עמוד 1 מתוך 1

ברכת המזון במקומו, דאורייתא?

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2022 2:59 am
על ידי אראל
מי יודע מקור או מראה מקום, למה דקיי"ל דצריך לברך במקומו [ברכות נג ע"ב], אם יש לזה דרש או סמך מקראי

Re: ברכת המזון במקומו, דאורייתא?

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2022 4:31 pm
על ידי כדכד
אפשר עצם הסמיכות של ואכלת ושבת וברכת מורה שיש לעשותם על אתר
מנם קשה לומר שזה מדאורייתא ממשהרי בה אומרים שהשוכח אצ לחזור וקשה לומר כן אילו היה דאורייתא ממש

Re: ברכת המזון במקומו, דאורייתא?

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2022 7:48 pm
על ידי אראל
מה שחשבתי שזה מדאורייתא, מחמת ששיט' הרא"ש שאם במזיד בירך שלא במקומו לא יצא, והיינו שצריך לחזור ולברך ולא חששו לברכה לבטלה, ע"כ שיש בזה חומר אולי דאורייתא...
אבל למעשה, ראיתי בשו"ע הרב סי' קפד סעי' א', שכתב בתו"ד 'שאז יש להקל בדברי סופרים', הרי שאינו אלא מדרבנן אף להמחמירים גם בדיעבד, וגם ממה שנפסק שם בזה ספק ברכות להקל

Re: ברכת המזון במקומו, דאורייתא?

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2022 8:26 pm
על ידי עליך עיננו
אראל כתב:מה שחשבתי שזה מדאורייתא, מחמת ששיט' הרא"ש שאם במזיד בירך שלא במקומו לא יצא, והיינו שצריך לחזור ולברך ולא חששו לברכה לבטלה, ע"כ שיש בזה חומר אולי דאורייתא...
אבל למעשה, ראיתי בשו"ע הרב סי' קפד סעי' א', שכתב בתו"ד 'שאז יש להקל בדברי סופרים', הרי שאינו אלא מדרבנן אף להמחמירים גם בדיעבד, וגם ממה שנפסק שם בזה ספק ברכות להקל

ערוך השולחן סימן קפד:
אמנם רבים תמהו על הטור: דמנא לן לומר דבמזיד אם בירך שלא במקומו דצריך לברך פעם אחרת, דזה אינו מבואר בשום מקום? דנהי דעשה עבירה, מכל מקום כיון דמן התורה וודאי דיצא כמו בשוגג, דמן התורה לא שייך לחלק בין שוגג למזיד כמובן. ואם כן אתה צריך לומר דרבנן גזרו כן לחלק בין שוגג למזיד, דבמזיד גם בדיעבד לא יצא, וזה לא נמצא בגמרא כלל, ולא אחד מן הראשונים שכתב כן. ולכן אף שיש מן המפרשים שנדחקו לקיים דבריו על פי סוגית הש"ס, אין הדברים מוכרחים כלל.

ולדינא אין לברך פעם אחרת (ט"ז סוף סעיף קטן א' ואליה רבה). וכל המחמיר בזה אינו אלא מן המתמיהין, וגורם ברכות לבטלות (אליה רבה). ואין חילוק בין שוגג למזיד, דבשניהם יחזור למקומו ויברך, ואם לא עשה כן אלא שבירך במקומו – יצא.

וכבר נתבאר בסימן קע"ח דדברים הטעונים ברכה במקומן דינם שווה לפת, ולכן גם באלו מחוייב לחזור למקומו ולברך אפילו בשוגג. ואפשר דבאלו יש לסמוך על דעת הרמב"ם שבשוגג יברך במקום שנזכר, וכן נראה לעניות דעתי עיקר.

(דזהו כספק ספיקא: שמא קיימא לן כהרמב"ם, ואם תמצא לומר כהטור שמא רק פת טעון ברכה במקומו. והגם שמהמגן אברהם סעיף קטן ו' לא משמע כן, עיין שם – מכל מקום נראה כן. ודייק ותמצא קל.)

Re: ברכת המזון במקומו, דאורייתא?

פורסם: ה' אוגוסט 18, 2022 2:45 am
על ידי אראל
יישר כח להרב 'עליך עינינו', ... והיית לנו לעיני"ם