מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 31, 2023 10:13 am

כמדומה שבמנהג אכילת הפירות בט"ו בשבט, וכן בסדרי ט"ו בשבט השונים, נוהגים גם לאכול חיטה ושעורה, וכן פירות האדמה שונים.

מה העניין בזה? [אפילו אחרי שכבר יודעים/מבינים את היומא דפגרא ואי אמירת תחנון וכו' ואת עצם המנהג לאכול פירות ביום זה].
הרי ט"ו בשבט נוגע אך ורק לפירות האילן, והוא ראש השנה לפירות האילן בלבד.
ואילו לגבי דגן וירקות ופרי האדמה ראש השנה שלהם [למעשר ושא"ד] הוא אחד בתשרי.
כמבואר במשנה וגמרא בר"ה.
וכל זה - הן בדין והן במציאות [טעם הדין].

נ.ב.
אולי כבר נמצא אשכול בזה, אבל לא מצאתי, ואם אכן ישנו אבקש מההנהלה להעביר זאת לשם, תודה.

כדכד
הודעות: 8400
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 31, 2023 11:21 am

לגבי פירות האדמה שונים איני יודע
אך לגבי חטה ושעורה- יתכן שכיוון שנהגו לאכול את הפירות של שבעת המינים נהגו לאכול גם חטה ושעורה שהם משבעת המינים שנשתבחה בהם א"י
מה גם שלדעת רבי יהודה חטה מין אילן היא

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 31, 2023 11:49 am

גם לרבי יהודה מברכים על חיטה בורא פרי האדמה ולא בורא פרי העץ, ואין בה חנטה, ולא שרף העולה באילן, וראש השנה שלה הוא אחד בתשרי.

זה שמנהג משתלשל ממנהג בלי הסיבה ובלי הטעם המקורי [אלא כדרך ההמון] אני מתאר לעצמי, ופוק חזי כנ"ל.
השאלה שלי האם יש לזה איזה מקור ו/או טעם הגיוני מצד עניינו של ט"ו בשבט [בפרט על פי נגלה], ולא רק השתלשלות מנהגים עממית.

הרי כל מה שאוכלים פירות שנשתבחה בהם א"י הוא כי עניינו של ט"ו בשבט נוגע בעיקר לפירות ארץ ישראל, שנוהגים בהם כל המצוות התלויות בארץ, [בפירות חו"ל נוהג רק ערלה ורבעי מהלכה למשה מסיני, ולכן ט"ו בשבט נוגע גם לפירות חו"ל], אבל מכאן ועד לאכול בט"ו בשבט מיני דגן שנשתבחה בהם ארץ ישראל, הרי זה כיציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא. הבסיס אינו שייך בהם, אבל ה"נשתבחה" שייך בהם, ולכן אוכלים אותם? לכאורה אין טעם לאכילת דגן בט"ו בשבט יותר מלשתות חלב בט"ו בשבט, שגם בו נשתבחה א"י, "זבת חלב ודבש" [ויעויין במגילה ו, א ש"זבת חלב ודבש" הוא ממש מושג של עיקר שבח א"י ונתנו בו שיעור שטח כמה הוא, עיי"ש].

כדכד
הודעות: 8400
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 31, 2023 5:32 pm

גם בזיתים אזלינן בתר הבאת שליש ולא חנטה ור"ה שלהם שבט
לרבייהודה נראה שמברכים על חיטה בורא מיני זרעים ול5א בורא פרי האדמה
אבל לגוף הענין צודק מר שאין קשר אמיתי בין פירות האדמה לט"ו בשבט ואעפ"כ נראה לי שהאכילה של מיני הדגן הכלולים בשבעת המינים היא כן מהטעם שנשתבחה בהם א"י כמו בפירות האילן
מה שכתב כת"ר "כיציבא בארעא" זה אם היו אוגכלם אותם ולא א הפירות. כיון שאוכלים גם את הפירות איני רואה פסול בלהוסיף חטה ושעורה בגלל שגם בהם נשתבחה הארץ
לענין הגמ' במגילה - אדרבה משם מוכח להיפך ש"ארץ זבת חלב ודבש" הוא רק בשטח מסויים מהארץ לעומת "ארץ חטה" וכו' שזה על כל הארץ

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 31, 2023 5:38 pm

כדכד כתב:לרבי יהודה נראה שמברכים על חיטה בורא מיני זרעים ולא בורא פרי האדמה.

העיקר שלא "בורא פרי העץ", ברכות מ, א לא נצרכה אלא לרבי יהודה וכו'.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 5:09 am

אם ננקוט כשיטת ר"ב אשכנזי בספרו חמדת ימים, שעיקר החג וראש השנה הוא ל"עץ החיים" ולתקן חטא עץ הדעת, ומצאנו 'עץ שאכל ממנו אדם הראשון חיטה היה' ובפרט שעיקר התיקון יהיה לאדמה ופירותיה. תו לא צריך אילנות לדין חנטה אלא עניין ועיקר אכילת הפירות תוך וקליפה לרמז תיקונם וחזרה לתיקון עץ החיים היוצא מעץ הדעת. א"כ שפיר אכלינן מיני חיטה ושעורה, ויתכן שגם פרי האדמה ממש דהא נתקללה האדמה בעבורו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 10:06 am

קשה לי [בכל מקום] לקבל ביאורים על פי נסתר [תרתי משמע...] שעומדים בסתירה לנגלה.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 1:18 pm

צופה_ומביט כתב:קשה לי [בכל מקום] לקבל ביאורים על פי נסתר [תרתי משמע...] שעומדים בסתירה לנגלה.

כשכל מקור ההנהגה הוא בנסתר ובנגלה אין שום סיבה לאכול פירות אפילו אם זה כן ר"ה לאילנות, אז חייבים או לקבל את ביאור ומנהג הנסתר, או לסתרו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 1:24 pm

זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:קשה לי [בכל מקום] לקבל ביאורים על פי נסתר [תרתי משמע...] שעומדים בסתירה לנגלה.

כשכל מקור ההנהגה הוא בנסתר ובנגלה אין שום סיבה לאכול פירות אפילו אם זה כן ר"ה לאילנות, אז חייבים או לקבל את ביאור ומנהג הנסתר, או לסתרו.

לא. הנסתר יכול להיות המשך ועומק בנגלה, אבל לא לסתור את הנגלה. וממילא אם בנגלה יש כאן ראש השנה הלכתי לעניין פירות האילן, יבוא הנסתר ויאמר שיש כאן יום שמחה הנוגע לפירות האילן ויש עניין לאכלם ביום זה. אבל להכניס את פירות האדמה בכלל [ועוד לעשות מהם את העיקר], מה שאין לו רמז ושום אחיזה בנגלה - כאן הנסתר הוא סותר לנגלה, וזה קשה עליי לקבל. אני מעדיף להישאר בצ"ע על המנהג [בחלק הזה של פירות האדמה] מאשר להמציא מדעתי פלפול על פי נסתר שיהפוך אותו למנותק מהנגלה לגמרי. כך קיבלתי מרבותיי.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 2:55 pm

צופה_ומביט כתב:
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:קשה לי [בכל מקום] לקבל ביאורים על פי נסתר [תרתי משמע...] שעומדים בסתירה לנגלה.

כשכל מקור ההנהגה הוא בנסתר ובנגלה אין שום סיבה לאכול פירות אפילו אם זה כן ר"ה לאילנות, אז חייבים או לקבל את ביאור ומנהג הנסתר, או לסתרו.

לא. הנסתר יכול להיות המשך ועומק בנגלה, אבל לא לסתור את הנגלה. וממילא אם בנגלה יש כאן ראש השנה הלכתי לעניין פירות האילן, יבוא הנסתר ויאמר שיש כאן יום שמחה הנוגע לפירות האילן ויש עניין לאכלם ביום זה. אבל להכניס את פירות האדמה בכלל [ועוד לעשות מהם את העיקר], מה שאין לו רמז ושום אחיזה בנגלה - כאן הנסתר הוא סותר לנגלה, וזה קשה עליי לקבל. אני מעדיף להישאר בצ"ע על המנהג [בחלק הזה של פירות האדמה] מאשר להמציא מדעתי פלפול על פי נסתר שיהפוך אותו למנותק מהנגלה לגמרי. כך קיבלתי מרבותיי.

עיקר הפלפול הובא בספר חמדת ימים, ולא הומצא מדעתך.
בנגלה ט"ו בשבט הוא הזמן שיצאו רוב גשמי שנה, וא"כ נחשב לתחילת זמן הפירות. וזה שייך הן לפירות הארץ והן לפירות האילן למרות שאין נפק"מ הלכתית אבל המציאות שייך לתרוויהו והנסתר בא לומר שיש נפק"מ קבלית ששיך לעצם מציאות היום.
לומר שיש יום שמחה לפירות ולכן יש לאכלם הוא דבר זר ומוזר לחלוטין. עדיף לומר שהוא יום המסוגל לתיקון הפירות ועיקר תיקונם ע"י האכילה, ואולי יש להוסיף דחטא הארץ שחטאה באילנות שהוציאה עץ עושה פרי ומשו"כ נתקללה בשעת חטא אדם בעץ הדעת ומשו"ה איכא חילוקא בין פרי העץ לפרי האדמה דעץ גופו פרי האדמה הוא. ושפיר יש מקום לאכילת פירות האדמה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 3:00 pm

כמדומה שיציאת רוב גשמי שנה לא נוגעת בשווה לפירות האדמה ולפירות האילן. באילן זה מה שקובע, כי עלה השרף באילן וממנו יהיו גדלים וניזונים הפירות אח"כ גם בלי השקיה נוספת. משא"כ פירות האדמה שגזעם מחליף צריכים השקיה תדיר.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 3:07 pm

צופה_ומביט כתב:כמדומה שיציאת רוב גשמי שנה לא נוגעת בשווה לפירות האדמה ולפירות האילן. באילן זה מה שקובע, כי עלה השרף באילן וממנו יהיו גדלים וניזונים הפירות אח"כ גם בלי השקיה נוספת. משא"כ פירות האדמה שגזעם מחליף צריכים השקיה תדיר.

כִּ֣י הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתָּ֤ה בָא־שָׁ֨מָּה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ לֹ֣א כְאֶ֤רֶץ מִצְרַ֨יִם֙ הִ֔וא אֲשֶׁ֥ר יְצָאתֶ֖ם מִשָּׁ֑ם אֲשֶׁ֤ר תִּזְרַע֙ אֶֽת־זַרְעֲךָ֔ וְהִשְׁקִ֥יתָ בְרַגְלְךָ֖ כְּגַ֥ן הַיָּרָֽק
וְהָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹבְרִ֥ים שָׁ֨מָּה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ אֶ֥רֶץ הָרִ֖ים וּבְקָעֹ֑ת לִמְטַ֥ר הַשָּׁמַ֖יִם תִּשְׁתֶּה־מָּֽיִם׃

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 3:12 pm

אתה מכחיש את המציאות שירקות גם בא"י גדלים על כל מים? כולל הנפק"מ שיש מזה למעשה להלכות שבהן עסקינן, שירקות ופירות הארץ ותבואה ר"ה שלהן למעשר אינו שבט, כמבואר במשנה וגמרא?

מה קשור הפסוק לכאן. במצרים הנילוס זורם כל השנה ולוקחים ממנו את כל המים שצריכים, בארץ ישראל קיום כל/רוב מקורות המים תלוי בגשם.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 3:28 pm

צופה_ומביט כתב:אתה מכחיש את המציאות שירקות גם בא"י גדלים על כל מים? כולל הנפק"מ שיש מזה למעשה להלכות שבהן עסקינן, שירקות ופירות הארץ ותבואה ר"ה שלהן למעשר אינו שבט, כמבואר במשנה וגמרא?

מה קשור הפסוק לכאן. במצרים הנילוס זורם כל השנה ולוקחים ממנו את כל המים שצריכים, בארץ ישראל קיום כל/רוב מקורות המים תלוי בגשם.

כשאנו דנים על ראש השנה לארץ גופא, ולא לפרות כמו ירקות וזרעים, אפשר בקלות לראות את טו בשבט כראש השנה, ובפרט לעת"ל כשיתוקן החטא הקדמון. ועל זה גופא אנו דנים בסיבות קבליות ולא בנידונים הלכתיים, והמערב דברי קבלה עם הלכות הפסוקות עובר משום חורש בכלאיים

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אכילת מיני דגן ופירות האדמה בטו בשבט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 5:33 pm

לא הבנתי מה אמרת/ענית.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 171 אורחים