מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ו' אוקטובר 21, 2022 10:38 am

לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אוקטובר 21, 2022 11:06 am

לכאורה הוא מפורש בנו"כ ומשנ"ב שם, שאומר עם החזן את מה שאומר החזן וכפשטות לשון השו"ע, וז"ל: "פי' שיאמר עמו נקדש לדור ודור וכו'". והרחיב בזה הפסקי תשובות שם, בדעות שיש בזה לכאן ולכאן, ובדעת השו"ע כתב שהכוונה שיאמר נקדש, לעומתם, ובדברי קדשך.

ואציין בזה עוד בס"ד, כי מנהג יהודי תימן בראש השנה [וכמדומה גם בשמיני עצרת, ואולי גם ביוכ"פ?] להתפלל מוסף ב"חבר עיר" [נקטתי לשון פירוש אחד הראשונים לביטוי זה] היינו ביחד ממש עם החזן שאומר בקול וכולם בשקט עמו, וכשמגיע לקדושה שותקים הקהל והחזן מקריא את חלקו והציבור עונים כענייה רגילה של קדושה.

וכך משמע בתשובת רבי אברהם בן הרמב"ם הידועה, מובאת במעשה רקח בתחילתו, לגבי תפילה באופן זה, והעתיק שם לשון הרי"ף בברכות כא, ב בשם רב האי גאון שהיחיד המתפלל עם הש"ץ "עני קדושתא בהדי ציבורא", [וכן כתב הראב"ם גם בלשון עצמו "ויענה קדושה"]. ומשמע להדיא שאותו היחיד [או הקהל כולו כמנהג הנ"ל] אינו אומר את החלקים שאומר החזן בקדושה, אלא רק עונה כרגיל, "בהדי ציבורא". [ומדויק גם אימתי אומר אותו יחיד את 'קדוש וברוך וימלוך', שאפילו את העניות הללו אינו אומר עם הש"ץ אלא עם הקהל העונים לש"ץ. "עני קדושתא בהדי ציבורא" ותול"מ].

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' אוקטובר 21, 2022 12:05 pm

השו"ע לכאו' מפרש דעתו במילים 'כמו שהוא אומר', והכוונה שיאמר כמו שאומר ש"ץ ולא כמו שאומרים הציבור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוקטובר 21, 2022 12:45 pm

הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה

אומרים הכל.
וראה כאן המקורות לזה

ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (206.38 KiB) נצפה 4404 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 21, 2022 1:23 pm

לכאו' זה לאו דוקא כשהתחיל עם הש"ץ ו'צועד' איתו יחד, אלא גם אם במקרה נזדמן שהוא אוחז אחרי ברכת מחיה המתים בשעה שהש"ץ מתחיל קדושה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוקטובר 21, 2022 1:54 pm

עושה חדשות כתב:לכאו' זה לאו דוקא כשהתחיל עם הש"ץ ו'צועד' איתו יחד, אלא גם אם במקרה נזדמן שהוא אוחז אחרי ברכת מחיה המתים בשעה שהש"ץ מתחיל קדושה.



שו"ת ציץ אליעזר חלק יב סימן מט

נציין גם מה שמובא במאירי ברכות ד' כ"א ע"ב דמי שמצא צבור שמתחיל תפלת המנחה בקול רם וזה מתחיל בתפלת ערבית וקורא עמו מלה במלה, שאין זה מפסיק לקדוש, שלא התירו אלא בתפלה ששליח צבור אומר בה קדוש, וכן מה שמובא בלקט יושר (עמוד 22) דאם כשבא היחיד למחיה המתים התחיל ש"ץ י"ח, אין היחיד רשאי להמתין לש"ץ עד שיגיע למחיה המתים כדי שיאמר קדושה עם הצבור אלא היחיד מתפלל תפלתו בלא הפסק כמו שהתחיל עיין שם [ויתכן אפילו שדינא הוא שצריך בזה להתחיל ממש הלחש עם הצבור מלה במלה כלשונו של הרמב"ם בפ"י מברכות הט"ז. יעוין בס' פקודת אלעזר על או"ח ע"ש ואכמ"ל] ורואים ולמדים מזה עד כמה שצימצמו והגבילו את ההלכה הזאת של אפשרות הצטרפות היחיד העומד בתפלת לחש לאמירת קדושה עם הצבור.


