מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחוד בחופת נדה לשיטת השו"ע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

יחוד בחופת נדה לשיטת השו"ע

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' נובמבר 20, 2022 12:55 am

בבואי לברר שיטת השו"ע (שהעתיק לשון הגמ', שנחלקו בה הראשונים, האם צריך ב' שמירות לכל א', או די בשמירה א' לשניהם, עוד נח' אם צריך ב' שומרים או שומר א', ואילו השו"ע לא פירשה כלל) ראיתי את שכתב רבי מרדכי אליהו זצ"ל, והתקשיתי בביאור דבריו ומקורותיו

1.png
1.png (202.23 KiB) נצפה 271 פעמים

2.png
2.png (56.75 KiB) נצפה 271 פעמים

מה שהבנתי מתוך דבריו:
א. אם ישנים בב' דירות אי"צ שמירה כלל.
ב. אם ישנים בדירה א' בב' חדרים לא נעולים, לנוהגים כרמ"א די בשומר א' לחתן ושומר א' לכלה, ולנוהגים כשו"ע צריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה.
ג. אם ישנים בדירה א' בב' חדרים נעולים, נהגו להקל כדעה הסוברת שדי בשומר א' לחתן ושומר א' לכלה.
ד. יחוד ביום: י"א שאי"צ שמירה, וי"א שצריך שמירה כמו בלילה. ונהגו לקחת קטן עם החתן וקטנה עם הכלה.

והנה מש"כ באות ג, לכא' מקור הדברים הם מהחזו"א, כפי שציין בהערה 38, אך צ"ע שהרי כל דברי החזו"א הם ע"פ מה שבי' בדעת הרמ"א שלא חשש לדברי הראב"ד שהחמיר ב' אנשים עם החתן וב' נשים עם הכלה, ועל סמך זה היקל באשה א' עם הכלה אם הדלת נעולה, וא"כ למש"כ באות ב' דלנוהגים כשו"ע צריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה, אין מקום להקל בזה.
מה שציין בהערה 39 לחופת חתנים, שם נראה שסומכים ע"ד הרמ"א, ואיני יודע אם זה משום המנהג או טעם אחר, אך עכ"פ זה לא מתאים למש"כ שצריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה, דהיינו לנוהגים כשו"ע.

מש"כ באות ד, לענין יחוד ביום אין דעה המצריכה ב' שומרים, שהרי הראב"ד שהחמיר בלילה כנ"ל, היקל ביום שאי"צ שמירה כלל, ורק הרז"ה והרא"ש החמירו שצריך שמירה אף ביום, אך לא הצריכו יותר משומר א', (להרא"ש יתכן שומר א' לחתן ושומר א' לכלה, ולרז"ה ככל יחוד, וא"כ סגי בא').

חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים