מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדברי ה"נתיבות משפט" סי' א' ביאורים ה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

בדברי ה"נתיבות משפט" סי' א' ביאורים ה'

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 01, 2023 5:12 pm

לא הבנתי מש"כ ה"נתיבות משפט" סי' א' ביאורים ה' להוכיח מהרא"ש ב"ק שהקשה על הרי"ף שלא הביא הבעייא אי יש שינוי לצרורות לרביע נזק וכתב ליישב שבזה"ז אין נפק"מ כיוון שאם לא תפס לא יקבל כלל כי אין דנים היום ואם תפס אין מוציאים מידו ולכן יקבל הכל.
ה"נתיבות" כותב שאם כדברי היש"ש שאם תפס המזיק בחזרה יוציאו מידו היתה נפקותא בענין והיה הרי"ף צריך לכתוב זאת.
בעניותי לא הבנתי הראיה. אין לי קושיא על דבריו. פשוט לא הבנתי מה הוא אומר. איך מוכח מהרא"ש הזה שתפיסת המזיק מחדש כן תועיל

HaimL
הודעות: 800
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בדברי ה"נתיבות משפט" סי' א' ביאורים סק"ה

הודעהעל ידי HaimL » ד' פברואר 01, 2023 5:40 pm

לפי דברי הרא"ש שהבאת, ביישוב הרי"ף, משמע שיש כאן סילוק גמור של הבי"ד, היינו שאם לא תפס א"ל כלום, ואם תפס אין נזקקים להוציא מידו. וה"נ, אם חזר ותפס המזיק אין נזקקים להחזיר לניזק מה שתפס. וא"כ, אין נפק"מ בזה"ז כלל, דמסולקים הדיינים מהאי דינא. אבל, אם כדברי היש"ש שהבאת, שאם חזר ותפס המזיק מוציאים מידו, ע"כ צריכים לדון בהאי דינא, דאם יש שינוי לרביע נזק, ותפס הניזק חצי נזק, וחזר ותפס המזיק חצי נזק אז כשמוציאים מידו, יוציאו רק רביע נזק, דשמא אית שינוי לרביע נזק, והרביע הנוסף תפס הניזק שלא כדין.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בדברי ה"נתיבות משפט" סי' א' ביאורים ה'

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 01, 2023 6:08 pm

יישר כח.
הדברים נראים נכונים.
חזרתי ועיינתי בדברי ה"נתיבות" וראיתי שהוא משוה את זה לתפיסה בספיקא דדינא, שאז (עכ"פ לד' היש"ש שהביא) התפיסה מועילה משני הצדדים דהיינו שאם אחד תפס יכול השני לתפוס מידו שהרי זה ספק, אבל בתפיסה בנזקים שלא דנים בהם טוען היש"ש שאין זה מספק אלא ודאי מגיע לניזק רק שאיננו יכולים לדון בזה אבל אם תפס הניזק זה שלו מדינא ואין המזיק יכול לתפוס ממנו.
כלפי זה מביא ה"נתיבות" שהרא"ש מביא ספק בדיני נזיקין שהרי"ף לא מביא וכותב שאין נפקותא כי בלי תפיסה לא יקבל כלום ובתפיסה יכול לתפוס חצי הנזק
ואומר ה"נתיבות" שהרי רביע מגיע לו מדינא ועל הרביע השני יש ספק וא"כ את הרביע השני יכול לתפוס רק כספק ולא ודאי ואם הרא"ש אומר שהרי"ף משווה את שני הרבעים ש"מ שאין הבדל בין תפסה ברבע הראשון שהיא מדינא לבין תפיסה ברביע השני שהיא מספק


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים