מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משה גור
הודעות: 38
הצטרף: ו' נובמבר 17, 2017 10:27 am

האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי משה גור » ד' אוגוסט 10, 2022 7:14 pm

שמעתי שמועה בשם הגרשז אוירבך זצל שהיה אדם שהתמנה לרב והוא אמר לו בנוגע לסוכות, שאם הוא היה שמאלי היה צריך ליטול ללולב כמו אנשים ימניים רגיל כי הציבור יכול להתבלבל מהרב האם ידועה שמועה זו?האם יש הלכות מחודשות לרב קהילה שמותר לו לשנות מההלכה הרגילה שלא לבלבל הציבור וכדומה(אמרו לי ששמועה זו סיפר הרב דוד לאו הרב הראשי לפני כמה ימים בכנס ,שכאשר התמנה לרב קהילה הגרשז אוירבך זצל שאלו האם הוא ימני)

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 10, 2022 8:21 pm

אכן, גם אני שמעתי את זה ממנו בשיחה שנתן במעמד ההכתרה של המרא דאתרא שליט"א אצלנו (שהוא אכן איטר) לפני מספר שבועות

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 10, 2022 8:45 pm

אולי לא צריך לשאול האם מותר אלא האם יש חובה.
הסברא נשמעת די הגיונית, שמשום "עת לעשות לה'" - יהיה על הרב לנהוג כפי שיטה דחוקה או דחויה או לנהוג לכתחילה באופן שיוצאים ידי חובה רק בדיעבד.
ומסתמא ראוי לרב כזה לברך על הלולב בצנעא כהלכה, ורק בבית הכנסת לעשות באופן השני.

אם כי יש לחשוש גם לאידך גיסא: שיבוא מי שיודע שהרב איטר (והרי זהו דבר הניכר בהנחת תפילין בכל יום!), ויורה שאין חילוק בין איטר לאדם רגיל!

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 10, 2022 9:19 pm

עזריאל ברגר כתב:אולי לא צריך לשאול האם מותר אלא האם יש חובה.
הסברא נשמעת די הגיונית, שמשום "עת לעשות לה'" - יהיה על הרב לנהוג כפי שיטה דחוקה או דחויה או לנהוג לכתחילה באופן שיוצאים ידי חובה רק בדיעבד.
ומסתמא ראוי לרב כזה לברך על הלולב בצנעא כהלכה, ורק בבית הכנסת לעשות באופן השני.

אם כי יש לחשוש גם לאידך גיסא: שיבוא מי שיודע שהרב איטר (והרי זהו דבר הניכר בהנחת תפילין בכל יום!), ויורה שאין חילוק בין איטר לאדם רגיל!


א. הרי בכל מקרה יש שיטות שאיטר צריך ליטול ביד ימין ככל אדם, ושאני מתפילין ששם זה גזה"כ. ואני גם מכיר איטרים יקרים שאינם רבנים שנוטלים פעמים- פעם אחת ביד ימין (ואז מנענעים כשיטת האר"י הקדוש) ואז ביד שמאל (ואז מנענעים כמנהג אשכנז).
ב. לגבי הבלבול שעלול להיות לאידך גיסא- למיטב זכרוני (היו אז הרבה ד"ת ושיחות אז ייתכן שאני מתבלבל), הוא אמר שהוא שאל את מרן הגרשז"א שאלה זו ומרן הגרשז"א השיב לו שבהנחת תפילין כל אחד עושה מה שהוא זוכר מהבר מצוה, כי זה כל יום, ולא יבואו לטעות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 11, 2022 12:06 am

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אולי לא צריך לשאול האם מותר אלא האם יש חובה.
הסברא נשמעת די הגיונית, שמשום "עת לעשות לה'" - יהיה על הרב לנהוג כפי שיטה דחוקה או דחויה או לנהוג לכתחילה באופן שיוצאים ידי חובה רק בדיעבד.
ומסתמא ראוי לרב כזה לברך על הלולב בצנעא כהלכה, ורק בבית הכנסת לעשות באופן השני.

אם כי יש לחשוש גם לאידך גיסא: שיבוא מי שיודע שהרב איטר (והרי זהו דבר הניכר בהנחת תפילין בכל יום!), ויורה שאין חילוק בין איטר לאדם רגיל!


א. הרי בכל מקרה יש שיטות שאיטר צריך ליטול ביד ימין ככל אדם, ושאני מתפילין ששם זה גזה"כ. ואני גם מכיר איטרים יקרים שאינם רבנים שנוטלים פעמים- פעם אחת ביד ימין (ואז מנענעים כשיטת האר"י הקדוש) ואז ביד שמאל (ואז מנענעים כמנהג אשכנז).
ב. לגבי הבלבול שעלול להיות לאידך גיסא- למיטב זכרוני (היו אז הרבה ד"ת ושיחות אז ייתכן שאני מתבלבל), הוא אמר שהוא שאל את מרן הגרשז"א שאלה זו ומרן הגרשז"א השיב לו שבהנחת תפילין כל אחד עושה מה שהוא זוכר מהבר מצוה, כי זה כל יום, ולא יבואו לטעות.

ב. התכוונתי לומר שאיטרים אחרים יחקו את הרב בענין הלולב.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: האם לרב מותר לשנות מההלכה הרגילה ושמועה בשם הגרשז זצל

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' אוגוסט 11, 2022 1:18 am

עזריאל ברגר כתב:ב. התכוונתי לומר שאיטרים אחרים יחקו את הרב בענין הלולב.
אם אטרים יעשו כמו הרב - זה ספק מכשול (שהרי יש דעות שאכן כך הם צריכים לעשות), אם הרב ינהג בעצמו כדין איטר (כדעות שהוא עושה אחרת מכולם) ויעשו כמוהו אנשים שאינם איטרים - זה ודאי מכשול.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים