מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 05, 2023 6:36 pm

כמה שאלות לגבי טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר [שמקבל הכהן] למעשר ראשון [שמקבל הלוי]:

הכהן והלוי שניהם מאותו שבט, לשניהם אין חלק ונחלה בארץ, שניהם משרתי ה', כ"א בתפקידו, ומקבלים את פרנסתם מישראל בציווי הקב"ה.
אם כן צ"ב:

א. מדוע הלוי מקבל מהבעלים יותר מהכהן?
מדאורייתא תרומה גדולה חיטה אחת פוטרת את כל הכרי. ומדרבנן אחד מארבעים מידה יפה.
אבל הלוי מקבל מדאורייתא עשירית, אחד מעשר [מהכמות שנותרה אחרי הפרשת התרומה גדולה, וביחס לתרומה גדולה מדאורייתא הקיזוז הזה זניח].
דהיינו: מיבול של מאה קילו ענבים,
מדאורייתא: הכהן יקבל מהבעלים ענב אחד, והלוי 10 קילו.
ומדרבנן: הכהן יקבל מהבעלים [מידה יפה] 2.5 קילו, והלוי יקבל 9.75 קילו. [כמעט פי 4 מהכהן].

ב. הלוי נותן לכהן עשירית מהמעשר שקיבל,
ובדוגמה הנ"ל בציור דאורייתא: הלוי יתן לכהן קילו ענבים.
נמצא שמדאורייתא הלוי נותן לכהן יותר ממה שהבעלים נותן לכהן.
[הלוי נתן קילו, והבעלים ענב אחד]
מדוע?
האם כי הלוי חייב לשרת את הכהן יותר ממה שהבעלים חייב לדאוג לכהן?
והאם אפשר/מוצדק לראות זאת באופן שזו באמת מתנה מהבעלים, אבל התורה "מעבירה אותה" דרך הלוי [ולא אמרינן בזה אפוכי מטרתא למה לי] כדי שהוא יהיה זה שמשרת את הכהן בזה?

ג. יושם לב, שבכל מקרה, גם אחרי שהלוי נתן לכהן תרומת מעשר, עדיין נשאר ביד הלוי יותר מהכהן.
מדאורייתא הכהן קיבל [הכל יחד] קילו ועוד ענב אחד, והלוי קיבל [נשאר בידו] 9 קילו.
ומדרבנן [מידה יפה] הכהן קיבל [הכל יחד] כ-3.5 קילו, והלוי קיבל [נשאר בידו] 8.775 קילו.
מדוע התורה דואגת ללוי יותר מלכהן, ומפרנסת אותו יותר מאת הכהן?
אולי כי יש הרבה יותר לוויים מכהנים?

הוה אמינא
הודעות: 1455
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' פברואר 05, 2023 7:18 pm

נתונים שאולי יעזרו:
א. כהן הוא גם לוי. לוי הוא לא גם כהן. אפשר לתת מע"ר גם לכהנים ולא רק ללוויים, אבל קהל היעד של תרומה ותרו"מ זה לכהנים בלבד. והם פחות.
[אגב, מאחרי תקנת עזרא נתנו מע"ר רק לכהנים].
ב. לכהנים יש הרבה יותר מתנות, כגון ביכורים וחזה ושוק וחטאות וכו'.
ג. השיעור חיטה אחת פוטרת היא בדיעבד בלבד, ולא בא לשימוש אלא רק בדיעבד כגון במקום שהפירות כבר טמאים, למנוע "בל תשחית" מיותר. מלבד זה יש עין יפה בינונית ורעה, וזה יותר מהחשבון הנ"ל.
ד. המרבה במעשרות מקלקלן, ומעשר אינו ניתן באומד. אבל תרומה אפשר להרבות ולתת באומד, לכן השיעור בתרומה הוא "מינימום" ובמע"ר הוא "מקסימום".

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 05, 2023 11:09 pm

צופה_ומביט כתב:כמה שאלות לגבי טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר [שמקבל הכהן] למעשר ראשון [שמקבל הלוי]:

הכהן והלוי שניהם מאותו שבט, לשניהם אין חלק ונחלה בארץ, שניהם משרתי ה', כ"א בתפקידו, ומקבלים את פרנסתם מישראל בציווי הקב"ה.
אם כן צ"ב:

א. מדוע הלוי מקבל מהבעלים יותר מהכהן?
מדאורייתא תרומה גדולה חיטה אחת פוטרת את כל הכרי. ומדרבנן אחד מארבעים מידה יפה.
אבל הלוי מקבל מדאורייתא עשירית, אחד מעשר [מהכמות שנותרה אחרי הפרשת התרומה גדולה, וביחס לתרומה גדולה מדאורייתא הקיזוז הזה זניח].
דהיינו: מיבול של מאה קילו ענבים,
מדאורייתא: הכהן יקבל מהבעלים ענב אחד, והלוי 10 קילו.
ומדרבנן: הכהן יקבל מהבעלים [מידה יפה] 2.5 קילו, והלוי יקבל 9.75 קילו. [כמעט פי 4 מהכהן].

ב. הלוי נותן לכהן עשירית מהמעשר שקיבל,
ובדוגמה הנ"ל בציור דאורייתא: הלוי יתן לכהן קילו ענבים.
נמצא שמדאורייתא הלוי נותן לכהן יותר ממה שהבעלים נותן לכהן.
[הלוי נתן קילו, והבעלים ענב אחד]
מדוע?
האם כי הלוי חייב לשרת את הכהן יותר ממה שהבעלים חייב לדאוג לכהן?
והאם אפשר/מוצדק לראות זאת באופן שזו באמת מתנה מהבעלים, אבל התורה "מעבירה אותה" דרך הלוי [ולא אמרינן בזה אפוכי מטרתא למה לי] כדי שהוא יהיה זה שמשרת את הכהן בזה?

ג. יושם לב, שבכל מקרה, גם אחרי שהלוי נתן לכהן תרומת מעשר, עדיין נשאר ביד הלוי יותר מהכהן.
מדאורייתא הכהן קיבל [הכל יחד] קילו ועוד ענב אחד, והלוי קיבל [נשאר בידו] 9 קילו.
ומדרבנן [מידה יפה] הכהן קיבל [הכל יחד] כ-3.5 קילו, והלוי קיבל [נשאר בידו] 8.775 קילו.
מדוע התורה דואגת ללוי יותר מלכהן, ומפרנסת אותו יותר מאת הכהן?
אולי כי יש הרבה יותר לוויים מכהנים?

הסטטיסטיקה של 22000 לויים מול 4 כהנים, אמור ליתן יותר ללויים וע"פ החישוב הזה השאלה האמיתית חמה הכהן מקבל כ"כ יותר ע"פ חשבון מאשר הלוי.
השאילה האמיתית היא שהלוי שהוא רק חלק אחד ב12 מכלל ישראל, והשבט הכי קטן במספר, בערך רק 2 אחוז מכלל ישראל מקבל חלק אחד מ10 מכל יבול ישראל, שזה הרבה יותר באחוזים מאשר מה שמקבלים שאר העם.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 05, 2023 11:21 pm

אכן, כל הנושא הזה טעון בירור.
וכפי שכתבו, כהנים מקבלים גם הרבה בשר. ולוויים כלל לא.
ואיך אמור להיות לכהנים ולוויים שאר צרכיהם חוץ מפירות ובשר. ומדאורייתא חייבים בתרו"מ רק דגן תירוש ויצהר, ולא שאר אילנות ולא פירות האדמה וירקות.
ולאידך גיסא, יש משניות שמתואר בהן ישראל שעובד כאריס בשדה של כהן ולוי, והרי אין להם חלק ונחלה עמך, וצ"ב.

בקיצור, נדרש [אחרי ידיעת כל הדינים, ולא זכיתי אפילו למקצתו] איזה מבט-על על כל העניין הזה, להבין את כלכלת שבט לוי [לוויים וכהנים] על פי התורה, מדאורייתא, ומדרבנן.

הוה אמינא
הודעות: 1455
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' פברואר 06, 2023 2:17 am

הכלכלה של שבט לוי אינה רק ממתנות כהונה ולוויה.
יש להם ערים, ערי הלוויים. מגרשיהם.
ולא נשכח את דברי ברכת יעקב ללוי שיהיו סופרים ומלמדים לכל ישראל ועי"ז יתפרנסו.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: מה טעם השיעור השונה בין תרומה גדולה ותרומת מעשר למעשר ראשון?

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 06, 2023 2:28 am

צופה_ומביט כתב:אכן, כל הנושא הזה טעון בירור.
וכפי שכתבו, כהנים מקבלים גם הרבה בשר. ולוויים כלל לא.
ואיך אמור להיות לכהנים ולוויים שאר צרכיהם חוץ מפירות ובשר. ומדאורייתא חייבים בתרו"מ רק דגן תירוש ויצהר, ולא שאר אילנות ולא פירות האדמה וירקות.
ולאידך גיסא, יש משניות שמתואר בהן ישראל שעובד כאריס בשדה של כהן ולוי, והרי אין להם חלק ונחלה עמך, וצ"ב.

בקיצור, נדרש [אחרי ידיעת כל הדינים, ולא זכיתי אפילו למקצתו] איזה מבט-על על כל העניין הזה, להבין את כלכלת שבט לוי [לוויים וכהנים] על פי התורה, מדאורייתא, ומדרבנן.

מקבלים כל צרכיהם ממכירת פירות המעשר ושאר המתנות, (בדיוק כמו שיש לאיכר כל צרכיו ממכירת פירותיו) וכפי שכבר ביארנו שיש לכלל שבט לוי יותר פירות וירקות מאשר לכל שבט אחר.
שדה של כהן ולוי יכול להיות שירש מאבי אמו ישראל, או בבית שני שלא היה חלוקת הארץ כצורתה וישבו הלויים בעריהם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים