מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1221
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 06, 2022 6:07 pm

בקשר לגד \בגד \ מזל טוב.
חלק א'

מזל טוב - אלפי פעמים מידי יום נאמרת ברכה זו , ובתת מודע שלנו שמקור הברכה - בתנך ובחז"ל,
ושתמיד היתה נפוצה כל כך, ובמוקד ההווי היהודי. איך לא ?

אז ממש לא.
איננה מהתנך ואיננה מחזל ועד לראשונים מוזכרת פחות מעשרה פעמים, דהיינו עד לפני כאלף שנה.
ולמעשה המילה "מזל" מופיעה רק פעם אחת בלבד בתנ"ך.בספר מלכים: [וי"א פעם נוספת בשיכול אותיות "מזרות". "התוציא מזרות בעתו ועיש על בניה תנחם" איוב לח.]
"והִשְׁבִּית אֶת הַכְּמָרִים אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה... וְאֶת הַמְקַטְּרִים לַבַּעַל לַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ וְלַמַּזָּלוֹת וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם". (מלכים ב' כג' ה')
כלומר המילה מוזכרת במשמעות שלילית של אמונה במזלות וכוכבים.

במקורות מוקדמים
אצל שבתי דונולו בחכמוני משנת 982 מצאנו : "שהולכת הלבנה עם כוכב טוב או עם מזל טוב טובה לכל דבר.."

ובפיוט על כיבוש ירושלים בידי הסלג'וקים במאה ה 11 כתבו:
והלך צר לדמשק במזל טוב וברננים. לכדה גם ישב בה כמות מאתים ימים..

ולפני כ 600 שנה [1481] כתב ר משולם מוולטורא :
. ולשם עכבנו בלילה ההוא. וה' שלח לנו מזל טוב. . כן יזכינו לעלות לירושלים ולשוב אל בתינו לחיים ולשלו'.

מההתחלה
אבל אפשר שהמקור הראשון, לאמירת מזל טוב - בשמחות - ובראש ובראשונה בהולדת הבן, הוא מהתרגום יונתן על החומש:
ותאמר לאה בא גד " ואמרת לאה אתא מזלא טבא וכ"ו, וכן פי' רש"י - ומקורו מתרגום יונתן: " תאמר לאה- בא מזל טוב ". [זה תלוי ביחוסו וזמנו של תרגום זה].. ובהמשך הוא נמצא גם ברשבם באבע ברדק ובעוד מפרשים על בגד , בהסבירם שזו היתה משמעות נתינת השם 'בגד'. אבל לא כברכה שנוהגים לאומרה.

תמיד בשמחה
לפני כאלף שנה החלה ברכה זו להתפשט באיטיות ובהגבלה למקרים \ שמחות ספציפיות . ורק מלפני כחמש מאות שנה פרשה כנפיים מבחינה גיאוראפית , עדתית והתרחשותית , היינו שפשטה לארצות רבות, לעדות מגוונות באשכנז, במזרח ,ובספרד . ולשלל אירועים - ולא רק ללידה .
וכך במהלך המאות האחרונות הברכה הפכה לחלק בלתי נפרד מהווי של כל שמחה, ול 'מטבע לשון' – שעולה בכל עת שמחה - על הלשון, מבלי לחשוב שאולי במקור היא בכלל יוחדה למאורעות ספציפיים בלבד .
שכן מובנה המקורי הוא ברכה "ליולדת שרגע הלידה יחול בזמן שבו שולט "מזל טוב", ושמזל זה ילווה את הנולד בכל חייו. ולא חלילה כוכב \מזל כלשהו שסגולותיו שליליות.
ובספר חסידים: "וכן אשה שיושבת על המשבר, אם היא בחדר ובני ואדם בבית יבקשו עליה רחמים ועל הילד שיוולד במזל טוב".
עם הזמן המילה מזל קיבלה משמעות חדשה לציון ארוע חיובי שקורה ממש עכשיו. כלומר כשאומרים "מזל טוב" לא מתכוונים למשהו בעתיד אלא בעצם אומרים "מזל טוב" – להווה, לאירוע המתקיים כעת.

חל שינוי במזל.
למרות שבחז"ל נאמר ש"אין מזל לישראל", כלומר שעם ישראל אינו נתון לשליטת המזלות =שהם קבוצות הכוכבים ויש הטוענים לשליטתם על כל המאורעות בחיי האדם.
וכמבואר המחלוקת במסכת שבת: "איתמר, רבי חנינא אומר: מזל מחכים, מזל מעשיר, ויש מזל לישראל. רבי יוחנן אמר: אין מזל לישראל... שנאמר "כה אמר ה' אל דרך הגוים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה". גויים יחתו, ולא ישראל".
הדעה המקובלת במפרשים היא שעם ישראל עדיין נתון למזלות, אך בניגוד לגויים, הוא יכול לשנות את המזל על ידי תפילות ומעשים טובים.

אין לו מזל
במובאות דלהלן ניתן להיווכח שנהגו לומר מזל טוב בלידה , ובחתונה, בחופה בקידושין בברית ובקידוש לבנה . [ובבר מצווה יש שנמנעו מכך ,וכך הנוהג בבריסק ועוד]
אבל זה דבר שהתפתח עם השנים שכן "סימנא טבא" תמיד היה, וכבר בגמרא מצאנוהו במשיחת שלמה המלך על הגיחון וכן על אכילת סימנים בר"ה .
ואכן בקידוש לבנה כפי שמופיע במסכת סופרים כ/ב, מופיע: רק "סימן טוב" ולא "מזל טוב" בהקשר זה של קידוש לבנה. וז"ל :ואומר שלוש פעמים: סימן טוב ,סימן טוב, סימן טוב, לכל ישראל".

פיוט בלי מזל.
. .גם בפיוטים קדומים לשמחת כלולות רואים אנו שידו של "סימן טוב" על העליונה, ואנו מוצאים כמעט תמיד את הביטוי "סימן טוב", ולא "מזל טוב", כגון בטורים אלו:
"סימנם יהיה סימן טוב" "המאורסים יהי סימנם טוב" (בפיוט 'ארוסים אשר נתארסו' לסעודת אירוסין).

קיבלנו שיש מקומות שאומרים סימן טוב ,ובמקומות אחרים אומרים "מזל טוב".

חלק ב- בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' דצמבר 06, 2022 7:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1221
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 06, 2022 6:52 pm

חלק ב'

הפוך. הסימן הלך – והמזל נשאר.
ולהלן ציטוטים בהם איחלו "מזל טוב "בלבד. בחופה וקידושין היו עונין מזל טוב .

* ספר הנייר אחד מבעלי התוספות - עלום שם בצרפת, משלהי המאה ה- 13 ,בהלכות כלה ד"ה ה"ג,
ואומ' הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל, ועונין מזל טוב, ולוקח כוס של יין ומברך תחילה בורא פרי הגפן.

*.וגם בשו"ת יכין ובועז חלק ב סימן כ ד"ה שאלת ראובן.
רק ששתה הכוס השני לשם קידושין ורננו ואמרו במזל טוב ויצאו משם שמחים וטובי לב ועברו ימים..

* שו"ת מהר"ם מינץ סימן קט ד"ה וכשמביאין החתן
הכלה ואז כשנתקדשה יאמרו כל העומדים [שם] מזל טובנא ואז יברור המברך שני עדים אחרים ליקח.

כיום מכל מקום, בשמחות אין שומעים "סימן טוב" – ואילו "מזל טובים" רבים נאמרים בשמחת נישואין, בהולדת בנים ובנות ובשאר שמחות הבאות עלינו לטובה.


סימן לחוד, ומזל לחוד.

וכך נקט מחבר הפיוט המפורסם לברית מילה "יהי שלום בחילנו" את הלשון "בסימן טוב בן בא לנו" – בעוד בשירים לרגל הולדת בת השתמשו הפייטנים בצירוף "במזל טוב" דייקא.

הדבר נבע מכך שבחלק מהקהילות יהודיות במזרח, רגיל היה שגם השם וגם האיחולים\הברכות היו:
"מזל טוב" לבנות. - ולבנים שנקראו בשם "סימן טוב".. ונברכו ב "סימן טוב".

איחול - מורכב.
,סימן טוב ומזל טוב – יש חתונה.
ובחתונה היו מברכים בכפליים – "סימן טוב ומזל טוב" – כשהכוונה היא הן לחתן והן לכלה. שלעיתים היה זה גם שמם.
וגם בכתיבה בראש הכתובה – "בסימן טוב ובמזל טוב" ("בסימנא טבא ובמזלא מעליא"). [אבישור]

* בהטבת חלום - לקט יושר חלק א (אורח חיים) לעניין 'הטבת חלום' עמוד מב ענין א ד"ה זה הסדר . שלום וכל אשר לך שלום, ה' יברך כו'.
סימן טוב מזל טוב
תיהוי לכל ישראל אמן אמן סלה. כתבתי זה...

ואחכ עברה הברכה המורכבת\ מורחבת - גם לנוסח הקידוש לבנה :
* לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד סט ענין א ד"ה כתב מה"ר
.. ואחר שאמר אף דוד וכו' אמר סימן טוב מזל טוב תיהוי לכל ישראל ג' פעמים ואח"כ אמן אמן,


יה"ר שינזל – המזל.
חידוש מצאנו בצרור המור בראשית פרשת ויצא. ד"ה ואולי חרה : שהשם יתברך יתן לה עוד בנים.
וגד הוא סימן ומזל טוב שיזיל בנים אחרים.
ואפשר שסמך על דברי משה בפתיחת שירת האזינו: "יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי".
דהיינו שנתן למזל פירוש כפול של מזל ונזילה.
ופירושו- שהשפע הטוב יזל וירד משמיים [מהמזל] למטה.

וכך גם סיווגו זאת באקדמיה ללשון ובויקי מילון : מזל , שורשו – נזל.
.[וי"א שמזל הוא משורש : אזל, מנזל ,בקיצור - לא ברור . [שטיינברג, ״מלון התנ״ך].

ועל עצם חידושו של צרור המור שמזל מלשון נזל. כתב גם התפארת ישראל בפירוש המשניות (ביכין) ובועז : שמזל הוא מלשון 'נזל'. ושאין קשר בינו לבין גלגל הכוכבים. וז"ל-
"אלא הכל לפי זכות : ר"ל הכל לפי מזלו [כך פי' התוס'] ואין להקשות, אם הכל תלוי במזל, א"כ מה תועיל התפלה. על זה נשיב, שאין הכוונה במלת "מזל" על מעמד הכוכבים בשעת עיבור ולידה, ח"ו לא תהיה כזאת בישראל. וכבר צעקו כי כרוכיא על זה רבותינו גאוני עולם, ובראשם ע"ר רבינו הרמב"ם שמש החכמים,.....וכ"כ ג"כ הרמב"ם שם. אולם הפי' האמיתי של מלת "מזל", כבר הארכנו בו בפי' בועז]עם ראיות מוכיחות. יכין משניות קידושיו ד,יד.

ובבועז שם ממשיך ומפרט – "ונבאר מלת מזל מהו, שרשו נזל, ור"ל כדבר הנוזל וניגר, שהוא מחובר יחד כטיפות מי נחל המוגרים במורד. שיבואו בשטף חזק בהכרח להעמק, ע"י התאחדות הטפות בהמעין או המעינות שהם למעלה.
כ"כ מקריות האדם להרע או להטיב, יתקוממו לו ע"י סבות מוכרחות שהתאחדו, שקשורים ואחוזים זב"ז כנחל, והם יכינו באופן מוכרח מעמדו בין לטוב או לרע, בגוף, בממון ובמדת הנפש, ולפיכך הסבות המכריחות מעמדו של אדם יקראו מזל ".

ולפירוש זה שמזל = נזל. יכול הדבר להועיל וללמד זכות לאלה המסתייגים מלייחס השפעת למזלות [כרמבם]. ובאמירתם "מזל טוב" יכוונו על
ירידה ונזילת השפע הטוב מהקבה
וכדברי הצרור מור לעיל ..ויהי רצון שיתקיים בנו " וע"י זה יושפע שפע רב בכל העולמות" .
אמן
דיון בנושא ראה בפורום כאן
viewtopic.php?f=72&t=14894.
וכן הועילו לי הדברים שכתב ע"כ יהודה עציון במספר מקומות .

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2100
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' דצמבר 06, 2022 10:21 pm

גם אני כתבתי על הנושא הזה קצת בדיוק בשבוע שעבר: https://ohr.edu/this_week/whats_in_a_word/10969 (באנגלית).
אגב, אאל"ט הביטוי "מזל טוב" גם מופיע ברש"י על הש"ס איפה שהוא.

במסתרים
הודעות: 1765
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

הודעהעל ידי במסתרים » ג' דצמבר 06, 2022 10:28 pm

ר_חיים_הקטן כתב:הביטוי "מזל טוב" גם מופיע ברש"י על הש"ס איפה שהוא.

https://daf-yomi.com/DafYomi_Page_Searc ... af=&addaf=

יהודהא
הודעות: 1221
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אין מזל לישראל . - אבל " מזל טובים". יש רבים.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 06, 2022 10:46 pm

ר_חיים_הקטן כתב:גם אני כתבתי על הנושא הזה קצת בדיוק בשבוע שעבר: https://ohr.edu/this_week/whats_in_a_word/10969 (באנגלית).
אגב, אאל"ט הביטוי "מזל טוב" גם מופיע ברש"י על הש"ס איפה שהוא.

תודה , מעניין ומחדש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים