מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וקדשתו בכהן קטן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי תוכן » ד' דצמבר 21, 2022 12:51 pm

יש שני ילדים שיכולים לעשות גלילה, האם יש חיוב להקדים הכהן?

האם 'וקדשתו' הוא דוקא בכהן ראוי לעבודה או בכל כהן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13032
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 21, 2022 1:14 pm

חיוב גמור להקדימו ל"גלילה" - ודאי שאין.
אבל לכאורה לא גרע מבעל מום, ובפרט שהשנים - "מום עובר" הן.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' דצמבר 21, 2022 1:19 pm

מחלוקת אחרונים גבי וקדשתו בכהן קטן מג"א רפב סק"ו שלא נאמר כל קטן כי הוא לאו בר עבודה,וברעק"א שם חולק

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' דצמבר 21, 2022 1:39 pm

כתבתי ב'ממלכת כהנים'

השתמשות בכהן קטן
כתב המג"א (רפב ו') שנראה לו שמצות וְקִדַּשְׁתּוֹ לא נאמרה בכהן קטן שהרי טעם המצוה הוא כִּי אֶת לֶחֶם אֱלקֶיךָ הוּא מַקְרִיב - וקטן אינו בר עבודה, והוסיף הכתב סופר (או"ח ט"ו) שגם כהן שהגיע לשָנים אך ספק אם הביא שתי שערות אינו בכלל וְקִדַּשְׁתּוֹ שהרי אינו מקריב עד שידוע שהביא סימנים, כי באיסור תורה אין סומכים על חזקה דרבא, ומכיון שאינו בכלל כִּי אֶת לֶחֶם אֱ-להֶיךָ הוּא מַקְרִיב גם אינו בכלל וְקִדַּשְׁתּוֹ [לפי דעות המתירים, וראה בהמשך לפי דעתו]; כתב המ"ב (רפ"ב י"ב) שכן נוהגין בימינו שלא לקרוא לכהן קטן ראשון כאשר אין כהן גדול - אלא קורין לישראל.
אמנם, במשפטי עוזיאל (ג' או"ח י"ד) חלק על דברי המג"א דאיתא בספרא (אמור א', וכ"כ בסה"מ מ"ע ל"ב) וְהָיוּ קֹדֶשׁ - לרבות בעלי מומים, הרי שאפילו כהנים בעלי מומין שלא יבואו לעולם לכלל עבודה נתרבו במצות קדושה, וממילא כל שכן כהנים קטנים, ומוכרחים לומר שהפסוק רק בא להוציא את הלוים, שאינם בכלל קדושה זו הואיל ואינם במצות הקרבה, אמנם מאחר ונראה שקטן אינו בר כבוד - לכן אין בו מצות וְקִדַּשְׁתּוֹ לקרוא בתורה ראשון ולכל דבר כבוד ומעלה, אלא שמתשובת רב האי גאון (שערי תשובה ס') נראה שגם קטן ראוי לכבוד מצד כבוד אביו - היינו שאם אביו הוא אדם גדול וחשוב קורין את בנו לתורה ראשון, דבכלל כבוד כהונה הוא גם כבוד בני הכהנים בכבוד הראוי ומשום כבוד אביהם, וגם הרדב"ז (א' תקס"ו) כתב שאם אין ת"ח קוראים לכהן קטן ראשון ואין בזה משום זלזול בכבוד ציבור כי כהונתו גרמה לו, ולכן הסיק במשפטי עוזיאל שגם בכהן קטן יש מ"ע דוְקִדַּשְׁתּוֹ ככל מה שיש בכהן שהוא גדול - או משום עצמו או משום כבוד אביו; הכרעת הכתב סופר (או"ח ט"ו) שמאחר והשמוש עם הכהן הוא איסור תורה יש להחמיר שלא להשתמש גם בכהן קטן או בכהן בעל מום שאינו ראוי לעבודה.
לענ"ד הני מילי שייכי לגבי קריאת התורה בצבור, שהקריאה הראשונה ניתנת לכהנים, ושייך בזה כבוד שבט הכהונה כאשר מכבדים גם כהן קטן אף שאינו ראוי לכבוד מצד עצמו, אולם בנדון של השתמשות בכהן קטן נלענ"ד שאין לאסור מאחר ויסוד איסור ההשתמשות בכהן הוא כי ההשתמשות בו נחשבת כמעילה - ודבר זה איננו שייך בכהן קטן, שמצד עצמו אינו בר כבוד, ולא גרע מכך שת"ח רשאי להשתמש בכהן כי אין הדבר נחשב כירידה עבור הכהן, ונראה שאפשר להקל בזה לאור מש"כ שרבים סוברים שאין איסור להשתמש בכהני זמננו.

HaimL
הודעות: 818
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי HaimL » ד' דצמבר 21, 2022 5:40 pm

הערה צדדית, מעבר לדיון העקרוני.

מסתבר לומר שגם לדעת הפוסקים שיש להקדים כהן קטן מצד וקידשתו, שבגלילה וכ"ד שנהגו לתתו לקטנים, כגון המזמורים דקבלת שבת, ושיר הכבוד וכל כיו"ב, שא"צ לדקדק בזה, ולאיזה קטן שירצה ייתן. והדברים ברורים, כל עצמו של הדבר לא חשיב כבוד כלל, שהרי לכתחילה נוהגים לתתו לקטנים, ולמה לנו לדקדק לאיזה קטן לתתו. ורק בדבר שהוא כבוד לגדולים, כגון לפתוח ולברך ראשון וכה"ג, אתאן למחלוקת הפוסקים שהזכירו.

שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי שעטנז » ב' יוני 19, 2023 3:48 am

תוכן כתב:יש שני ילדים שיכולים לעשות גלילה, האם יש חיוב להקדים הכהן?

האם 'וקדשתו' הוא דוקא בכהן ראוי לעבודה או בכל כהן?

כמדומה דגם אצל שני גדולים אין חיוב בכה"ג לתתו לכהן דעיקר חיוב הקדמת הכהן הוא רק אצל דבר שיש בו סדר אז החיוב להקדים את הכהן וה"ה בנידו"ד אם יש סדר לדבר כגון שבכל שבוע ניתן הגלילה לאחר בסדר מיוחד אז החיוב שהכהן יהיה הראשון אבל אין חיוב ליתן לכהן הכל דהיינו כל בר דעת יבין למשל כשיש בחנות רק תפוח אחד ושני בנ"א רוצים לקנותו ואחד מהם הוא כהן וכי ס"ד שיהיה חיוב על הישראל להניח לכהן לקנותו? ודאי לא!
כללו של דבר: חיוב וקדשתו הוא חיוב להקדים את הכהן ולא יותר וא"כ בודאי אין חיוב לתתו לכהן רק אם יש סדר לדבר אז החיוב שהכהן יהיה הראשון.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' יוני 20, 2023 12:05 am

אין הדבר פשוט כלל ועיקר
היעב"ץ במגדל עז הלכות מילה כתב דיש להעדיף מוהל כהן על פני מוהל ישראל, ור' צדוק מלובלין בס' הזכרונות מצות מילה תמה עליו. [ומקורו של היעב"ץ מהבאר היטב הראשון בשם רשד"ם, ואכמ"ל].
ועי' א"ר ופמ"ג סי' נ"ג לענין חזן כהן דעדיף
ויש להביא ראיה, שהרי כהן קודם לישראל לענין להחיותו ולצדקה, מיהו לאו מ'וקדשתו' יליף לה עי' בהוריות יג.
ותן לחכם ויחכם עוד

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4675
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יוני 20, 2023 2:05 am


שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: וקדשתו בכהן קטן

הודעהעל ידי שעטנז » ג' יוני 20, 2023 4:20 am

חלא בר חמרא כתב:אין הדבר פשוט כלל ועיקר
היעב"ץ במגדל עז הלכות מילה כתב דיש להעדיף מוהל כהן על פני מוהל ישראל, ור' צדוק מלובלין בס' הזכרונות מצות מילה תמה עליו. [ומקורו של היעב"ץ מהבאר היטב הראשון בשם רשד"ם, ואכמ"ל].
ועי' א"ר ופמ"ג סי' נ"ג לענין חזן כהן דעדיף
ויש להביא ראיה, שהרי כהן קודם לישראל לענין להחיותו ולצדקה, מיהו לאו מ'וקדשתו' יליף לה עי' בהוריות יג.
ותן לחכם ויחכם עוד

מה שכתבתי אינו דעת עצמי שמעתי מאיש נאמן שבהיותו בחור בישיבה ואכלו ארוחת הבקר בכל יום והי' שם בחור אחד שהי' כהן ובכל יום ביקש לברך על הכוס מדין וקדשתו ושאל האיש את הגה"ק ר' אלעזר שפירא זי"ע מקיוויאשד אם מחוייבים?
וענה לו הגאון: "רק ביום ראשון של הזמן" מטעם הנ"ל שכתבתי


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים