עמוד 1 מתוך 1

יחוד בחופת נדה לשיטת השו"ע

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 12:55 am
על ידי יהודה בן יעקב
בבואי לברר שיטת השו"ע (שהעתיק לשון הגמ', שנחלקו בה הראשונים, האם צריך ב' שמירות לכל א', או די בשמירה א' לשניהם, עוד נח' אם צריך ב' שומרים או שומר א', ואילו השו"ע לא פירשה כלל) ראיתי את שכתב רבי מרדכי אליהו זצ"ל, והתקשיתי בביאור דבריו ומקורותיו

1.png
1.png (202.23 KiB) נצפה 485 פעמים

2.png
2.png (56.75 KiB) נצפה 485 פעמים

מה שהבנתי מתוך דבריו:
א. אם ישנים בב' דירות אי"צ שמירה כלל.
ב. אם ישנים בדירה א' בב' חדרים לא נעולים, לנוהגים כרמ"א די בשומר א' לחתן ושומר א' לכלה, ולנוהגים כשו"ע צריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה.
ג. אם ישנים בדירה א' בב' חדרים נעולים, נהגו להקל כדעה הסוברת שדי בשומר א' לחתן ושומר א' לכלה.
ד. יחוד ביום: י"א שאי"צ שמירה, וי"א שצריך שמירה כמו בלילה. ונהגו לקחת קטן עם החתן וקטנה עם הכלה.

והנה מש"כ באות ג, לכא' מקור הדברים הם מהחזו"א, כפי שציין בהערה 38, אך צ"ע שהרי כל דברי החזו"א הם ע"פ מה שבי' בדעת הרמ"א שלא חשש לדברי הראב"ד שהחמיר ב' אנשים עם החתן וב' נשים עם הכלה, ועל סמך זה היקל באשה א' עם הכלה אם הדלת נעולה, וא"כ למש"כ באות ב' דלנוהגים כשו"ע צריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה, אין מקום להקל בזה.
מה שציין בהערה 39 לחופת חתנים, שם נראה שסומכים ע"ד הרמ"א, ואיני יודע אם זה משום המנהג או טעם אחר, אך עכ"פ זה לא מתאים למש"כ שצריך ב' שומרים לחתן וב' שומרים לכלה, דהיינו לנוהגים כשו"ע.

מש"כ באות ד, לענין יחוד ביום אין דעה המצריכה ב' שומרים, שהרי הראב"ד שהחמיר בלילה כנ"ל, היקל ביום שאי"צ שמירה כלל, ורק הרז"ה והרא"ש החמירו שצריך שמירה אף ביום, אך לא הצריכו יותר משומר א', (להרא"ש יתכן שומר א' לחתן ושומר א' לכלה, ולרז"ה ככל יחוד, וא"כ סגי בא').