עמוד 2 מתוך 8

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' ינואר 02, 2023 12:03 am
על ידי יהודה בן יעקב
עושה חדשות כתב:האם נוקטים כך לדינא?

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr= סעיף ב,ב. נתיבות שלום סי' קס, ד אות ז
עושה חדשות כתב: לכאו' זה דבר מצוי שאדם מחזיר הלוואה קטנה ונותן את זה למלווה באותו הזמן בו הוא נותן לו ג"כ מתנה לרגל שמחה וכד', ולהגר"ז צריך להיזהר לבצע את זה בב' פעולות נפרדות, האם מזהירים על כך?
ראה נתיבות שלום שם.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 7:14 pm
על ידי עושה חדשות
תודה למשיבים.

יב]
ב' חנויות סמוכות זל"ז, חנות א' מוכרת קצת יותר יקר מן הב', אבל מאידך בחנות הב' א"א לקנות בהקפה משא"כ בחנות א'. כעת רוצה לקנות משהו אבל אין לו כסף אלא רק בעוד זמן מה, ולכן בוחר לקנות בחנות היקרה, מפני שהם מוכנים להקיף. לכאו' יש לאסור ע"פ המבואר בסוג' טרשא דרב פפא, דאזלינן בתר דידהו דאילו הוו להו זוזי הוו שקלי כי השתא, והוי כעין ריבית אע"ג שהמחיר קבוע גם למי שמשלם מיד.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 6:38 am
על ידי בן אליהו
לענ"ד לא דומה. כי בטרשא דרב פפא המדובר הוא שיש שער קבוע ואילו הכא אין שער קבוע שהרי בכל חנות מחיר אחר. והחנות היקרה יותר לא מעלה מחיר על ההקפה אז מה הבעיה?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 8:26 am
על ידי יהודה בן יעקב
כוונת השואל היתה, שכמו בטרשא דר"פ אזלינן בתר הלוקח, ולכן אסור, אף בכה"ג ניזיל בתר הלוקח, ואסור.
אולם יש לחלק, שבטרשא דר"פ יש כאן תוספת מחמת ההמתנה, שהרי השער ברור, וכיון דאזלינן בתר הלוקח, הרי הוא מוסיף מחמת ההמתנה, ואילו בגוונא זו, אין תוספת כלל, שהרי זה השער ברור, וממילא אע"פ שהלוקח מחשב את ההמתנה וקונה דוקא אצלו, מ"מ כיון שאין כאן תוספת, אין איסור.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 9:37 pm
על ידי בן אליהו
יהודה בן יעקב כתב:כוונת השואל היתה, שכמו בטרשא דר"פ אזלינן בתר הלוקח, ולכן אסור, אף בכה"ג ניזיל בתר הלוקח, ואסור.
אולם יש לחלק, שבטרשא דר"פ יש כאן תוספת מחמת ההמתנה, שהרי השער ברור, וכיון דאזלינן בתר הלוקח, הרי הוא מוסיף מחמת ההמתנה, ואילו בגוונא זו, אין תוספת כלל, שהרי זה השער ברור, וממילא אע"פ שהלוקח מחשב את ההמתנה וקונה דוקא אצלו, מ"מ כיון שאין כאן תוספת, אין איסור.

זאת בדיוק הייתה כוונתי בדברי

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' ינואר 09, 2023 11:15 pm
על ידי עושה חדשות
יג]
מנצל את האשכול לשאלה בסוגיא, אף שאינה הלכה למעשה.

כפי מה שנפסק להלכה, אין חילוק בין דיני טרשא לדיני פסיקה בהוזלה, ובשניהם הדין שווה שאם שומתו ידועה אסור ואם אין שומתו ידועה מותר. כך למדו הפוס' מדברי התוס' דס"ג: להתיר פסיקה אפי' בהוזלה בדבר שאין שומתו ידועה, מאחר והתוס' השוו שם את דיני טרשא ופסיקה. ואם כך יש לתמוה, למה רב נחמן בדס"ג: אומר שפסיקה בהוזלה אסורה, ואילו בדס"ה אמר רב נחמן טרשא שרי, הרי דיניהם שווה לגמרי שאם השומא ידועה אסורים ואם אינה ידועה מותרים.

ולפי שיטות אחרות אין להק' כך, וכגון לשי' הגאונים והרמב"ן בסוגיא דטרשא, שבאמת יש להתיר טרשא יותר מפסיקה מחמת סברת חיטין קדחי באכלבאי, או אולי מחמת שמא לא יתייקר -וצ"ע דכ"ה גם בפסיקה-, אבל יש להעיר כנ"ל לפי שיטת רש"י ותוס' וכנפסק בשו"ע סי' קעג. ולול"ד הפוס' הנ"ל היה נראה שאין מקור מד' התוס' בדס"ג: להתיר פסיקה בהוזלה באין שומתו ידועה, כי סו"ס יש בזה איסור פסיקה, ומעיקרא התוס' לא דנו להתיר פסיקה רגילה כמו ההיתר של טרשא אלא הק' כן רק על פסיקה בהוזלה היכא דיצא השער, ואכמ"ל בטעם הדבר, אבל לפי מש"כ הפוס' להשוות דיני טרשא ופסיקה לגמרי, ק' קו' זו למה רב נחמן נקט דין שונה בשניהם.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' ינואר 10, 2023 12:07 am
על ידי יהודה בן יעקב
אולי ר"נ בדף סג, ב בא לומר שבפסיקה אף בדבר ששומתו ידועה (קיראה דאזלי בד' ד'), אם יש לו מותר, שזה היתר מיוחד בפסיקה, כמובן, ורק אם אין לו אסור.
ומנין הקביעה שבא לומר את האיסור?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' ינואר 10, 2023 12:22 am
על ידי עושה חדשות
קו' הגמ' שם 'פשיטא' בפשטות אזיל על האיסור ב'אין לו'.
אבל אין ההערה רק מדברי רב נחמן לגבי פסיקה בהוזלה, אלא מכל המקורות במשנה וברייתא שאסרו בפסיקה אם לא יצא השער, ולא הודגש בשום מקום להתיר באין שומתו ידועה, וכנראה שאין הדבר מצוי כ"כ, ואילו לגבי טרשא סתם רב נחמן ואמר טרשא שרי, ומוקמינן לדבריו באין שומתו ידועה.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: א' ינואר 22, 2023 11:24 pm
על ידי עושה חדשות
יד]
שו"ע קס,ז - צריך המלוה ליזהר מליהנות מהלוה שלא מדעתו, כל זמן שמעותיו בידו, אפילו בדבר שהיה עושה לו אף אם לא הלווהו. אבל אם נהנה ממנו מדעתו, מותר בדבר שהיה עושה לו אף אם לא הלווהו. ובלבד שלא יהא דבר של פרהסיא, כגון לדור בחצרו ולהשתמש בעבדיו.
ובש"ך קסו,א (בשם מהרש"ל) - מי שלוה מחבירו אינו רשאי לכבדו במצוה כגון לקרותו לס"ת או לקנות לו גלילה אף על פי שהוא יודע בעצמו שבלאו הלואה נמי עביד ליה אפ"ה מאחר שאוושא מלתא דומא לבית ועבד דאסור אם לא שידוע לכל שלא מחמת הלואה קא עביד.

ויל"ע באופן דהוי דבר של פרהסיא, אבל ההלוואה עצמה נעשתה בצנעא ואין מי שיודע ממנה מלבדם, האם גם בזה יש לאסור.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: א' ינואר 22, 2023 11:39 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עי' שו"ת קנה בשם ח"א סי' ס, ונתיבות שלום שם אות ז.

ויש לעיין במי שיש לו חברת השכרה, ורגיל לתת לו רכב בחנם, ואחרים אינם יודעים אם נתן לו בחנם או בשכר, אם חשיב פרהסיא.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 2:34 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ.
טו]
ועוד באותו ענין,
בדברים שהתירו כשהלווה אינו עושה זאת משום ההלוואה, (אם אינו פרהסיא וכו'), מה הדין באופן שעושה גם עבור ההלוואה וגם עבור דבר אחר, בבחינת שניים שעשו זה יכול וזה יכול. כגון שמשאיל כליו לאדם שהטיב עימו גם במתנה וגם בהלוואה, וכל הטבה בפנ"ע היא סיבה מושלמת שישאיל לו כלים גם בלי המעשה השני, האם נחשב שעושה זאת גם בגלל ההלוואה, (ואולי תלוי בעומק כוונתו), או שיש להתיר משום שהיה משאיל לו גם בלי ההלוואה.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 7:58 pm
על ידי יהודה בן יעקב
לדבריך, מי שיש בו רגש הכרת הטוב, ומחמת ההלואה היה מיטיב לחבירו לולי איסור רבית, מעתה יהיה לו אסור להיטיב עמו כמו שהיה רגיל קודם לכן?!
א"כ הדרא קו' תוס' סד, ב לדוכתא.
ואכן, לא הוזכר בשום מקום לאסור על המלוה לכוין גם מחמת ההלואה, אם אינו מוסיף בטובה שלא היה רגיל בה.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ה' ינואר 26, 2023 2:30 pm
על ידי עושה חדשות
טז]
כתב בעלון של רבי עמרם פריד שליט"א;

אזמרה.png
אזמרה.png (9.72 KiB) נצפה 5792 פעמים


מה המקור לחידוש זה?
(אם מחמיר את התור"פ וריטב"א בסוג' דחביות יין, היה לו להחמיר גם ב'יש לו'
ואם זה מדין ניכוי חסרונות של דמי האכסון, אז הבעיה היא רק אם היתה התייקרות).

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ו' ינואר 27, 2023 10:26 am
על ידי עושה חדשות
יז]
כ' הרמ"א באו"ח סי' קע סי"ג - לא יאמר אדם לחבירו בא ואכול עמי מה שהאכלתני, דהוי כפורע לו חובו ונראה כאילו הלוה לו, ויש לחוש שיאכילוהו יותר ואית ביה משום רבית.

האם מוזכרת חומרא כעין זו ביו"ד בהלכות רבית? הרי לכאו' האכילה הראשונה היתה במתנה גמורה (וראה יו"ד קעז,יג), ומה שייך לאסור את האכילה השניה? [ואולי נפק"מ לגמחי"ם שלא 'מתחייבים' להלוות בתמורה לתרומה].

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ו' ינואר 27, 2023 1:22 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עושה חדשות כתב:טז]
מה המקור לחידוש זה?
(אם מחמיר את התור"פ וריטב"א בסוג' דחביות יין, היה לו להחמיר גם ב'יש לו').

רבית הלכה למעשה פרק ח.png
רבית הלכה למעשה פרק ח.png (235.57 KiB) נצפה 5771 פעמים

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 1:36 pm
על ידי עושה חדשות
יח]
יש מקרים של רבית מאוחרת שאינם אסורים אלא במפרש שהמתנה היא עבור ההלוואה.
לא מצאתי האם האיסור הוא רק באופן שהלווה מפרש כן באזני המלווה, או דאסור אף במפרש לאחרים.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 6:39 pm
על ידי עושה חדשות
יט]
מעביד איחר לשלם לעובדים, ולבסוף כששילם הוסיף לכ"א מעט יותר על שכרו. אמנם לא פירש שזה בעבור ההמתנה אלא טען שיש לו סיבות אחרות לתוספת וכו', (והכל יודעים שזה פיצוי על ההמתנה, או עכ"פ מחשש שיתבעו אותו ע"פ חוק וכד' על האיחור). לכאו' דמי לדיני ריבית מאוחרת בשעת פירעון בסתמא, ויל"ע אם יש כאן את הקולא של דרך מו"מ, או שמא זה תלוי באיזה אופן רשם את התוספת בתלוש המשכורת. ואת"ל דאסור, יל"ע האם יש בזה חיוב חזרה לצאת ידי שמים.

יש כאן לכאו' כמה צדדים לדון, אבל היות והשאלה מצויה בכעין זה, מסתמא כבר כתבו ע"כ, אשמח להפניה.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ה' פברואר 02, 2023 2:13 pm
על ידי עושה חדשות
כ]
כ' בעל 'כנסת הגדולה' בהקדמת ספרו; גם ברכות יעטה הגביר ומאד נעלה תהלה חפץ חסד כה"ר חיים פיניי"א יצ"ו מתושבי איזמי"ר יע"א, אשר נתן לכסף מוצא והלוה מממונו הלואת חן שני מאות ריאלי"ס להדפסת הספר הלז, בעל הגמול יתן לו שכרו בנים ובני בנים שלשים ורבעים והמה חכמים מחֻכָּמִים, וחי ויתן לו מזהב שבא לאלפי רבבה, אמן.

וראיתי מי שהעיר, למה אין בזה איסור של רבית דברים?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ו' פברואר 03, 2023 1:03 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:למה אין בזה איסור של רבית דברים?

אחד החברים הפנה אותי למאמר של הרה"ג ר' דוד בריזל שליט"א בנושא הנ"ל,
וה"ה מצו"ב ברשות המחבר.

Re: לשלוח את הלווה להביא את הכסף

פורסם: ג' פברואר 07, 2023 2:09 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ב]
יש"כ.
כעת ראיתי כדבריכם בט"ז קעג,כד. זה לשונו; ...דהלוקח טרח בשביל עצמו כדי שיגיע מעות לידו ואין זה שכר הלואה אלא הוא טורח לעצמו ומשתדל לו מן הפירות מעות ואף על גב דגם להמוכר יש הנאה מזה אין זה אוסר במידי כיון שגם להלוקח יש הנאה וזה פשוט...
יש להעיר דהשו"ע שם לא ס"ל הכי, אלא פסק כדעת רוב ראשונים דצריך לשלם לו שכר טרחו,
(ואף הראש' דפליגי בזה, ביאר הב"י שיטתם בדרך אחרת),
ואפילו הט"ז לא סמך על דבריו למעשה בלא עוד צירוף שישלם דבר מועט על הטירחא.
ובשועה"ר וכן החוו"ד נקטו להקל כהט"ז רק בצירוף תשלום מועט.
[ומאידך, הקצות והנתיבות בסי' קכב, וכן החוו"ד בסי' קסז, נקטו בסתמא כהט"ז. וצ"ע].

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 07, 2023 8:17 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מתוך שיעורי הגרש"צ רוזנבלט שליט"א
וצריך לפרש שיש חילוק אם הלוה רק טורח לממש את ממונו של המלוה, או שטורח לרבות את ממונו. דהיינו שטרחה שהיא לעצם השגת המעות שכבר קיימים ואי"צ ליצור מעות, אלא רק להוציאם לפועל, כגון לטרוח לילך לגבותם או למכור החפץ בשויה כאן כדי שיהיה מעות, בזה מותר אף בלא לשלם מידי. משא"כ בחבילה, הסחורה כאן שוה רק ח', והוא טורח ע"מ שיהיה למלוה י'. בזה חמיר טפי שיותר נראה שעושה לטובת המלוה, ולא לטובת הלוה. [לד' הט"ז הוא יותר נראה כעושה לטובת המוכר, ולד' המחבר אפשר שהוא באמת יותר לטובת המוכר].

העולה, שטרחה ע"מ להשיג את המעות הקיימים, ואפי' אינם קיימים בעין אלא יש לו סחורה ורוצה המלוה להופכו למעות, מותר לכו"ע שהלוה יעשה כן בלא לקבל שכר טרחה. ואם המלוה רוצה שהלוה ימכור במקום היוקר להרבות ממונו, בזה צריך ליתן לו שכרו, לד' הב"י שכר שלם, ולד' הט"ז והחוו"ד סגי בשכר מועט.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: א' פברואר 12, 2023 9:11 pm
על ידי עושה חדשות
כא]
בענין דומה, מסתמא דברים מפורשים אבל נעלמו ממני כעת.
אם המלווה מתנה שפירעון ההלוואה יהיה באופן מסויים שהוא יותר טוב ממעות ההלוואה, כגון אם הלווה ב'לבן' ומתנה שיחזיר ב'שחור', או הלווהו במדבר ומתנה שיחזיר לו בישוב, וכל כיו"ב, האם הוי ריבית.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: א' פברואר 12, 2023 10:40 pm
על ידי זיז שדי
אם היה זה דין רבית אז היה נמצא תרבית בלא נשך.
אך לכאורה לא שנא זה מרבית דברים אם צריך טרחת הלווה לזה

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 6:51 am
על ידי יאיר אתמר
הלוהו במדבר ומחזיר לו בישוב אינו הלכה מפורשת בב"ק קיח וחו"מ עד שמותר (וע"כ שגם ר"ק אינו)?
וראה שו"ת חשב האפוד, ח"ג סו"ס ג.
וביו"ד קסב ה הנידון הוא רק משום סב"ס, משמע שלולא זה מותר.
וראה מתנת חיים שם (ח"ב עמ' שנד-ו).
ובמטבעות שונות דנו הפוסקים משום סב"ס ופסיקה (מה נחשב פירא), ולולא טעמים אלו מותר.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 8:59 am
על ידי יהודה בן יעקב
יאיר אתמר כתב:הלוהו במדבר ומחזיר לו בישוב אינו הלכה מפורשת בב"ק קיח וחו"מ עד שמותר (וע"כ שגם ר"ק אינו)?

שם הלוה מחזיר מדעתו במקום אחר, וקמ"ל דאין המלוה יכול לכופו להחזיר דוקא במדבר. אך אין ראיה להתיר שהמלוה יחייבו להחזיר במקום טוב יותר.
וכן נוקטים הרבנים שליט"א דלכל הפחות לא גרע מרבית דברים, וכמש"כ לעיל.
יאיר אתמר כתב:וראה שו"ת חשב האפוד, ח"ג סו"ס ג.

לא מצאתי המ"מ, ואולי נפלה ט"ס.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:31 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:בענין דומה, מסתמא דברים מפורשים אבל נעלמו ממני כעת.
אם המלווה מתנה שפירעון ההלוואה יהיה באופן מסויים שהוא יותר טוב ממעות ההלוואה, כגון אם הלווה ב'לבן' ומתנה שיחזיר ב'שחור', או הלווהו במדבר ומתנה שיחזיר לו בישוב, וכל כיו"ב, האם הוי ריבית.

מפורש בכל הספרים שמותר לתת מעות בעד פירות (במגבלות מסוימות) או פירות בעד מעות (הקפת החנות), וכל שנותן לו באותו שווי כספי - לית לן בה, אף שבוודאי המלווה חפץ דווקא באלו ולא באלו.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 11:22 am
על ידי זיז שדי
יאיר אתמר כתב:הלוהו במדבר ומחזיר לו בישוב אינו הלכה מפורשת בב"ק קיח וחו"מ עד שמותר (וע"כ שגם ר"ק אינו)?
וראה שו"ת חשב האפוד, ח"ג סו"ס ג.
וביו"ד קסב ה הנידון הוא רק משום סב"ס, משמע שלולא זה מותר.
וראה מתנת חיים שם (ח"ב עמ' שנד-ו).
ובמטבעות שונות דנו הפוסקים משום סב"ס ופסיקה (מה נחשב פירא), ולולא טעמים אלו מותר.

שם הנידון להיפך שמתנה להחזיר במקום גריעא, (או שמחזיר במקום מעליא ללא כל תנאי)
כמו שכתבתי יהיה בעיה רק אם הלווה מטריח עצמו להחזיר באופן ובצורה הנוח לא, דאל"כ יהיה דין תרבית בלא נשך דשרי.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 11:24 am
על ידי זיז שדי
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:בענין דומה, מסתמא דברים מפורשים אבל נעלמו ממני כעת.
אם המלווה מתנה שפירעון ההלוואה יהיה באופן מסויים שהוא יותר טוב ממעות ההלוואה, כגון אם הלווה ב'לבן' ומתנה שיחזיר ב'שחור', או הלווהו במדבר ומתנה שיחזיר לו בישוב, וכל כיו"ב, האם הוי ריבית.

מפורש בכל הספרים שמותר לתת מעות בעד פירות (במגבלות מסוימות) או פירות בעד מעות (הקפת החנות), וכל שנותן לו באותו שווי כספי - לית לן בה, אף שבוודאי המלווה חפץ דווקא באלו ולא באלו.

האם מבואר שמותר 'להתנות'???? או רק בלי תנאי?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 6:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
אם הבנתי נכון את שאלתך - אז ברור בלי ספק שמותר.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 8:09 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עזריאל ברגר כתב:מפורש בכל הספרים שמותר לתת מעות בעד פירות (במגבלות מסוימות) או פירות בעד מעות (הקפת החנות), וכל שנותן לו באותו שווי כספי - לית לן בה, אף שבוודאי המלווה חפץ דווקא באלו ולא באלו.

אין שום ראיה ממקח להלואה

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
ומה עם המעמיד הלוואתו על גב פירות?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 12:07 am
על ידי יהודה בן יעקב
עזריאל ברגר כתב:ומה עם המעמיד הלוואתו על גב פירות?

בגוונא זו, בהלואה הראשונה לא היה שום תנאי. לאחר מכן בשעת הפרעון, עשו פסיקה על פירות, לשלם בזמן מאוחר יותר, ומחמת התחייבות זו (של שעת הפרעון) התחייב לשלם דוקא בפירות, והתחייבות זו היא פסיקה של מקח, ואין כאן הלואה. [ובדיני פסיקה על הפירות, יש בזה חומרא, כיון שלא בא באיסרו, אלא רק בחובו].

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 5:05 am
על ידי יאיר אתמר
יהודה בן יעקב כתב:
יאיר אתמר כתב:הלוהו במדבר ומחזיר לו בישוב אינו הלכה מפורשת בב"ק קיח וחו"מ עד שמותר (וע"כ שגם ר"ק אינו)?

שם הלוה מחזיר מדעתו במקום אחר, וקמ"ל דאין המלוה יכול לכופו להחזיר דוקא במדבר. אך אין ראיה להתיר שהמלוה יחייבו להחזיר במקום טוב יותר.
וכן נוקטים הרבנים שליט"א דלכל הפחות לא גרע מרבית דברים, וכמש"כ לעיל.
יאיר אתמר כתב:וראה שו"ת חשב האפוד, ח"ג סו"ס ג.

לא מצאתי המ"מ, ואולי נפלה ט"ס.

אם יש איסור כשמתנה, מדוע אינו אסור מדרבנן כשעושה מדעתו כמו בסי' קס ד? כי דוחק להעמידו דווקא באופן שניכר לכל שאינו עושה מחמת ההלואה, ולא מצאתי אף אחד שיכתוב כן.
בטעות כתבתי ג - צ"ל סימן ה. הוא מתיר על סמך ראיה זו.
בברייתא ר"ד עג מדובר בשהתנה ואעפ"כ הנידון הוא רק משום יוקר או טירחא. גם בדברי סופרים קסב נה, ע"פ קעג יז, נראה שמותר לקצוץ.
רבים מתירים להתנות על מטבע הנוח לו כשאין בזה משום סאה בסאה או פסיקה.
בשעה שחיפשתי לא מצאתי מי שיאסור במפורש, ואדרבה, זכורני שהיו מתירים נוספים.
לאלו רבנים כוונתך?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 10:23 am
על ידי זיז שדי
מקורותיך הם בעיקר או כשלא התנה, או כשלא טרח. (פירות שיש לו כבר באותו מקום) ולא גזרו דרך מו"מ.
אם טורח או קיבל עליו אפי' בטרחא איך נשתנה מרבית דברים?

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 1:49 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יאיר אתמר כתב:לאלו רבנים כוונתך?

כן שמעתי מהרב שבח צבי רוזנבלט, והרב פנחס וינד שליט"א

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 1:59 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יאיר אתמר כתב:אם יש איסור כשמתנה, מדוע אינו אסור מדרבנן כשעושה מדעתו כמו בסי' קס ד? כי דוחק להעמידו דווקא באופן שניכר לכל שאינו עושה מחמת ההלואה, ולא מצאתי אף אחד שיכתוב כן.

כוונתי היתה, שהלווה עושה כך לטובת עצמו, ואדרבה הנידון בחו"מ אם המלוה יכול לעכב, וכיון שהוא עושה לטובת עצמו אין בזה חשש רבית.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:04 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יאיר אתמר כתב:בברייתא ר"ד עג מדובר בשהתנה ואעפ"כ הנידון הוא רק משום יוקר או טירחא. גם בדברי סופרים קסב נה, ע"פ קעג יז, נראה שמותר לקצוץ.

עי' מחנ"א רבית סי' כב, שהקשה אמאי הוי רבית דרבנן דמותר אם יש לו, ולא חשיב קציצה על היוקר, ותי' דכיון דאפשר שיוזלו הפירות עד שיפרענו לא חשיב קצוצה.
וא"כ לענין מטבע לא שייך זה, ואסור.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:45 pm
על ידי עושה חדשות
תודה לכל המשיבים!

יהודה בן יעקב כתב:וכן נוקטים הרבנים שליט"א דלכל הפחות לא גרע מרבית דברים
אבל כעין שהעיר ידידנו ר' יאיר אתמר, הרי שוברו בצדו, מה לרבית דברים שהיא אסורה גם בלא קציצה מתחילה, תאמר בנידון דידן דכו"ע מודו דמותר להחזיר ביישוב אם לא התנו כן להדיא.


יהודה בן יעקב כתב:כן שמעתי מהרב פנחס וינד שליט"א
בא' מספריו ראיתי (ונשמט ממני כעת היכן) שהביא ראיה לאסור בזה מדברי הט"ז (קס,ה) "שבזה שמצוה עליו והוא נכנע לו הוה רבית דברים". אמנם יש הרגשה לחלק בין דבר שהוא תוספת על הפירעון הרגיל כמו להודיעו שבא איש פלוני וכד', לדבר שהוא רק צורה מסויימת מתוך צורות הפירעון האפשריות ואין בו שום ענין נוסף.


קצת יש ראיה להתיר מהא דאמרי' בדס"ה: בשוויהם מותר, וכן נפסק בשו"ע קעב,ד. אבל הט"ז בסו"ס קס העמיד מזה קו' על דברי השו"ע שאסר טוה"נ, ולא תירץ (הוא ושאר אחרונים) בפשיטות דקרקע בשוויה הויא רק צורת פירעון משא"כ טוה"נ נוספת שישכרנו למלאכה.

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:52 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עושה חדשות כתב:
יהודה בן יעקב כתב:וכן נוקטים הרבנים שליט"א דלכל הפחות לא גרע מרבית דברים
אבל כעין שהעיר ידידנו ר' יאיר אתמר, הרי שוברו בצדו, מה לרבית דברים שהיא אסורה גם בלא קציצה מתחילה, תאמר בנידון דידן דכו"ע מודו דמותר להחזיר ביישוב אם לא התנו כן להדיא.

השבתי על זה, כאן: viewtopic.php?p=787869&sid=b5ca7e1306c929471744b84c3266ff4a#p787519
וכאן: viewtopic.php?p=787869&sid=b5ca7e1306c929471744b84c3266ff4a#p787786

Re: שאלות קצרות בהלכות ריבית

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:57 pm
על ידי עושה חדשות
דהיינו לפי דבריכם, (ויש על זה סתירה לכאו' במשמעות דבריכם בין ב' ההודעות המצוינות לעיל), יש לאסור גם כאשר לא התנה המלווה מתחילה שום דבר, אלא אם כאשר בא הלווה לשלם את חובו הוא מחשב מצד עצמו כיצד והיכן יהיה הכי טוב למלווה לקבל את הכסף, ולכן הוא בוחר להחזיר דוקא בשטרות מגוהצים ויפים וביישוב וכו' וטורח לעשות את הפירעון באופן שיהיה הכי מושלם ותועלתי למלווה, כל זאת מתוך הכרת הטוב על ההלוואה. דאיה"נ גם בזה יש איסור של רבית וכדין רבית מאוחרת? או שלא באו דבריכם לאסור אלא באופן של קציצה והתניה, וא"כ חוזרת הטענה שאין להוכיח לאיסור מריבית דברים שאסורה גם בלי קציצה.