מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

משחק ע"י כתיבה בחול המועד

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוקטובר 13, 2022 11:43 pm

האם מותר (לגדול) לשחק משחק סודוקו ע"י כתיבה-מילוי משבצות, לתוצאה של פתרון חידה או צורה שהיוצאת ממילוי המשבצות?

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: כפרות "מורח גבר".

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוקטובר 13, 2022 11:56 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

יבנה
הודעות: 3641
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כפרות "מורח גבר".

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוקטובר 14, 2022 8:01 am

איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

בספר שציינת יש הגהות על הדף, וכך מופיע בהערה 10.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

תקלה בברכה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 16, 2022 12:14 am

מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: כפרות "מורח גבר".

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 16, 2022 4:54 am

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

בספר שציינת יש הגהות על הדף, וכך מופיע בהערה 10.

יש"כ

יבנה
הודעות: 3641
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תקלה בברכה

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 16, 2022 7:26 am

איתן נוי כתב:מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רו סעיף ו
נטל בידו פרי לאוכלו ובירך עליו, ונפל מידו ונאבד או נמאס, צריך לחזור ולברך אף על פי שהיה מאותו מין לפניו יותר כשברך על הראשון. הגה: רק שלא היה עליו דעתו לאוכלו (הגהות מיימוני פ"ד וכל בו ואבודרהם ותשובת מהרי"ל סי' צ"ב). וצריך לומר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד על שהוציא ש"ש לבטלה;

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוקטובר 20, 2022 10:52 pm

האם יש לחד מחו"ר הבמה הזאת מ"מ בעניין קריאת מזמורי תהילים לישועת הפרט בלילות השבוע ? (על אף אזהרת הרב אריז"ל)

בברכה

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

סעודת מרעים

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 23, 2022 11:26 pm

יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' אוקטובר 23, 2022 11:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: תקלה בברכה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 23, 2022 11:33 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רו סעיף ו
נטל בידו פרי לאוכלו ובירך עליו, ונפל מידו ונאבד או נמאס, צריך לחזור ולברך אף על פי שהיה מאותו מין לפניו יותר כשברך על הראשון. הגה: רק שלא היה עליו דעתו לאוכלו (הגהות מיימוני פ"ד וכל בו ואבודרהם ותשובת מהרי"ל סי' צ"ב). וצריך לומר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד על שהוציא ש"ש לבטלה;

מה זה עונה על שאלתי?
מה כאן היה מאותו המין הראשון או נמאס ונאבד?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: סעודת מרעים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 24, 2022 12:47 am

איתן נוי כתב:יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?

סעודת מריעות לכל דבר. חכם דוד טהרני כותב שארוחת ערב בעלמא מיחשבא סעודת מריעות.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סעודת מרעים

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 24, 2022 9:28 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?

סעודת מריעות לכל דבר. חכם דוד טהרני כותב שארוחת ערב בעלמא מיחשבא סעודת מריעות.

אמת בדבריך. אך לא זו שאלתי. השאלה היא האם בסעודת מרעים (שמותר להשתתף בה בני ביתו) יהיה מותר גם לאחי האבל להשתתף ככל בני ביתו. מה לי משפחה מצומצמת מה לי משפחה מורחבת. כל עוד אין כאן חברים שרי.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הסח דעת והפסק בברכה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 08, 2022 9:23 am

מה ההבדל בין הסח הדעת להפסק?
כלומר: לדוג' מי שיושב בבימ"ד ובירך שהכל ותוך כדי שדעתו על השתיה יצא מחוץ לרשות ביהמ"ד האם צריך לשוב לברך?
וכן מה הדין בכה"ג שנמצא בביהמ"ד ונרדם על השולחן או עבר לסוגיא עמוקה וכבר לא היתה דעתו עוד על השתיה, האם עצם כך שעדיין נמצא באותה רשות משאיר אותו מחובר לברכה?
כמו"כ האם יש הבדל בזה בין ברכות הנהנין לבין ברכות הבשמים?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 08, 2022 10:03 am

לפחות הדין הראשון מובא בש"ס ופוסקים שזה שינוי מקום וצריך לברך
אם דעתו על השתיה והתכון מראש לשתות במקום אחר אז א"צ לברך רק אם המקום השני הוא חדר אחר באותה רשות
אבל שינוי מקום גמור אינו פוטר מברכה גם אם היתה דעתו עליה
לכאורה שינוי מקום אינו רק בגלל היסח הדעת

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: הסח דעת והפסק בברכה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 08, 2022 2:12 pm

איתן נוי כתב:מה ההבדל בין הסח הדעת להפסק?
כלומר: לדוג' מי שיושב בבימ"ד ובירך שהכל ותוך כדי שדעתו על השתיה יצא מחוץ לרשות ביהמ"ד האם צריך לשוב לברך?
וכן מה הדין בכה"ג שנמצא בביהמ"ד ונרדם על השולחן או עבר לסוגיא עמוקה וכבר לא היתה דעתו עוד על השתיה, האם עצם כך שעדיין נמצא באותה רשות משאיר אותו מחובר לברכה?
כמו"כ האם יש הבדל בזה בין ברכות הנהנין לבין ברכות הבשמים?
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ג' נובמבר 08, 2022 4:07 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 08, 2022 3:33 pm

כדכד כתב:לפחות הדין הראשון מובא בש"ס ופוסקים שזה שינוי מקום וצריך לברך
אם דעתו על השתיה והתכון מראש לשתות במקום אחר אז א"צ לברך רק אם המקום השני הוא חדר אחר באותה רשות
אבל שינוי מקום גמור אינו פוטר מברכה גם אם היתה דעתו עליה
לכאורה שינוי מקום אינו רק בגלל היסח הדעת

כדאי להגיב כציטוט!

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 08, 2022 4:08 pm

בכ"א,
ראיתי את הדברים כתובים בצורה מאוד ברורה הן בדיני הסח הדעת בסעודה והן בדיני ברכת הבשמים. שו"ע+משנ"ב+ושעה"צ.
בספר הליכות ברכות לג"ר אופיר מלכא שלי'. לסימן רי"ז מבאר את הסוגייא בטוטו"ד.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 08, 2022 5:01 pm

מה ראית?
תשובה לשאלות האחרות שלך?
תשובה לשאלה שעניתי עליה?
אם כן אז האם ראית תשובה כמו שכתבתי או לא?
יותר מהכדאיות של לכתוב כציטוט כדאי לכתוב ברור

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 08, 2022 7:53 pm

אכן ראיתי תשובות לשלושת השאלות.
נ.ב- לא סותר זא"ז לצטט ולכתוב ברור. כשמצטטים, יש את האפשרות לכתוב מי כתב ועל מה. אחרת, זה נראה כתגובה תלושה ולא ברור תמיד עבור מה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 09, 2022 11:02 am

כשאני מגיב ישירות אחרי ההודעה שלך אז ברור בדיוק למה אני מגיב.
אם ראית תשובות ברורות לשאלות אולי גם תשתף אותנו במה היו התשובות.
גם מראה המקום "שו"ע, משנ"ב, שעה"צ" אינו מספיק מדוייק

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 11, 2022 1:20 am

ראיתי להסתפק; כאשר הש"ץ הוא כהן, ובחזרה הוא מסתובב כלפי הקהל לברכם ברכת כהנים, האם האיסור לעבור לפני המתפלל כעת הוא ממנו ולמערב או ממנו ולמזרח?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 11, 2022 9:01 am

עושה חדשות כתב:ראיתי להסתפק; כאשר הש"ץ הוא כהן, ובחזרה הוא מסתובב כלפי הקהל לברכם ברכת כהנים, האם האיסור לעבור לפני המתפלל כעת הוא ממנו ולמערב או ממנו ולמזרח?

או שעכשיו איננו "מתפלל"?

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 11, 2022 12:18 pm

בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 11, 2022 1:57 pm

ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי יעקל » ו' נובמבר 11, 2022 3:02 pm

מעניין, אם אני לא טועה הרמ"א שם מביא שפירש"י יכול לשמש כתחליף לת"א. יתקנוני נא אם שגיתי...

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 13, 2022 12:10 pm

שו"ע (ע"פ הדיון בסמ"ג) ויעויין בביאור הלכה שם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 13, 2022 12:11 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.


למיטב זכרוני הסדר מעכב שתחילה מקרא

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 18, 2022 1:07 pm

כ' האו"ש בהל' מאכ"א -
וכזה אמרתי דהא דקוצר חייב בשבת, אם היה נטיעה נברכת לארץ, והיתה גדילה משני קצותיה, וחתך צד אחד מן הקרקע, לא מחייב משום קוצר, דאף על גב דלכאורה משמע מהא דפירשו תוספות ביצה דף כ"ב (ע"א ד"ה והמסתפק) גבי המסתפק ממנו חייב משום מכבה, דמשום דקליש נהורא תיכף, וא"כ כאן קליש גידולו, דאינו יונק רק מצד אחד הנשאר בארץ, בכ"ז פטור, ודמיא למלאכת הוצאה, דאם איגודו בפנים פטור (שבת צ"א ע"ב), או קרומיות שלה יוצאין למעלה מעשרה טפחים (שם ח' ע"א), דלא נעשה המלאכה בשלימותה, ולא נעקר לגמרי מן הארץ, דהוי עדיין מחובר, ומה דקליש הגידול לא איכפת לן, דהא לא דמי למלאכת מכבה, דתמן המלאכה לא נכנס בסוג השיעור כלל, דמכבה בכל שהוא, לכן מה שנקלש האור הוי זה בסוג מכבה, אבל מלאכת קוצר, דהמלאכה איכא בה שיעור, וכן מלאכת ההוצאה דשייך בה שיעור, דשיעוריהן כגרוגרות וכיו"ב, מידי דחשיב, א"כ איך תוכל לחשוב האיכות למידי דשיעורא מה שיונק מעט מקודם, שהיה נטוע משני צדריו בארץ, שאין האיכות משלים להשיעור, ואינו נחשב כלל בסוג מידי דבעי שיעור, ויעיין תוס' ס"פ המוציא (שם פ"א ע"ב) ד"ה והניחו ע"ג יתדות ומוכח כמ"ש ודוק.

ובקיצור, למה המכהה את האש יש בו משום מכבה, ואילו המקליש את היניקה אין בו משום קוצר? משום שמלאכת קוצר יש בה שיעור וא"כ חצי איכות של קצירה ל"ח קוצר, משא"כ מכבה שאין בו שיעור.

וכעת הוקשה לי ממלאכת מבשל, שהרי יש בה שיעור, ומ"מ כ' הפוסקים (עי' משנ"ב שיח,נ וכן מנח"ש ב,כ,ב) דלהסוברים דאיכא איסור בישול גם אחרי שנתבשל כמאכל בן דרוסאי כי ל"ח עדיין כמבושל, יש בזה איסור מלאכה על כל משהו של תוספת בישול.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 18, 2022 2:09 pm

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.


למיטב זכרוני הסדר מעכב שתחילה מקרא

צריך לעיין

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: סדר קריאת שמו"ת

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ב' נובמבר 21, 2022 2:18 am

בספר ביכורי חיים.
על הלכות קריאת שמו"ת.

שם בפרק ג' סעיף ג' הביא דעות שונות בזה.

מן הדרום
הודעות: 708
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

טיפול ביואורגונמי

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' נובמבר 30, 2022 9:01 am

מישהו יודע מה דינו, האם מותר? ראיתי כמה תשובות ולא יצאתי עם דבר ברור

מן הדרום
הודעות: 708
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' דצמבר 02, 2022 10:40 am

נשאלתי -האם מותר לשתות תה באמצע פסוקי דזמרה, האם זה כדיבור או שרק דיבור נאסר

הראל דביר.
הודעות: 68
הצטרף: א' פברואר 21, 2021 10:58 pm
שם מלא: הראל דביר

מחפש מקור שמתיר לאשכנזים לצרף קטן לזימון

הודעהעל ידי הראל דביר. » ו' דצמבר 02, 2022 10:48 am

נשאלתי האם יש פוסקים שהתירו לאשכנזים לצרף קטן לזימון. אשמח לעזרה (גם מי שעיין בסוגיה ואומר *שאין* מקור כזה - אשמח שיכתוב זאת). תודה רבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 02, 2022 12:30 pm

מן הדרום כתב:נשאלתי -האם מותר לשתות תה באמצע פסוקי דזמרה, האם זה כדיבור או שרק דיבור נאסר

viewtopic.php?t=24282

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

חובת חינוך על האב או על הקטן - דעת המחבר בשו"ע

הודעהעל ידי אראל » ג' דצמבר 06, 2022 8:07 pm

ידוע מחלוקת רש"י והרמב"ן עם תוספות (ברכות דף מח.) בענין חובת חינוך, אם מוטלת רק על האב, ולא על הקטן כלל, או שגם הקטן נחשב קצת בר חיובא בחינוך
נחוץ לי לדעת, אם יש בשו"ע, איך נוטה דעת המחבר בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

הזכרת שם שמים לבטלה בדרך לגלוג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 07, 2022 9:50 am

אמרו בגמרא (סוטה ט,ב) לגבי שמשון ודלילה "אביי אמר ידעה בו באותו צדיק דלא מפיק שם שמים לבטלה כיון דאמר (שופטים טז, יז) נזיר אלקים אני אמרה השתא ודאי קושטא קאמר", כלומר: שמכיוון שהוא דיבר אמת - לכן היה מותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו דיבר שקר - היה זה נחשב "שם שמים לבטלה".

והנה מצאנו ראינו בספר מלכים (א כב טו) שבזמן שאחאב התלבט אם לצאת למלחמת רמות גלעד - הגיע הנביא מיכיהו בן ימלה ואמר לו בתחילה "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך" (למרות שכנראה כבר ידע מיכיהו שנחתם גזר דינו של אחאב להריגה בעוון דמי נבות היזרעאלי וכו').
והנה רש"י פירש שהיה זה בדרך תפילה, ועל פי דבריו אין קושיא על מה שהזכיר שם שמים - שאמנם כבר נחתם גזר דינו, אבל התפלל עליו, וכדקיי"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.
אבל במצודת דוד כתב (בפירושו השני) "שאמר בלעג והתול בסגנון נביאי הבעל".

וע"פ דבריו יש להקשות: וכי מותר להזכיר על כך שם שמים?! ועוד: וכי לא היה יכול לומר זאת בלא שם ה'?!
וכפי שהבאנו לעיל משמשון שאילו דיבר שקר - לא הותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו מיכיהו (לפי פירוש זה) דיבר לכאורה שקר, והזכיר על זה שם המיוחד ברוך הוא. הכיצד?!

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכת המוציא בשבת

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' דצמבר 13, 2022 2:19 pm

1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ברכת המוציא בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' דצמבר 13, 2022 7:20 pm

איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?

עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכת המוציא בשבת

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' דצמבר 13, 2022 7:35 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.


יש"כ.
ומה בנוגע לשאלה 1?

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' דצמבר 13, 2022 7:42 pm

האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?

איתן נוי
הודעות: 1538
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' דצמבר 13, 2022 7:54 pm

עובדיה חן כתב:האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?

הגרע"י כתב ע"כ, וז"ל: "אם חל ליל כ"ה כסליו בליל שבת, שכל אחד ואחד מן הקהל הדליק נר חנוכה מבעוד יום, ובירך כל שלשת הברכות, ואחר כך הולכים לבית הכנסת להתפלל, המדליק נר חנוכה בבית הכנסת לא יברך אלא ברכת להדליק נר חנוכה, ולא יברך ברכת שעשה נסים ושהחיינו, מאחר שכל הקהל בירכו ברכות אלה בביתם ויצאו י"ח. וההדלקה והברכה נעשית שוב בבית הכנסת רק משום פרסומי ניסא".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 217 אורחים