעי"ז) דאינו מוחל בהא משום דיש בזה חשש איסור ריבית.
וצ"ע למה אין כאן את ההיתר של ריבית דרך קנס, וכמו שאם הקציצה היתה חלה דאין בזה איסור ריבית, השתא נמי דאסמכתא לא קניא אבל הם לא ידעו מזה ובשל כך הוא אכל פירות, סו"ס הן לא אכלן אלא בתורת קנס. אלא בהכרח (אולי) דבריבית מאוחרת ל"ש ההיתר של 'דרך קנס' ורק אם יש חלות חיוב של קנס ממש זה מתיר את הריבית. וזה חידוש. מה דעתכם?

שער דעה (בסוף שער משפט) סימן קסג ס"ק ו... וכ"כ ביד אברהם יורה דעה סימן קסג סעיף א... וכן מבואר גם בשולחן ערוך הרב יורה דעה הלכות ריבית והלכות עיסקא סעיף מו


ראיתי היום בנתיבו"ש שכ' בשם הגרשז"א להקל בריבית של הצמדה למדד רק בצירוף ההיתר של דרך קנס, ולכאו' זה בהעלם הטענה הנ"ל דאין היתר של דרך קנס בריבית מאוחרת. מצורף:

הצמדה למדד - נתיבות שלום ע' רמח.png
הצמדה למדד - נתיבות שלום ע' רמח.png (56.33 KiB) נצפה 1830 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 21, 2023 12:24 am

עא]

האם היתר עיסקא -פלגא מלווה פלגא פיקדון, מועיל להתיר גם ריבית מוקדמת וריבית מאוחרת וריבית דברים? הרי לכאו' כל מה שלא קצוץ ומחוייב בתור חלק מהרווחים או כסכום התפשרות, הר"ז תוספת שהלווה נותן למלווה בעבור ההלוואה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' דצמבר 21, 2023 9:05 am

לכן נוסף בשטרות החדשים, שכל תוספת שניתנה כבר היא תקוזז מקרן ההלואה, וממילא התשלום המלא הוא עבור הרווחים. וכן לענין מאוחרת.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 21, 2023 2:02 pm

אבל באופן 'מפתיע', למרות הקיזוז בסכום ההלוואה כסך הריבית המאוחרת, אין שום שינוי בסכום ההתפשרות. כעין שאלה זו.


חשבתי אפשרות ליישב ע"פ החוו"ד קסו,א (וצ"ע). זה לשונו; ובמקבל עיסקא אף דפלגא מלוה, אפשר דמותר אפילו בדבר שבפרהסיא, כיון דלאו מלוה גמורה היא והוא גם כן לטובת המלוה, לא אתי למימר דבשביל הלואה היא, דהא אפילו בטובל בציר מותר בסימן קע"ז [ב"י עמוד תצד ד"ה ומכל] ולא אמרינן דהוי כשוכרו בפחות, אלא דבמקבל עיסקא לא החמירו כל כך.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 29, 2023 12:01 am

עב]

שמעתי לדון, לווה מחבירו שאינו שותו"מ סאה חיטים טבל, (יצא השער וכד'), וכעת בא להחזיר לו חובו בסאה חיטים מעושרות, שהרי אסור ליתן לו טבל, אבל מאידך הרי המעושר שווה יותר מהטבל ויש כאן ריבית. מה יעשה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 03, 2024 12:33 am

עג]

הרמ"א בסי' קסח סי"ג כ' "אם נתן לו מעות להלוות לעובד כוכבים על רבית, ואח"כ אמר הלוקח לא הלויתי לעובד כוכבים, אבל לקחתי לצורך עצמי, הלוקח נאמן שלצורך עצמו לקחם וכו'. והעושה כן נקרא רשע".
הרעק"א והחוו"ד שם העירו דהלוקח הוי גזלן, אבל מדברי הרמ"א ל"מ כן לכאו'.
ונפק"מ טובא בכה"ג, האם יש דין חזרת ריבית, שהמלווה יחזיר ללוקח את הריביות אחר שהוברר שהישראל נתנם ולא הגוי, או דהוי גזילה ואין בה איסור ריבית. מה פוסקים בזה?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 14, 2024 1:56 am

עד]

בענין היתר עיסקא לגברא ערטילאי.
ידוע מש"כ הפוסקים דהיתר עיסקא מהני רק לאדם שבא לעשות עסק עם מעות ההלוואה, או לכה"פ שיש לו קרקע או עסק אחר שיכול להניב רווחים, ואז המלווה נעשה שותף איתו בכל עסקיו (כפי מה שהתנו) וממילא יש לו זכות כלפי הרווחים. אבל אם אין בבעלות הלווה שום נכס או עסק, אז בטל כל הענין של הית"ע.
השאלה היא מה הדין באופן שהערטילאי הזה לקח הלוואה מהבנק בהית"ע וכוונתו היא לצורך קניית מזון וכד', וכביכול הטעה את הבנק לחשוב שיש לו נכסים או שהוא מתעתד לעשות עיסקאות. האם יש כאן איסור ריבית, ואז יש לו איסור גם בפירעון, או שאין כאן אלא 'גזילה' וממילא אין איסור בהחזר. (ואולי זה תלוי אם נוסח ההית"ע או פלגא מלווה או שהכל פקדון).
שאלה נוספת באותו ענין, מה הדין אם אכן אין לו שום נכס, אבל יש לו הלוואה אחרת בריבית מאד גבוהה (שנטלה ממלווה גוי), וכעת ע"י ההלוואה שהוא נוטל מהבנק בריבית נמוכה יחסית, הוא מחזיר את ההלוואה הקודמת וניצל מההפסד של הריבית הגבוהה. האם מניעת ההפסד מועילה להיחשב 'עסקא' לצורך זה או לא.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 14, 2024 9:01 am

עה]

האם מותר להקדים פירעון של הלוואה תוך זמנה, בתמורה להלוואה אחרת?
דהיינו, ראובן חייב לשמעון אלף שח וזמן הפירעון עוד שנה, כעת שמעון מוכן להלוות לו סכום נוסף, אבל ע"מ שיחזיר את החוב הקודם עוד קודם לזמן הפירעון. (להוזיל לו את הפירעון בתמורה להקדמתו מבואר להיתר בס' התרומות בשם הרמב"ן, אבל כאן זאת הלוואה אחרת). מסברא נראה לי לאסור, אבל האם יש בזה דברים מפורשים.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 14, 2024 8:39 pm

עושה חדשות כתב:עד]
בענין היתר עיסקא לגברא ערטילאי.
ידוע מש"כ הפוסקים דהיתר עיסקא מהני רק לאדם שבא לעשות עסק עם מעות ההלוואה, או לכה"פ שיש לו קרקע או עסק אחר שיכול להניב רווחים, ואז המלווה נעשה שותף איתו בכל עסקיו (כפי מה שהתנו) וממילא יש לו זכות כלפי הרווחים. אבל אם אין בבעלות הלווה שום נכס או עסק, אז בטל כל הענין של הית"ע.
השאלה היא מה הדין באופן שהערטילאי הזה לקח הלוואה מהבנק בהית"ע וכוונתו היא לצורך קניית מזון וכד', וכביכול הטעה את הבנק לחשוב שיש לו נכסים או שהוא מתעתד לעשות עיסקאות. האם יש כאן איסור ריבית, ואז יש לו איסור גם בפירעון, או שאין כאן אלא 'גזילה' וממילא אין איסור בהחזר. (ואולי זה תלוי אם נוסח ההית"ע או פלגא מלווה או שהכל פקדון).

שמעתי שסברא זו הועלתה בעבר בכולל חזו"א ע"י הגרש"צ רוזנבלט שליט"א (או להבחל"ח גיסו ר' שמואל שיינלזון זצ"ל, מח"ס שערי הלכה), וטענו לו שא"כ יפסל לדון ולהעיד כדין גזלן...
עושה חדשות כתב:שאלה נוספת באותו ענין, מה הדין אם אכן אין לו שום נכס, אבל יש לו הלוואה אחרת בריבית מאד גבוהה (שנטלה ממלווה גוי), וכעת ע"י ההלוואה שהוא נוטל מהבנק בריבית נמוכה יחסית, הוא מחזיר את ההלוואה הקודמת וניצל מההפסד של הריבית הגבוהה. האם מניעת ההפסד מועילה להיחשב 'עסקא' לצורך זה או לא.

אם שייך להקנות חוב זה, בדרכי הקניינים, ודאי דמהני. אך בדר"כ קשה לעשות זאת, אלא אם שייך לעשות סיטומתא, ותלוי בכל מקרה לגופו.
בלי להקנות בפועל, לכא' זה רק לסברת השו"מ שמניעת הפסד, גם נחשב לעסק לצורך הית"ע.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 14, 2024 8:41 pm

עושה חדשות כתב:עה]

האם מותר להקדים פירעון של הלוואה תוך זמנה, בתמורה להלוואה אחרת?
דהיינו, ראובן חייב לשמעון אלף שח וזמן הפירעון עוד שנה, כעת שמעון מוכן להלוות לו סכום נוסף, אבל ע"מ שיחזיר את החוב הקודם עוד קודם לזמן הפירעון. (להוזיל לו את הפירעון בתמורה להקדמתו מבואר להיתר בס' התרומות בשם הרמב"ן, אבל כאן זאת הלוואה אחרת). מסברא נראה לי לאסור, אבל האם יש בזה דברים מפורשים.

viewtopic.php?f=17&t=59933&p=804295&hilit=%D7%A9%D7%A2%D7%A8+%D7%93%D7%A2%D7%94#p804295

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 14, 2024 8:43 pm

עושה חדשות כתב:עב]

שמעתי לדון, לווה מחבירו שאינו שותו"מ סאה חיטים טבל, (יצא השער וכד'), וכעת בא להחזיר לו חובו בסאה חיטים מעושרות, שהרי אסור ליתן לו טבל, אבל מאידך הרי המעושר שווה יותר מהטבל ויש כאן ריבית. מה יעשה.

לא ידוע לי על פתרון - מלבד היתר עיסקא.
ובכלל - כל בעל עסק, ראוי שיעשה היתר עיסקא, למניעת מכשולות.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 15, 2024 4:28 pm

יהודה בן יעקב כתב:
עושה חדשות כתב:עה]

האם מותר להקדים פירעון של הלוואה תוך זמנה, בתמורה להלוואה אחרת?
דהיינו, ראובן חייב לשמעון אלף שח וזמן הפירעון עוד שנה, כעת שמעון מוכן להלוות לו סכום נוסף, אבל ע"מ שיחזיר את החוב הקודם עוד קודם לזמן הפירעון. (להוזיל לו את הפירעון בתמורה להקדמתו מבואר להיתר בס' התרומות בשם הרמב"ן, אבל כאן זאת הלוואה אחרת). מסברא נראה לי לאסור, אבל האם יש בזה דברים מפורשים.

viewtopic.php?f=17&t=59933&p=804295&hilit=%D7%A9%D7%A2%D7%A8+%D7%93%D7%A2%D7%94#p804295


ברוך תהיה.

בשאלה נג שם כתבתי ג' מקרים, והשער דעה שציינת מתיר את המקרה השלישי. האם לדעתו יש להתיר גם את המקרה השני שם דהיינו כעין שאלתנו הנוכחית?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ינואר 16, 2024 12:19 am

עושה חדשות כתב:בשאלה נג שם כתבתי ג' מקרים, והשער דעה שציינת מתיר את המקרה השלישי. האם לדעתו יש להתיר גם את המקרה השני שם דהיינו כעין שאלתנו הנוכחית?

לכא' מאי נ"מ בין מעשה הלואה א' לב' מעשי הלואה?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 16, 2024 12:21 am

איה"נ אין לי חילוק מוגדר, אבל בב' הלוואות שונות יותר מומחש כאן הריבית, וצ"ע איך אפשר להתיר.

בענין אחר, שאלה כא לעיל והתגובות שאחריה, שמעתי שהג"ר שריאל רוזנברג התיר למלווה להתנות שהוא רוצה בפירעון דוקא דולרים חדשים, למרות שבהלוואה הוא נתן גם שטרות ישנים, ואף באופן שיש בזה טירחה להשיג דוקא את החדשים.



עו]
מלווה שיש לו רווחים חיצוניים מהלוואותיו, ולכן הוא מתנה עם הלווה שההלוואה תהיה ע"מ שהוא יוסיף ללוות ממנו עוד ועוד. האם יש בזה חשש ריבית? (והנמשל, חברת אשראי המחייבת את הלקוח לגהץ כל חודש סכום מסויים בכרטיס. ויש לחלק).

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 28, 2024 8:43 pm

עז]

ראובן הלווה לשמעון אלף שח ע"מ שיחזיר לו אלף שח וכן יתן גם ללוי עוד סכום, לכאו' הוי ריבית גמורה כי הנתינה ללוי ה"ה כנתינה לראובן (מדין ערב).
מאידך ידוע ומקובל שאפשר להלוות ולהתנות את מטרת ההלוואה, וכגון גמ"ח המלווה רק לצורך חיתון ילדים או תמיכה בהורים מחתנים וכד'.
בעצם גם במקרה השני יוצא לכאו' שהמלווה נותן את ההלוואה ומחייב תמורתה את הלווה ליתן עוד מנה לפלוני, וצ"ע מה החילוק בין המקרים.
יש לכאו' כמה חילוקים, ויש ביניהם נפק"מ. אשמח להחכים.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' ינואר 29, 2024 2:13 pm

עושה חדשות כתב:עו]
מלווה שיש לו רווחים חיצוניים מהלוואותיו, ולכן הוא מתנה עם הלווה שההלוואה תהיה ע"מ שהוא יוסיף ללוות ממנו עוד ועוד. האם יש בזה חשש ריבית? (והנמשל, חברת אשראי המחייבת את הלקוח לגהץ כל חודש סכום מסויים בכרטיס. ויש לחלק).

באר את חשש האיסור!
(בחברת האשראי, זה לא מתחיל עם הלואה, אלא התשלום החודשי מותנה בהלואה)

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' ינואר 29, 2024 8:12 pm

עושה חדשות כתב:עז]

ראובן הלווה לשמעון אלף שח ע"מ שיחזיר לו אלף שח וכן יתן גם ללוי עוד סכום, לכאו' הוי ריבית קצוצה כי הנתינה ללוי ה"ה כנתינה לראובן (מדין ערב). שו"ע סי' קס, יד

עושה חדשות כתב:מאידך ידוע ומקובל שאפשר להלוות ולהתנות את מטרת ההלוואה, וכגון גמ"ח המלווה רק לצורך חיתון ילדים או תמיכה בהורים מחתנים וכד'.
בעצם גם במקרה השני יוצא לכאו' שהמלווה נותן את ההלוואה ומחייב תמורתה את הלווה ליתן עוד מנה לפלוני, וצ"ע מה החילוק בין המקרים.
יש לכאו' כמה חילוקים, ויש ביניהם נפק"מ. אשמח להחכים.

בהשקפה ראשונה, סברתי לומר, ששם הנתינה היא מרצון הלווה עצמו, אלא שהמלוה מכריח אותו לעשות זאת בכספי ההלואה.
אולם מהראיה שמביאים, מדין עיסקא, דאף בפלגא מלוה אסור למישתי ביה שיכרא, שמוכח שמותר להגביל את ההלואה, הרי אי"ז רצון הלווה, וע"כ דכל הגבלת הלואה הרי היא שיור בנתינת הממוון, ואין כאן קבלת זכות השתמשות לכל דבר.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 30, 2024 12:03 am

על שאלה עו לא אכתוב לע"ע כי כמדומה שטעיתי במציאות של חברת האשראי.

על שאלה עז, לא הבנתי לפי דבריך האם גמ"ח המעניק הלוואות לילדים העוזרים להוריהם וכד' מותר או אסור. וכן האם ניתן 'לעקוף' את האיסור המבואר בשו"ע קס,יד על ידי שהנתינה לאדם השלישי לא תהיה כתנאי צדדי אלא כשיור זכות בכספי ההלוואה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ינואר 30, 2024 9:04 am

מותר, לפי ב' הביאורים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 04, 2024 8:53 am

עדיין לא נתבאר לי בדבריך האם יש להתיר ריבית מדין ערב אם זה יוגדר כשיור והגבלה בדמי ההלוואה.

עח]
המטרו בנק באנגליה נקנה (רובו) לאחרונה ע"י יהודי שאינו שותו"מ.
האם יש עיצה למי שיש לו בבנק הלוואת משכנתא.
שמעתי שעסקו בזה הרבה, אבל לפו"ר לא מצאתי מה יש להקל בהאי דינא.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' פברואר 04, 2024 9:05 pm

עושה חדשות כתב:על שאלה עז, לא הבנתי לפי דבריך האם גמ"ח המעניק הלוואות לילדים העוזרים להוריהם וכד' מותר או אסור. וכן האם ניתן 'לעקוף' את האיסור המבואר בשו"ע קס,יד על ידי שהנתינה לאדם השלישי לא תהיה כתנאי צדדי אלא כשיור זכות בכספי ההלוואה.

כעת קבלתי מכתב של הרב יעקב לנדו שליט"א בענין.
במכתב הוא רק כותב שהדבר מותר, אך אינו מפרט את טעמי הדבר.

בהקשר לשאלה הנ"ל מדרך עוקפת לשו"ע וכו', יש שהשיבו, שענין הגבלה שייך אם הלווה בעצמו גם מעונין לתת את הכסף לפלוני אלמוני. אחרת זה לא הגבלה אלא נתינה לכל דבר וענין.
הכרת הטוב.pdf
(517.62 KiB) הורד 30 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 04, 2024 11:51 pm

יהודה בן יעקב כתב:הוא רק כותב שהדבר מותר, אך אינו מפרט את טעמי הדבר
הוא מתיר גם באופן של תנאי ולא רק באופן של שיור. צריך לראות מה כתב בספרו המצויין שם ('נתבארו הדברים היטב'), כמדומה שספר זה אינו באוצר. רק אציין שוב מש"כ לך בפרטי, שהג"ר מנדל אטיק אסר בשעתו כה"ג, וכן שמעתי בשם רמ"מ לובין לאחרונה. שמועה נוספת שמעתי שדעת הרב גלבר בענין זה לקולא.

יהודה בן יעקב כתב:שענין הגבלה שייך אם הלווה בעצמו גם מעונין לתת את הכסף לפלוני אלמוני
זו יכולה להיות אולי סברא בפנ"ע, שהאיסור בריבית מדין ערב אינו שייך כשהלווה עצמו מעונין בנתינה. אבל לא כ"כ הבנתי איך זה מצטרף עם הסברא הקודמת להיתר משום דהוי שיור.


אבן בוחן; ראש הכולל הודיע לאברכים שהכולל יתן הלוואה של סכום גדול לקראת חג הפסח, אבל בתנאי שחלק מסויים מתוך הכסף יופנה לקניית תכשיט חדש לאשה. האם מותר?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' פברואר 05, 2024 12:13 am

עושה חדשות כתב:אבן בוחן; ראש הכולל הודיע לאברכים שהכולל יתן הלוואה של סכום גדול לקראת חג הפסח, אבל בתנאי שחלק מסויים מתוך הכסף יופנה לקניית תכשיט חדש לאשה. האם מותר?

לי פשוט להתיר בזה. ואיני רואה מהי ה'אבן בוחן'.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 05, 2024 12:19 am

ובמה זה שונה מ"אלוך מנה על מנת שתתן זוז לפלוני או להקדש"? תחדד לי.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' פברואר 05, 2024 12:30 am

כנ"ל, שזה עניין של הלווה לתת מתנה לאשתו, ולא עניין של ראש הכולל

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 05, 2024 12:59 am

יש לך אדם שרוצה ושמח לתת מתנה להקדש אלא שאין ביכולתו כ"כ ועכשיו מתאפשר לו ע"י ההלוואה
ויש לך אדם שאינו רואה צורך לקנות כעת תכשיט יקר לאשתו אבל כך יעשה כדי שיוכל לקבל את ההלוואה

וכעת נבוא ונאסור את הראשון בריבית דאו' ואילו השני בהיתר גמור. אתמהה.

ומכיון שבקל יתהפך הענין מהיתר לאיסור, הייתי ממליץ למנהל גמ"ח הכרת הטוב הנ"ל, דההלוואה תהיה מותנית בכך שהסכום במלואו ינתן במתנה לאבי הלווה, שבמקרה כזה יש מקום לכל הסברות הנ"ל להיתר. אבל באופן שתנאי ההלוואה יהיה רק שצריך לתת חלק מהסכום לאב, יכנס הדבר לספק שמא הלווה לא היה רוצה כ"כ מצד עצמו לגמרי לתת לאביו מתנה, (יותר מהרצון לתת זוז להקדש וכנ"ל), ולא עשה זאת אלא בצירוף שהוא מקבל עוד סכום בהלוואה לצרכיו הפרטיים, ואז יש מקום לאסור זאת כהלכתא דריבית מדין ערב.

שו"ר בקונ' שיעורי תקנת הריבית, ז"ל -
הנה קופות צדקה כדוגמת 'וועד הרבנים' נותנים הלוואה לכל הרוצה לתרום להם מתנות לאביונים, בעד שיחזיר את ההלוואה וגם יתן תרומה לוועד הרבנים. ולדוגמא אדם הרוצה לתת מתנות לאביונים ואין לו כסף מזומן על מנת שיהיה קיום מצוה של 'בו ביום', וועד הרבנים מאפשרים לו לתת להם צ'ק דחוי (או כרטיס אשראי) לתאריך מסוים והם כבר כעת יתנו עבורו לאביונים כסף מזומן, נמצא שהם מלוים לו כסף ופרעון ההלואה יהיה בעת פדיית הצ'ק, וכעת הוא נותן תרומה בעד ההלוואה. ובאמת הכתב סופר כתב לאסור את זה. ולבאר דעת המקילים יש לומר שההגדרה אינה תרומה בעד הלוואה, אלא נתינת הלוואה לשם תרומה, כלומר לך יש צורך ליתן תרומה, ואני מקנה לך את ההלוואה רק לתכלית זו, וכעין הגבלה בנתינה שלי ושפיר דמי
היכן דברי הכתב סופר?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' פברואר 06, 2024 8:28 am

שו"ת כתב סופר יו"ד סי' קמו
והנה נפשו בשאלתו לחוות לו דעתי בעובדא שבא לפניו, והוא באחד מאנשי קהלתו שלא הי' לו מטבעות של כסף לפדות בנו אבל הי' לו שוה כסף, וגם הוא מן המהדרים אחר כהן עשיר שמחזירים על פי הרוב כסף הפדיום, ובא כהן א' עשיר ואמר שילוה לו מטבעות הצריך בכסף מלא והתנה עמו שיפדהו על ידו, וכשבא הדבר לפניו לא התיר לפדות עד"ז, והי' במחשך מעשיהם ולא שמעו לו והי' הפדיון כהנ"ל, ומסופק מעלתו אם מועיל הפדיון וישוטטו רעיוניו ונבוכו עשתנותיו באיז' דברים בזה הענין כאשר יבואר לפנינו ולהיות כי עצומות טרדותי מכל צד לכן אקצר כל האפשר ואחוה דיעה ומתוך דברינו ימצא תשובה על דבריו.
וכתב הכת"ס וז"ל ומאחר שבארנו דהכהן יוכל לתבוע חובו ממילא אסור למיעבד הכי דאית בזה איסורא דריבית כמו כהן שמלוה על מנת שיתן לו תרומות ומעשרות שלו דכתב ב"י סי' ק"ס דמוכח מרא"ש פ' א"נ דאיכא איסור ריבית ועיין בשו"ע סעי' כ"ג ועיין בט"ז שם שחולק על פסק השו"ע ומודה דבכהן המלוה איכא איסור ריבית ובספר חוות דעת מפרש בטוב טעם ודעת דאינו דומה להא דעל מנת שתמכור לי השדה דמייתי הט"ז דשם כך כוונתו אם ימכור שדהו ימכרנו לו בדמי הלואה, ומעות מהשתא דמי זבינא בידו, וכ"ז לא שייך בכהן המלוה או באומן שמתנה שיתן לו כל מלאכתו, דוודאי הי' נותן פרוטה שיבטיח לו ע"ז, ואי טובת הנאה ממון הוי ריבית קצוצה ממש ויוצאת בדיינים ואי טובת הנאה לאו ממון מ"מ אסורא איכא והדברים אמתיים, עכ"ל.

עיי"ש דמסיק דודאי הוי רבית עכ"פ מדרבנן, ולכך לא יצא בפדה"ב לכה"פ מדרבנן, ושוב צריך לחזור ולפדות את בנו ולברך ע"ז, עיי"ש.
ולכא' לסברת הגבלה בנתינה אף בכה"ג שייך להתיר, שהרי התנה עמו מלכתחילה שממון זה יתן לו ולא לכהן אחר. ושמא האב מלכתחילה לא רצה לפדות בנו אצל כהן זה, ורק בגלל שהלוה לו הסכים לפדות אצלו, ועי'.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 07, 2024 12:02 am

יהודה בן יעקב כתב:יש שהשיבו, שענין הגבלה שייך אם הלווה בעצמו גם מעונין לתת את הכסף לפלוני אלמוני. אחרת זה לא הגבלה אלא נתינה לכל דבר וענין.
אמת. הרי פשיטא שהמלווה לחבירו אלף זוז ומשייר ומגביל מאה מתוך ההלוואה שיהיה הלווה זכאי בהם רק ליתן למלווה מתנה לכבוד יום הולדתו, הרי ודאי שאסור מדין ריבית. (אבל עי' בסה"ז אחד היה אברהם עמ' 245 ודו"ק). וכל ההיתר אפשרי רק במקום שהלווה מעונין למלאות את התנאי מצד עצמו. (וזהו ששאלתי באם התנאי הוא רק על חלק מההלוואה כגון בהתנאה לקנות תכשיט לאישה וכד' שצריך לבדוק כל מקרה לגופו האם היה מעונין בזה מצ"ע).

וכאן יכול להיות חילוק כפי שכתבת לגבי הנידון של הכת"ס, אם האב מלכתחילה לא רצה לפדות בנו אצל כהן זה, וה"ה מש"כ שם הרב לנדו כנ"ל לגבי קופת צדקה המלווה כסף כדי ליתן מתנות לאביונים דרכם, להתיר גם במקרה שלולי ההלוואה הזו הוא היה נותן לעני שכן או קרוב אחר. דבכה"ג יש לטעון שהריבית של ה"טובת-הנאה" היא דבר חדש שהלווה נותן למלווה למרות שהוא לא מעונין בו לולי ההלוואה. ומסתבר לומר שבעל חנות אינו יכול ליתן הלוואה ולהגביל את השימוש בכסף רק לקניה בחנותו, וה"ה בכהן או גבאי צדקה וכנ"ל. ולא דמי לגמ"ח הכרת הטוב שהבן רוצה מצד עצמו לתת לאביו את כל הסכום, והגמ"ח רק מאפשר לו את זה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 10, 2024 7:13 pm

עושה חדשות כתב:האם ניתן 'לעקוף' את האיסור המבואר בשו"ע קס,יד על ידי שהנתינה לאדם השלישי לא תהיה כתנאי צדדי אלא כשיור זכות בכספי ההלוואה
עושה חדשות כתב:פשיטא שהמלווה לחבירו אלף זוז ומשייר ומגביל מאה מתוך ההלוואה שיהיה הלווה זכאי בהם רק ליתן למלווה מתנה לכבוד יום הולדתו, הרי ודאי שאסור מדין ריבית.
השאלה טעות. אם כך יעשה המלווה, אין הלווה חייב לקיים תנאי זה כלל, אלא ישאיר את הכסף אצלו ויחזירו כמות שהו.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 12, 2024 1:50 pm

עושה חדשות כתב:מא]

נסתפקתי במלווה המתנה שבתמורה להלוואה ימנע הלווה מלעשות דבר מסויים המפריע לו (שאין לו זכות לתבוע כן ע"פ דין), האם הוי ריבית. וחיפשתי קצת ואת אשר מצאתי הבאתי כאן, אם יש עוד אשמח לדעת.

טוב טעם ודעת למוהרש''ק.png
הגרד''ל בהקדמת ספר כללא דריביתא.png


ע"ע בס' התשובות של הרב וינד ח"ב שאלה קע.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 14, 2024 8:53 pm

על שאלה עז התפרסם כעת (תרומה תשפ"ד) מאמר בעלון פניני הלכה שע"י ישיבת מיר, נכלל באוסף גליונות. מצו"ב.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 07, 2024 1:50 am

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:סח]

מוכר דירה ומסכם עם הקונה על מספר תשלומים במועדים קבועים ובתשלום האחרון תעבור הדירה לרשותו, והוסיפו לסכם שאם יהיה איחור באחד מהתשלומים יוסיף הקונה עוד סכום על כל יום שעובר. האם יש בזה חשש איסור ריבית.

החשש הוא בצד הנגדי - שמוזיל לו את מחיר הדירה בתמורה להלוואה שהקונה מלווה לו את התשלומים הראשונים. ולכאורה הוי ריבית דרך מקח "במפרש" ואסור מדרבנן.
דהיינו שאם יעמוד בזמני התשלום הקבועים (שהם כולם מוקדמים להקנאת הדירה) יש כאן ריבית של פסיקה במפרש, (וכעין שנכתב לעיל בנידון לח עי"ש), ואם עשו כה"ג יצטרך הלוקח לאחר את התשלום ככל האפשר ולספוג את כל ההעלאה כדי שלא יכשלו באיסור ריבית.

יש הרגשה להתיר כה"ג מחמת שהמחיר האמיתי הוא כפי התשלום המוקדם, ורק שקבעו קנס (המתרבה) על איחור מזמן התשלום הנקבע. הקנס מחמת האיחור אינו ריבית כי עדיין לא קנה את הדירה, ואילו במחיר המשולם כפי המסוכם אין הוזלה אלא זהו המחיר האמיתי. (ולראיה שהתוספת היא רק בגדר קנס -למרות שמתרבה עם האיחור- שהרי אם יהיה אנוס על האיחור פעמים שיפטרוהו מתשלום התוספת).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 190 אורחים