מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגדה בפני ב"ד בעדות איסורים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הגדה בפני ב"ד בעדות איסורים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 28, 2023 8:14 pm

הגר"ש שקופ כותב (במכתב להרב אונטרמן, ונדפס בליקוטים סימן ה)
וכלל דבר זה נראה לי ע"פ מה שאמרתי, וראיתי בנה"מ סי' ג' כעין זה, דהגדת עדות מועלת לפני מי שע"י הגדת העד על השומע לעשות מעשה בפועל בהנהגה, ולמ"ד בגמ' סנהדרין דמשפט דיני ממונות ע"י דיין אחד, ויליף מקרא דבצדק תשפוט עמיתך, גם קבלת עדות תעשה בפניו. והרמב"ן בפי' על התורה כמדומה לי בפ' שופטים מביא שיטת גאון דבדיני נפשות צריך קבלת עדות בפני בי"ד של כ"ג, שלדעתי זהו הטעם משום דכיון דלמעשה צריך בי"ד של כ"ג כ"כ לא חשובה הגדה רק בפניהם. ובאיסור והיתר דיכול להורות למעשה כל היודע להורות, כ"כ חשובה הגדה לפניו. ולדעתי יש חילוק גם באיסור והיתר מתי נחשב להגדה, והוא דאם יאמר אדם לאיש ישראל פשוט חתיכה זו היא חלב או טריפה, או להיפך שמעיד להיתר, זה חשוב כהגדת עדות, דהרי תחילת הדין עכשיו, והרי זה כמעיד לפני בי"ד. אבל אם מעיד לפני איש כזה שמצא סירכא בריאה, אין זה הגדה כלל לעת עתה, רק אם יובאו דבריו לפני מורה הוראה. ובזה נתיישבו לי דברי הט"ז והש"ך ביו"ד סי' ל"ט שמחלקין שם בין אם העיד לפני בי"ד או לא, ובספר שב שמעתתא הקשה עליהם מה נפ"מ באיסור והיתר בין העיד בבי"ד או לא. ולפ"ד הוא פשוט, דבדין כזה שאין הגדתו מועלת למעשה, אם מעיד לפני מי שאינו יודע בטיב דינים כאלה, לא נגמרה עדיין עדותו.

האם יש באחרונים דרכים נוספות בענין זה, מה נחשב 'הגדה' באיסורים, האם בפני כל אדם, או מורה הוראות, או ב"ד בדוקא. ודאי עסקו בזה הרבה אבל נעלם ממני כעת.

חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים