מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ד' נובמבר 23, 2022 10:20 am

האם מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר, והאם בדיעבד זה כשר? או שהשחיטה עצמה היא חלק מההקרבה ולכן זה אסור.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' נובמבר 23, 2022 11:59 am

ודאי שזה נפסל. עי' יומא כח ע"א ועוד.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ד' נובמבר 23, 2022 5:09 pm

תודה רבה!

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ד' נובמבר 23, 2022 5:44 pm

מהיכן זה נלמד שאסור לשחוט בלילה?
הרי הדין של שחיטה קדשים בלילה נלמד מ'ביום זבחכם יאכל" (עי' רש"י ויקרא יט,ו ד"ה ביום, ואדרת אליהו ויקרא א,א, ורע"ב יומא פ"ג מ"א בד"ה זמן. ובזבחים פי"ג מ"ז ד"ה רבי שמעון. ובתמיד פ"ג מ"ב), ומה זה שייך בתמיד (עולה)?

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' נובמבר 23, 2022 9:00 pm

בגמ' מגילה כ: מובא הך דרשא מכוח תיבות 'ביום זבחכם' לחוד ונלמד לכל הקרבנות אף לעולה שאין בו אכילה, דהיה ראוי לומר ביומו יאכל דהרי כבר כתיב בתחילת הפסוקים וכי תזבחו וגו', אלאל ללמדנו דין נוסף בקדשים דזביחה ביום.
ואגב אורחא רבינו חננאל ביומא כ"ט כתב קרא מיוחד לתמיד את הכבש אחד תעשה בבוקר ודלא כרש"י שם במשנה כ"ח. דלומד מביום זבחכם כגמ' במגילה. ובקו' יומא למרן הגרי"ז זצ"ל שם כתב כמה דרכים מה הועיל פסוק של הר"ח (והרי עדיין יוכשר מטעם עולת נדבה) ומה לא טוב להר"ח עם פסוק שבשאר קרבנות [אך לא כתב דמשום דאין בו אכילה צריך פסוק אחר דא"כ כל עולה מנלן דפסול ובוודאי פשוט דאינו קשור עם תיבת יאכל וכנ"ל].

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ה' נובמבר 24, 2022 2:33 pm

וזה עונה על השאלה הראשונה, לפי כל זה יוצא שהפסול הוא לא מצד שהתמיד נעשה מוקדם יותר, אלא מצד זה שהשחיטה נעשתה בלילה.
yankev כתב:האם מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר, והאם בדיעבד זה כשר? או שהשחיטה עצמה היא חלק מההקרבה ולכן זה אסור.



אגב, מה שנשחט בלילה שורפים או קוברים (כמו חולין בעזרה)?

הרמב"ם בפי"ט כתב:
אלו הן הנשרפים: בשר קדש שנטמא או נותר או נפסל, וכן המנחה שנטמאת או נפסלה או נותרה, ואשם תלוי שנודע לו שלא חטא קודם שנזרק דמו וחטאת העוף הבאה על הספק, ושער נזיר טהור, והערלה וכלאי הכרם, ודבר שאין דרכו להשרף כגון משקין של ערלה ושל כלאי הכרם הרי אלו יקברו.
הלכה יא
ואלו הם הנקברים: קדשים שמתו בין קדשי מזבח בין קדשי בדק הבית, וקדשים שהפילו נפל, הפילו שליא תקבר, ושור הנסקל, ועגלה ערופה, וצפורי מצורע, ושיער נזיר טמא, ופטר חמור, ובשר בחלב, וחולין שנשחטו בעזרה.

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 24, 2022 2:45 pm

יומא כ"ט א' תני אבוה דרבי אבין לא זו בלבד אמרו אלא אף מליקת העוף וקמיצת מנחה בלילה תשרף , וברש"י לא זו בלבד - לא זבח לבדו שנשחט בלילה אמרו ישרף.
אלא אף מליקת העוף וקמיצת המנחה בלילה תשרף - דגמרי להו משחיטה, דמליקת העוף וקמיצת מנחה במקום שחיטת הזבחים הם.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ה' נובמבר 24, 2022 3:23 pm

ויש לדברי רש"י רמז ברמב"ם?

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 24, 2022 4:51 pm

yankev כתב:ויש לדברי רש"י רמז ברמב"ם?

בכלל כל פסולי המוקדשין שנתקדש קדושת הגוף לפני השחיטה והוא בכלל דברי הרמב"ם בפ"ז מהל' מעשה הקרבנות ה"ג שבתוך העזרה שורפין פסולי המוקדשין ואימורי קדשים קלים וכו', וגם בברייתא הנ"ל שנינו לא זו בלבד אמרו וכו' כלומר דנשחט בלילה פשוט דנשרף אלא אף במליקה ובקמיצה, ואין זה חידוש דוקא של רש"י אלא מוסכם לכולם ופשוט דאין שייכות לחולין בעזרה.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ו' נובמבר 25, 2022 8:26 am

אפשר לשאול למה הראיתם מקור למעה"ק פ"ז דייקא ולא לפסולי המוקדשין פי"ט?

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' נובמבר 25, 2022 9:11 am

בהל' פסולי המוקדשין מדבר הרמב"ם על בשר שנטמא או נעשה נותר ושאר פסולין, והיה אפשרות להתעקש ולטעות שמדובר דוקא על בשר שניתר באכילה אחרי זריקה ולא בכל פסול בעזרה בשעת שחיטה ולומר בטעות דדומה לחולין שנשחטו בעזרה [וזה היה עיקר ספיקתך], ולכן בחרתי להביא דבריו בהל' מעשה הקרבנות דסותם שם בכל פסולי המוקדשים שנעשה בעזרה שנשרף שם, וגם פירט שם פסול באימורים, ולכן לשונו בהיר יותר כלפי נידון דידן, אבל אה"נ האמת שזה ודאי בכלל דבריו שבפסוה"מ ג"כ.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ו' נובמבר 25, 2022 11:11 am

גם בהלכות פסולי המוקדשין שם סתם בכל פסולי המוקדשין:
"מצות עשה לשרוף כל הקדשים שנטמאו שנאמר והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל באש ישרף וכן הנותר מצות עשה לשרפו שנאמר והנותר מבשר הזבח ביום השלישי באש ישרף ובכלל הנותר הפגול וכל פסולי המוקדשין הכל נשרפין"
לא כך?
בכ"א, עדיין, למרות הסתימה שכל פסולי המוקדשין נשרפים, הרי באותו הפרק עצמו כתוב "ואלו הן הנקברין" וגם הם פסולי המוקדשין למעשה.

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' נובמבר 25, 2022 11:50 am

רק קדשים שמתו או קדשים שהפילו ב'בחינתם הכללית' תחת שם פסולי המוקדשים, כיון שהיו קדושים קדושת הגוף לפני שמתו, אך כמו בקדשים שנפלו בהם מום, שאחרי שנתקדשו קדושת הגוף יורדים מקדושתן להיות כעין קדושת דמים וניתן לפדות אותם [והסיבה מחמת שלא יבואו כעת לייעודן להיות נקרבים] כמו כן הוא בקדשים שמתו כעת היו צריכים להיות כקדשים עם מום ואין מום גדול יותר ממיתה, אך מסיבות צדדיות אין פודין לאחר מיתה (עי' בגמ' תמורה לב ולג), ונמצא דהופקע קדושת הגוף שלהם במיתה, ולכן אף אם מתו בעזרה לא נחשבים פסולי קודש כאלו שצריך שריפה אלא כקדושת דמים בעלמא,
לא כן בקדשים ששחטו בלילה נפסלו מחמת פסול שבתהליך הקרבה שפסולו פסול הקרבת קרבן שנפסל שחיטת לילה בקדשים דוקא ולא בחולין, הרי הם 'פסולי המוקדשין' דנפסל מחמת מעשה עבודה של שחיטת קדשים בפסול וטעונים שריפה.
כל שאר הדברים הם דברים הדומים לקדשים שמקריבין, שער נזיר, עגלה ערופה, וכו', דומים באיזה בחינה לקודש אך אינם קדושים כלל קדוה"ג ולכן הם מהנקברים.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: מותר לשחוט קרבן תמיד לפני עלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » ו' נובמבר 25, 2022 12:12 pm

מובן, תודה רבה על ההסבר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים