עמוד 1 מתוך 1

כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ד' דצמבר 14, 2022 2:19 pm
על ידי יאיר1
תלמוד בבלי מסכת גיטין דף יט עמוד א

מתני' בכל כותבים בדיו בסם בסיקרא ובקומוס ובקנקנתום ובכל דבר שהוא של קיימא

לא ראיתי מי שביאר לכמה זמן זה צריך להתקיים. מישהו יודע למצוא מקור לזה.
הרי כל כתב בסוף נמחק

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ד' דצמבר 14, 2022 3:00 pm
על ידי אליעזר_טויק
חלק מהפוסקים לומדים מדין גט לדין כתב בשבת.
לגבי שבת נחלקו האם מספיק שיתקיים יום אחד או שצריך יותר.
(כמדומני שהחולקים הם המנחת יצחק והגרש"ז אוירבך).
אם כן לכאורה אותה מחלוקת תהיה בגט.

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ד' דצמבר 14, 2022 6:03 pm
על ידי יאיר1
אליעזר_טויק כתב:חלק מהפוסקים לומדים מדין גט לדין כתב בשבת.
לגבי שבת נחלקו האם מספיק שיתקיים יום אחד או שצריך יותר.
(כמדומני שהחולקים הם המנחת יצחק והגרש"ז אוירבך).
אם כן לכאורה אותה מחלוקת תהיה בגט.

אתה יכול בבקשה להפנות אותי?

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ה' דצמבר 15, 2022 11:08 am
על ידי אליעזר_טויק
המחלוקת לגבי שבת: מנחת שלמה א,צא ומנחת יצחק ז,יג.

לגבי הלימוד משבת לגט, אני חוזר בי.
לא מצאתי מי שלומד משבת לגט. היה זכור לי שראיתי מי שלמד לכיוון השני, אך לא מצאתי כעת.
בנוסף, נראה שקשה לומר שהמנחת יצחק יסתפק בכתב בגט אם הוא מתקיים רק ליום אחד, כי הלימוד שלו הוא ממשנה שעוסקת בדיני שבת באופן כללי, ולא דווקא כותב.

בנוסף, אצטט פה מה שכתב לי אחד מהרבנים בפורום זה באישי:
לענ"ד אי אפשר להשוות לענין שבת כלל,
ויש כאן הנחה קודמת שצריך לדעת:
לא רק גט צריך כתב שאינו נמחק אלא כל השטרות, ולא הכוונה כתב שקיים לעולם או פרק זמן מסויים שלא יימחק מאליו, אלא
שאי אפשר למוחקו בפעולה יזומה, והטעם של גט הוא בגלל שהוא עדות ויכול להזדייף הוי כמזוייף מתוכו, דכתב שיכולים למחוק
ולשנות פרטים הוא פסול לכל השטרות. אבל כתב שא"א למוחקו בידיים, ואם מוחקים בכוח זה נראה אח"כ כתב על המחק, אין
חשש כתב מזדייף וכשר.
אבל על טווח שהכל יישאר לא מדובר בכלל.

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ה' דצמבר 15, 2022 1:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כותב נקודות מהזיכרון, ותתקנו אותי בבקשה אם טעיתי:
א. הכותב על בשרו - בשבת חייב חטאת, ובשטרות פסול (משום שיכול להזדייף?).
ב. כתב שיכול להזדייף - אינו פוסל שטרי-הקנאה (כמו גט) לגמרי, אלא רק שטרי ראיה. משא"כ כתב שאינו מתקיים - פסול לגמרי.

ואינני יודע איך לתרגם דברים אלו למעשה.

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ה' דצמבר 15, 2022 5:37 pm
על ידי כדכד
כתב שיכול להדייף בשטרי הקנאה תלוי במח' אם עדי חתימה כרתי או עדי מסירה כרתי כי למ"ד עדי חתימה צריך שיוכח מהחתימה שהכתב נכון אבל עדי מסירה יכולים להעיד שהכתב נכון. גט שנכתב בכתובת קעקע ע יד של עבד כשר גם למ"ד עדי חתימה כרתי י כתובת קעקע אינה יכולה להזדייף (גיטין כ ורמב"ם גירושין ד' ד' ושו"ע אבהע"ז קכד, י)
לגבי שבת הכותב על בשרו חייב חטאת (שבת ק"ד ונפסק ברמב"ם שאע"פ שחמימות הבשר מעברת הכתב לאחר זמן זה כן נחשב כתיבה המתקיימת)

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ה' דצמבר 15, 2022 8:19 pm
על ידי יאיר1
אליעזר_טויק כתב:בנוסף, אצטט פה מה שכתב לי אחד מהרבנים בפורום זה באישי:
לענ"ד אי אפשר להשוות לענין שבת כלל,
ויש כאן הנחה קודמת שצריך לדעת:
לא רק גט צריך כתב שאינו נמחק אלא כל השטרות, ולא הכוונה כתב שקיים לעולם או פרק זמן מסויים שלא יימחק מאליו, אלא
שאי אפשר למוחקו בפעולה יזומה, והטעם של גט הוא בגלל שהוא עדות ויכול להזדייף הוי כמזוייף מתוכו, דכתב שיכולים למחוק
ולשנות פרטים הוא פסול לכל השטרות. אבל כתב שא"א למוחקו בידיים, ואם מוחקים בכוח זה נראה אח"כ כתב על המחק, אין
חשש כתב מזדייף וכשר.
אבל על טווח שהכל יישאר לא מדובר בכלל.

נראה לי שבדקתי במתיבתא, ושם הביאו שהגט כשר אפילו קודם שהתייבש הדיו, אע"פ שאפשר למוחקו כיון שאינו נמחק מעצמו.
אבדוק שוב בשם מי זה נאמר, אך לדבריו דברי החכם הכותב כאן אינם נכונים

Re: כתב המתקיים בגט - כמה זמן צריך להתקיים

פורסם: ה' דצמבר 15, 2022 11:13 pm
על ידי יאיר1
שבתי וראיתי שהעיקר שזה פסול.
ומ"מ הענין הוא כדברי הכותב הנכבד.