====

בזכרוני, ואולי גם את זה ראיתי פעם בצי"א, על גדול אחד שהיה מאריך מאד בתפילת לחש, והיה מכוון להגיע לקדושה עם הש"ץ. ואולי יש כאן היודע במי מדובר.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אוקטובר 21, 2022 2:30 pm

עושה חדשות כתב:לכאו' זה לאו דוקא כשהתחיל עם הש"ץ ו'צועד' איתו יחד, אלא גם אם במקרה נזדמן שהוא אוחז אחרי ברכת מחיה המתים בשעה שהש"ץ מתחיל קדושה.

ביה"ל שם:
אם עמד להתפלל מקודם הש"ץ ומתוך כוונתו המרובה או מאיזה סיבה הגיע לקדושה עם הש"ץ או להיפך שהתחיל אחר שהתחיל הש"ץ ומחמת שהאריך הש"ץ הגיע לקדושה משמע מיניה [מהא"ר] שם דזה גם לדידיה אינו מותר רק דיעבד.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי מ.ל. » ו' אוקטובר 21, 2022 2:39 pm

כדאי לעי' בכף החיים

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 21, 2022 2:55 pm

צופה_ומביט כתב:ביה"ל שם:
אם עמד להתפלל מקודם הש"ץ ומתוך כוונתו המרובה או מאיזה סיבה הגיע לקדושה עם הש"ץ או להיפך שהתחיל אחר שהתחיל הש"ץ ומחמת שהאריך הש"ץ הגיע לקדושה משמע מיניה [מהא"ר] שם דזה גם לדידיה אינו מותר רק דיעבד.
ומסיים בה; ונ"ל דה"ה כשאין לו עצה אחרת לשמיעת הקדושה.

ובדיבור שאח"כ כ' - שאין הקדושות שוות; משמע דבלא זה היה אומר עמהם קדוש קדוש אף על פי שעד עתה לא התפלל התפלה שלו עם הש"ץ בשוה ומכאן אתה למד למה שכתבתי למעלה בס"ב וכן כתב הגר"ז.

אור עולם
הודעות: 1347
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוקטובר 21, 2022 2:57 pm

כמדומה שקראתי על מרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל שהיה אומר בזריזות 'אתה קדוש' ואז עם הש"ץ 'לדור ודור' וחותם.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' אוקטובר 21, 2022 2:58 pm

אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוקטובר 21, 2022 3:25 pm

איש_ספר כתב:בזכרוני, ואולי גם את זה ראיתי פעם בצי"א, על גדול אחד שהיה מאריך מאד בתפילת לחש, והיה מכוון להגיע לקדושה עם הש"ץ. ואולי יש כאן היודע במי מדובר.

מצאתי. דברי הס"ק זצ"ל על הגה"ק מקובל אלוקי ר' יעקב לייב לעווי זצ"ל
אוצר נחמד.jpg
אוצר נחמד.jpg (755.26 KiB) נצפה 4360 פעמים

וכנראה בעקבות זה רשם בספרו זה השלחן כדלהלן
זה השלחן.jpg
זה השלחן.jpg (148.29 KiB) נצפה 4360 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 21, 2022 4:22 pm

הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה

בשו"ע הרב (קט,ג) כותב כך במפורש, ומוסיף שבגלל זה לא כדאי לנהוג כן, אלא עדיף להמתין ב"שירה חדשה", כדי שלא יצטרך להוסיף את הדברים שאין הציבור אומר עם הש"ץ.
ועפ"ז כתב במסגרת השולחן (על הקשו"ע סימן כ, ס"ק ד) שמי שנוהג תמיד לומר את כל נוסח הקדושה כמו הש"ץ - גם לכתחילה עדיף שיתחיל שמו"ע עם הש"ץ.
עיין בדברי שניהם בארוכה.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ו' אוקטובר 21, 2022 4:31 pm

איש_ספר כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה

אומרים הכל.
וראה כאן המקורות לזה

ללא שם.jpg

אנחנו בלאו הכי אומרים את המילים 'נקדש/נקדישך' גם הציבור

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוקטובר 21, 2022 5:16 pm

המקורות מדברים לא רק על נקדש/נקדישך על כל חלקי הקדושה. עי"ש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 22, 2022 8:54 pm

איש_ספר כתב:המקורות מדברים לא רק על נקדש/נקדישך על כל חלקי הקדושה. עי"ש.

אכן יש בזה כמה דעות/מנהגים:
א. לומר רק את הפסוקים.
ב. לומר הכל.
ג. לומר רק נקדש/נקדישך/כתר/נעריצך, אבל לא את מה שאומרים בין הפסוקים.

ובימינו נראה שמנהג העולם הוא כדעה הג', ומעט נוהגים כדעה הב'.

אבל המתפלל עם הש"ץ - צריך לנהוג כדעה הב', אף אם מנהגו כדעה הא' או הג', וכנ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' אוקטובר 22, 2022 9:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:המקורות מדברים לא רק על נקדש/נקדישך על כל חלקי הקדושה. עי"ש.

אכן יש בזה כמה דעות/מנהגים:
א. לומר רק את הפסוקים.
ב. לומר הכל.
ג. לומר רק נקדש/נקדישך/כתר/נעריצך, אבל לא את מה שאומרים בין הפסוקים.

ובימינו נראה שמנהג העולם הוא כדעה הג', ומעט נוהגים כדעה הב'..


ויש הנוהגים עד היום כדעה א'

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 22, 2022 9:16 pm

בברכה המשולשת כתב:ויש הנוהגים עד היום כדעה א'

יישר כח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 25, 2023 1:49 am

זה השלחן חלק ב השמטות.jpg
זה השלחן חלק ב השמטות.jpg (215.46 KiB) נצפה 3543 פעמים

האמת אדרוש
הודעות: 306
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' מאי 28, 2023 9:25 am

איש_ספר כתב:
זה השלחן חלק ב השמטות.jpg

עיין בדברי שו״ע הרב בסוף הסימן (בסוגריים) שכתב מפורש שעונה קדושה בכה״ג, ומוכיח כן בראיה שאין עליו תשובה להמתבונן. והמעיין היטב יראה שהביאור הלכה תמך עליו ידיו בזה.

(אולם עיין מש״כ לדחות בספר תהלה לדוד. ופלא שלא הזכיר דברי הגר״ז כדרכו בקודש. וכנראה משום כבודו שבא לחלוק עליו.)

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 28, 2023 9:29 am

איש_ספר כתב:
זה השלחן חלק ב השמטות.jpg

לראייתו - ניתן לומר שלא ראוי להמתין, אבל אי אתרמי ליה - יענה.

האמת אדרוש
הודעות: 306
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' מאי 28, 2023 5:05 pm

מצורף מה שכתבתי בעניותי בעניני נושא זה לפני כמה חודשים. הערות יתקבלו ברצון.
קבצים מצורפים
קדושה עם השליח ציבור.pdf
(7.58 MiB) הורד 115 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 29, 2023 7:53 am

האמת אדרוש כתב:מצורף מה שכתבתי בעניותי בעניני נושא זה לפני כמה חודשים. הערות יתקבלו ברצון.
דפח"ח.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 29, 2023 8:38 am

האמת אדרוש כתב:מצורף מה שכתבתי בעניותי בעניני נושא זה לפני כמה חודשים. הערות יתקבלו ברצון.
מאמר יפה מאד.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 18, 2023 2:13 pm

ע"ע במוריה החדש (תשרי תשפ"ד) מאמר מאת הג"ר זאב איתן שכ' להוכיח שהקדושה היא חלק ממטבע התפילה של הש"ץ, ובזה יתבאר הנ"ל.

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' ספטמבר 26, 2023 7:43 am

איש_ספר כתב:
זה השלחן חלק ב השמטות.jpg


בלק"י מבואר שתי תנאים, שאוחז במחיה המתים, וגם -ובעיקר- שהיתה כוונתו מתחילה לסיים כל התפילה מקודם קדושה. משא"כ במי שמאריך בברכה ראשונה ושניה להמתין על קדושה מעיקרא הרי אין בזה בעיה (ומצוי למשל שרוצה להתחיל התפילה לפני זמן תפילה / חצות - לצאת ידי דיעות הסבורים שדי בהתחלת התפילה קודם הזמנים הנ"ל - אבל לא רוצה לפספס קדושה).

כמדומה שהמ"ב(?) כותב איפשהוא שמי שהתחיל שמו"ע ולא כיון באבות, יפסיק שם וימתין עד שהש"ץ יתחיל שמו"ע ויכוין לצאת ממנו הברכה, ואח"כ ימשיך ויאמר קדושה עם הש"צ

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 10, 2024 6:13 pm

שמואל שלומוביץ כתב:אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.
זו שאלה רחבה יותר, לא רק כאשר עומד בברכה שלישית, אלא גם אם עומד בשמע-קולנו או אפילו שאר ברכות, הרי תמיד אפשר למצוא נוסח הוספת תפילה שיכלול בתוכו את פסוקי הקדושה הנאמרים כעת ע"י הציבור או איש"ר או י"ג מידות של רחמים וכד'.
כגון אם עומד בברכת השנים ומתפלל על הפרנסה, יאמר "אתה הוא ה' האלוקים אשר השרפים אומרים לפניך קדוש וכו' ואופנים וחיות לעומתם אומרים ברוך וכו' ואנו מקדישים שמך בכל יום ומהללים לפניך ומתפללים ומקוים לשמך הגדול יהא שמיה רבא וכו' ולמשה עבדך הודעת מקדם מידותך של רחמים ה' ה' אל רחום וחנון וכו', וממך דבר לא יפלא, הטריפני נא לחם חוקי וכו' וכו' וברך שנותינו כשנים הטובות".
ושמא אין להביא ראיה משתיקת הפוסקים שלא כ' כעי"ז שהרי אין דרכם של רבותינו ב'טריקים'.
אבל באמת נראה דאין לעשות כן, דכל כה"ג אם כוונתו לצאת בזה קדושה וכד' יש כאן הפסק בתפילת שמו"ע ואם מתכוין רק לתפילה ממש לא הועיל בזה כלום, וא"א לרקוד על שתי החתונות. ורק אמירת קדושה בברכה שלישית להמתפלל בתכיפות עם הש"ץ נאמר מהלך כזה בהגבלות הנ"ל.
(אבל שמא במקומות אחרים יש עיצות כה"ג, כגון מה שראיתי פעם אצל הגר"א גניחובסקי שאמר למי שבירך ברכה"ת והציבור אומר איש"ר והוא לא הספיק לומר פסוק או דין של תורה ורוצה לענות עימהם, שיאמר 'השומע קדיש צריך שיענה יהא שמיה רבא', והיינו דהוי גם עניית איש"ר וגם קיום מצות ת"ת לגבי ברכה"ת. וזכורני שיש שכ' עוד עצות כה"ג, אבל אין בידי עתה. ומ"מ באמצע שמו"ע י"ל דגרע וכנ"ל).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אמירת קדושה כשמתפלל שמו"ע עם החזן

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מרץ 10, 2024 11:20 pm

עושה חדשות כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.
זו שאלה רחבה יותר, לא רק כאשר עומד בברכה שלישית, אלא גם אם עומד בשמע-קולנו או אפילו שאר ברכות, הרי תמיד אפשר למצוא נוסח הוספת תפילה שיכלול בתוכו את פסוקי הקדושה הנאמרים כעת ע"י הציבור או איש"ר או י"ג מידות של רחמים וכד'.
כגון אם עומד בברכת השנים ומתפלל על הפרנסה, יאמר "אתה הוא ה' האלוקים אשר השרפים אומרים לפניך קדוש וכו' ואופנים וחיות לעומתם אומרים ברוך וכו' ואנו מקדישים שמך בכל יום ומהללים לפניך ומתפללים ומקוים לשמך הגדול יהא שמיה רבא וכו' ולמשה עבדך הודעת מקדם מידותך של רחמים ה' ה' אל רחום וחנון וכו', וממך דבר לא יפלא, הטריפני נא לחם חוקי וכו' וכו' וברך שנותינו כשנים הטובות".
ושמא אין להביא ראיה משתיקת הפוסקים שלא כ' כעי"ז שהרי אין דרכם של רבותינו ב'טריקים'.
אבל באמת נראה דאין לעשות כן, דכל כה"ג אם כוונתו לצאת בזה קדושה וכד' יש כאן הפסק בתפילת שמו"ע ואם מתכוין רק לתפילה ממש לא הועיל בזה כלום, וא"א לרקוד על שתי החתונות. ורק אמירת קדושה בברכה שלישית להמתפלל בתכיפות עם הש"ץ נאמר מהלך כזה בהגבלות הנ"ל.
(אבל שמא במקומות אחרים יש עיצות כה"ג, כגון מה שראיתי פעם אצל הגר"א גניחובסקי שאמר למי שבירך ברכה"ת והציבור אומר איש"ר והוא לא הספיק לומר פסוק או דין של תורה ורוצה לענות עימהם, שיאמר 'השומע קדיש צריך שיענה יהא שמיה רבא', והיינו דהוי גם עניית איש"ר וגם קיום מצות ת"ת לגבי ברכה"ת. וזכורני שיש שכ' עוד עצות כה"ג, אבל אין בידי עתה. ומ"מ באמצע שמו"ע י"ל דגרע וכנ"ל).


הדוגמא הרגילה היא אמירת ויברך דוד כעצה בספק ברכות, רק ששם לא גרע כי יכול להתנות שאם חייב יהא כברכה ואם לא יהיה כלימוד בעלמא.
ועוד בזה, מש"כ הרנ"ה בסידור הגר"א כמדומה שאם אומר קדושה ביוצר בטעמי המקרא ומכוין שיהיה כלימוד בעלמא זה הפסק בברכה. ועיי"ש שדחה זאת.
ולגבי הזכרת י"ג מידות נראה לפו"ר שכיון שהוא ממש סדר תפילה א"א לגדור אותו כהפסק בתפילה, שאין כאן ענייה של דברים שבקדושה, אלא כך סדר תפילה שכיוון שנכרתה ע"ז ברית אין ראוי ליחיד לנקוט לבדו נוסח זה, אבל אם מאריך בתחתונים בשומע תפילה מעניני וידוי ומחילת עוונות וארע שאומרים הציבור י"ג מידות נראה שיכול לומר עמהם, ושבח הוא לסדר תפילתו.

אמנם כאן נראה שגם אמירת קדושה ממש לא יכולה להחשב הפסק בברכת קדושת השם שזה דבר מענינה ממש.
ואף אם נתקן לתפילת הציבור, א"א לומר שיחיד שאומר קדושה מפסיק בענין הברכה, וגם יתכן שיכול להתנות בדעתו כנ"ל שאם ראוי שיאמר יהא כקדושה ואם לאו לא יהא אלא אמירה מסדר הברכה בעלמא.
ושוב כאן אלא טענת טריקים שהיא טענה נכונה, אבל לפעמים מזדקקים לזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים